Invloed monitor op videokaart(drivers)

Pagina: 1
Acties:

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hallo,

Ik heb ooit is Windows Vista gekocht voor mijn pc, maar mijn videokaart gaf steeds een foutcode aan (code 43). Door deze fout kon ik geen Aero-theme draaien en kreeg ik een hele irritante resolutie (1024*768) die niet scherp was voor een monitor van 1400*900.

Ik heb onlangs Windows 7 beta op een externe hd geïnstalleerd om te kijken of dit probleem zich nog voordoet en het antwoord is ja. Dus ik dacht, dit is gewoon een probleem in Vista/Windows 7 en moet een nieuwe videokaart kopen om ervoor te zorgen dat dit probleem niet meer voorkomt. Nu heb ik onlangs een nieuwe monitor gekocht met een Windows Vista-sticker voor mijn pc en het blijkt dat deze fout niet meer voorkomt in Windows 7. Komt dit door de Vista-sticker? :?

Nu is mijn vraag, wat is de invloed van een monitor op een videokaart? Een monitor is toch alleen een output-apparaat en heeft toch niets te maken met de videokaart?

:)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 11:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Huy schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:21:
Hallo,

Ik heb ooit is Windows Vista gekocht voor mijn pc, maar mijn videokaart gaf steeds een foutcode aan (code 43). Door deze fout kon ik geen Aero-theme draaien en kreeg ik een hele irritante resolutie (1024*768) die niet scherp was voor een monitor van 1400*900.

Ik heb onlangs Windows 7 beta op een externe hd geïnstalleerd om te kijken of dit probleem zich nog voordoet en het antwoord is ja. Dus ik dacht, dit is gewoon een probleem in Vista/Windows 7 en moet een nieuwe videokaart kopen om ervoor te zorgen dat dit probleem niet meer voorkomt. Nu heb ik onlangs een nieuwe monitor gekocht met een Windows Vista-sticker voor mijn pc en het blijkt dat deze fout niet meer voorkomt in Windows 7. Komt dit door de Vista-sticker? :?

Nu is mijn vraag, wat is de invloed van een monitor op een videokaart? Een monitor is toch alleen een output-apparaat en heeft toch niets te maken met de videokaart?

:)
[sarcasme] Jaa zeker! Die stickers kun je ook op oude monitors plakken om op die manier tóch Vista te kunnen draaien! Héél gewilde stickers zijn dat! [/sarcasme]

Even serieus: je zult met meer info moeten komen; welke pc, welke monitor etc etc
Wat heb je zelf al geprobeerd/uitgezocht, welke foutmelding krijg je precies

Nou ja je snapt wel dat wij geen glazen bol hebben dus zonder die info kunnen wij ook niet helpen.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
Het heeft er in zoverre mee te maken dat je monitor de resolutie die je videokaart genereert wel moet kunnen weergeven. In Windows moet de monitor dan ook bekend zijn om te kunnen bepalen wat de maximale resolutie (en bijbehorende verversingsfrequenties) kunnen zijn. Misschien dat hierbij iets mis gaat. Verder zou je het eens kunnen proberen met een andere videokaart of een andere monitor (indien mogelijk). Ook zou je naar andere videodrivers kunnen kijken.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Er is een bijzonder lage kans dat de monitor invloed heeft op je drivers c.q. videokaart.

Er is een veel hogere kans dat je drivers niet goed zijn geinstalleerd, je een oude versie van de drivers hebt met problemen of dat je videokaart echt uit de prehistorie komt.

Verstandigst is om je videokaartdrivers te deinstalleren, een driver cleaner er over te halen en vervolgens de nieuwste drivers te installeren. Grote kans dat je probleem dan weg is :)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
heb je een amd radeon 4800 x2? installeer de 8.10 drivers of de laatste hotfix, die foutcode 43 is een gekend probleem van een aantal x2 kaarten.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33

KneoK

Not in a million lightyears

Een monitor heeft een ddc chip die zou moeten doorgeven welke resoluties, refreshrates etc. de monitor aankan. Soms wordt die info niet goed verstuurd, niet goed verwerkt of is de ddc gewoon stuk en dat kan in Vista voor ellende zorgen heb ik zelf ondervonden, ik kon de eerste keer na installeren van de drivers altijd 1920x1200 kiezen maar als ik iets fullscreen opstartte dat niet op de native resolutie liep (dat kon al een winamp visual zijn) dan kon ik daarna maar maximaal 1440x900 instellen, alles daarboven en de driver sloeg terug naar 800x600.
Ik kwam er uiteindelijk achter wat het probleem was toen ik met Rivatuner of Atitool zat te stoeien en een melding kreeg dat die ddc info niet goed uitgelezen kon worden.

Heel eigenwijs de monitor op de tweede aansluiting van de videokaart aangesloten en toen werkte alles ineens prima. Wellicht gooide mijn dsub/dvi converterblokje roet in het eten, nu met een andere monitor op dvi werkt alles prima op beide poorten.
Pagina: 1