Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-09 08:57
Beste mensen,

Ik heb al lange tijd geleden mijn systeem samen gesteld met een Gigabyte X48-DS4 moederbord. In het begin ging alles lekker en zonder problemen, maar toen na een keer heraansluiten, bleek de auto-detectie van mijn geluidsmodule een beetje van slag. Sindsdien heb ik nooit meer de achterpoorten fatsoenlijk kunnen gebruiken.

Nu had ik een kastje via USB, die eigenlijk niet bedoeld was als audio-output. Maar via een omweggetje is dit toch mijn aansluiting geworden. Nu hoorde ik laatst bij iemand weer een film op Dolby Surround, en ook nu ben ik weer op zoek naar die juiste instellingen waarmee ik mijn 5.1 set weer gewoon on-board aan de praat kan krijgen.

Het zit namelijk zo:

Voor de eerste keer installeren was er helemaal niets aan de hand. Ik had mijn systeem net in elkaar gezet, zonder videodrivers. Toen ook geluid aangesloten, en de detectie deed het prima. Voorpaneel dat bijgeleverd werd met de kast was ook netjes geïnstalleerd, zonder problemen ( hier zat echter niets op aangesloten ).

Later heb ik logisch de ATi drivers geinstalleerd voor mijn HD4870. Deze heeft wel een HDMI uitgang. Toen ik later een keer mijn PC heb verplaatst, en alles ontkoppelde en weer aankoppelde, heeft er echter ineens een probleem opgetreden waardoor mijn detectie van geen kanten meer klopt. Als ik de kabels achter aansluit, krijg ik geen melding van de Realtek Manager dat er kabels aangesloten worden. Wel staat er in Vista geluidsbeheer dat mijn Luidsprekers van Realtek werken op 4 poorten achter ( voor 7.1, maar ik heb er maar 3 nodig, 1 poort voor de zijkanalen niet ). Als ik daarop aansluit, werkt helemaal niets...

Nu zit er in de Audio Manager een optie "Detectie aansluitingen voorpaneel uitschakelen". Als ik deze aanklik, komen er ineens wonderbaarlijk genoeg 2 apparaten tevoorschijn die aangesloten zijn, een groene ( audio-out ) en een roze ( audio-in ) connector, respectievelijk luidsprekers en microfoon. Dit terwijl mijn kabel van het frontpanel eruit is gehaald sinds het probleem begon. Ik heb dus het idee dat hier sprake is van een enórm conflict tussen de drivers van mijn videokaart, mijn geluidskaart en Windows, maar ik heb al verschillende malen geprobeerd dit op te lossen, zonder succes. Ik ben zelfs van plan om m'n mobo terug te sturen, maar ik ben bang dat ik dan hetzelfde probleem gewoon weer terug krijg.

Wat ik al geprobeerd heb:

- In de bios de optie "Detect Azalia Audio" op zowel Auto als Disabled gehad.
- Dit in combinatie met de front panel aangesloten op zowel de AC'97 stekker, als de Azalia stekker, als NIET.
- Verschillende Realtek Drivers van verschillende sites, waaronder de Realtek-site en de bij het mobo geleverde CD
- Alle verschillende aansluitingen geprobeerd met verschillende combinaties van poorten
- Bij apparaatbeheer verschillende keren de apparaten allemaal verwijderd, en vervolgens in dezelfde volgorde geïnstalleerd zoals ik dat deed toen ik de PC installeerde.
- Moederbord-drivers geupdate.
- En ja, als grote klapper, zelfs een compleet nieuwe Windows maakte totaal geen verschil.

Dus jongens, ondanks dat ik nog steeds denk dat het een software conflict is, is er íemand die het wel aan de praat heeft gekregen? Zo ja, dan zou ik graag bijvoorbeeld de bios-instellingen over kunnen nemen, zodat ik weet dat de bios in ieder geval goed staat. Al neem ik niet aan dat het daaraan kan liggen.
Dus zijn er mensen die mij kunnen helpen? Ik ben echt ten einde raad en ook de nieuwe drivers van Realtek die vandaag uitgekomen zijn hebben totaal geen verschil gemaakt. Zoals je ziet kom ik niet zonder voorbereidingen binnen met dit nieuwe topic, maar ik weet het gewoon echt niet meer.

Extra informatie over mijn systeem

Moederbord: Gigabyte X48-DS4
Videokaart: HIS Radeon HD4870

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je ook zonder die Realtek software af? Dus dat je alleen de driver van Vista gebruikt? Of moet je per se de software van Realtek gebruiken...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-09 08:57
zonder software van realtek lijkt mij niet dat ik daarop achteruit ga. Als ik het geluid in Vista wel gewoon op 5.1 heb, zonder Realtek software, is daar wel een oplossing voor dan? want ook in Vista ziet hij de aansluitingen niet als 5.1 ( sterker nog, ze worden ook in Vista niet gedetecteerd ). Denk niet dat het dan veel nut heeft om slechts op Vista drivers te draaien.