Perl 6 binnenkort uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik het goed dat Perl 6 1.0 binnenkort uitkomt?
De mensen van Rakudo hebben het over 1 maart a.s.
Dat wordt wel een heftige dan, een nieuwe perl na 11 jaar ontwikkelen.

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, door de gescheiden ontwikkeling van de interpreter (parrot) en de verschillende implementaties van perl 6, in verschillende talen geschreven, ook nog.

Maar klopt het dat de in Haskell geschreven implementatie van perl 6 dit voorjaar 1.0 wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
De wiki verraadt dat het Parrot is, de VM voor perl 6, die in maart uitkomt. De Haskell implementatie, Pugs, niet dus. Het is dus nog wachten tot die implementatie af is voor de VM bruikbaar is, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Inderdaad, tenzij een andere taal-community er eerder bij zou zijn (ruby/php/tcl/python/java(ecma)script/lua/enz.

Dat zou wel een schande zijn voor de perl community maar het kan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, nu is er dus een Perl 6 VM 1.0 gekomen (Parrot,) maar al met al is er nog geen Perl 6.
Ik volg het wel op www.rakudo.org/status/ maar daar voel ik me wel een beetje door bedot. Je krijgt zulke mooie grafiekjes te zien over wat er 'passed' is, wat er nog 'to do' is, enzovoort. En ik maar kinderlijk denken, als ze aan de bovenkant van de grafiek zijn, is het klaar, dus bijna!
Maar toen schoof de grafiek ineens op.. o.

dus nu passen een dikke 10.000 van de test uit de perl 6 test suite, maar ik kan niet vinden hoeveel het er eigenlijk zijn. Dus wanneer de eerste compleet volgens de specificaties werkende perl 6 implementatie zal werken, blijft me een raadsel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, overdrijven is ook een kunst. Vind het trouwens al heel wat dat versie 5.10 uit is.
Heeft al heel lang geduurt totdat die uitkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:30
De vraag is: wanneer perl 6 eindelijk zal uitkomen, gaat het dan nog relevant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de snelheid waarmee het gebeurd. En het uitbrengen van 5.10. zal het dus imo nog heel lang duren.
Ondanks het feit dat de TODO's niet veel meer zijn.
Pagina: 1