Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,
Zoals jullie snappen heb ik een Intel D945GCLF. Nou had ik in afwachting op mijn pico psu een oude 'gewone' psu gebruikt voor de stroomvoorziening. Alles ging goed.
Nu heb ik sinds vandaag echter mijn pico psu in gebruik, en mijn computer wilt absoluut niet meer opstarten.

Als ik hem aanzet, dan verschijnt er ongeveer 20 seconden alleen een '_' in beeld, daarna zie ik dat schermpje met "F2 for BIOS setup"(halve minuut), en daarna de melding "A bootable device has not been detected".

Druk ik nu op de reset knop, dan start de computer wél op normale snelheid op, alleen krijg ik foutmeldingen over mijn harde schijf (SRST failed (errno=-16)), en kom ik dus Linux niet in.

Ik heb geen idee hoe een voeding voor zoiets kan zorgen, maar misschien heeft een van jullie een idee?

Btw: ik heb het stroomverbruik van mijn computer bekeken, en deze ligt ruim onder het vermogen van de pico psu (ca. 60W tegen 120W).

Any help would be welcome...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zitten de kabels nog wel goed in je harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jup, ik heb ze er al een paar keer uitgehaald en weer terug gestopt, maar het helpt niet.
Dit probleem slaat echt nergens op.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door voor 'ideëen'.

Sowieso eerst eens met alleen het absolute minimum. CPU, RAM, Mobo, GPU.

Bedenk je ook dat er wellicht incorrecte voltages uit dit PSU kunnen komen (dus indien mogelijk, meet ze eens na met een multimeter).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14
De 'kleine' PicoPSUs geven erg weinig op de 12 volt lijn. In ieder geval 3,5" disks hebben die 12 volt hard nodig (en dan niet een paar milliampere).
Edit: ik zie dat je de 120W. PicoPSU hebt. Die doet volgens mij wel genoeg voor 1 3,5" schijf, maar het kan geen kwaad even te kijken wat die schijf wil en wat je PicoPSU precies doet. Ik krijg hier met een PicoPSU 60W alleen maar 2,5" schijfjes aan het draaien.

[ Voor 51% gewijzigd door latka op 16-01-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die troubleshooter doorgenomen voor het topic voeding, daarbij tot de volgende conclusies gekomen:
* De voeding is 120W, wat ruim genoeg moet zijn voor mijn systeempje.
* Het slaat wel aan, alles draait en bromt,
* De spanningslijnen zijn stabiel, de grootste onstabiliteit zit op de 12V lijn, en daar is de afwijking 0,5V max.
* Moederbord heeft 20 pins en 4 pins nodig, deze zitten beide aangesloten.

Verder zie ik in deze BIOS geen mogelijkheid om de FSB terug te clocken, dus dat kan ik niet testen.

Mijn harde schijf is overigens een WD Green ding, dus die zou juist niet zo heel veel stroom nodig moeten hebben. Dus ik denk haast dat daar de schuld niet gelegd kan worden....

Voeding in een ander systeem gehangen, en ook daar doetie gaar.... Maar aangezien dat systeem ook gebasseerd is op hetzelfde Intel moederbordje weet ik niet of deze vergelijking wel zo veel zin heeft... Overige systemen in huis zijn druk in gebruik, en kan ik dus niet testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:33:
Overige systemen in huis zijn druk in gebruik, en kan ik dus niet testen...
Tja, als je bij een hardware-probleem (en dit is een hardware probleem) geen apparatuur kunt vervangen kun je niets uitgesluiten en dus onmogelijk zekerheid krijgen over wat de precieze oorzaak is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarin moet ik je helemaal gelijk geven. Echter, aangezien beide Intel systeempjes het wél doen met een andere voeding, weet ik wel zeker dat het aan die picopsu ligt... Alleen is nu dus niet met zekerheid te achterhalen of het ding gewoon kapot is, of dattie gewoon te weinig stroom weet te leveren voor bepaalde onderdelen. Maarja dat is dan jammer maar helaas, dit is een verloren zaak ben ik bang :(

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Tja ik heb zelfde combinatie prima lopen, maar niet met een 3,5 inch schijf.
Ik denk dat het aan de opstartstroomverbruik van de harde schijf ligt. In het begin vreet ie altijd meer.
Misschien zelf maar even multimeten? Kijken of ie de max van de PicoPSU op de 12V lijn pakt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zelf nu pas zit te denken:
Ik heb alleen die pico psu gekocht, zonder adapter. Ik herkende dat ronde vormpje van de stekker, en dacht: daar heb ik er zelf wel wat van liggen. Als ik echter op een website kijk die picopsu's verkoopt, en ook die adapters, staat er bij de adapter output nadrukkelijk een wattage. Op de mijne staat 12Vdc... Zit hier een verschil in en is deze adapter niet geschikt voor die pico? Ik heb zelf van electriciteit enzo namelijk de balle verstand... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je nou de harde schijf op een andere voeding aansluit van een pc die ook aanstaat. Dan weet je of het daar aan ligt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:08:
Wat ik zelf nu pas zit te denken:
Ik heb alleen die pico psu gekocht, zonder adapter. Ik herkende dat ronde vormpje van de stekker, en dacht: daar heb ik er zelf wel wat van liggen. Als ik echter op een website kijk die picopsu's verkoopt, en ook die adapters, staat er bij de adapter output nadrukkelijk een wattage. Op de mijne staat 12Vdc... Zit hier een verschil in en is deze adapter niet geschikt voor die pico? Ik heb zelf van electriciteit enzo namelijk de balle verstand... :P
Nou, daar heb je je probleem dus...

Die ronde stekkerjes worden voor alles gebruikt, meestal voor verlichting, en een psu is in mijn ogen niet gelijk aan wat lampjes :)
maar dat de aansluiting gelijk is betekend niet dat je zomaar elke adapter er maar in kan drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door painkill op 16-01-2009 21:14 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wat is het vermogen van je adapter ?

want een pico-psu van 120W met een adapter van maar 60W levert toch maar 60W hoor...
(er kan niet meer uitkomen dan erin gaat eh)

je hebt dus een adapter van 12Vdc 10A nodig of toch zeker +5A...

ps: een pico-psu zorgt enkel voor de extra 5 en 3.3V-lijnen, de 12V wordt gewoon van je adapter doorgegeven.
(of je moet een pico-psu hebben met een variable input bv input-range 9-14V)

(voor de rest: als de stekker overeenkomt, ook + en -, en spanning overeenkomt is elke adapter die genoeg vermogen kan leveren bruikbaar)

maw: ga het niet zoeken in je pico-psu maar op je adapter welk vermogen die levert, of hoeveel stroom hij levert bij die 12Vdc. staat normaal gezien er net ergens bij.

[ Voor 27% gewijzigd door soulrider op 16-01-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad, hoeveel Ampere (A) staat er op de adapter?
Ik gok dat je daar niet genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hooglander: geniaal! Waarom heb ik daar niet aan gedacht?! Zodra de harde schijf zijn stroom elders kon krijgen draaide alles als een tierelier!

@soulrider: Mjah, dat zal het probleem dan wel wezen :P Ik dacht dat alles fool-proof was tegenwoordig, en gedroeg me dus ook maar zo... De adapter die ik gebruik levert hoog genoeg voltage, maar slechts 2A... Andere adapter zoeken dus....

Thanks everybody! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat is maar 24W dus (12 x 2) dit is zelfs niet voldoende voor de chipset op je moederbord.
(pakt die 945 al geen 30W ofzo - als je reviews bekijkt enzo)

morgen dan even naar een elektrowinkel voor een 12v voeding die sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me opeens érg stom 8)7

Morgen inderdaad maar even naar het centrum van het mooie Hoofddorp gaan... :)

Oh en ook weer geleerd hoe een wattage uit te rekenen! Zo haal ik mn natuurkunde van de middelbare nog eens in ;) (en ik tot nu toe maar zoeken op al die apparaten hoeveel W ze nou verbruiken, vond het al zo stom dat ze dat nergens opzetten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat boardje + RAM verbruikt 22 tot 24 watt. Kan nog net aan met die adapter dus. Maar die harde schijf gaat nooit lukken. In principe zou je al genoeg moeten hebben aan 12V en 5A (60 Watt), maar je zou 10A kunnen nemen, mocht je nog eens wilde plannen hebben.
Al zul je wel merken dat je ze niet zo makkelijk kan kopen met die hoge amperage denk ik.

Pagina: 1