Toon posts:

welke dell monitor uit dit rijtje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op zoek naar een nieuwe monitor heb ik er al heel wat in winkels gezien waar ik qua scherpte niet van onder de indruk ben. Vandaag heb ik een Dell gezien die wel razendscherp was en ben ik eens goed gaan kijken wat Dell biedt.

Wat ik nodig heb is een scherm dat tekst heel scherp weergeeft met een rustig beeld, omdat ik 95% van de tijd met tekst bezig ben. Verder is het fijn als foto's een beetje goed overkomen, en als ik me niet hoef te ergeren als ik af en toe een home video bewerk. Films kijken of games doe ik niet met de pc.

Bij Dell heb ik de volgende schermen gezien:

2009W 20 inch / 1.680 x 1.050 bij 60 Hz / 300 cd/m2 / 2.000:1 / 5 ms (zwart naar wit) / 0,258 mm / € 320
Deze zag ik vandaag in actie. Erg scherp! Voor mij leuk is dat dit scherm ook verticaal roteert en in hoogte verstelbaar is, plus een USB hub heeft. De afwerking is ook erg mooi, maar de prijs van € 320 lijkt toch hoog ten opzichte van andere Dell monitoren.

SP2009W 20 inch / 1.680 x 1.050 / 300 cd/m2 (standaard) / 2.000:1 (dynamisch) (standaard) / 2 milliseconden (grijs naar grijs) (standaard) / 0,258 millimeter / € 201
Dat lijkt net zo goed als de 2009W te zijn, snellere responstijd zelfs, maar voor € 201 wel een stuk goedkoper. Helaas niet verticaal roteerbaar maar wel een webcam. Zou dit scherm ondanks het prijsverschil net zo scherp zijn?

S2209W 21,5 inch / Full HD 1.920 x 1.080 bij 60 Hz / 300 cd/m2 (standaard) / 1.000:1 (standaard) / 5 ms (standaard) / 0,248 mm / € 229
Dit scherm kost € 229, wat niet veel lijkt voor 22" hoewel het weinig gadgets heeft. Aangezien de pixelpitch lager is vraag ik me af of dit scherm niet zelfs scherper is, en het is natuurlijk wel lekker om een beetje groot scherm te hebben.

SP2309W 23 inch / 2.048 x 1.152 bij 60 Hz / 300 cd/m2 (standaard) / 80.000:1 (maximaal) / 2 ms (standaard) / 0,249 mm / € 329
Met € 329 kost deze ongeveer hetzelfde als de 2009W die ik zag. Dit scherm is echter groter en je kan er denk ik twee vensters naast elkaar mee openen. Hoewel het geen hoogteverstelling of pivot heeft krijg je wel een USB hun, een webcam en een mic. Dus niet alleen dezelfde prijs, maar ook evenveel (zij het andere) gadgets. Gezien de pixelpitch zou je zelfs zeggen dat dit scherm bovendien scherper is.

Kortom, de 2009W is fantastisch maar lijkt wat duur. Goedkoper kan met dezelfde maat en andere gadgets, of met een grotere maat en zonder gadgets. Groter kan ook, voor dezelfde prijs met andere gadgets. Maar ik weet niet of die alternatieven net zo scherp zijn.
Als de keuze neerkomt op hoogteverstelling en pivot of webcam en microfoon dan hou ik het liever bij de webcam die ik al heb. Als de keuze gaat om grootte dan heb ik natuurlijk liever groot. Qua prijs kies ik natuurlijk liever goedkoper maar wil ik vooral kwaliteit. Maar mij gaat de keuze vooral om een scherp en rustig beeld.

Welke zal ik kiezen? Enig advies? Heeft iemand ervaring met die andere schermen of heeft iemand ze allemaal gezien?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 09:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op zoek naar een nieuwe monitor heb ik er al heel wat in winkels gezien waar ik qua scherpte niet van onder de indruk ben.
Ligt dat niet aan de winkel? Waar ze misschien gare kabels hebben of gewoon een VGA duplicator hebben die elk scherm een 1024x768 signaal (bijvoorbeeld) stuurt?

Een TFT-monitor is digitaal en een pixel is een pixel. Als je een scherm goed aansluit (DVI, HDMI, displayport) dan komt elke pixel die je videokaart stuurt precies in de fysieke pixel van een scherm terecht. Scherper kan niet.

Er bestaan geen schermen met onscherpe vage pixels?

Wat jij misschien wel kan vinden is dat de pixels bij sommige schermen te groot zijn. Maar je vindt een 20" scherm met 1680x1050 pixels scherp en vraagt je daarna af of een ander scherm met precies dezelfde afmetingen en pixels ook wel scherp is, dus hoe zit dat nou? :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 15-01-2009 23:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Als je wilt zeggen dat ieder scherm van dezelfde resolutie met dezelfde schermgrootte even scherp is zal je het moeilijk krijgen om uit te leggen waarom sommige schermen 1000 euro kosten en anderen 100. Als de software en hardware achter het velletje tft daarbij geen rol spelen zijn monitoren de eerste stukken electronica die ik ken waarbij het allemaal niets uitmaakt. Maar goed, het gaat hier ook niet om al die andere schermen in de winkels, waar ongetwijfeld de weergave ook slecht was omdat verkopers meestal geen zin hebben om een scherm even met de juiste pc instellingen te laten zien.

Waar het me hier wel om gaat is of deze vier Dell schermen ongeveer even scherp zijn, welke van de vier schermen de beste keuze is, en wie er vergelijkende ervaring heeft met deze schermen. Ik denk dat dat ook uit mijn vraag wel duidelijk was.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 07:51
Van een pva/ips heb je het meeste plezier. Zodra je zon scherm hebt gezien wil je echt niet naar iets minders toe.

2209wa dus. Maar die is volgens mij 1680 voor 22"

[ Voor 2% gewijzigd door lowfi op 16-01-2009 00:07 . Reden: uhm deze is volgens mij *nog* niet uit in nederland ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:46:
Als je wilt zeggen dat ieder scherm van dezelfde resolutie met dezelfde schermgrootte even scherp is zal je het moeilijk krijgen om uit te leggen waarom sommige schermen 1000 euro kosten en anderen 100.
Ik denk dat je je daar toch even flink in vergist, het is voor mij namelijk helemaal niet moeilijk om even een rijtje met punten te noemen waarop een high-end scherm zich onderscheidt van een budgetscherm:

Grotere kleurruimte
Betere LUT (voor vloeiende overgangen tussen kleuren)
Beter contrast door betere zwartwaarde
Minder backlightbleeding
Grotere kijkhoeken
Betere service (op locatie omwisselen binnen een dag bij defect)
Soms het design.

Scherpte staat daar niet tussen. Mijn vriendin heeft een 20" 1680x1050 scherm van €400 en die is net zo scherp als een budget 20" 1680x1050 scherm van €150. Alleen op die laatste kun je niet serieus met bijvoorbeeld fotobewerking bezig zijn en op het duurdere scherm wel.
Als de software en hardware achter het velletje tft daarbij geen rol spelen zijn monitoren de eerste stukken electronica die ik ken waarbij het allemaal niets uitmaakt.
Nu overdrijf je een beetje. Ik zeg alleen dat het geen rol speelt bij de scherpte. Je brengt het nu alsof ik zeg dat het helemaal geen functie heeft :P. Maar een modern scherm werkt intern helemaal digitaal en elk pixeltje wordt afzonderlijk aangestuurd, dus daar valt met andere onderdelen geen winst te behalen op het gebied van scherpte.
Waar het me hier wel om gaat is of deze vier Dell schermen ongeveer even scherp zijn
Ongeveer wel ja, de 21,5" heeft de kleinste pixels en komt dus het scherpst over. Maar je ziet er niet opeens meer detail op dan bij de 23" die iets grotere pixels heeft als je bijvoorbeeld een film gaat kijken.
welke van de vier schermen de beste keuze is
Ik vind ze allemaal matig voor foto's en video bewerken, het zijn allemaal TN-paneeltjes. Vooral de 2009W vind ik aan de prijs. Mijn vriendin heeft de 2007 versie, die iets duurder was, en die heeft een mooi S-IPS paneel. Nu in 2009, terwijl alle elektronica flink goedkoper geworden is, krijg je voor bijna hetzelfde geld opeens een TN-scherm. Jammer!

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 16-01-2009 00:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
De pixelpitch moet natuurlijk wel iets uitmaken toch? Hoewel het met al die schermen een mooi laag getal lijkt te zijn.

PS mijn scherm komt trouwens niet in de zon te staan, sterker nog zal geen straaltje te zien krijgen..

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat zeg ik toch, de 21,5" heeft de kleinste pixels en komt dus het scherpst over. Maar het verschil met de grootste pixels uit jouw rijtje (van de 20" schermen) is zo'n 5%, dus of je dat nou echt ziet?

Uit de startpost:
Qua prijs kies ik natuurlijk liever goedkoper maar wil ik vooral kwaliteit. Maar mij gaat de keuze vooral om een scherp en rustig beeld.
Dan zeg ik: lees je nog eens goed in, haal er wat reviews bij en dergelijke. Je wilt kwaliteit maar komt alleen met TN-panelen aanzetten en je blijft maar hameren op scherpte terwijl dat echt wel snor zit bij een normale resolutie voor een bepaalde grootte.

Natuurlijk, je moet geen 32" tv nemen met een resolutie van 1280x800, dat is vrij onscherp als je dicht bij zit :P Maar of je pixelpitch nou 0,250mm of 0,258mm is: lekker boeiend! Zaken als goede zwartwaarde en kijkhoeken vallen 10x meer op dan pixels die een paar procent kleiner zijn. Dat laatste is echt rommelen in de marge.

Verwijderd

Hands down, de varianten met S-IPS of S-PVA panelen.
TN sucks als het gaat om rust, kleurechtheid, inkijkhoek en uniformiteit van beeld.
TN is om te gamen.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:58:
Hands down, de varianten met S-IPS of S-PVA panelen.
TN sucks als het gaat om rust, kleurechtheid, inkijkhoek en uniformiteit van beeld.
TN is om te gamen.
Klopt, maar de TS geeft aan hoofdzakelijk naar tekst te kijken en af een toe eens wat met een foto of filmpje te doen, ik verwacht niet dat het gebruik van een TN scherm dan klachten zal geven, zo rampzalig zijn die schermen ook weer niet ;)
Pagina: 1