Extra computer er bij is hoge ping extern

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 20:47
Ik heb het probleem, dat als ik op ons netwerk één extra PC aansluit, zowel met kabel, als draadloos, de ping omhoog schiet voor het hele netwerk, en het internet dus ook traag is.

Het is als volgt:

Windows 2003 SBS -> AD,DHCP,DNS,EXCHANGE
Router (Linksys WRT54GL met originele firmware), alleen gateway
Modem (KPN IPBXL modem)
16p switch 1gb, met daarop nog 2 8p switches (100 mbit)

Het probleem is eigenlijk sinds een week of 2, wel uiterst irritant.

Pingen internet, naar server, router/gateway, resulteert in een ping van 1ms, gewoon goed.
Echter pingen naar buiten, dan schiet de ping omhoog, naar wel 300 ms.

Ik ben dingen gaan uitsluiten, zo heb ik de server, een aantal workstation's, direct op de router aangesloten, zonder tussenkomt van een switch, dit bood helaas geen oplossing, vervolgens ben ik ook al de ander switches gaan uitsluiten, maar dit was het ook niet.

Het enige wat er over blijft is eigenlijk de server, echter als ik deze uit de switch haal, dan blijft de ping ook hoog, het heeft in elk geval te maken met het feit dat als er nog een extra PC bij komt, de ping omhoog schiet.

De vraag is, waar moet ik nog verder zoeken?
Ik heb ook alle kabels geprobeerd, dus een brakke kabel is ook uitgesloten, en tot voor kort heeft het allemaal prima gewerkt....

Het is wel zo dat alleen het pingen extern extreem hoog is, intern is geen probleem, wat er over blijft is eigenlijk het KPN modem, maar wat heeft dat te maken met dat er een extra PC op het netwerk komt?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je ook gekeken of die extra pc niet processen heeft draaien die constant naar buiten toe probeert informatie te sturen/op te laten? En daardoor dus eigenlijk je lijn vastslipt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• eX0duS
Het maakt niet uit welke PC ik aansluit (meestal gloednieuwe), het probleem is gewoon áls ik een pc meer aansluit... Tot nu toe lijkt het te gebeuren als er flink gedownload word (updates), maar daar moet ik nog wat meer onderzoek naar doen, want nu heb ik bijvoorbeeld ook een extra PC aangesloten, maar het probleem doet zich nu weer niet voor...
Niet alleen de ping gaat naar boven, ook de downloadsnelheid is ineens erg laag.

Ik heb ook geregeld een time-out als ik naar buiten ping, de ping is dan goed, maar helaas wel af en toe een time-out.

[ Voor 72% gewijzigd door eX0duS op 16-01-2009 12:01 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit klinkt toch heel sterk naar het aansluiten van computers die meteen iets hebben van:
"Ah een internetverbinding, even Windows-update en de nieuwste virus-definities downloaden".

Dat of het betreft besmette PC's met een virus.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• eX0duS
Over het algemeen zijn het wel nieuwe computers ja, maar ook al is er één PC aangesloten, dan nog mag die ping natuurlijk niet zó hoog worden...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je upload helemaal platgetrokken wordt, wordt je ping altijd heel hoog, ongeacht of één PC dat doet of dat het er meerdere zijn :z

Tenzij je een >100Mbit/s upload hebt kan zelfs de eenvoudigste PC je upload met gemak saturaten. Het is interessanter om uit te zoeken exact welke connections er gevormd worden. Kijk anders eens wat de router allemaal aan het doen is op zo'n moment (logs...)

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je de PC's afwisselend al getest? :) Zo nee, dan zou ik dat even doen, dan weet je welke PC de veroorzaker is en hoef je alleen nog naar die ene PC te kijken.

• eX0duS
De standaard workstations, die pingen allemaal goed, het is pas als er naast deze systemen, een nieuw, vreemd systeem (maakt niet uit wat), bijgezet word, dan gebeurd dit dus.

Uploaden gebeurd op dat moment niet, dat heb ik al nagekeken.

Op de router had ik op een gegeven moment Tomato firmware opgezet (vanwege meerdere instelmogelijkheden) , deze werkte goed, echter kreeg ik toen dit probleem, en heb toen de originele firmware er weer opgezet, maar dit loste het probleem niet op.

Ik zal in elk geval de logs eens in de gaten houden, met Tomato kon ik op dat moment niks vreemds ontdekken, ik heb ook nagekeken of er ergens collisions optreden, maar dit is ook niet het geval...

[ Voor 48% gewijzigd door eX0duS op 16-01-2009 16:02 ]

Pagina: 1