• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-05 14:27
Hallo tweakers.

Sinds vanmiddag heb ik een vreemd probleem met mijn pc.
Een chronologisch overzichtje:

Om ram van een vriend te testen moest ik in m'n bios komen, dus een ps2 tobo'tje aansluiten.
Bij het aanzetten van m'n pc met dit toetsen bord kwam er veel getik, gepiep en ander lawaai uit.
Met m'n usb tobo boote hij weer normaal, dan maar een andere keer testen, dacht ik.
Even later krijg ik een bsod. Als ik de stopcode google vind ik niks.
Toen ik weer rebootte had ik vreemde netwerk problemen, hij verbond met het draadloze netwerk, maar alleen lokaal, het internet wilde hij niet op. Terwijl mijn xbox wel op xboxlive kon via draadloos.
Tot over m'n nek in de netwerkinstellingen krijg ik weer een bsod, ook deze stopcode levert geen resultaten op.
Na deze bsod boote mijn pc weer normaal, en leek alles in orde.
Ik zette hem om 5 uur uit, om hem na werk om 9 uur weer aan te zetten.
Ik had weer de vage netwerkproblemen, en snel daarna weer de bsod die ik eerder had.
Na 3x opnieuw opstarten had ik ineens wel weer internet. Jammergenoeg duurde dit maar een paar minuten en knalde ik er met een random reboot weer snel uit.
Toen ging ik memtest draaien (ik kon ineens wel in de bios met een usb bord, maar de pre windows dingen als de bootloader werken weer niet), na een half uurte nog geen fouten, geen compleet dooie reepjes dus. Ook heb ik de fail safe defauld geladen in mijn bios, en alleen het ramvoltage op +0,3 gezet, want die willen 2,1V.
Ik ben nu nog ene paar keer voor een paar minuten in windows geweest. Ik heb de cpu flink gestressed, en hij bleeft gewoon aan. Een paar minuten na het stressen knalde ik er weer uit. Ook waren alle temps normaal, cpu idle 34, stressed 43 en graka idle 32.
Sindsdien heb ik een afwisseling van instant reboot zodra hij in windows zit of alleen het beeld valt weg (vriend bevestigd dat ik nog online was op msn en xfire) of een bsod.

Mijn specs:
gigabyte p35 - ds3r
q6600
club3d 3870OC
4x 1gig corsair 800Mhz ddr2
(voor de zekerheid, de netwerkkaart: standaard belkin wireless dingetje)

De opstarten en hangen guide gelezen, dus ik ga morgen voor de zekerheid testen met 1 reepje geheugen en zo kaal mogelijk (moet ik wel m'n hele pc slopen, want die zitten natuurlijk weer onder de cpu koeler.. )
Ook ga ik bij een vriend de graka en misschien ook de cpu testen.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• aegis3d
Ik denk nu dat het m'n hdd (samsung t166 500gig) is, het welkomscherm van vista blijft hangen, en de hdd geeft dan elke paar seconden een tik. Ik vrees dat m'n hdd aan het sterven is, maar ik hoop dat het gewoon windows is die iets wil laden wat er niet is.
Ik ga morgen aan de slag met een 2e hdd, een vista installatie schijf en een ps2 tobo'tje. Ik hoop dat ik nog wat data kan terughalen.
Iemand nog een idee wat het anders kan zijn?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Het is waarschijnlijker dat dit veroorzaakt wordt door het geheugen dan door het moederbord. Ook de werking van het BIOS wordt namelijk beïnvloed door de werking van het geheugen. Basically is het het handigst om telkens met een enkele DIMM in het juiste slot (handleiding) proberen te booten en vervolgens met Memtest aan de gang te gaan.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

voordat je alles uit elkaar haalt, zou je misschien een linux usb stick kunnen proberen (en de ultimate boot cd downloaden en gebruiken voor de memtests ipv de microsoft rommel (vista toevallig?))

tafelventilator voor je pc proberen

met een multimeter je voeding checken

edit: als je schijf tikken geeft, download dan pendrivelinux.com. Start op via de usb stick of linux live cd. Als het goed is staat je HD op het buroblad en kun je nog data over het netwerk halen. Je schijf flink belasten is niet aan te raden.

[ Voor 33% gewijzigd door M2M op 17-01-2009 20:00 ]

-_-

• aegis3d
Bedankt voor de tips M2M!
Ik heb al de nieuwste ubuntu live cd geprobeert, maar die start in een hele vreemde resolutie, ik zie maar 1/4 van mn scherm.. (scherm 1920x1200, linux zegt in 13xx x 768 te draaien, maar ik zie maar de linkerbovenhoek)
Ik ga morgen ochtend met pendrivelinux mijn bestanden over het netwerk op de andere pc proberen te laden.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Als je weer een BSOD krijgt, post deze dan ook even hier, misschien dat iemand hier er wel wat mee kan

Kater? Eerst water, de rest komt later

• aegis3d
Ik heb net kubuntu erin geprikt, dit is wat ik krijg:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02089.JPG

Is dit RAM, of hdd?

De bsods in chronologische volgorde:
eergisteren:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02083.JPG
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02084.JPG
gisteren:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02086.JPG
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02087.JPG

Sindsdien alleen nog maar insta reboots gehad, of alles op zwart, maar de pc staat nog wel aan, en ik ben nog online volgens m'n vrienden. Numlock aan uit werkt niet, dus hij zit wel goed vast..

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 18:07
aegis3d schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:24:
Ik heb net kubuntu erin geprikt, dit is wat ik krijg:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02089.JPG

Is dit RAM, of hdd?

De bsods in chronologische volgorde:
eergisteren:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02083.JPG
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02084.JPG
gisteren:
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02086.JPG
http://uploader.polorix.net//files/70/DSC02087.JPG

Sindsdien alleen nog maar insta reboots gehad, of alles op zwart, maar de pc staat nog wel aan, en ik ben nog online volgens m'n vrienden. Numlock aan uit werkt niet, dus hij zit wel goed vast..
Dat is een probleem met de DMA mode van je drive. Bedenk eens, je boot van CD (of DVD) dus die errors komen van die drive. Als je ff googled zie je overal dat deze error de DMA mode is van je drive. FF in je bios op Ultra DMA 2 zetten en die error is weg.

Het kan trouwens ook je drive zijn die al je problemen levert. trek hem eens los voor de grap.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Haan

Haan

dotnetter

Je kijkt naar de verkeerde waardes, de stop code is het eerste gedeelte, tussen haakjes staan adressen en/of extra parameters. Er is nog net te zien dat het dus om 0x0000007F gaat :) Dat verklaart ook waarom jij niets kon vinden, zoek maar eens op die code, dan krijg je meer dan genoeg hits.

• aegis3d
In veilige modus boot windows nu, ik heb voor de zekerheid alle belangrijke data op een 2e hdd gegooit, en de optische drive eraf gestrokken.
Met hd tune vind ik nu 1 blokje rood. Betekend dit dat mijn hdd niet meer moet gebruiken, of kan dat stukje omzijld worden?
En bedankt voor de tips over de bsods, het gaat dus alleen om dat eerste getal :P

• Vesper64
  • Niet online
mss een onzinnige reactie, maar de bios al eens gereset (standaard waarden gezet) na extra reepjes memory wil het daar soms nog wel eens mis gaan met soms bizare errors, hoewel het bij jou lijkt alsof ze niet constant zijn zou ik het toch proberen. Als je de boel overclocked hebt onthoud dan uiteraard je instellingen. Plus het geheugen wat je erin hebt gedaan om uit te testen is dat naast je eigen ram gedaan? (zo ja is het exact hetzelfde (s/n nummers etc)?

Verwijderd

aegis3d schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:55:

Met hd tune vind ik nu 1 blokje rood. Betekend dit dat mijn hdd niet meer moet gebruiken, of kan dat stukje omzijld worden?
Dat is het begin van het einde voor je HD. Kan nog een tijdje duren maar dood gaan en trager worden doet ie. ;)

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 01:13:
[...]

Dat is het begin van het einde voor je HD. Kan nog een tijdje duren maar dood gaan en trager worden doet ie. ;)
mogelijkerwijs kun je nog jaren vooruit met die HD, maar de kans op falen wordt groter naar mate de eerste fouten zichtbaar worden. Als je met de ultimate boot cd, en het tooltje van je harde schijf, de schijf laat scannen en repareren zal dit tooltje de bad sectors als "bad" aanmerken en op die manier verhinderen dat er nog gelezen of geschreven wordt. Dit proces duurt LANG, en daarna zou ik de schijf enkel als 2e backup gebruiken (en zorgen dat er niet veel meer op gelezen of geschreven wordt.

-_-

• aegis3d
Ik heb de fail safe bios instellingen geladen (ik nam aan dat dit hetzelfde is als resetten?) en het RAM voltage op +0.3 gezet, want die willen 2,1.
Ik heb een harde schijf van een vriend kunnen lenen, ik heb mijn eigen schijf losgekoppelt en heb geprobeert vista te installeren op de nieuwe schone hdd. Hij knalde in een reboot-loop na het instaleren, en in veilige modus zegt hij alleen dat hij dan de installatie niet af kan maken.
Als ik dan even later nog is reboot zegt hij:
No BOOTMSG gevonden, druk op ctrl + alt + delete om opnieuw op te starten. (oid)

Is de 2e hdd nu ook brak? mis ik een bootsectie ergens? of moet ik aan een nieuw mobo?

• M2M

M2M

medicijnman

Test je geheugen (terwijl je een tafelventilator voor je pc hebt hangen) met memtest86(+). Komt je geheugen goed uit de bus, haal dan alles uit je pc-kast wat niet essentieel is voor de meest basic werking van het apparaat.

Als laatste kun je de schijven (ook de nieuwe) nog scannen met tooltjes op de ultimate boot cd (staat ook memtest op)

edit: maar volgens mij heb ik het meeste al gezegd...

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 19-01-2009 13:06 ]

-_-

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

aegis3d schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:21:
Ik heb de fail safe bios instellingen geladen (ik nam aan dat dit hetzelfde is als resetten?) en het RAM voltage op +0.3 gezet, want die willen 2,1.
Ik heb een harde schijf van een vriend kunnen lenen, ik heb mijn eigen schijf losgekoppelt en heb geprobeert vista te installeren op de nieuwe schone hdd. Hij knalde in een reboot-loop na het instaleren, en in veilige modus zegt hij alleen dat hij dan de installatie niet af kan maken.
Als ik dan even later nog is reboot zegt hij:
No BOOTMSG gevonden, druk op ctrl + alt + delete om opnieuw op te starten. (oid)

Is de 2e hdd nu ook brak? mis ik een bootsectie ergens? of moet ik aan een nieuw mobo?
Kan zijn dat Vista gewoon niet wil installeren met 4x1GB aan boord. Goede kans dus als je even twee reepjes verwijdert dat Vista wel netjes installeert, dan kun je met die 2x1GB in WIndows even de inmiddels bekende 4GB update installeren, afsluiten en je 2x1GB extra erbij plaatsen.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Soortgelijke situatie meegemaakt met geheugen testen. De te testen reepjes waren een fractie dikker, waardoor de oorspronkelijke reepjes geen goed contact meer maakten.

Verwijderd

probeer eens een andere voeding, verkeerde spanningen kunnen veel schade aanrichten. het kan zelfs zijn het iedere keer je hardeschijf sloopt, ook het moederbord wil er wel eens raar op reageren.
het verklaard ook dat het onregelmatig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 12:48 ]

• aegis3d
Nieuw mobo heeft niet gewerkt ;(
Dus ik denk nu dat het m'n voeding is..

• Haan

Haan

dotnetter

Het zou ook aan de kabels kunnen liggen, probeer eerst eens met een andere zou ik zeggen (de datakabel van de harde schijf bedoel ik)

• aegis3d
What the hell, een nieuwe voeding (coolermaster 620W) wil ook niet helpen.
Systeem boot, fans gaan draaien, drive gaat spinnen, maar 't beeld blijft op zwart.
En dan na zo'n 30 sec. *plof* reboot.

Vanavond maar bij een vriend de graka en hopelijk ook de cpu testen.
Morgen lanparty, als hij dan niet werkt ;(

Woei!, hij boot met 1 reepje ram, nu nog even doortesten.

Ik vind het toch vreemd dat het uitendelijk ram is. Of zou het reepje gestorven zijn met m'n oude voeding of mobo (ik weet nu dus niet of die eigenlijk wel kapot zijn.. )
Ik ben tenminste weer :) , want ik heb een pc die voorbij de bios komt

[ Voor 33% gewijzigd door aegis3d op 23-01-2009 19:32 ]

Pagina: 1