Verschillende SATA schijven op ASUS P5B Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
Op de ASUS P5B Deluxe zitten verschillende SATA aansluitingen:

Southbridge
- 6 x SATA 3.0 Gb/s ports
- Intel Matrix Storage Technology supports RAID 0, 1, 5 and 10.
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD

Wat is het verschil tussen "1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port" en "6 x SATA 3.0 Gb/s ports" ?

Kan je op een bord met SATA controller een aantal verschillende harddisks (qua snelheid) aansluiten zonder dat de snelheid negatief beinvloed wordt?
Ik ben bang dan mijn oude WD 250GB SATA schijven ervoor zorgen dan mijn nieuwe Seagate 1500GB niet optimaal presteerd (maar wellicht is mijn angst nog afkomstig uit een grijs PATA verleden...).

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:39
Leader98 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:55:
Op de ASUS P5B Deluxe zitten verschillende SATA aansluitingen:

Southbridge
- 6 x SATA 3.0 Gb/s ports
- Intel Matrix Storage Technology supports RAID 0, 1, 5 and 10.
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD

Wat is het verschil tussen "1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port" en "6 x SATA 3.0 Gb/s ports" ?

Kan je op een bord met SATA controller een aantal verschillende harddisks (qua snelheid) aansluiten zonder dat de snelheid negatief beinvloed wordt?
Ik ben bang dan mijn oude WD 250GB SATA schijven ervoor zorgen dan mijn nieuwe Seagate 1500GB niet optimaal presteerd (maar wellicht is mijn angst nog afkomstig uit een grijs PATA verleden...).
De Intel southbridge verzorgt 6 x interse sata aansluitingen die je in RAID 0,1,5 of 10 kunt configureren.
De jMircron JMB363 verzorgt een ATA poort (voor oude CD/dvd drive), 1 extra interne sata connector (in totaal dus 7 interne aansluitingen) en 1 externe sata poort (ook wel bekend als eSATA)

Jouw vraag: Wat is het verschil tussen "1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port" en "6 x SATA 3.0 Gb/s ports" ?
1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port = JMicron controller
6 x SATA 3.0 Gb/s ports = Intel Southbridge
Het verschil zit dus in de controller. Die extra "1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port" wordt verzorgd door de JMicron controller. Hiermee kan je dus geen RAID array maken.

Uiteraard zullen de disks elkaar niet negatief gaan beinvloeden. Elke schijf heeft zijn eigen kabel. Het MASTER en SLAVE gebeuren is er niet meer in de SATA wereld :)

[ Voor 17% gewijzigd door Flappie op 16-01-2009 12:18 ]

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43
OK, dank voor de duidelijke uitleg!