Lang bewaren digitale gegevens

Pagina: 1
Acties:

• Rikske
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10-2025
Ik heb diverse filmpjes (van vroeger) gedigitaliseerd en bewerkt. Om ze veilig en hopelijk lang te bewaren heb ik ze naar 3 verschillende harde schijven gekopieerd. Nu vraag ik me sterk af of dit de juiste manier van opslaan is. Want harde schijven houden het ook niet altijd even lang uit, tenminste niet de gewenste 15 jaar, en je blijft toch 'overgooien' met data over diverse harde schijven.
Is het bijvoorbeeld niet beter om dit soort gegevens op tape op te slaan? En zijn er goede en goedkope oplossingen voor de thuisgebruiker?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Een van de beste en simpelste manieren is ze branden naar een DVD-R* en deze ergens goed opbergen. In een kast uit het zonlicht, of in een brandveilig kluisje als je helemaal veilig wil doen. :) Nadeel van harddisks is dat je altijd het risico loopt dat je de bestanden per ongelukt verwijdert, dan zal je met branden naar een dvdtje niet gebeuren...
Passen je bestanden op een (dual layer) DVD-R?

*: van een betrouwbaar merk en opbergen in een jewelcase.

[ Voor 16% gewijzigd door estorino op 15-01-2009 15:08 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Rikske
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10-2025
Sommige bestanden passen wel, sommige niet. Ik heb alleen een aantal slechte ervaringen met opslaan op DVD of cd. Ondanks het merk en het secuur bewaren 'valt' de data er soms toch af 8)7

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

nee, dat is n beetje het probleem dat de laatste paar jaar ineens tot de realisatie van veel mensen doordrong..
we produceren gigantisch veel data, maar we hebben nogsteeds geen manier om het betrouwbaar voor lange termijn op te slaan.
tapes worden rot, cds/dvds worden rot of krijgen krassen, harde schijven gaan kapot, etc.
ik denk dat je 3 hardeschijven-methode (mits ze alle 3 dezelfde data bevatten!) nog wel een van de betere is. zolang je hardeschijven geen geweld aandoet, (en ze gewoon rustig in de kast/safe hebt liggen. blijven ze erg lang heel, en als je dr 3 hebt, is het risico dat ze alle 3 in een keer stuk gaan erg klein. (ff uitgezonderd brand, dan moet je ze dus ieder op n andere locatie bewaren om daar tegen te beschermen.)