Het begint inderdaad als ik focus, en stopt wanneer ik stop met focussen. Het rare is alleen dat ik dit niet heb bij andere lenzen. En dat dit ook niet het geval was voor de desbetreffende lens (55-250) die nu dat geluid maakt. Vroeger deed ie simpelweg alles geruisloos. Maar nu komt dat geluid erbij.
Tunboy schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:33:
Misschien moet je proberen het geluid NOG beter te omschrijven, en dan vooral het volume. Aangezien stabilisatie iets mechanisch is is het logisch dat het wel geluid veroorzaakt, maar dit is bij veel camera's/lenzen maar heeeeel stil en eerder voelbaar dan hoorbaar. Als het dus klinkt als een TV die ruist... als die op normaal volume staat, en dus hoorbaar voor iedereen in een stille, middelgrote kamer, dan is dat volgens mij NIET normaal!. Het beste lijkt me dan dit te laten luisteren aan een officiele Canon-verkoper of fotograaf met dezelfde lens. Die zal je dan wel vertellen of het normaal is of niet.
Als je je oor tegen je lens moet houden om het te horen, wees dan maar geust, alles werkt naar behoren.
Test misschien ook eens of de stabilisatie optisch doet wat ze moet doen, dus terwijl je focust beetje bibberen met je handen op maximum ingezoomt en dan stoppen met focussen en blijven bibberen... Verschil moet duidelijk waarneembaar zijn!
Het geluid zelf is (na veel keer geluisterd te hebben) het best te omschrijven als het erg zachtjes draaien van je hdd. Qua volume is het ook gelijkaardig. Als je er een meter van af staat, dan hoor je het niet. Alleen als je de camera binnen de ~50cm van je gezicht houdt, dan kan ik het "duidelijk" horen.
Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal perfect normaal is, maar ik vind het gewoon raar dat ik dit geluid in het begin niet had, en nu plots wel.
Deze namiddag eens testen of de IS het nog perfect doet. Naar een Canon verdeler gaan kan ik jammer genoeg niet direct, dat zal ten vroegste ergens midden volgende week kunnen. (Lang leve het wonen in een boeregat).
Overigens, ik kweet niet of dit enige relevantie kan hebben, maar ik vermeld het maar. Ik kreeg een aantal dagen geleden en macro-tussenring (je weet wel zo'n ding voor mensen die te gierig zijn om echte macro-lenzen te kopen), en heb hier dan ook een beetje mee gespeeld. Misschien heeft die gefunctioneerd in enige zin als "trigger" van het geluid? (Terwijl m'n andere lenzen dit geluid niet produceren na ook wel eens met de tussenring gewerkt te hebben.)
Toch zeker en vast al bedankt voor de reacties hierboven