[Exchange] This server doesn't accept mail from dynamic IP

Pagina: 1
Acties:

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01-2025
Tijd terug een exchange server ingericht die op een zakelijke DSL account daait met een vast IP adres. Er is een domein geregged en MX records gekoppeld naar het ip adres van de zakelijke DSL. Alles werkt eigenlijk uitstekend. Zowel ontvangen als versturen van mail.

Echter vandaag wil een medewerker een mailtje naar rusland sturen. En deze bounced met de melding dat "de server geen mail aanneemt van een dynamisch IP adres" Onterecht aangezien het IP adres vast is.

Ik heb bij div websites gekeken of het IP adres toevallig op een spamlijst staat maar dat is niet het geval.
Ik weet dat men een reverse DNS check kan doen. Die resolved naar een andere domein naam namelijk van de zakelijke ISP. Daar kan ik weinig aan veranderen. De MX lookup tool website geeft trouwens aan dat dit geen probleem is en dat reverse resolving werkt.

Overigens is het de vraag of dit uberhaupt wel het probleem is. Mail komt verder overal aan. En ik gebruik zelf al jaren een mailbak thuis en ben niet eerder tegen dit probleem aan gelopen. Ik gebruik de reverse DNS functie ook om te checken en desnoods de spam rating te verhogen. Maar niet om mail te bouncen.

Verwijderd

Is je email lijn een corporate lijn of een simpel ADSL/kabel lijntje?

Er zijn nml blacklists dewelke alle adsl en kabel bedrijven hun IP ranges blokkeren. Oplossing voor mij was om bij DynDNS een account te maken om als smarthost te fungeren.

• Terrestrial
Wat heet simpel, het is een zakelijke lijn dus bedoeld voor bedrijven (sla) maar wel een adsl lijn. In welk opzicht kan een dyndns hierbij helpen? Een smarthost moet juist niet nodig zijn. Het is geen consumenten lijn met provider die poort 25 heeft dichtzitten.

Als je gelijk hebt wat we niet met zekerheid weten. Is het dan niet verstandiger om de provider er op aan te spreken dat ze een ip adres geven wat niet bestemd is voor zakelijk gebruik.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
Ik gok dat het adres toch in een IP reeks staat die als dynamisch wordt gezien. Wellicht kun je (tijdelijk) een smarthost van je provider configureren in Exchange. Dan kan de e-mail door.
Alternatief (als je veel moet mailen naar die klant) is aan hun te vragen om je te whitelisten.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:09

ralpje

Deugpopje

Terrestrial schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:29:

Als je gelijk hebt wat we niet met zekerheid weten. Is het dan niet verstandiger om de provider er op aan te spreken dat ze een ip adres geven wat niet bestemd is voor zakelijk gebruik.
Elk IP adres is bestemd voor zakelijk gebruik. Dat er (antispam)diensten zijn die sommige IP's blokkeren, en dus eisen dat jij een smarthost gebruikt, daar kan je provider niets aan doen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Terrestrial
Daar ben ik niet mee eens. Van een zakelijke aanbieder mag je verwachten dat deze geen ip's uitgeeft die te boek staan als een dynamische range. En is dat wel zo, dan lossen zij dat ook maar op! Een smarthost is geen oplossing en tevens niet gewenst.

Overigens heb ik het IP adres zojuist tegen 259 blacklists getest en komt nergens terug voor in de lijsten. Dus misschien ligt het toch echt bij die russische provider. Met andere mails nog geen problemen gehad.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Terrestrial schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:22:
Daar ben ik niet mee eens. Van een zakelijke aanbieder mag je verwachten dat deze geen ip's uitgeeft die te boek staan als een dynamische range. En is dat wel zo, dan lossen zij dat ook maar op! Een smarthost is geen oplossing en tevens niet gewenst.
Het is je ontvanger die een definitie maakt van dynamische IP-adressen; als die alle IP-adressen van Nederland zou klassificeren als dynamisch, moet Nederland daar wat aan doen? De provider kan daar niets aan doen, en is daar ook niet verantwoordelijk voor. Je kunt beter contact opnemen met de Russen en hun uitleggen dat hun server verkeerd ingesteld staat.

Een smarthost is wel degelijk een mogelijke oplossing, alleen wil je het perse anders opgelost zien. Maar dat is jouw keuze :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik weet dat men een reverse DNS check kan doen. Die resolved naar een andere domein naam namelijk van de zakelijke ISP. Daar kan ik weinig aan veranderen.
Waarom kan je geen reverse dns record wijziging aanvragen bij je provider? Wanneer het ip adres resolved naar een hostname als 139-134-88-230.bladiebla.clients.suffeprovider.nl kan ik me voorstellen dat het als dynamic beschouwd wordt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:43:
[...]
Waarom kan je geen reverse dns record wijziging aanvragen bij je provider? Wanneer het ip adres resolved naar een hostname als 139-134-88-230.bladiebla.clients.suffeprovider.nl kan ik me voorstellen dat het als dynamic beschouwd wordt.
idd, ik heb regelmatig meegemaakt dat mail geweigerd wordt als je rDNS naam niet overeen komt met je FQDN in Exchange

Smarthost is een oplossing, of gewoon rDNS aanvragen. Bij KPN kan dat via de helpdesk ovv je ODSL nummer. (Vaak genoeg gedaan)

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 15-01-2009 20:58 ]

• mbaltus
Een RDNS record (en ook een SPF TXT record in je DNS) is zeer verstandig om aan te maken, maar de melding in dit geval is dat het een dynamisch IP betreft, het lijkt me niet dat dat vastgesteld wordt op basis van de RDNS naam

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• ralpje

ralpje

Deugpopje

mbaltus schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:35:
Een RDNS record (en ook een SPF TXT record in je DNS) is zeer verstandig om aan te maken, maar de melding in dit geval is dat het een dynamisch IP betreft, het lijkt me niet dat dat vastgesteld wordt op basis van de RDNS naam
Kan prima, ik ken systemen die alles met een rDNS waar bijv. 'clients', 'dynamic' of 'adsl' in voorkomt blokkeren.

• mbaltus
hmmm dat zou het dan kunnen verklaren. Blijft toch openstaan dat het OF een smarthost wordt OF rDNS en SPF aanvullen. Een provider is meestal bereid om een aanpassing te maken in de rDNS, is mijn ervaring.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

mbaltus schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:36:
hmmm dat zou het dan kunnen verklaren. Blijft toch openstaan dat het OF een smarthost wordt OF rDNS en SPF aanvullen. Een provider is meestal bereid om een aanpassing te maken in de rDNS, is mijn ervaring.
Ik ben zelf altijd een grote voorstander van smarthosts. Eén keer een (te laat opgemerkt) spambotje op je netwerk, en je IP staat op een blacklist. Nu zou je natuurlijk voor je uitgaande mail een ander public IP kunnen gebruiken, maar daar moet je dan ook de middelen maar weer voor hebben.

Maar goed, die keuze is nu natuurlijk gewoon aan de TS ;)

Pagina: 1