2e prive-netwerk achter modem/router tele2

Pagina: 1
Acties:

• subrosa
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 13:01
Een vraagje omtrent het aanleggen van een netwerkje binnenshuis.

wij hebben een tele 2 modem/router met twee LAN poorten voor internet ( poort 3 en 4 op het modem )

Na poort 3 komt een switch voor het internet op de beneden verdieping ( 2x laptop met draad )

Na poort 4 wil ik op mijn verdieping een extra netwerk aanleggen o.a. voor 1 deskopt het streamen van media van desktop naar mijn xbmc, en WLAN op mijn Wii en pda.

Ik moet nog een extra router kopen, maar heb een linksys met Tomato tot mijn beschikking.

Moet ik de router in een andere ip-range instellen omdat het tele 2 modem al router funcie heeft?
zodat er geen ip conflicten ontstaan, of moet DHCP helemaal uit op de linksys ? maar zijn de shares op mijn desktop dan wel nog te benaderen voor mijn xbmc ?

ik wil graag rekening houden voordat ik alles ga bekabelen en instaleren.

thanks.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:46
Wat wil je nu eigenlijk ? 2 verschillende netwerken om ze qua toegang te scheiden ?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit kan gewoon. Als jij de een van de netwerkpoorten van Router1 verbindt met de WAN poort van Router2 dan moet je er alleen op letten beide router verschillende interne subnetten gebruiken (192.168.1.0 en 192.168.2.0 en niet 192.168.1.0 en 192.168.1.0).

In het laatste geval zal je geen internet krijgen. Wellicht kan je wat problemen verwachten als je ooit een VPN op wilt zetten.

Ik zou op beide routers DHCP ingeschakeld laten. Maar let wel op die IP ranges!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• subrosa
DukeBox schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 02:31:
Wat wil je nu eigenlijk ? 2 verschillende netwerken om ze qua toegang te scheiden ?
Ik wil inderdaad dat mijn beneden buren geen toegang hebben tot mijn pc's en vice versa.
Glashelder schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 02:36:
Ik zou op beide routers DHCP ingeschakeld laten. Maar let wel op die IP ranges!
Ik zal tijdens het configureren van de 2e router de ip-range veranderen.
Dit zal in de loop van volgende week gaan gebeuren, als ik alles weer compleet in huis heb.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afhankelijk van wat je wilt is het allicht handiger om een wat beter instelbare router te nemen en de netwerken boven en beneden achter aparte VLANs te zetten ipv de ene achter een switch, de andere achter een router.

Bij switch vs router config kunnen degenen achter de router wel bij het netwerk achter de switch, maar met hogere latencies, terwijl degenen achter de switch betere performance hebben, maar niet bij de systemen achter de router kunnen. Dat lijkt dus om twee redenen suboptimaal.

Oslik blyat! Oslik!

• subrosa
Ik wil ook een WLAN acces point op mijn verdieping, want het signaal valt regelmatig weg.

en hoe 'erg' is de latency ?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan ook gewoon 1 netwerk instellen (2e router switch instellen, dhcp uit) als en de guest accounts op de machines disabelen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet dramatisch, het probleem is niet zozeer dat jij niet zou kunnen gamen en de benedenburen wel, eerder dat als jij en je benedenburen tegelijk de volledige bandbreedte proberen te trekken, degene met kortere latencies een grotere deel te pakken krijgt (al helemaal met UDP).

Mbt WiFi - is het niet handiger om WiFi op de Tele2 modem gewoon uit te zetten en alle WiFi dingen boven door je Linksys router (WRT54G zeker? ;) ) te laten afhandelen?

Ik weet niet exact wat Tomato kan, maar ik gok dat je daarmee op de Linksys al prima die VLANs kunt instellen. Mijn idee dus:

- WiFi op Tele2 modem uitschakelen en alleen maar één kabel aansluiten naar de Linksys boven.
- op de Linksys twee VLANs instellen. De ene gebruiken voor je WiFi en voor je eigen LAN, de andere voor de benedenburen.
- de switch van de benedenburen op jouw Linksys aansluiten (met nog een lange kabel).
- al jouw zooi ernaast op de Linksys aansluiten.

Voila, geen latencyproblemen, geen privacy issues en WiFi waar je het nodig hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

• subrosa
klinkt als een goed plan...
maar met tomato kan blijkbaar geen VLANs aanmaken

en DHCP kan ik niet uitzetten op het modem/router

:S

[ Voor 23% gewijzigd door subrosa op 20-01-2009 10:48 ]

Pagina: 1