Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

weerstand sub aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26
Beste Tweakers:

ik kwam op het volgende id.

ik heb een subwoofer(auto) die een vermogen van 350w rms bij 4 ohm aankan.
echter, de versterker kan enkel 350w rms leveren bij 2ohm.

voor zover ik natuurkunde heb gehad:

1/Rv=1/R1+1/R2
1/2=1/4+1/R2
R2=4 ohm

oftwel, als ik dus parrallel aan de sub een 4ohm weerstand plaats, dan gaat dit lukken?!? }:O

help aub :?

signature

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In theorie wel, maar je sub krijgt nog steeds geen 350wt vermogen; de weerstand 'slokt' ook de helft op en zal dus flink heet worden.

• GJ007
is er een weerstand die de warmte aankan?

vermogen komt dan toch wel aan bij de sub, maar is afhankelijk van de amperage?

of haal ik nu wat door elkaar?

signature

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dit gaat niet werken. Door een weerstand van 4 ohm in parallel te hangen met je sub "ziet" je versterker inderdaad een belasting van 2 ohm. De 350 W die hij kan leveren bij die belasting gaat voor de helft naar je sub en wordt voor de helft opgestookt in de weerstand. Netto hou je dus 175W over voor je sub en krijg je er een 175W verwarming bij in je auto...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-11 16:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

GJ007 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:04:
is er een weerstand die de warmte aankan?

vermogen komt dan toch wel aan bij de sub, maar is afhankelijk van de amperage?

of haal ik nu wat door elkaar?
Het woord 'weerstand' zegt het eigenlijk al; het biedt weerstand aan de stroom die geleverd moet worden. Het heeft geen invloed op de spanning maar aangezien vermogen = spanning x stroom (Wt = V x A) wordt dus ook al het vermogen tegengehouden...

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 16:54

I_PANDA_I

Boe!

Je kunt natuurlijk ook een tweede sub van 4 ohm parallel kunnen zetten. :)

edit:
Daarnaast is het zo dat je niet zomaar een weerstand parallel mag hangen aan de speaker, ook al heb je er één die het vermogen aan kan (verstookt)
Wetende dat de 4ohm van de sub eigenlijk geen reëele weerstand is maar een complexe impendantie, ofwel frequentieafhankelijk.

ZL= jwL

Wat dit voor effect heeft mocht je het toch aansluiten durf ik zo niet te zeggen, daar zou je wat complexe berekeningen op los moeten laten en dat is nooit mijn sterkste vak geweest. O-)

[ Voor 77% gewijzigd door I_PANDA_I op 15-01-2009 15:45 ]

Blaatschaap

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon je sub aan je versterker hangen, klaar. Verdere poespas is niet nodig. Als je het dan nog te zacht vindt, moet je er een tweede identieke sub parallel aan hangen, of een gehoorapparaatje kopen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Tijd om je af te vragen waarom de "weerstand" van een luidspreker de impedantie wordt genoemd en niet gewoon weerstand.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of gewoon even kijken wat het echte vermogen is van je apparatuur :).

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bassie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:19:
Tijd om je af te vragen waarom de "weerstand" van een luidspreker de impedantie wordt genoemd en niet gewoon weerstand.
Omdat je met wisselstroom hebt te maken en de luidspreker een spoel heeft. Je hebt dan behalve met gelijkstroomweerstand ook t.g.v. inductie met wisselstroomweerstand te maken. Die komt er dus bij, maar door de faseverschuiving tussen stroom en spanning niet rechtstreeks erbij opgeteld maar als wortel uit de som van de kwadraten. En dan is Z2 = R2 + X2.
Waarin Z de impedantie, R de ohmse weerstand en X de inductieve weerstand (reactantie).

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bassie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:19:
Die 2 of 4 ohm waar het over gaat is ook de weerstand (de DC-weerstand van het koperdraad). De impedantie kan je imho niet bepalen omdat die frequentieafhankelijk is en muziek uit vele frequenties door elkaar bestaat.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb een subwoofer(auto) die een vermogen van 350w rms bij 4 ohm aankan.
echter, de versterker kan enkel 350w rms leveren bij 2ohm.
Ik trek ik de conclusie uit dat je zoveel mogelijk uit je versterker wil halen

dan hes je imho 3 mogelijkheden
1) een 2e sub met dezelfde impedantie parralel aan die oude
2) een andere sub kopen die wel 2 ohm is
3) een andere versterker kopen die wel 350 wat aan 4 ohm kan leveren

valkui;, als je een speaker met een lager rendement koopr kan optie 2 wel een zachter zijn dan optie 1
maar dat geld ook andersom

persoonlijk zou ik die 4 ohm aansluiten en klaar
bij die vermogens merk je er imho weinig van.(de decibel is niet linear)
2* harder is 10*meer vermogen

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 15-01-2009 21:37 ]

Iperf

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-11 22:40
Andere optie is om de versterker in brug-modus te zetten mits dit mogelijk is.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Boudewijn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:35:
Of gewoon even kijken wat het echte vermogen is van je apparatuur :).
Sommige apparatuur zijn gewoon magisch, die leveren meer uitgangsvermogen dan er in gaat :+

Maar hoe veel geluid levert de sub per Watt?

Laat ik eens simpel rekenen, 80dB/W. Dus als je er 1Watt in doet heb je 80dB aan geluid.
Als je er 2W in doet heb je 83dB (grofweg levert iedere verdubbeling aan vermogen 3dB meer geluid)
Als je versterker er 128W uit pompt heb je al 101dB geluid, meer dan voldoende voor gehoorschade ;)

-offtopic-

* Resistor wil lekker onaangepast blijven :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• GJ007
hee mensen,

veel comment, super!

* de sub staat al in bridge, vandaar dat hij de 250 levert bij 2ohm
* over weerstand en het verstoken vd warmte (energie) - omdat ik deze parallel aan elkaar hang, verlaag ik juist de weerstand?

*2de sub is trouwens geen optie, dus zal dan eerder een andere versterker moeten worden

apparatuur:
audio-systems F-130 versterker
radion 12' sub (staat niet meer op site)

signature

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Resistor schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:42:
[...]

Sommige apparatuur zijn gewoon magisch, die leveren meer uitgangsvermogen dan er in gaat :+
Pimp My Power Output was het toch he? ;).
Resistor schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:42:
Maar hoe veel geluid levert de sub per Watt?

Laat ik eens simpel rekenen, 80dB/W. Dus als je er 1Watt in doet heb je 80dB aan geluid.
Als je er 2W in doet heb je 83dB (grofweg levert iedere verdubbeling aan vermogen 3dB meer geluid)
Als je versterker er 128W uit pompt heb je al 101dB geluid, meer dan voldoende voor gehoorschade ;)

-offtopic-

* Resistor wil lekker onaangepast blijven :+
* de sub staat al in bridge, vandaar dat hij de 250 levert bij 2ohm
* over weerstand en het verstoken vd warmte (energie) - omdat ik deze parallel aan elkaar hang, verlaag ik juist de weerstand?
Jep, lees eens de basics over weerstanden schakelen en de wet van Ohm.

Het is trouwens impedantie! Zelfde eenheid (ohm) maar andere grootheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-01-2009 00:16 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 23:34
@Resistor

80dB/W is bij 1W 80 dB
Bij 10W 83dB (Voor elke 3dB er bij (2x zo hard) is 10x zo veel vermogen nodig)
Bij 100W 86dB
Dus ik weet niet hoe jij bij 100+ dB komt maar dan heb je een beste accu nodig :P

89dB 1000W
92dB 10000W
95dB 100000W
98dB 1000000W
101dB 10000000W

@GJ007

Je versterker gaat gewoon niet harder kunnen spelen dan dat hij nu doet.
Als je er een weerstand paralel op aansluit gaat er inderdaad meer stroom lopen maar niet door je subwoofer maar door je weerstand. dit is dus totaal zinloos en zal alleen maar nut hebben als je het koud vindt in je auto >:)

[ Voor 34% gewijzigd door jbhc op 17-01-2009 22:17 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Elke bel meer is een vermenigvuldiging van 10, elke 3 decibel meer is een vermenigvuldiging van 100,3 = 1.995262315, ongeveer 2 dus.

Om het 2x zo hard te laten klinken heb je 10x zoveel vermogen nodig.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:13:
@Resistor

80dB/W is bij 1W 80 dB
Bij 10W 83dB (Voor elke 3dB er bij (2x zo hard) is 10x zo veel vermogen nodig)
Bij 100W 86dB
Dus ik weet niet hoe jij bij 100+ dB komt maar dan heb je een beste accu nodig :P

89dB 1000W
92dB 10000W
95dB 100000W
98dB 1000000W
101dB 10000000W

@GJ007

Je versterker gaat gewoon niet harder kunnen spelen dan dat hij nu doet.
Als je er een weerstand paralel op aansluit gaat er inderdaad meer stroom lopen maar niet door je subwoofer maar door je weerstand. dit is dus totaal zinloos en zal alleen maar nut hebben als je het koud vindt in je auto >:)
vergeet niet dat 80 db.watt een aanname is.
stel je hebt zoiets http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300877 91 db.. dan beginnen we al in de buurt te komen toch ? 1000 watt is niet onrealistisch, natuurlijk is het nog steeds veel

Iperf

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

bobo1on1 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 22:56:
Elke bel meer is een vermenigvuldiging van 10, elke 3 decibel meer is een vermenigvuldiging van 100,3 = 1.995262315, ongeveer 2 dus.

Om het 2x zo hard te laten klinken heb je 10x zoveel vermogen nodig.
Iedere verdubbeling van vermogen is 3dB vermeerdering.in geluid

80db/watt = 80db bij 1 watt
83 db bij 2 watt
86 db bij 4 watt
89 db bij 8 watt
92 db bij 16 watt
95 db bij 32 watt
98 db bij 64 watt
101 db bij 128 watt
104 db bij 256 watt
107 db bij 512 watt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dat zeg ik toch?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

80 dB is 1W/m^2 De geluidsefficientie wordt meestal gemeten op het punt waar ongeveer een vierkante meter wordt geïrradieerd. Die vierkante meter wordt niet netjes gelijkmatig van geluid voorzien, recht voor de speaker zal het wat harder zijn terwijl het naar de randen toe zachter wordt. Een brak bedrijf zal de waarde voor het midden geven (wat tot leuke claims van 91-95 dB leidt voor heel directionele drivers) en een goed bedrijf zal de RMS waarde over het totale oppervlakte geven, wat altijd lager dan 80 dB is omdat een speaker nooit 100% efficient is.

Maar verder: we zijn er inmiddels toch wel achter dat je de weerstand van je sub niet kunt aanpassen en dat als je met weerstandjes gaat rommelen, je alleen maar nutteloos extra dissipatie krijgt.

Ander vraagje aan de TS: gebruik je soms zon leuke budgetcarhifi.nl/samenkopen-versterker? Die doen stiekum namelijk maar 60/80W bij de 250/350W per kanaal-versies respectievelijk. (opgegeven vermogen is een soort tussenvorm tussen PMPO en RMS)

[ Voor 36% gewijzigd door mux op 18-01-2009 09:49 ]

• Brokencore
  • Laatst online: 23:18
Een versterker die 2Ω in bridge aan kan? Als ik het goed heb zien beide kanalen dan 1Ω impedantie, hetgeen wat mij heel erg weinig lijkt. De meeste versterker die ik ken spelen in bridge met minimaal 4Ω of zelfs 8Ω.

Ik zou ieder geval even in de gaten houden hoe warm de versterker wordt op 2Ω bridge!

• GJ007
opstelling nu ,

is van audio system, wat nu in bridge mode aan 4 ohm 250 levert.
terwijl hij aan 2 ohm 350 levert.

was bij mij ook echt zon id, maar eigenlijk te gevaarlijk om zo "even" uit te proberen.
het ging mij ook niet om het volume, maar om het principe dat je normaal "zuiverder" kan spelen als het wattage van versterker en sub bij elkaar komen, dit geldt dan net zo goed voor de overige speakers, die dan wel weer perfect bij de versterker passen.

maar concluderend: het kan geen kwaad te proberen, echter de weerstand veranderd in een kachel?

signature

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jup ...we hebben het hier in princiepe over een weerstand met koelribben die je niet meer fatsoenlijk aan kunt raken

ik heb er wel eens 1 ohm /100 watt met 40v/40a bestookt. 1,6 kw de koeling veranderd in een loop en de helft van de weerstand vertrekt ergens anders heen 8)

dit spul ofzo Afbeeldingslocatie: http://www.allproducts.com/ee/synton/15-aluminum_power_resistor.jpg

bedenk alvast waar je die 150 watt gloeilanp (kwa warmte) neer wil leggen in je achter bak

[ Voor 68% gewijzigd door Fish op 18-01-2009 14:16 ]

Iperf

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

het ging mij ook niet om het volume, maar om het principe dat je normaal "zuiverder" kan spelen als het wattage van versterker en sub bij elkaar komen, dit geldt dan net zo goed voor de overige speakers, die dan wel weer perfect bij de versterker passen.
Dit is dus onzin.

Hoe zuiver iets klinkt heeft daar helemaal niks mee te maken. Als je een 10W luidspreker aan een 200W versterker hangt en de luidspreker niet overbelast kan dat net zo zuiver klinken als een 200W luidspreker aan een 10W versterker.

Zolang je de componenten niet overbelast en niks laat vervormen kan er niks misgaan.

Ik zou die sub gewoon aan je versterker hangen en er verder niks meer aan doen. Dat die sub een hogere impedantie heeft dan dat je versteker geschakeld staat is alleen maar fijn voor de stabiliteit van je versterker en goed voor de accu.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Nou ja, het ligt aan het werkpunt:

- als je heel ver aan het einde van het lineaire stuk van een transistor of JFET zit krijg je meer vervorming (dus als je een heel lichte of heel zware speaker op je versterker zet)
- als je een hele grote inductielast aan een schakelende versterker zet krijg je meer vervorming

Dus sowieso snijdt je argument dat je het vermogen van de amp en speaker wil matchen geen hout, en zou je eerder wat over je versterker en speaker moeten weten voorj e daar meer over kunt zeggen. En daarnaast, het zit allemaal tussen je oren dus waar doe je moeilijk over. Je luisterruimte geeft ongetwijfeld veel meer verstoring dan je versterker, en je brein al helemaal!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gezien de 2 ohm optie niet 2x zoveel vermogen kan leveren tov. de 4 ohm belasting ga ik er van uit dat de versterker bij 2 ohm belasting bep. verliezen opbouwt die zeker niet ten goede komt van de zuiverheud.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het kan ook iets eenvoudigs zijn, als niet meer zijn warmte fatsoenlijk kwijt kunnen

Iperf

• GJ007
oke duidelijk!

versterker zit trouwens al geruime tijd in de auto, netjes in bridge mode.
mij is toen ik het spul aanschafte dat het het beste werkte als de wattages bij elkaar kwamen.

heb redelijk wat kennis van het spul, op enkele dingen na ;)

dat id-tje van een weerstand parrallel laat ik al varen, was meer nieuwsgierigheid.

iig super bedankt voor advies etc !

signature

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Je zou wel een in plaats van die weerstand een extra sub parallel aan de eerste kunnen hangen. Komt er ook nog extra geluid uit die "weerstand". Maar zo kun je helaas je boodschappen niet meer kwijt. :p

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• GJ007
@hierboven,

zal meevallen, heb nu nog volwaardige kofferbak (mis alleen wel reservewiel) ... get my drift :P ?

signature

Pagina: 1