Toon posts:

Vertalen van IP-adressen, maar dan anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is moeilijk kiezen waar dit topic te plaatsen.
Het probleem is het volgende:
Er is een systeem van derden waarop binnen een SCADA (gebruikersinterface) beelden van bewakingscamera’s moeten worden gepresenteerd, op basis van IP. Het probleem is dat je op dit systeem maar 4 vaste IP adressen van camera’s kunt instellen, terwijl er veel meer camera’s nodig zijn. Elke camera heeft een eigen, vast IP-adres In het systeem kunnen we bijna niets wijzigen. het enige wat mogelijk is, is het uitsturen van een RS-232 signaal via de compoort. Wat we nu nodig hebben is een Blackbox (PC, Router etc.) Die er voor zorgt dat het adres van een camera, wordt vertaald naar één van de adressen die het systeem kent, en dat er vervolgens weer een andere camera gekozen kan worden. Vanuit het systeem, komt middels een RS 232 verbinding een commando, welke camera er vertaald moet worden naar welk adres van het systeem. Die commando's mogen we zelf verzinnen.
Heeft er iemand ervaring met dit soort zaken?

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-02 09:46
Wel als je daar een NAT translatie toepast is dit toch mogelijk lijkt mij?

Die comando's sturen via rs232 vervang je door "met SSH de NAT tabellen aanpassen" ?

Verwijderd

Topicstarter
Hipska schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:26:
Wel als je daar een NAT translatie toepast is dit toch mogelijk lijkt mij?

Die comando's sturen via rs232 vervang je door "met SSH de NAT tabellen aanpassen" ?
Het probleem is dat ik verplicht ben RS232 commando's te laten versturen. Ik heb geen keuze.

Ik zal het even toelichten: die SCADA is een toolbox. Hier kan ik symbooltjes in tekenen. Als ik dan op zo'n symbooltje klick, dan rolt er een RS 232 commando uit de com poort. Wat voor commando dat is, mag ik zelf verzinnen, want ik kan een vertaallijst maken, van intern adres naar extern commando.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 14:43 . Reden: toelichting ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik weet niet om hoeveel camera's het in totaal gaat, maar mag ik een work-around voorstellen. Is het niet mogelijk om per 4 camera's een virtueel systeem aan te maken?

Of is dit niet professioneel genoeg :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:40:
Ik weet niet om hoeveel camera's het in totaal gaat, maar mag ik een work-around voorstellen. Is het niet mogelijk om per 4 camera's een virtueel systeem aan te maken?

Of is dit niet professioneel genoeg :P
Het zijn er nu nog zo'n honderd, maar het kunnen er honderden worden. Ik begrijp ook niet helemaal hoe je dat voor je ziet. Hierboven heb ik nog een toelichting gegeven.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:37:
[...]

Het probleem is dat ik verplicht ben RS232 commando's te laten versturen. Ik heb geen keuze.

Ik zal het even toelichten: die SCADA is een toolbox. Hier kan ik symbooltjes in tekenen. Als ik dan op zo'n symbooltje klick, dan rolt er een RS 232 commando uit de com poort. Wat voor commando dat is, mag ik zelf verzinnen, want ik kan een vertaallijst maken, van intern adres naar extern commando.
een linux doos kun je als terminal aanspreken. Dan zijn de rs232 commando's dus (na aanlog) shell scripts die je uitvoert. Volgens mij kun je ip nummer translatie wel voor elkaar krijgen met een "static nat" in de linux firewall.

je rs323 is dan gewoon een terminal.. dat werkt 30 jaar geleden al goed hoor.

en een linux "pc" kan uiteraard ook een klein apparaat zijn... als het maar 2 netwerk interface heeft en een rs323 poort. zoiets... http://hw-server.com/hw_products/sld_hws.html

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 15-01-2009 14:58 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoiets zat ik al aan te denken, had al een schema'tje gemaakt, zie onder. De tekst is niet te lezen, maar die heb ik boven al toegelicht.
Toch zie ik het nog niet helemaal voor me. Dat systeem moet dus kijken naar camera met adres (noem maar wat. 135.233.162.1. In werkelijkheid kijk het systeem naar bv 168.192.1.1. Hoe krijgt ie dan toch de data van die camera binnen.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/dp7bjk.jpg

Eigenlijk moet ik dus een dynamische bridge bouwenn tussen de 2 ethernet poorten, die gestuurd word door de rs232. en DNS bridge ofzo....
Van die kleine PC'tjes zijn er zat te vinden, een klein doosje voor op een DIN rail kost nog geen 300 euro

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 15:24 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom niet een systeem aanschaffen dat wel berekend is op zoveel camera's?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:19:
Toch zie ik het nog niet helemaal voor me. Dat systeem moet dus kijken naar camera met adres (noem maar wat. 135.233.162.1. In werkelijkheid kijk het systeem naar bv 168.192.1.1. Hoe krijgt ie dan toch de data van die camera binnen.
Het is een vorm van NAT , network address translation. Hierbij worden ip adressen vertaald. (ik denk dat je met firewall commando's static nat gaat doen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat worden met die beelden gedaan? Is dit voor bewakingsdoeleinden?
Of hangt hier een sophisticated-geïntegreerde-lopende-band-productie-systeem achter?
( Aangezien ik een PLC in het plaatje zie.)

Voor standaard opneem werk zijn hier appliances voor.
Voor specifiek werk en grotere omgeving heeft Sony de Realshot Manager. Op de website staat een max. van 32 IP camera's. (Dit is slechts een ordering volume. Technisch is veel meer mogelijk. Zolang de server / storage het ondersteund.) Beelden worden opgeslagen op een server. Met een PC met de Realshot client kan je de beelden terugspoelen en evt. branden. ( PC'tje met dual monitor setup. ) Daarnaast heeft Realshot Manager een API waar je tegenaan kan programmeren.

Volgens mij zou Realshot Manager binnenkort ook andere camera's dan Sony camera's gaan ondersteunen.
( Als ze dat al niet doen. ) Met een paar honderd camera's heb je in ieder geval een aardige business case :)

Voor analoge camera's zijn er CCTV --> IP converters.
Naast Sony zijn er natuurlijk ook andere fabrikanten die monitoring en/of analyse software leveren.

Voor meer info moet je me ff mailen / PM-en.

[ Voor 7% gewijzigd door Bl@ckbird op 16-01-2009 00:20 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik zal het iets uitgebreider toelichten. Ik ben op de hoogte van alle beschikbare mogelijkheden. Heb zelf camerasystemen gebouwd met >1000 camera's, zowel analoog, digitaal als IP door elkaar, dit over honderden kilometers verspreid.
Nu de case: er is een bestaand systeem en hier kan ik maar heel beperkt iets aan laten wijzigen. Dit is een SCADA/DCS, die zware machines bestuurt, daar kan ik nu even niet dieper op ingaan. Men wil de camerabeelden hierop integreren, deze dienen ter ondersteuning voor de veiligheid van mensen. Hierop worden circa 100 camera's aangesloten. Al deze camera's zijn voorzien van een MPEG4 Encoder en komen binnen op een ringvormig redundant Gigabit glasvezel netwerk (eigenlijk zijn het meerdere netwerkjes) met een aantal switches. We hebben dus een combinatie van RSTPen Multicast. De camera's hebben allemaal een vast uniek IP-adres. Het systeem kent maar 4 of 8 of 16 (doet er niet zoveel toe, iig te weinig) adressen, die ook vast zijn. Wel kan ik door te klikken op een Opject/Tag een boodschap uitsturen naar een PLC, die daar een rs232 signaal van maakt. Ja, ja, ik weet het "waarom doe je het niet zus of zo!" Ik weet ook veel mooiere en betere oplossingen, maar ik kan niets wijzigen aan de bestaande installatie, deze mag nooit uit bedrijf. Het is een systeem dat zo is gegroeid. Zie het een beetje als een verkeerscentrale waar steeds stukjes aan worden gebreid.
Ik kan de beheerder van het systeem een lijst met rs 232 commando's geven die hij aan die tags knoopt en die worden uitgestuurd als je klikt. Ik noem maar wat:[esc] SWITCH 233.233.233. [enter] GO, 168.192.1.2 [enter]
Dat betekent dan dat de Camera nummer 34 met adres 233.233.233.1, vertaald moet worden naar virtuele monitor nummer 2 binnen het systeem met adres 168.192.1.2. Dus monitor nummer 2 denkt dat hij naar 168.192.1.2 kijkt, maar in werkelijkheid kijkt hij naar 233.233.233.1. En aan die IP's kun je dan wat logische namen hangen. Een combinatie van DNS en NAT lijkt het wel een beetje. Ik dacht eerst dat ik wel iets met een Router zou kunnen doen, maar kom er niet uit. Daarbij hebben we ook nog eens Multicast, want het kan zijn dat er ook ergens anders iemand naar de camera kijkt. Leuk hè?!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 11:24 . Reden: leestekens en spelfouten ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan zou ik gaan voor de oplossing van leuk_he:
Een Linux machine die een beperkt aantal IP adressen mapt naar IP adressen van de IP camera's.
( Op basis van terminal / RS232 input. )

Je voldoet dan precies aan de specificaties van je klant. Of dit echter de veiligheid bevordert betwijfel ik.
( Een bewaker / operator heeft ook vaak een dipje.) Beelden zijn gewoon beelden; je doet er verder niets intelligents mee.

Hoe het met andere camera systemen zit weet ik niet, maar bij Sony kan je bijvoorbeeld een gebied in het beeld maskeren. ( Bijvoorbeeld voor een garagedeur die vrij moet blijven. ) Wordt in dit geselecteerde gebied een auto neergezet, dan genereert dit een alarm. Dit kun je ook toepassen op objecten die worden weggehaald. ( Deze functionaliteit zit in de camera's zelf. ) Een andere mogelijkheid is het trekken van een virtuele lijn in het beeld. Lopen personen over deze lijn dan worden ze geteld, of wordt er een alarm gegenereerd. De software herkent bijvoorbeeld ook lopende personen op een achtergrond van bewegend water. Een grote winkelketen heeft beelden van IP camera's gebruikt om te kijken waar klanten lopen. (Het in kaart brengen van de belangrijkste wandelpaden.) Hierop is de layout van de winkel slimmer ingericht.

Je kan het natuurlijk ook combineren. Op een management PC/ video server geef je aan wanneer beelden interessant zijn. ( Bijvoorbeeld wanneer een persoon een virtuele lijn gepasseerd heeft.) Wordt aan deze voorwaarde voldaan, dan worden deze beelden doorgestuurd naar de SCADA. Selectie van beelden wordt gedaan in software. ( Wat makkelijk te upgraden valt, als algoritmen in de toekomst krachtiger worden. )
Voordeel is dat de operator beelden ziet die ook relevant zijn. (Omdat er een alarm conditie is.)

Het is ook mogelijk om de SCADA omgeving met RS232 commando's te koppelen met de video server.
( Bijvoorbeeld om de selectie van de management PC/ video server te kunnen overrulen.)
Sony gebruikt voor de video recording appliances een Linux OS. Hier moet dan wel wat software voor geschreven worden. ( Of tenminste worden aangepast. )

Het is even de vraag of je een systeem bouwt dat voldoet aan de exacte specificaties van je klant, of dat voldoet aan het doel waarvoor het systeem gebouwd wordt. ( Namelijk veiligheid garanderen: Wat uiteindelijk de wens is van de klant. ) Dus reactief beelden doorsturen, of actief relevante beelden pushen naar de operator.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1