Groot verschil voltages in Speedfan

Pagina: 1
Acties:

• Jornn
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Na een tijd gebruik gemaakt te hebben van Speedfan 4.36 zag ik dat 4.37 uit was gekomen. Ik heb hem geïnstalleerd en zag een nieuw tabblad genaamd Exotics. (het tabblad was me in ieder geval niet in de vorige versie opgevallen) Er staat duidelijk dat dit gedeelte van het programma nog in de beta verkeerd, maar ik ga er van uit dat de weergegeven voltages redelijk in de buurt liggen van wat ze echt zijn.

Tot mijn "grote" schrik zag ik dat de voltages ver liggen van wat ze horen te zijn volgens mijn voeding. Zo ligt de +3.3V lijn op 1.22V en de -12V lijn ligt op -16.97V. Dit zijn niet de kleinste verschillen al zeg ik het zelf. Ik vraag me af hoe dit komt, en of het gewoon aan Speedfan ligt, dat hij verkeerde voltages leest.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.iwantfreelance.com/temp/speedfan.jpg

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:07

Sebazzz

3dp

Je doet drie constateringen:
1. De waardes zijn wel heel hoog
2. De pagina is in beta fase
3. Je hebt geen rokende electronica.

En dan zeg ik er nog bij:
4. Softwaresensors zijn _erg_ onnauwkeurig: Gebruik een multimeter.

Wat kan je dan concluderen? ;)
De waardes kloppen niet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jornn
  • Niet online
Tjah, daar heb je gelijk in. Ik maak me dus druk om niets. Ik zal binnenkort wel even in m'n BIOS kijken, ga ervan uit dat die waardes wel (of in ieder geval beter) kloppen.

Bedankt ;)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 22:07
Jornn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:07:
Tjah, daar heb je gelijk in. Ik maak me dus druk om niets. Ik zal binnenkort wel even in m'n BIOS kijken, ga ervan uit dat die waardes wel (of in ieder geval beter) kloppen.

Bedankt ;)
Waarschijnlijk iets beter, maar vertrouw er daar ook niet op. Een multimeter doet wonderen. Zelfs de goedkoopste meters doen het volgens mij nog beter dan wat software matig wordt weergegeven.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dingen als -12V en -5V zijn spanningen die zo goed als niet meer gebruikt worden op moederborden. Het kan dus zijn dat door het niet gebruiken of niet zwaar genoeg belasten van deze spanningen, deze niet stabiel zijn en dus een verkeerde waarde uitgelezen wordt.
Een niet aangesloten lijn (moederbord design) kan zwevend zijn waardoor deze ook vreemde waarden kan geven.

Mijn 4.5 jaar oude pc geeft ook verkeerde waarden op de -5 en -12V lijnen. En na al die tijd doet die het nog steeds.

Besluit: Als de spanningen niet gebruikt worden of niet aangesloten zijn, geeft het ook niets dat die waarden totaal verkeerd zijn.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:07

Sebazzz

3dp

Gouden regel is dan ook een multimeter (en dan niet zo'n gamma prutding) gebruiken om te meten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jornn
  • Niet online
Dat is dus duidelijk allemaal. Ik zal me er dan ook niet meer druk om maken :) Bedankt alle!
Pagina: 1