Probleempje in een notendop.
Stel dat.....
We doen een onderzoek naar verkeersgebruikers en verkeersborden.
Een verkeersbord kan meerdere kenmerken hebben:
- rond of vierkant
- rood of blauw
- gebodsbord of verbodsbord
- binnen of buiten de bebouwde kom
Een verkeersgebruiker (respondent) heeft ook meerdere kenmerken:
- man of vrouw
- jong of oud
- meer dan 5 jaar een rijbewijs, of minder
Een respondent gaat op pad, en wij noteren welke borden hij heeft gepasseerd en welke hij ook echt zag.
Nu willen we rapporten kunnen uitdraaien in de trant van:
- hoeveel borden zag een gemiddelde respondent?
- is er een verschil tussen mannen en vrouwen?
(Mijns inziens zijn dit typische SPSS-uitkomsten. Iedere regel in SPSS is een respondent. Dit zijn normale crossings. )
Maar ook:
- Verkeersbord A (een rond, rood, verbodsbord in de bebouwde kom) werd door hoeveel mensen gepasseerd en hoeveel gezien? Wat waren hun socio-demografische kenmerken?
- Alle rode borden samen werden door hoeveel mannen gezien?
Ik kan me niet voorstellen dat ik uit SPSS een antwoord op de laatste twee vragen krijg. Sterker: ik zou niet weten hoe ik in SPSS de kenmerken van de verschillende borden kan invoeren.
Wat te doen: zou dit probleem met Excel wel te tackelen zijn? Of kan het toch wel in SPSS? Of moet ik nog verder kijken?
NB: bovenstaande situatieschets is versimpeld. In het echt hebben respondenten veel meer sociodemografische kenmerken, en de verkeersborden kunnen ook velerlei kenmerken hebben. We werken met 1000 respondenten en 1500 verkeersborden.
Stel dat.....
We doen een onderzoek naar verkeersgebruikers en verkeersborden.
Een verkeersbord kan meerdere kenmerken hebben:
- rond of vierkant
- rood of blauw
- gebodsbord of verbodsbord
- binnen of buiten de bebouwde kom
Een verkeersgebruiker (respondent) heeft ook meerdere kenmerken:
- man of vrouw
- jong of oud
- meer dan 5 jaar een rijbewijs, of minder
Een respondent gaat op pad, en wij noteren welke borden hij heeft gepasseerd en welke hij ook echt zag.
Nu willen we rapporten kunnen uitdraaien in de trant van:
- hoeveel borden zag een gemiddelde respondent?
- is er een verschil tussen mannen en vrouwen?
(Mijns inziens zijn dit typische SPSS-uitkomsten. Iedere regel in SPSS is een respondent. Dit zijn normale crossings. )
Maar ook:
- Verkeersbord A (een rond, rood, verbodsbord in de bebouwde kom) werd door hoeveel mensen gepasseerd en hoeveel gezien? Wat waren hun socio-demografische kenmerken?
- Alle rode borden samen werden door hoeveel mannen gezien?
Ik kan me niet voorstellen dat ik uit SPSS een antwoord op de laatste twee vragen krijg. Sterker: ik zou niet weten hoe ik in SPSS de kenmerken van de verschillende borden kan invoeren.
Wat te doen: zou dit probleem met Excel wel te tackelen zijn? Of kan het toch wel in SPSS? Of moet ik nog verder kijken?
NB: bovenstaande situatieschets is versimpeld. In het echt hebben respondenten veel meer sociodemografische kenmerken, en de verkeersborden kunnen ook velerlei kenmerken hebben. We werken met 1000 respondenten en 1500 verkeersborden.