Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluid klinkt vervormd als er veel beweging in het scherm is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid van mijn computer klinkt sinds een tijdje erg gek zodra er teveel "actie" op het scherm is. Als ik bijvoorbeeld een filmpje op youtube kijk, dan klinkt het geluid ervan raar vervormd. Minimaliseer ik het scherm, dan klinkt het weer perfect. Als ik in Media player een visualisatie aanzet, dan klinkt het geluid ook heel gek. Zodra ik deze uitzet is het allemaal weer koek en ei.

In het geluid zijn dan een soort van tikjes te horen, beetje moeilijk uit te leggen, maar als het nodig ik, kan ik proberen een geluidsopname ervan te maken. Vreemd genoeg heb ik dit probleem pas sinds een maand ofzo, daarvoor had ik nergens last van.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Videokaart: GeForce 8400GS
Geluidskaart: Realtek High Definition (on-board)
Processor: Intel Dual Core 2.20 GHz

Verwijderd

misschien omdat je je geluidskaart nét een tikkeltje overstuurt voor de ingang van je speakers/headphones,

blijft hij het ook doen als je het iets stiller zet ?

grtz,

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt iets met je VGA drivers te maken te hebben, als je zegt dat je het niet hebt bij een geminimaliseerd scherm. Je hebt weinig geprobeerd zo lijkt het, dus begin eens bij het updaten van wat drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:51:
Lijkt iets met je VGA drivers te maken te hebben, als je zegt dat je het niet hebt bij een geminimaliseerd scherm. Je hebt weinig geprobeerd zo lijkt het, dus begin eens bij het updaten van wat drivers.
Ik heb geluidskaartdrivers geprobeerd up te daten, maar dat hielp niet. Videodrivers zal ik zo eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:49:
misschien omdat je je geluidskaart nét een tikkeltje overstuurt voor de ingang van je speakers/headphones,

blijft hij het ook doen als je het iets stiller zet ?

grtz,
Volume maakt niet uit. Ik heb ook 2 speaker uitgangen op de computerkast (1 voor en 1 achter), maar het probleem doet zich bij allebei voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:54:
[...]

Volume maakt niet uit. Ik heb ook 2 speaker uitgangen op de computerkast (1 voor en 1 achter), maar het probleem doet zich bij allebei voor.
heb je sinds dat voorval nieuwe drivers voor je geluidskaart geinstalleerd ? of misschien een update is handig ?

Verwijderd

Topicstarter
Ook de videodrivers zijn nu, naast de audiodrivers, helemaal up to date, maar het probleem blijft zich voordoen :(

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand nog ideeën?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:58

sanzut

It's always christmas time

is je cpu wel snel genoeg? Zie dat je audio onboard zit dus misschien slurpt je CPU alles op?

Verwijderd

Topicstarter
sanzut schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:52:
is je cpu wel snel genoeg? Zie dat je audio onboard zit dus misschien slurpt je CPU alles op?
Wat bedoel je precies? Wat slurpt ie op?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
Onboard audio staat erom bekend dat bij hoge CPU belasting de kwaliteit erbij inschiet ;) Dus als jouw Dualcore om de één of andere reden (bijv brakke videokaartdrivers) staat te stressen tijdens een youtube filmpje oid dan kan het geluid gaan vervormen/happen etc.

één is geen, twee is één

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:42

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:35:
In het geluid zijn dan een soort van tikjes te horen, beetje moeilijk uit te leggen, maar als het nodig ik, kan ik proberen een geluidsopname ervan te maken. Vreemd genoeg heb ik dit probleem pas sinds een maand ofzo, daarvoor had ik nergens last van.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Videokaart: GeForce 8400GS
Geluidskaart: Realtek High Definition (on-board)
Processor: Intel Dual Core 2.20 GHz
Oplossing: digitale uitgang gebruiken voor je onboard geluidskaart. Al heeft die dit niet, koop dan een PCI(-E) kaart om dit te krijgen. Doordat je videokaart en de geluidskaart op je moederbord niet goed beschermd zijn tegenover elkaar ontstaan er vervormingen in het geluid.

Een analoog signaal direct in/uit een PC laten gaan is zo jaren 80... ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
Klinkt als een interrupt probleem. Staat je geluidskaart op hetzelfde interrupt als je videokaart?

Of is dit iets van vroeger en met moderne plug&play systemen geen issue meer?

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 08:51
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:58:
[...]

Wat bedoel je precies? Wat slurpt ie op?
Even in taskmanager , bij de performance kijken.
of de CPU aan de 100% zit of dat het geheugen aan zijn max zit.

Je kan ook bij de processen kijken of het programma wat je gebruikt alles inneemt aan cpu kracht.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
The Zep Man schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:34:
[...]
Oplossing: digitale uitgang gebruiken voor je onboard geluidskaart. Al heeft die dit niet, koop dan een PCI(-E) kaart om dit te krijgen. Doordat je videokaart en de geluidskaart op je moederbord niet goed beschermd zijn tegenover elkaar ontstaan er vervormingen in het geluid.

Een analoog signaal direct in/uit een PC laten gaan is zo jaren 80... ;)
Dus als ik rare artifacts op mijn beeld heb dan raad je mij ook meteen een nieuwe videokaart aan? Sorry, maar dit is een slecht advies. Je sluit eerst de software oorzaken uit voordat je het gaat zoeken bij de hardware.

Dat er vervorming in het geluid ontstaat doordat vga en sound dicht bij elkaar zitten is trouwens ook onzin. in theorie zou het kunnen maar in de praktijk zal je dat ZELDEN tegenkomen.

Grote kans dat het een software probleem is (TS had het probleem eerst niet en onboard kaarten gaan niet zo snel stuk) dus ik zou eerst een driver downgrade/upgrade doen. Desnoods installeer je windows opnieuw.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei, het is alleen als er activiteit op het beeld is. Dat betekent dat de processor kan ratelen wat hij kan, maar er treedt nog geen vervorming op. Begint er op het beeld iets te bewegen, dan komen de vreemde geluiden er doorheen.

Ik heb wel digitale uitgang op de kaart, maar zou niet weten waar ik deze op aan moet sluiten.. Geluidskaart is aangesloten op mijn radio met alleen maar analoge ingang.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 14:32
Zet o.a. de hardwareacceleratie van je geluidskaart eens wat lager of kijk of je in de drivers de latency (buffer) kan instellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even een filmpje gemaakt zodat iedereen het kan horen. Tijdens het gehele filmpje is Adobe Premiere bezig met het renderen van een film, dus proc. load ligt tussen de 50 en 100%. Windows Media Player draait een liedje maar het geluid staat uit, aan het begin staat de visualization uit.

Ik druk op "play" en het testgeluidje komt prima onvervormd uit de boxen. Dan zet ik de visualizatie van media player aan en druk nogmaals op "play", het resultaat is bijna onbegrijpelijk gebrom.

Luister en huiver:

http://picasaweb.google.n...U-WSM#5293007445698465202
Noxious schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:01:
Zet o.a. de hardwareacceleratie van je geluidskaart eens wat lager of kijk of je in de drivers de latency (buffer) kan instellen?
Hoe doe ik dat?

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 17:17
Start -> configuratiescherm -> geluiden en audioapparaten -> tabblad volume -> geavanceerd onderaan -> tabblad prestaties.

• Noxious
Via het configuratiescherm naar hier:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/rbzcc3.png

Wat de latency/buffer betreft, dit is vaak per applicatie (ergens in de opties) en bij sommige semi-luxe en luxe geluidskaarten via een tooltje in het configuratiescherm / startmenu van de geluidskaart zelf. Da's dus even zoeken.

Lol @ hierboven, ik was te traag ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Noxious op 19-01-2009 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat in Vista flink veranderd, want ik kan het nergens vinden ;(

• Noxious
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:31:
Volgens mij is dat in Vista flink veranderd, want ik kan het nergens vinden ;(
Volgens http://help.lockergnome.c...-ftopict25276.html#117521 :
Chuck Walbourn [MSFT]:
Windows Vista audio stack does notsupport hardware acceleration (precisely
because of issues on Windows XP that required turning it off more often than
not).

--
Chuck Walbourn
SDE, Game Technology Group
Mafheid 8)7 kan het in Windows Seven ook nergens vinden (geen Vista in de buurt hier).

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
visualisatie vreet cpu resources. Dus dat zou ik zeker niet uitsluiten. Probeer nou eens niet alles tegelijk, maar 1 voor 1. Dus verder niks aan, en alleen wmp aan met en zonder visualisatie. En dan kijken wat de cpu en het geluid doet. Dan kan je in elk geval uitsluiten dat de cpu overbelast is.

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 20:15
Ik had dit ook, als ik mijn onboard sound gebruikte en ik bewoog nog maar mijn muis, dan kon je dit al merken.

Ik heb gewoon een sb live gestoken als oplossing, alleen spijtig dat ik nu de front aansluitingen niet kan gebruiken van men case.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bemerk net dat het afspelen van een filmpje probleemloos verloopt.. Dus nu snap ik er helemaal niets meer van :? (Youtube-filmpjes, bijvoorbeeld, hebben veel kast van de vervorming) Als ik echter heftig met een ander willekeurig venster heftig heen en weer ga slepen, dan vervormt het geluid weer. Iemand nog ideeën? :) Anders moet ik inderdaad maar een externe kopen..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 21:48 ]

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
-Paul- schreef op maandag 19 januari 2009 @ 12:35:
Klinkt als een interrupt probleem. Staat je geluidskaart op hetzelfde interrupt als je videokaart?

Of is dit iets van vroeger en met moderne plug&play systemen geen issue meer?
Hier al naar gekeken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de IRQ van de geluidskaart nergens vinden, maar dat maakt toch sinds Win2k ook al niet meer uit?

• Noxious
Ik zou de leverancier/fabrikant eens bellen. Je hebt er toch gewoon support op het eerste jaar en dit is toch best wel een vaag probleem.
Pagina: 1