Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Statistisch probleem: SPSS, Excel of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje in een notendop.
Stel dat.....

We doen een onderzoek naar verkeersgebruikers en verkeersborden.

Een verkeersbord kan meerdere kenmerken hebben:

- rond of vierkant
- rood of blauw
- gebodsbord of verbodsbord
- binnen of buiten de bebouwde kom

Een verkeersgebruiker (respondent) heeft ook meerdere kenmerken:

- man of vrouw
- jong of oud
- meer dan 5 jaar een rijbewijs, of minder

Een respondent gaat op pad, en wij noteren welke borden hij heeft gepasseerd en welke hij ook echt zag.

Nu willen we rapporten kunnen uitdraaien in de trant van:

- hoeveel borden zag een gemiddelde respondent?
- is er een verschil tussen mannen en vrouwen?

(Mijns inziens zijn dit typische SPSS-uitkomsten. Iedere regel in SPSS is een respondent. Dit zijn normale crossings. )

Maar ook:

- Verkeersbord A (een rond, rood, verbodsbord in de bebouwde kom) werd door hoeveel mensen gepasseerd en hoeveel gezien? Wat waren hun socio-demografische kenmerken?
- Alle rode borden samen werden door hoeveel mannen gezien?

Ik kan me niet voorstellen dat ik uit SPSS een antwoord op de laatste twee vragen krijg. Sterker: ik zou niet weten hoe ik in SPSS de kenmerken van de verschillende borden kan invoeren.

Wat te doen: zou dit probleem met Excel wel te tackelen zijn? Of kan het toch wel in SPSS? Of moet ik nog verder kijken?

NB: bovenstaande situatieschets is versimpeld. In het echt hebben respondenten veel meer sociodemografische kenmerken, en de verkeersborden kunnen ook velerlei kenmerken hebben. We werken met 1000 respondenten en 1500 verkeersborden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik zou niet weten waarom je daar spss voor wilt gebruiken. Het je wel gaat lukken, maar in excel is het een stuk makkelijker.

Spss is handig bij statistische bewerkingen, en die zie ik hier toch niet.
Wat jij hier wilt weten zijn gemiddelden, sommen e.d.
Zodra je hier variantie analyse op toe gaat passen zou ik spss er maar weer bijpakken.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 15-01-2009 18:11 ]

Verwijderd

draaitabellen & statische functies voldoende in excel. je kan voor extra statistische functies de analysis toolpak invoegtoepassing aanvinken voor zover dat niet het geval is, daarmee moet het zelfs mogelijk zijn vast te stellen dat het vooral roodaangelopen kalende mannen zijn die stopborden negeren :D