• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04:27

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
leeg

[ Voor 99% gewijzigd door Isniedood op 24-04-2009 13:39 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Verwijderd

Als ik even snel naar de voorbeelden kijk, zie ik drie heel verschillende planten. Als ik ieder van die drie planten wil gaan verkopen, ontkom ik er niet aan om drie verschillende foto's te gaan maken qua compositie en opbouw.

Mijn advies zou zijn om eens lekker te gaan spelen met de spullen die je hebt en wellicht daarbij ook de lichtopstelling van je vriend er bij te pakken.

Let wel op: Ik vind de huidige foto's een beetje flets overkomen. Dat kan komen omdat er een beetje veel licht op is gekomen. Door een klein beetje onder te belichten krijg je vaak een iets mooiere, levendigere tint.

Als achtergrond zou ik in eerste instantie gewoon kiezen voor een laken (dat vies mag worden.) Dat over de grond en bijvoorbeeld twee stoelen leggen.

Potten wil je wellicht wel in beeld brengen, maar dan alleen als het een beetje sierlijke potten zijn. Doe anders eerder iets met het laken om de potten heen slaan of zo. Die zwarte plastic kweekpotten wil je echt niet op de foto.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
leeg

Verwijderd

Ik weet niet wat jij onder zakelijke foto's verstaat en ik weet natuurlijk ook niet aan wie je vader de planten wil verkopen.

Ik zou kiezen voor een wit laken o.i.d. om eens mee te experimenteren, omdat ik graag een rustige achtergrond zou willen. Nu staan de planten kennelijk in een kas o.i.d. en met name die laatste, daarvan vind ik de achtergrond te onrustig.

Ik zou die plastic potjes niet op de foto willen, want die potjes wil je toch ook niet in de kamer neerzetten? Ook al is je klant een inkoper van het een of ander, als je een foto kan maken waarvan hij/zij zoiets heeft van: "He, die plant wil ik zo in mijn kamer zetten", dan zal die inkoper ook sneller voor zijn werkgever die planten bestellen.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Waar vind je 400 euro voor een tent???

http://www.fotosg.nl/prod...th=24_44&products_id=4282 (echt een grote)
http://www.fotosg.nl/prod...th=24_44&products_id=4788 (maatje kleiner)

Paar redelijke spots erop en je moet toch echt een eind kunnen komen. Witbalans van een kaartje schieten en moet je ;s opletten.

Die tenten kun je ook zelf van een kartonnen doos maken trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 15-01-2009 15:53 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:44
Offtopic voor wat betreft je vraag, maar dat logo in de rechteronderhoek van de foto's vind ik erg lelijk: goed zichtbare aliasing (ook op de website trouwens), vloekende kleuren i.c.m. de foto's en bovendien geen contrast met de foto's.

Of ligt dat aan mij?

Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zeg het omdat zoiets - in ieder geval bij mij - minstens zoveel bijdraagt aan het opwekken van een "goedkope" indruk als de kwaliteit van de foto's, die hoewel inderdaad misschien wat rommelig in ieder geval niet direct slecht zijn (IMHO).

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
leeg

Verwijderd

Nog wat tips van mijn kant:

Gebruik absoluut een tent. Misschien meer geld voor de investering, maar het is aftrekbaar en je hebt een makkelijk werkende opstelling. Iedere keer rommelen om het goed te krijgen zonder tent kost op den duur meer geld.

Gebruik een grijskaart voor een optimale kleurweergave (witbalans) en verdiep je in het gebruik ervan. Dit scheelt je op den duur heel veel tijd.

Gebruik een goed statief. Hiermee heb je meer tijd voor het maken van je foto's en maakt het niet zoveel uit dat je een minder licht hebt (langere sluitertijd).

Experimenteer met een pola filter. Normaal in de natuur heb je hierbij voordeel met fotografie van planten, omdat het ongewenste schitteringen tegen houdt. Ik weet niet hoe dat zich gaat verhouden in een productieomgeving, maar ik denk dat de kleuren wederom beter worden.

Gebruik een plantenspuit voor een mooi gezond effect (uiteraard op de plant en niet op je apparatuur).

Edit: als je nick slaat op de kwaliteit van je bloemen maak ik me zorgen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 16:38 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

offtopic:
Hé, een klant, heb pas nog tussen jullie planten gestaan :D

Zou idd voor zo'n opklap/springveer tent gaan, kubus van 80cm ofzo, dan kun je ook die planten van 50cm nog makkelijk kwijt. Daarnaast, met goed daglicht in de kas kun je zelfs nog af zonder extra lampen, dan kun je minder spelen met het licht (de zon verplaats je niet zomaar), maar is het licht wel van een goeie kleur en temperatuur.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Net ook even naar de website gekeken. Ik weet niet hoe belangrijk die is voor het bedrijf maar het maakt niet echt een geweldige indruk. Als je toch nieuwe foto's gaat maken zou ik ook de site 's beetpakken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
leeg

Verwijderd

Isniedood schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 01:10:
@mig29 bedankt voor de tips. We zijn wel in bezit van een statief. Ik moet zeggen dat ik niet erg te spreken over de gebruiksvriendelijkheid ervan, maar hij werkt. Wat de lichttent betreft denk ik inderdaad dat die aangeschaft gaat worden. Zeker omdat het best een terugkomend iets kan zijn.
Wat de polafilter betreft; die heb ik nog niet. Heb er wel al lange tijd overna zitten denken er 1 aan te schaffen, maar ze zijn best prijzig. Wellicht is dit een geschikt moment. Zeker als er met een plantenspuit op gespoten gaat worden kan ik dan wel voordeel halen denk ik.

Als een plant isniedood is dan lijkt me dat trouwens een sterk punt of niet? :P
Graag gedaan. Ik was alleen nog even een draadontspanner vergeten op te schrijven. Die dingen kosten niks bij dealextreme. Hierdoor beweegt je camera niet als je de ontspanner indrukt.

De gebruiksvriendelijkheid van een statief is denk ik een kwestie van wennen aan het gebruik ervan. Als je een goed statief hebt dan kun je wellicht de kop of juist alleen de poten vervangen (welke je dus vervelend vindt). Het belangrijkste is dat ie stevig staat. Wellicht kun je je opstelling op een vaste plek laten staan, waardoor je weinig tijd kwijt bent met het opzetten van het geheel?

Pola's kun je zo duur maken als je zelf wilt. Mijn advies is koop een Hoya filter. Relatief goedkoop en een goede kwaliteit. B&W MRC filters zijn nog een tandje beter, maar twee tandjes duurder. Het is niet alleen zo dat je voordeel hebt icm vocht. Volgens mij heb je altijd voordeel bij het fotograferen van planten icm een pola (nogmaals, ik weet niet of dit in een laboratorium opstelling ook zo werkt, maar het lijkt me wel, aangezien de natuurkunde erachter niet verandert).

Als een plant niet dood is, maar hij ziet er wel dood uit dan lijkt me dat zakelijk niet echt heel aantrekkelijk. Maar goed, ik zit in een ander vakgebied dus ik kan het mishebben :P

Edit: en als isniedood een plantje is, lijkt me dat ook niet heel positief ;)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Zoefff

❤ 

Wellicht wat laat, maar dit topic hoort in FGW thuis -> move :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zoefff op 19-01-2009 23:02 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Topicstarter
leeg

[ Voor 105% gewijzigd door Isniedood op 24-04-2009 13:39 ]

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-01 08:23
http://www.digitalartsphotography.com/instructions.htm beetje naar beneden scrollen tot de tekeningetjes, dan zie je goed waarvoor het dient en hoe je het moet gebruiken :)
Pagina: 1