Bootproblem met harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-02 22:41
Hallo,

Ik heb een zeer eigenaardig probleem. Vorige week starte ik mijn PC op zoals ik dat altijd deed, maar ik kon niet booten, dit leek volgens mij veroorzaakt door dat ik wat heb geprutst aan mijn partities. Nu ja geen ramp, we herinstalleren dan maar eens, was intussen ook alweer tijdje geleden. Ik formatteer gewoon mijn partitie met windows op, ik heb ook nog andere partities, o.a. programs. Nu het systeem draaide weer naar behoren, gisteren avond sloot ik de PC af zoals altijd, alles ging perfect.

Ik boot nu mijn PC, Bootscreen passeert het scherm en dan krijg ik gewoon zwart scherm met een wit pinkend streepje "-". Ik heb al SATA-slot op mobo eens omgewisseld, geen nut. De BIOS eens gecontroleerd, geen effect.

Dan maar weer eens mijn schijfje van 4GB ingestoken, waar XP op staat. Boot perfect... Ik kijk in deze computer, ik kan gewoon de andere partities van mijn Vista allemaal netjes bekijken. Nogmaals gereboot, en HD met XP erop weer verwijderd, en weer mijn grote schijf ingesteld, maar nog steeds het streepje dat pinkt...

De harde schijf is ook nog vrij nieuw, van december, een Samsung Spinpoint van 1TB...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als er niets veranderd is zou ik eens eens je hdd checken op defecten. Mag aannemen dat je wel een virusscanner draaide ?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Andere SATA Kabel?
Alle andere bootdevices in bios disablen?
Bios bootmenu en dan de juiste disk kiezen om te booten?
Vista recovery draaien om je opstartpartitie te herstellen?

Ik noem maar wat opties die je nog kan proberen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Hetzelfde probleem met mijn F1 1TB. . .Uiteindelijk bad sector gevonden dmv HDTune. Zoek maar eens op "Vista boot niet door welkomst scherm" in deze forum.

Kort gezegd heb ik vier Vista installaties versleten, waarbij ik meerdere keren met HDTune heb getest zonder bad sectors. Laatst heb ik besloten XP erop te zetten, nu kwam ik dus wel uit op 1 bad sector, en na meerdere keren testen ook steeds dezelfde. Ook in mijn tweede harde schijf kan ik de F1 testen en blijkt dus dat de F1 een bad sector heeft.

Ik zou dus gewoon HDTune installeren en testen (liefst vanuit een andere harde schijf geboot) op bad sectors.

• Lorduh
Ik zal zeker alles nog is nakijken. Maar stel dat ik bad sector heb, is dat repareerbaar?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ja, je koopt gewoon een zakje met nieuwe sectoren. Beetje lijm en klaar. Net als met rotte pixels in LCD's.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2009 17:42 ]

• Lorduh
Hmmz, lijkt me dat ik gewoon mijn garantie moet aanspreken?

Verwijderd

Lol @ Duke

Ja, je moet hem gewoon voor RMA opsturen. Ik zou wel meerdere keren testen om er zeker van te zijn dat er een/meer bad sectoren in zitten.

Die van mij zit nu bij azerty, is al defect bestempeld en ik krijg wss. zsm een nieuwe :)

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
ik heb ook problemen met een samsung schijf, 1 TB en 32 mb cache. Verleden week gekocht. Eerste vista installatie ging heel traag, draaide 2 dagen en crashte toen. Toen er maar weer opnieuw opgezet, ging goed maar na een herstart boem, schijfcontrole en geen boot meer, even blauw scherm en dan weer reboot. Toen nog maar eens erop gezet, lijkt goed te gaan, tot tijdens de installatie geboot wordt, helemaal weer mis.

Nieuw mobo en processor en geheugen aangeschaft, blijft hetzelfde probleem. In Vista setup schijf geformateerd, en dan opeens melding dat ik stuurprogramma moet installeren, dat windows niet kan installeren. Wanhopig heb ik een oude 160 gig schijf erin gezet, de 1 TB eraf gehaald en het draait als een zonnetje. 1 tb er bij aangesloten en alle partities zijn gewoon benaderbaar. Hele schijf gescand, maar geen fouten kunnen vinden Met het genoemde programma nu aan het scannen, 1% is al beschadigd en hij is nog maar op 1/5.. Totale test, 2,2% is beschadigd.

[ Voor 7% gewijzigd door ElineK op 19-01-2009 10:50 ]

Pagina: 1