Phenom II niet herkend en verkeerde snelheid in Linux

Pagina: 1
Acties:

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 09:31
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een Phenom II in mijn systeem zitten en heb daarop Fedora Core 9 geinstalleerd. Nu geeft echter Fedora aan dat het een onbekend model is en mijn PHPsysinfo geeft aan dat de snelheid 800 MHz bedraagt (ook onder volle belasting) terwijl mijn X940 volgens de bios op 3GHz draait. Kan dit kwaad voor de prestaties van het systeem? en kan ik er iets aan doen om hem wel goed te laten herkennen?

Groeten,
Janssuhhh

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wanneer je Cool 'n Quiet uitschakeld in het BIOS, blijft de cpu dan op 800MHz draaien? Misschien dat dit onderdeel (nog) niet helemaal lekker werkt in Linux.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat tooltjes -ongeacht of ze onder Windows of Linux draaien- altijd afhankelijk zijn van hun eigen databases en van de info die ze uit BIOS en de OS kernel weten te krijgen.

Dat betekent dat als je tool ouder is dan je CPU, je in beginsel niets kunt met de info die het geeft. Dat lijkt hier aan de hand te zijn. Waarschijnlijk weet deze PHPsysinfo geen raad met een Phenom II. Mogelijk is er een nieuwere versie van PHPsysinfo die wel raad weet met de Phenom II.

Maar goed, het kan ook zijn dat de info klopt en clock throttling niet goed werkt. Het is dus zaak om te kijken op welke snelheid die CPU echt draait. Eerst en vooral kun je gewoon kijken wat de kernel zelf zegt. Gewoon /proc/cpuinfo catten. Dan lees je CPU MHz uit. Dat is ook niet heilig, maar is in ieder geval een stapje dichterbij de hardware dan zo'n PHP-tooltje.

Als cpuinfo ook 800MHz laat zien kan het zijn dat de kernel met de verkeerde P-states driver gecompileerd is. Dan is het zaak om de kernel config na te lopen en indien nodig te wijzigen. Maar als je daarop uitkomt is het misschien handiger als ik dit topic naar Non-Windows Operated Systems verplaats ;)

Begin iig met cpuinfo uit te lezen...

Oslik blyat! Oslik!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43

Apache

amateur software devver

800mhz is iig ook wat cool 'n quiet naar klokte als ik niets aan't doen ben op mijn windows pc.

Zou je even kunnen kijken als c 'n q aanstaat of je systeemklok normaal loopt onder linux?
Als dat zo is weet ik dat het een software issue of motherboard specific issue is met cool 'n quiet ipv een hardware bug :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01 09:31
Bedankt mensen :),

Ik heb in de bios even gekeken en het bleek dat ik nog 1 bios revisie hoger moest gaan zitten om hem als phenom II te laten herkennen.
Cool-n-Quiet was inderdaad het probleem, blijkbaar werkt de linuxondersteuning nog niet goed genoeg dat hij de cpu ook weer opschroeft onder volle belasting.

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel hoor, alleen is blijkbaar niet de goede support in *jouw* kernel gecompileerd.

Zie o.a. deze link:
http://acpi.sourceforge.net/documentation/processor.html

Iig is het PMG gedeelte uitgezocht, ik verplaats naar NOS voor kernel config ;)

Move PMG -> NOS

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1