Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds net een "probleempje" met m'n Canon 55-250. Als de Stabilizer functie aan staat, en ik focus, dan produceert de lens een soort van ruis. Het is moeilijk te omschrijven hoe het precies klinkt, maar het klinkt in mijn oren niet gezond. Precies het ruis op een radiozender moest ik er iets moeten op plakken.
Zonder Stabilizer krijg ik het geluid niet..

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Intern iets kapot ofzo? Focussen en verder doet hij wel nog goed.

Googlen op "noise" gaat niet echt schitterend, hij levert veel resultaten op, met noise als "ruis" in de foto..

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit lijkt me volkomen normaal, mijn nikon VR's hebben dit ook, dit wil gewoon zeggen dat de stabilisatie werkt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:43

sapphire

Die-hard pruts0r

with ^^
Waarschijnlijk gewoon je IS die inkickt.
Het is zeker als je focust dat eht begint en als je niets doet dat eht na een tijdje weggaat? als dat zo is is eht zeker je IS.

Gabriël AM5

Verwijderd

Ik gok op IS, mijn 70-300VR doet hetzelfde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:53:
Ik heb sinds net een "probleempje" met m'n Canon 55-250. Als de Stabilizer functie aan staat, en ik focus, dan produceert de lens een soort van ruis. foto..
[/quote]

Doet dat niet, terugbrengen, want DAN is tie defect.

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Misschien moet je proberen het geluid NOG beter te omschrijven, en dan vooral het volume. Aangezien stabilisatie iets mechanisch is is het logisch dat het wel geluid veroorzaakt, maar dit is bij veel camera's/lenzen maar heeeeel stil en eerder voelbaar dan hoorbaar. Als het dus klinkt als een TV die ruist... als die op normaal volume staat, en dus hoorbaar voor iedereen in een stille, middelgrote kamer, dan is dat volgens mij NIET normaal!. Het beste lijkt me dan dit te laten luisteren aan een officiele Canon-verkoper of fotograaf met dezelfde lens. Die zal je dan wel vertellen of het normaal is of niet.
Als je je oor tegen je lens moet houden om het te horen, wees dan maar geust, alles werkt naar behoren.
Test misschien ook eens of de stabilisatie optisch doet wat ze moet doen, dus terwijl je focust beetje bibberen met je handen op maximum ingezoomt en dan stoppen met focussen en blijven bibberen... Verschil moet duidelijk waarneembaar zijn!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:00:
with ^^
Waarschijnlijk gewoon je IS die inkickt.
Het is zeker als je focust dat eht begint en als je niets doet dat eht na een tijdje weggaat? als dat zo is is eht zeker je IS.
Het begint inderdaad als ik focus, en stopt wanneer ik stop met focussen. Het rare is alleen dat ik dit niet heb bij andere lenzen. En dat dit ook niet het geval was voor de desbetreffende lens (55-250) die nu dat geluid maakt. Vroeger deed ie simpelweg alles geruisloos. Maar nu komt dat geluid erbij.
Tunboy schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:33:
Misschien moet je proberen het geluid NOG beter te omschrijven, en dan vooral het volume. Aangezien stabilisatie iets mechanisch is is het logisch dat het wel geluid veroorzaakt, maar dit is bij veel camera's/lenzen maar heeeeel stil en eerder voelbaar dan hoorbaar. Als het dus klinkt als een TV die ruist... als die op normaal volume staat, en dus hoorbaar voor iedereen in een stille, middelgrote kamer, dan is dat volgens mij NIET normaal!. Het beste lijkt me dan dit te laten luisteren aan een officiele Canon-verkoper of fotograaf met dezelfde lens. Die zal je dan wel vertellen of het normaal is of niet.
Als je je oor tegen je lens moet houden om het te horen, wees dan maar geust, alles werkt naar behoren.
Test misschien ook eens of de stabilisatie optisch doet wat ze moet doen, dus terwijl je focust beetje bibberen met je handen op maximum ingezoomt en dan stoppen met focussen en blijven bibberen... Verschil moet duidelijk waarneembaar zijn!
Het geluid zelf is (na veel keer geluisterd te hebben) het best te omschrijven als het erg zachtjes draaien van je hdd. Qua volume is het ook gelijkaardig. Als je er een meter van af staat, dan hoor je het niet. Alleen als je de camera binnen de ~50cm van je gezicht houdt, dan kan ik het "duidelijk" horen.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal perfect normaal is, maar ik vind het gewoon raar dat ik dit geluid in het begin niet had, en nu plots wel.

Deze namiddag eens testen of de IS het nog perfect doet. Naar een Canon verdeler gaan kan ik jammer genoeg niet direct, dat zal ten vroegste ergens midden volgende week kunnen. (Lang leve het wonen in een boeregat).

Overigens, ik kweet niet of dit enige relevantie kan hebben, maar ik vermeld het maar. Ik kreeg een aantal dagen geleden en macro-tussenring (je weet wel zo'n ding voor mensen die te gierig zijn om echte macro-lenzen te kopen), en heb hier dan ook een beetje mee gespeeld. Misschien heeft die gefunctioneerd in enige zin als "trigger" van het geluid? (Terwijl m'n andere lenzen dit geluid niet produceren na ook wel eens met de tussenring gewerkt te hebben.)

Toch zeker en vast al bedankt voor de reacties hierboven :)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:54

weebl

YARR!

Het klopt dat ie het alleen doet als je focust, dan kickt de iS in namelijk. Mijn 70-200 F/4L iS doet dat ook, en dat klinkt een beetje als een zacht soort gezoem. Als het echt klinkt als een tv met sneeuw op normaal volume, dan is het niet goed denk ik :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Erhhm, mensen, de EF-s 55-250 IS is, net zoals de EF-s 18-55 IS kitlens, voorzien van een passief IS systeem, dat werkt op de massatraagheid van de zwevend opgehangen lenselement.

Zie http://www.dpreview.com/n...anonefs18-55and55-250.asp

Geluiden vergelijken met een 70-300/5,6 IS of 70-200/4 IS heeft geen zin, want dat zijn objectieven met een ander soort IS, gebaseerd op actieve aansturing van het zwevende lenselement.

Sluit eens uit of het de focusmotor is? Misschien een open deur intrappen hoor, maar kijk eens of je het hoort wanneer je de lens op MF zet, en of je het hoort met AF maar dan met IS uit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou zou ik het IS van mijn 70-300 ook niet omschrijven als 'zachte ruis' maar eerder als de rollende lagers van een paar skeeler wielen :+
Dus vandaar dat ik dacht dat eht wel kon aangezien ik wel zoiets in m'n achterhoofd had van een passief IS bij de 55-250 :P

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:14:
Erhhm, mensen, de EF-s 55-250 IS is, net zoals de EF-s 18-55 IS kitlens, voorzien van een passief IS systeem, dat werkt op de massatraagheid van de zwevend opgehangen lenselement.

Zie http://www.dpreview.com/n...anonefs18-55and55-250.asp

Geluiden vergelijken met een 70-300/5,6 IS of 70-200/4 IS heeft geen zin, want dat zijn objectieven met een ander soort IS, gebaseerd op actieve aansturing van het zwevende lenselement.

Sluit eens uit of het de focusmotor is? Misschien een open deur intrappen hoor, maar kijk eens of je het hoort wanneer je de lens op MF zet, en of je het hoort met AF maar dan met IS uit.
M'n kitlens (de 18-55) maakt dit geluid inderdaad ook niet. Daarom denk ik ook dat er iets niet juist is, omdat de 55-250 dit normaal ook geruisloos moet doen, wat nu niet langer het geval is.

Ik heb wel kunnen bevestigen dat het inderdaad aan de IS ligt:
• IS aan:
Zowel met AF als met MF het geluidje.
• IS uit:
Zowel AF als MF geen geluid.

En zover ik kan zien, doet de IS wel nog z'n werk. Bij 250mm lichtjes hand laten trillen zonder en met IS kon ik duidelijk het verschil zien in stabilisatie van het beeld.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wilde gok, maar maak de lenscontacten (van zowel de lens als de body) eens goed schoon?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Topicstarter
Contactjes reinigen heeft helaas niet geholpen.

Ik heb er voor de lol nog eens m'n kitlens (18-55) opgezet, en goed geluisterd of ik daar echt niets hoor. En tot mijn grote verbazing hoor ik daar ook wel een erg erg zacht geluidje dat gelijklopend is. Echter moet ik hier wel met m'n oor op de lens zitten om het te horen. Van m'n 55-250 is het geluid toch wel wat luider, en kan je het tot op een meter afstand wel horen, mits het stil is in de omgeving.

Misschien kan iemand eens met een van de twee bovenstaande lenzen ook eens zijn/haar oor er op leggen en horen of er een gelijkaardig geluid geproduceerd wordt? Anyway, de 55-250 doet het verder nog perfect, dus zolang dat er geen technische mankementen zijn, zal ik dit voorval maar best links laten liggen.

Edit: @hieronder: Bedankt om even te checken, raar dat ik het dan eerst niet had. Maarja, als het normaal is, klaag ik er verder niet over.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 15:32 ]

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 22:01
Ik heb de 55-250 ook. En ik hoor het geluid ook.
Voor zover ik weet heb ik het altijd gehad.

Je hoort gewoon duidelijk iets ronddraaien binnen in.

Volgens mij is het normaal. IS werkt bij mij prima.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Het valt je nu gewoon pas op. Deze lens maakt tot 50cm redelijk wat geluid. Sowieso kun je hem altijd opsturen als je er geen vertrouwen meer in hebt. De vraag is alleen is het opgelost zal worden :-)

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik kan je zeggen dat wat je omschrijft 100% normaal is en niets om je zorgen om te maken. Een stabilisatie die geen geluid maakt, daar moet je je zorgen om maken;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

titel wat duidelijker gemaakt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Nomad, dacht nog een report te doen, maar aangezien alles (nog altijd) perfect werkt, verondersteld ik ook, net zoals m'n bovenburen, dat het geluid volledig normaal is, ook al was het er vroeger niet.

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Psst, de stabilisatie is wel actief hoor. Er zijn geen stabilisatiemechanismen met puur mechanische werking. Allemaal maken ze gebruik van magneetjes (voor het stabiliseren) en accelerometers (voor het meten).

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 13:12:
Psst, de stabilisatie is wel actief hoor. Er zijn geen stabilisatiemechanismen met puur mechanische werking. Allemaal maken ze gebruik van magneetjes (voor het stabiliseren) en accelerometers (voor het meten).
Jup, dat wist ik ook. Ik vond het alleen raar dat m'n kitlens het verre niet zo luid doet, en dat bij het begin dit ook niet het geval was voor m'n 55-250. Een geluidje meer of minder kijk (beter gezegd luister) ik niet naar, het was enkel de kwestie van het verschil in geluid voor en "na".

Maar zoals reeds aangegeven werkt hij nog perfect, bedankt voor de reacties.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

De kitlens is een stukje kleiner en lichter dan je 55-250, dus de IS van je 55-250 meot harder werken. Dus meer geluid :p

Gabriël AM5

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 14:48

beerns

it is I, Leclerc

ik heb een 55-250 gehad en ook mij viel dit op. Is idd, zoals velen voor mij al zeiden; de werking vd IS.
Heb nu een ef 100-400 L en die is behalve veel sneller ook stil. Ik denk dus dat het puur een kwestie van een 'goedkoper' (eigenlijk wil het woord niet gebruiken, maarja) soort IS tov de Ultrasonic in de wat duurdere lenzen.

conclusie: Is helemaal niets mis mee, is puur de werking vd lens.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
beerns schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 21:25:
Ik denk dus dat het puur een kwestie van een 'goedkoper' soort IS tov de Ultrasonic in de wat duurdere lenzen.
Ehm, dat denk je verkeerd 8)7 Ultrasonic / USM (Ultra Sonic Motor) dat is dus de scherpstel motor, dat is heel iets anders dan de IS hoor ;)

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 14:48

beerns

it is I, Leclerc

Wouter87 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:41:
[...]

Ehm, dat denk je verkeerd 8)7 Ultrasonic / USM (Ultra Sonic Motor) dat is dus de scherpstel motor, dat is heel iets anders dan de IS hoor ;)
Klopt. Ik formuleerde het wat krom. Maar bedoelde ook met de ultrasonic dat ie wat trager is, maar dat heeft mbt het onderwerp vd TS niets te maken, Dus vergeet maar.

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Pagina: 1