[Custom ADM Templates] hoe een naam met " 's gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:52
Ik heb een probleempje met het aanmaken van een custom ADM template.

Even voor de duidelijkheid, ik wil dat waneer de mensen inloggen op de PC dat er een Internet Explorer opent met de intranet pagina.

Nu wou ik in het registry hetvolgende doen:

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]
"IE Test"="C:\\Program Files\\Internet Explorer\\iexplore.exe \"\\data.test.local\algemeen\Intranet\index.htm\""

Dit wou ik vervolgens netjes in een customized ADM template zetten op deze manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
CLASS MACHINE
CATEGORY "Custom Policies"
 POLICY "Custom webpage on machine startup"
    KEYNAME "SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run"
    Explain !!IE_Startup
     ACTIONLISTON 
        VALUENAME "Internet Startup Page"
        "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe \"\\data.test.local\algemeen\Intranet\index.htm\""
     END ACTIONLISTON
     ACTIONLISTOFF
        VALUENAME "Internet Startup Page"
        ""
     END ACTIONLISTOFF
 END POLICY
END CATEGORY

[strings]
IE_Startup="Enable starting up the Intranet page on system startup"

Maar hij vind de regel
code:
1
"C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe \"\\data.test.local\algemeen\Intranet\index.htm\""
niet zo leuk en geeft mij vervolgens aan dat er een fout zit bij C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe \ is en dat hij een VALUE oid had verwacht.

Als ik ' gebruik om het geheel ipv " zegt hij dat er een fout zit bij C:\Program omdat hij een VALUE oid verwacht.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of zit ik vast aan het uitvoeren van een .reg bestand in een system startup script vanuit GPO?

Alvast bedankt :)

[ Voor 1% gewijzigd door pr0mpt op 15-01-2009 15:46 . Reden: edit ]

pr0mpt - It never hurts to help!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pr0mpt schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:45:

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of zit ik vast aan het uitvoeren van een .reg bestand in een system startup script vanuit GPO?

Alvast bedankt :)
is een logonscript hook niet makkelijker? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Of anders als je gebruikers zwervende profielen of redirected startmenu hebben een koppeling met je parameters in de startup-folder plaatsen?
Of met gpo prefs in hkcu\software\microsoft\windows\currentversion\run een key maken?
Of gewoon een autorunitem via gpo ("start the following program at user logon")?

Ik snap niet waarom je een custom adm aan het maken bent voor iets wat standaard al kan met een gpo :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, TS vergeet te zeggen wat voor client OS en server er worden gebruikt.
In principe heb je aan één Vista Sp1 machine met RSAT genoeg in een 2003 AD, dan kun je met de GPE hotfix ook XP Sp2 clients prima voorzien van je preferences.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jup, maar ik vraag me toch af waarom ie niet onder User Configuration > Administrative Templates > System > Logon de optie "Start the following program at user logon" gebruikt... Die werkt op Windows 2000 en hoger :) Gebruik ik zelf in een gemixte XP/Vista omgeving om dicteersoftware op te starten :P

[ Voor 16% gewijzigd door sanfranjake op 15-01-2009 16:37 ]

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwa.

Zelfs een
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Dim objIE, objShell, objFso
Const FOR_READING = 1
Const TEMPFOLDER = 2

Set objShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set objFso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

OpenIEWindow

'Clean up
Set objShell = Nothing
Set objFso = Nothing

Sub OpenIEWindow
    Set objIE = CreateObject("InternetExplorer.Application")
    'Make IE window visible
    objIE.Visible = True
    'Navigate to startpage
    objIE.GoHome()

'Bring IE window to foreground
    objShell.AppActivate("Microsoft Internet Explorer")

'Clean up objects
    Set objIE = Nothing
End Sub

brengt je al een heel end.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
True, maar dan zit je toch weer met een loginscript (en ik ben van mening dat dat zoooo 2007 is :+ )

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ach, het is allicht een verbetering tegenover een ADM template hack die soooo 2002 is :+

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
alt-92 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:56:
Ach, het is allicht een verbetering tegenover een ADM template hack die soooo 2002 is :+
En overbodig omdat er een default setting voor is, dat ben ik zeker met je eens :)

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

en anders geef je de .vbs file op als Startup program in jouw voorbeeld :+

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Whahah, de twee modjes die de discusie voeren :P echt top.

Maar goed, ontopic:

Ik zelf vind
Of gewoon een autorunitem via gpo ("start the following program at user logon")?
de mooiste oplossing....

• pr0mpt
zo, da's wat meer reacties dan dat ik gewend ben :P

eh, even wat meer info:
Windows 2003 server omgeving met Win2k Pro, WinXP en Vista workstations
Daarom dat ik niet een shortcut in startup wou laten zetten oid.
.vbs ben ik zelf niet zo goed mee om zelf te verzinnen.
Jup, maar ik vraag me toch af waarom ie niet onder User Configuration > Administrative Templates > System > Logon de optie "Start the following program at user logon" gebruikt...
Omdat ik deze even compleet over het hoofd had gezien :P
maar ja, dat is een stuk logischer!

Dan heb ik alsnog als nieuwsgierige tweaker de vraag van "hoe zou ik dit oplossen in een andere situatie", als in "hoe kan ik het probleem met " 's oplossen in .adm templates" of raden jullie .adm template gebruik gewoon af?

• Laagje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08-2022
Dan heb ik alsnog als nieuwsgierige tweaker de vraag van "hoe zou ik dit oplossen in een andere situatie", als in "hoe kan ik het probleem met " 's oplossen in .adm templates" of raden jullie .adm template gebruik gewoon af?
custom .adm templates is niet mis mee...
Toch moet er voor mij wel heel wat gebeuren voordat ik er zelf eentje in elkaar ga draaien.

Zeker met de "Group Policy Extentions".. Die zijn er tegenwoordig (naast default in 2008 waarbij update op de client nodig is) ook voor 2003

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Inderdaad niks mis mee, maar custom adm/admx maken, is nogal nutteloos imho als er al een native setting voor bestaat.

Overigens zijn die custom templates vaak niet terug te draaien tenzij je een contra-setting activeert. Dat vind ik wel een nadeel, het zgn "registry tattooing"

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pr0mpt schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:55:
Bovendien: zolang je nog met XP/2003 machines zit, zul je altijd nog rekening moeten houden met Sysvol bloat als je een standaard inrichting hebt gebruikt.

Heb je een dedicated beheerplek voor je policies en serverbeheer?

Zou ik wel doen, liefst een Vista SP1 machine, en zorg dat je daar RSAT op zet.
Als je dan de GPO's ook in een Central Store zet ( http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb851669.aspx ) scheelt dat ook nog eens replicatieverkeer.

En Group Policy Preferences kunnen je nog meer helpen zonder tattooïng (het hard en onomkeerbaar zetten van registry keys).

http://blogs.technet.com/...-on-group-membership.aspx

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 16-01-2009 15:42 ]

• pr0mpt
alt-92:

Over het algemeen hebben wij omgevingen met SBS of 1 DC + wat andere servers bij de klanten staan.
Voor de rest gaat het meerendeel op XP Pro met soms nog hier en daar een Win2K bak en nu soms een Vista bak.
Servers is bijna altijd 2k3 [sbs of standaard] met hier en daar ook nog een 2k.
Er zijn op dit moment maar ongeveer 3-4 klanten op 2008 over en dan ook nog niet eens helemaal.

Verder ben ik gewend met XP en nog niet erg veel met Vista beheer, dus RSAT zegt me helaas nog niet zo veel, mogelijk dus even naar kijken.
Ook Group Policy Preferences klinkt niet heel bekend in de oren [dacht dat een custom .adm dat juist was], en dat screenshotje bij die onderste link ziet er ook nieuw uit voor mij.

Is dat soms die RSAT of GPM onder 2008?

-----------------

sanfranjake:

ja, ik was die native setting helemaal vergeten, groot gelijk hier mee.
Maar ik bedoel ook in situaties waar je met de standaard 2003 policies geen mogelijkheid toe hebt.
Doen "jullie" dan liever een .reg file in een logon script gooien of custom .adm [ik gebruik het meerendeel voor applicatie settings te kunnen instellen voor klanten]

[ Voor 21% gewijzigd door pr0mpt op 16-01-2009 17:31 . Reden: bla ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou dat gehele verhaal dan gewoon vergeten over de RSAT, scripts en dergelijke, maak je het alleen maar onnodig complex mee :)

Mijn spoorwegfotografie

• pr0mpt
maar dat laatste linkje met op het screenshotje Group Policy Manager Editor, is dat 2008 editor oid?
want die ken ik helemaal niet.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jep, klopt helemaal. Dat zijn nieuwe functies die je kan toepassen op een XPSP2, 2003 of latere machine. Om die preferences aan te maken en te veranderen moet je GPMC draaien op een 2008 server of een Vista SP1. Op Vista moet je die RSAT (remote server administration tools) installeren om GPMC te krijgen.

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1