7.1 film afspelen op 6.1 speakers?

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Ik zit met een keuze op dit moment.
En ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.

Een tijd terug heb ik een 6.1 speaker set (die dunne zuiltjes) van JVC en een versterker gekocht.
Voor HDMI en BD zou ik een andere versterker aan willen schaffen van bijvoorbeeld Onkyo en daarbij mijn huidige speakers gebruiken (ik realiseer me ook dat de kwaliteit van de speakers niet fantastisch zijn vergeleken met andere sets, maar zoveel geld heb ik ook niet te besteden).
Afgezien van de vraag of dit voor problemen gaat zorgen heb ik een andere vraag juist.

Op BD kom je eindelijk 7.1 surround tegen (Dolby HD e.d. is ook de reden om de andere versterker aan te schaffen mede ook de aansluitingen die ik nu te weinig heb).
Via JVC kan ik voor een redelijke prijs nog een extra surround rear speaker bestellen om zo voor 7.1 te gaan.

De speaker staat nu achter me op de bank (diepe zit, dus kan daar makkelijk staan met ongeveer 20/30cm ruimte tot het hoofd).
Is het aan te raden voor Blu-Ray om toch voor 7.1 te gaan of kan 7.1 gewoon door de versterker naar 6.1 omgevormt worden?
Ik weet overigens dat op dit moment 7.1 gewoon 6.1 is met een extra speaker (de achter speakers doen mono).
Het gaat mij er om dat blu-ray op 6.1 wordt afgedraaid waar 7.1 kanalen aanwezig is en niet op 5.1.
Dus dat er bij 7.1 films een tussenstap is naar 6.1.
Dit geldt overigens ook voor de toekomst.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 14:45
Schijnt inderdaad te kunnen: 7.1 afspelen op 6.1. Het wordt verdeeld over de aanwezige speakers op een bepaalde wijze; je verliest een deel van het surround effect vanzelfsprekend, maar dus niet een deel van het geluid.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Alle moderne HT-receivers/versterkers hebben vziw de mogelijk om 7.1 kanaals geluid naar diverse combinatie's van "missende" plekken in een 7.1-opstellingen te vertalen.

Een missende center wordt dan bijvoorbeeld over de beide fronts verdeeld, missende rear-back-speakers worden over de twee gewone rear-speakers verdeeld, of als je juist maar een achterspeaker hebt (dus 1 rear-back en geen rears) kan dat vziw ook nog.
Over het algemeen mogen de fronts als enige niet weggelaten worden.

Uiteindelijk maakt de opstelling natuurlijk wel wat uit, maar je kan het in ieder geval vrijwel altijd het geluid wel weergeven over minder speakers, zeker 7.1 geluid over 5.1 en 6.1 opstellingen is natuurlijk een heel gebruikelijke situatie.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Ok, bedankt voor de uitleg beide.
Vooral ACM. Het ging mij er ook zeker om dat 7.1 niet ineens omlaag werd gehaald naar 5.1. Dit kwam ik namelijk ook nog ergens tegen.

Ik vind 6.1 namelijk om één of andere reden toch interessanter dan 7.1, ook wanneer 7.1 niet mono zou zijn.
De speaker precies achter je lijkt me meer toevoegen dan 2 net niet achter je.