Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73632

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben sinds december 2008 HBO afgestudeerd in de richting Technische Informatica. Dit heugelijke feit brengt natuurlijk met zich mee dat ik nu een baan aan het zoeken ben. Waar ik echter tegenop loop is het feit dat wanneer ik solliciteer ik nooit van te voren weet wat de primaire en secundaire voorwaardes zijn.

Veel bedrijven waar heb gesolliciteerd beloven gouden bergen, maar als het op een contract aankomt is het allemaal veel minder. Ook stellen veel bedrijven niet op prijs als je bijvoorbeeld van te voren om de voorwaarden vraagt, omdat je dan de indruk wekt dat het "alleen om geld" gaat. Maar goed buiten dan een functie leuk, afwisselend en intressant moet zijn is geld en voorwaarde toch wel bijzonder belangrijk.

Vandaar dus mijn topic. Ik probeer wat ideeen op te doen om te solliciteren. Ik ben benieuwd wat iedereen verdient en waar. En last but not least wat ze vinden van het bedrijf. Want werk moet wel leuk zijn!

Als iemand reageerd aub dit vermelden:
Naam Bedrijf:
Functie:
Vooropleiding:
Aantal Jaren werkervaring:
Salaris:
Secundaire voorwaarde zoals leasewagen, telefoon, opleiding enz:
Wat vind je van het bedrijf:

Dit voorkomt dat je van die post krijgt van: "ik verdien te weinig daar en daar bij dat bedrijf" Natuurlijk moet je al die dingen even staven met de bovenstaande gegevens dan krijgt iedereen een goed beeld van hoe of wat.

Voor de duidelijkheid. Ik ben een starter op HBO niveau. Dus veel posts van starters functies zou leuk zijn. De starters functies kunnen liggen in het gebied van IT, maar voor andere functies gooi ik ook niet expleciet de deur dicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Er is al een groot topic over dit onderwerp: Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8)

Er zijn al 8 delen, dus ik denk dat je daar vrijwel alle info uit kan halen die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Kijk gewoon even in het: Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8) topic. Verder denk ik dat je je als starter niet blind moet staren op salaris en voorwaarden. Zorg dat je een leuke baan vindt. Salaris en dergelijke komt allemaal vanzelf als je een beetje kennis van zaken hebt.

EDIT: toooooslooooow

[ Voor 3% gewijzigd door FireAge op 16-01-2009 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 16:56
Misschien zou je ook eens naar jezelf moeten kijken? Misschien bieden bedrijven ook wel gouden bergen voor starters, maar als jij bijvoorbeeld denkt als starter al 4000 euro te gaan verdienen, dan is er toch een mismatch :)

En voor de rest sluit ik me aan bij de posters boven me, dat er al een heel mooi topic hierover loopt.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Even een paar tips: Als je werkt bij de overheid of semi-overheid op vacatures zoekt zie je vaak in de advertentietekst een max. salaris staan. Dit betreft het salaris aan het eind van de schaal waarin die functie is ingedeeld. Als je dus gaat zoeken naar het desbetreffende CAO (die staat ook vaak in de vacaturetekst genoemd) dan zie je dus meteen in loontabellen in welke schaal de functie is ingedeeld. Sommige instanties gebruiken perse de aanloopschaal, dus dan begin je bij het laagste in die betreffende schaal (maar dat is zeker niet altijd het geval). Ook heb je nu de CAO, waarin de meeste secundaire voorwaarden in zijn opgenomen. Het kan zijn dat het bedrijf individueel nog extra afspraken heeft, dit zal altijd zijn in het voordeel van de werknemer.

Ook de grotere ICT bedrijven hebben gewoon arbeidsvoorwaarde teksten online staan. Vaak gaat het dan niet heel erg in op detail (zoals leasebudget), maar je krijgt een idee wat ze bieden. Zelfde geld ook voor banken en dat soort grote toko's. Bij kleinere bedrijven zijn de arbeidsvoorwaarden vaak slecht geregeld en neemt men de wet als minimum maatstaf voor een hoop zaken. Soms wordt dit wel gecompenseerd door hoger salaris, maar vaak ook niet. De vraag is of je bij dat soort bedrijven aan de slag moet.

Ook dit is een aardige lijst met beste werkgevers: http://www.beste-werkgeve...lle-beste-werkgevers.html. Veelal weten werknemers hun baas aardig te waarderen ivm goede arbeidsvoorwaarden, dus je ben bijna zeker dat die bij deze bedrijven goed geborgd zijn. Ook hier geldt dat dit vaak grotere bedrijven zijn waarbij op de 'carriereportal' genoeg informatie te vinden is over de arbeidsvoorwaarden. Ook de Intermediair houdt geloof ik zo'n lijst bij. En op Google kun je vast nog wel artikels vinden over 'beste ict werkgevers' enzo, volgens mij publiceert de Automatiseringsgids dat.

Bij bedrijven die moeilijk doen over het verstrekken van hun arbeidsvoorwaarden geldt toch vaak dat die niet goed geregeld zijn, wegblijven dus. Het is inderdaad misschien wat apart om meteen voor aanvang van je sollicitatie te vragen naar de voorwaarden. Maar goed, ga solliciteren en zie elke sollicitatie (ook al loopt het uit op niks) als een leerproces waar je leert meer zelfvertrouwen op te bouwen en ook door loze statements over hoge salarissen heen te prikken. Blijf kritisch. Het is helemaal niet raar om op dat soort beweringen te reageren en door te vragen, de aap komt dan meestal al toch snel uit de mouw. Daarvoor hoef je dus niet af te wachten tot het laatste moment het contract overlegd wordt.

Er wordt wel verwezen naar de wat verdient een icter topic, echter wordt hier niet echt specifiek gesproken over startfuncties. En ook ben ik van mening dat arbeidsvoorwaarden ten alle tijden meetellen bij de selectie van een werkgever. Omdat je jong bent elke leuke klus aannemen zonder te denken aan voorwaarden is gewoon niet zo slim. Er zullen maar net wat onvoorziene omstandigheden op je pad komen waar je arbeidsvoorwaarden/contract niet in voorziet, dan kun je zomaar overhoop liggen met je werkgever waar jij vaak aan het kortste eind trekt. Dit kan van alles zijn; opleidingskosten, loopbaancoaching, calamiteitenverlof, geschillen, ontslag, arbeidstijden, enz. Als er iets over op papier staat is er meestal over nagedacht en is er meestal een vakbond en/of ondernemingsraad bij betrokken geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Anoniem: 73632 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 05:40:
Vandaar dus mijn topic. Ik probeer wat ideeen op te doen om te solliciteren.
Ideeen prima :)
Als iemand reageerd aub dit vermelden:
Naam Bedrijf:
Functie:
Vooropleiding:
Aantal Jaren werkervaring:
Salaris:
Secundaire voorwaarde zoals leasewagen, telefoon, opleiding enz:
Wat vind je van het bedrijf:
Hiervoor verwijs ik toch echt naar Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8).

Gebruik dit topic voor discussie etc. en niet een simpele opsomming die ergens anders ook al grotendeels terug te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 18:02
Nog een tip voor iedere starter:
Het eerste gesprek is om elkaar te leren kennen en te kijken of er wederzijdse interesse is.
Het tweede gesprek (of soms pas vierde) gaat over de arbeidsvoorwaarden.

Het heeft namelijk geen zin om over salaris te praten als één van de partijen geen interesse heeft. Dus begin niet gelijk over die arbeidsvoorwaarden maar wacht eerst het gesprek af en vraag je af of je bij dit bedrijf zou willen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jofel schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:49:
Het heeft namelijk geen zin om over salaris te praten als één van de partijen geen interesse heeft.
Tsja, maar het heeft geen zin om interesse te kweken als je mijlenver uit elkaar ligt wat salaris betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
eamelink schreef op zondag 18 januari 2009 @ 01:17:
[...]

Tsja, maar het heeft geen zin om interesse te kweken als je mijlenver uit elkaar ligt wat salaris betreft ;)
Maar in dit geval kunnen we toch spreken over een beperkte bandbreedte gezien de starterspositie waar TS zich in bevindt. Wellicht heeft TS een onrealistische verwachting van zijn startsalaris, dat zou kunnen. Wellicht solliciteert hij op posities die gewoon niet zo goed betalen, wie zou het kunnen zeggen. Over het algemeen is het wel fijn om te weten of beide partijen niet compleet andere verwachtingen hebben.

Veelal worden salarissen gewoon geadverteerd, dus daar mee vang je dat deel af. Ook op dit forum komen vaak genoeg bij de 'werkervaring bij....' topics de startsalarissen aan bod. Als je kijkt naar secundaire voorwaarden wordt dat vaak al wat lastiger. En het zijn juist die secundaire voorwaarden (en niet alleen in geld of materie) die belangrijk en/of doorslaggevend kunnen zijn voor de keuze voor een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sabelhout schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 07:36:
Misschien zou je ook eens naar jezelf moeten kijken? Misschien bieden bedrijven ook wel gouden bergen voor starters, maar als jij bijvoorbeeld denkt als starter al 4000 euro te gaan verdienen, dan is er toch een mismatch :)

En voor de rest sluit ik me aan bij de posters boven me, dat er al een heel mooi topic hierover loopt.
Nee 4000 verwacht ik totaal niet! Eerder ergens rond de 2300 bruto met gunstige secundaire voorwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eamelink schreef op zondag 18 januari 2009 @ 01:17:
[...]

idd ! Als ik een leuk gesprek heb, maar ze willen mij niet meer dan 1600 bruto betalen houdt het toch echt op voor mij. Dan kunnen beide partijen wel intresse hebben maar als je idd meer dan 400 euro p/m uit elkaar ligt dan houdt het al snel op.

Ik verwacht helemaal geen goude bergen, zeker niet als starten, maar wat niet wegneemt dat ik wel kieskeurig ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 73632 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:45:
[...]

idd ! Als ik een leuk gesprek heb, maar ze willen mij niet meer dan 1600 bruto betalen houdt het toch echt op voor mij. Dan kunnen beide partijen wel intresse hebben maar als je idd meer dan 400 euro p/m uit elkaar ligt dan houdt het al snel op.

Ik verwacht helemaal geen goude bergen, zeker niet als starten, maar wat niet wegneemt dat ik wel kieskeurig ben
Wat wil je precies SecuretyRisc?
Heb je al veel ervaring met een bepaald gebied in de IT? Welke richting wil je op de korte termijn op en welke op de langere termijn?

Ik ben bewust bij een detacheerder begonnen, om snel ervaring op te doen en veel te leren.

Ons startsalaris ligt volgens mij op 2100, met leaseauto van ongeveer 30.000. (hangt een beetje van het model en leaseprijs af)
Bij behalen van MCSA (uiteraard op kosten van de baas) gaat dat met 150 omhoog en daarna bij MCSE weer met 150. Dit buiten de reguliere verhogingen.

We zijn nog op zoek ;)

We hebben drie takken:
-infra
-testen
-virtualisatie

Als je meer info wil kan je me PM-en.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 22-01-2009 09:15 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TS leest volgens mij zijn topic niet meer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 22:00
Wat op zich wel grappig is; in een aantal gevallen is door een bedrijf, waarvoor mijn bedrijf werkt, gevraagd of ik ook naar sollicitaties wil kijken bij hun vacatures.
Wat me voornamelijk opvalt is dat er eigenlijk juist weinig starters (lijken) te zijn die reageren op de vacatures, of die worden aangedragen door recruiters.

Op zich zou ik verwachten dat er juist vrij veel mensen vanuit de opleiding de arbeidsmarkt op komen, maar toch lijkt dit eigenlijk mee te vallen. Mja, of weinig van deze ICT'ers willen bij het MKB werken.

Nu weet ik ook dat het niet echt specifiek op starters gericht is; het bedrijf in kwestie kijkt niet echt naar opleidingsniveau, maar meer naar kennis. Waar ik persoonlijk een beetje depressief van word, is de grote hoeveelheid starters die door recruiters aangeboden worden, maar eigenlijk te weinig kennis van zaken hebben om 'echt' wat te kunnen eisen.
Om dit te testen hebben we een soort van test gemaakt die iedereen een keer mag proberen tijdens een sollicitatieronde. Nu is deze test tot nu toe zo moeilijk, dat eigenlijk niemand het foutloos kan, maar toch geeft het een prima indicatie.
Dankzij deze test, en de hoeveelheid sollicitaties waar ik bij heb gezeten kan ik eigenlijk de sollicitanten in een paar vakken neerzetten:
  1. Serieuze ICT'ers die kennis van zaken hebben en echt wat willen gaan doen, na hun opleiding.
  2. Bovenstaande, maar dan met het gouden bergen idee.
  3. Serieuze 'hobby nerds' die vaak de opleiding niet al te fantastisch gedaan hebben, of gekke dingen in hun CV hebben staan, maar eigenlijk enorm veel kennis van zaken hebben (dan wel zelf aangeleerd meestal).
  4. Mensen die van de opleiding komen, het net gehaald hebben, en gouden bergen verwachten.
  5. Mensen die van de opleiding komen, weten dat ze weinig kennis van zaken hebben en daar wat aan willen doen.
Afhankelijk van de categorie waarin je zit, kom je volgens mij toch uit bij een andere sector.
Zo zie ik mensen van categorie 1 en 2 voornamelijk werken bij de grotere bedrijven.
MKB zal eerder enkel gaan voor 1, 3 en 5.
Recruiters, althans, bepaalde partijen die ik even niet verder zal benoemen, lopen vaak te strooien met mensen uit profielen 3,4 en 5.

Afhankelijk van deze profielen kiest het bedrijf waar ik het in dit verhaal over heb, voornamelijk voor mensen uit 1 en 3, met een voorkeur voor 3.

Wat ik me nu afvraag, zou het mogelijk zijn om bij iedere categorie uit dat lijstje, er een apart startsalaris aan te koppelen? - Of ben ik nog typen mensen vergeten?

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Icheb schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 23:46:
Wat ik me nu afvraag, zou het mogelijk zijn om bij iedere categorie uit dat lijstje, er een apart startsalaris aan te koppelen? - Of ben ik nog typen mensen vergeten?
Het lijkt me niet dat je een startsalaris kunt koppelen aan deze vijf korte beschrijvingen. Zaken als leeftijd, opleiding, certificaten, communicatieve vaardigheden (durven en kunnen onderhandelen) spelen allemaal mee. Oftewel: jouw ene '3' is de andere niet.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 23:15
Anoniem: 73632 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:42:
[...]Nee 4000 verwacht ik totaal niet! Eerder ergens rond de 2300 bruto met gunstige secundaire voorwaarde
Je bent net afgestudeerd, maar hebt dus 0,0% werkervaring. Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn. Zeker op dit tijdstip waarop de IT-markt zijn zoveel-jaarlijkse dip ervaart. Ik denk dat als je je verwachtingen met pakweg 300 euro naar beneden bijstelt, dat je veel meer kans zult hebben en meer kansen zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
-W0kk3L- schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:25:
[...]

Je bent net afgestudeerd, maar hebt dus 0,0% werkervaring. Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn. Zeker op dit tijdstip waarop de IT-markt zijn zoveel-jaarlijkse dip ervaart. Ik denk dat als je je verwachtingen met pakweg 300 euro naar beneden bijstelt, dat je veel meer kans zult hebben en meer kansen zult krijgen.
Die dip hoeft echt niet altijd te leiden tot een lager startsalaris.
Een startsalaris is al laag namelijk.
Als ik bekijk dat ik ongeveer 30% verhogingen heb gehad, nu na 1 jaar werkervaring. Dan hoeft dat startsalaris echt niet omlaag. Dat compenseren ze eventueel daarna wel met de verhogingen.

Verder leeft de hele IT nog steeds niet in een dip hoor. Zullen best bepaalde bedrijven zijn, maar hebben die in het verleden geen foute keuzes gemaakt?

De overheid is nog steeds druk op zoek naar IT-ers en kan nu een beetje inlopen, maar het tekort is nog lang niet weg. Hetzelfde geldt volgens mij voor de semi-overheid. Ik ben nu gedetacheerd bij een semi-overheidsinstelling en het lukt ze nog steeds niet om extra mensen aan te trekken die geschikt zijn voor een functie.

Wij zijn geen hele grote detacheerder, maar wij hebben in februari een stuk minder bankzitters dan vorig jaar februari. Vergeet niet dat het in de maanden januari/februari altijd wat rustiger is. Volgens mij zitten we op 2% in februari, tegenover 8% vorig jaar.
Dat neemt niet weg dat het het komende jaar best nog eens iets slechter zou kunnen gaan. Maar ik verwacht gewoon niet dat de hele IT op zijn gat komt te liggen. Daarvoor is de markt te dynamisch en komt er te veel nieuws op de markt. Nieuwe technieken, nieuwe OS-en etc. Je moet gewoon blijven vernieuwen in de IT. Dat is ook de reden dat wij nooit uitgeleerd zijn.

Ben je klaar met je MCSE 2003? Upgrade hem maar gelijk naar 2008. Vista net onder de knie? Geeft niet, ga maar direct door met Windows 7.
Vervolgens willen veel bedrijven mee gaan met de voordelen van VM-ware, maar de concurrentie heeft ook niet stil gezeten. Het gaat allemaal maar door... Je kan gewoon niet te ver achter gaan lopen als bedrijf. Je wil mee om van de voordelen te profiteren.

Ik zie het allemaal nog net zo somber in. Ik vind het een positief teken dat we nog op zoek zijn naar personeel, inclusief starters. Verder ben ik er vrij nuchter in, in heel die crisis:
Ik zie wel hoe het loopt, je kan er toch niets aan veranderen. Je kan er beter positief in gaan, anders moet je oppassen dat je er zelf straks niet depressie uit komt!
Ja kan je druk gaan maken, maar het heeft geen zin, meer dan je best doen kan je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 23:15
Een dip hoeft zeker niet te leiden naar een lager startsalaris, alleen veel werkgevers zullen het wel gebruiken. Als ze het gebruiken, is het dus een goed idee om afspraken te maken. Spreek bijvoorbeeld af dat je een structurele salarisverhoging krijgt na een X aantal maanden en/of na goede resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry mensen, ik ben enige tijd in het buitenland geweest. Ik ga nu jullie berichten allemaal lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289626

Ik denk dat de kern van jouw opmerking zeker terecht is. Een bedrijf dat serieus in je geintereseerd is zal dat (mi moeten) laten blijken door een goed en vooral compleet verhaal. Daar horen met name de voorwaarden in. Los van je verwachtingen tav je arbeidsvoorwaarden moet het wel helder zijn wat je kan verwachten. Ben zelf recruiter en ik probeer mijn kandidaten altijd het complete plaatje, zonder gouden bergen, te geven. Juist om te voorkomen dat er verderop in het traject teleurstellingen ontstaan.

Kortom terecht dat je deze info zoekt bij je sollicitaties, blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dfrenner schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 14:43:
TS leest volgens mij zijn topic niet meer :S
Ik lees het topic weer ^^. Ik heb je een reactie op je profiel gestuurd, hoor graag meer over deze functie! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 289626 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 17:14:
Ik denk dat de kern van jouw opmerking zeker terecht is. Een bedrijf dat serieus in je geintereseerd is zal dat (mi moeten) laten blijken door een goed en vooral compleet verhaal. Daar horen met name de voorwaarden in. Los van je verwachtingen tav je arbeidsvoorwaarden moet het wel helder zijn wat je kan verwachten. Ben zelf recruiter en ik probeer mijn kandidaten altijd het complete plaatje, zonder gouden bergen, te geven. Juist om te voorkomen dat er verderop in het traject teleurstellingen ontstaan.

Kortom terecht dat je deze info zoekt bij je sollicitaties, blijven doen.
Helemaal mee eens!

Ik heb een aantal keer bij recruiters gezeten, sommige zelfs in de laatste gesprekken en tekenen contract enzo. Maar elke keer blijkt weer. Ik kom daar binnen bij zo'n bedrijf en er is een hele vlotte meestal jonge recruiter, 2300 bruto oh geen probleem, lease-auto valt zeker over te praten. Gesprekken gaan verder tot ik op een gegeven moment een contract aanbod krijg.

Tja en dan krijg je je contract, en daar zakt je broek van af. 1600 bruto, geen lease auto.. Tja dan is me vertrouwen in zo;n bedrijf wel weer weg!

Natuurlijk is het bijzonder belangrijk dat je plezier hebt in je werk en dus een leuke baan zoekt, maar daarnaast vind ik de voorwaarden minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-W0kk3L- schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:55:
Een dip hoeft zeker niet te leiden naar een lager startsalaris, alleen veel werkgevers zullen het wel gebruiken. Als ze het gebruiken, is het dus een goed idee om afspraken te maken. Spreek bijvoorbeeld af dat je een structurele salarisverhoging krijgt na een X aantal maanden en/of na goede resultaten.
Goede tip Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 73632 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 17:19:
[...]

Ik lees het topic weer ^^. Ik heb je een reactie op je profiel gestuurd, hoor graag meer over deze functie! Bedankt!
Hoe heb je me een bericht gestuurd? Ik zie niets.

Pagina: 1