Toon posts:

[Linksys RV042] VPN opzetten via XS4ALL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb vandaag bij een klant zitten stoeien om een VPN verbinding op te zetten. Ik geeft toe dat ik hier niet heel veel ervaring mee heb... Het gaat om 2 lokaties die beide via XS4ALL op het net zitten. 1 lokatie gebruikt nog de gebruikersnaam@xs4all inlog en de ander de 'vrije' inlog gebruiker 'xs4all' met ww '1234'. Er is op lokatie A een Fritz!Box en op lokatie B een al wat oudere Speedtouch 546i. Beide zijn dus modem/routers!

192.168.10.0 --- RV042 --- 546i --- [XS4ALL PPPoA internet] --- Fritz!Box --- RV042 --- 192.168.1.0

Wat ik ervan begrijp moeten beide ADSL modem/routers in bridged mode gezet worden, zodat de WAN poorten van de RV042's het publieke IP nummer krijgen. Ik kan beide modems via de webinterface op bridge krijgen, maar vervolgens kan ik in de RV042 niet kiezen voor de benodigde PPPoA?! Toch even geprobeerd met PPPoE en dat werkte ook tot mijn verbazing. Het werkt alleen 'deels', dat wil zeggen dat maar 15% van de websites getoond worden, terwijl via ping 100% van de websites wel geresolved worden (bv www.startpagina.nl krijg ik niet te zien in IE maar krijg wel reaktie via ping www.startpagina.nl...) Ik heb op het net wel al meldingen gevonden over gebridge PPPoA modems die dan via PPPoE zouden moeten werken, blijft vreemd dat de meeste websites niet getoond worden.

Hoe moet ik dit nu aanpakken? De helpdesk van XS4ALL kan mij alleen maar vertellen dat zij dit niet ondersteunen *zucht*. Volgens mij heb ik 3 opties:
  1. modem/routers bridged, RV042 laten PPPoE'en. Het surfen werkt dan alleen (nog) niet
  2. modem/routers niet bridged, IPSEC verkeer NAT'en naar de RV042's. Kan dat uberhaupt?
  3. modem/routers in een hoek gooien en modems kopen. Dan krijgt RV042's WAN het publieke IP
Uiteraard geniet optie 3 niet de voorkeur aangezien dit weer een, kleine, investering van de klant vereist.

Ik hoop snel iets van jullie te vernemen, moet de boel bij voorkeur snel in de lucht hebben. _/-\o_

Mvg,
Mark

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips tot nog toe! ;)

Ander vraagje dan, aangezien ik wel weer wat verder ben. Optie 1 is voor de Speedtouch gelukt, het had nl te maken met een MTU instelling in de RV042 die op Auto stond. Zodra ik deze op manual had gezet met de waarde 1400 ging het wel goed.

Dan blijft het probleem met de Fritz!Box, hoe krijg ik het publieke IP nr op de WAN poort van de RV042? Het modem in bridged zetten kan niet, want RV042 kan geen PPPoA opzetten. Het moet toch mogelijk zijn dat de Fritz!Box als modem kan fungeren en zodanig dat hij zelf de verbinding opzet en het publieke IP nr doorgeeft aan de RV042?

Als bovenstaand niet mogelijk is, rest mij volgens mij niets anders dan een Annex B modem ipv modem/router aan te schaffen...

Ik hoop dat mede Fritz!Box gebruikers hun licht hierover willen laten schijnen.

Alvast bedankt!
Mark