VMware ESX3 infrastructure en ESX3i

Pagina: 1
Acties:

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 05:16
Hallo,

Kan iemand mij helpen om het verschil aan te duiden tussen VMware ESX3 en ESX3i

ik zie namelijk op de website dat ESX3i gratis gedownload kan worden en ESX3 standard een fors bedrag kost...

Kan ik met ESX3i via Virtual Center Server editie gewoon dezelfde configuraties doen als de ESX standard editie

ik heb wel een overzicht gevonden tussen single host en multiple host installaties maar ik heb toch het rare bijgevoel dat ik wat over het hoofd zie (gezien de prijs)

http://www.vmware.com/pdf..._35_25_3i_i_get_start.pdf

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ESXi = geen support
ESX = support :)

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 10:52

SambalBij

We're all MAD here

Dan van support klopt niet helemaal volgens mij, op ESXi is ook gewoon support mogelijk.
Het verschil zit hem er volgens mij in dat er van ESXi, naast de geld kostende versies, ook een gratis versie is, terwijl die er van ESX niet is.
De gratis ESXi is ook niet te managen vanuit een VirtualCenter, en heeft geen DRS of VMotion mogelijkheden.
Volgens mij is het zo dat als je de geavanceerde mogelijkheden wil, je VI moet aanschaffen, en je vervolgens zelf kunt kiezen of je ESX of ESXi installeert op je hosts.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• ControlFreak
SambalBij schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:16:
Dan van support klopt niet helemaal volgens mij, op ESXi is ook gewoon support mogelijk.
Het verschil zit hem er volgens mij in dat er van ESXi, naast de geld kostende versies, ook een gratis versie is, terwijl die er van ESX niet is.
De gratis ESXi is ook niet te managen vanuit een VirtualCenter, en heeft geen DRS of VMotion mogelijkheden.
Volgens mij is het zo dat als je de geavanceerde mogelijkheden wil, je VI moet aanschaffen, en je vervolgens zelf kunt kiezen of je ESX of ESXi installeert op je hosts.
Als ik het document lees die ik in de openingspost heb vermeld staat dat je de ESXi hosts kunt managen via Virtual Center (zowel server based als datacenter based)

Als ik kijk naar de prijzen moet ik namelijk per processor betalen voor VI en als ik ESXi (gratis) download dan kan ik opgeven op hoeveel processoren deze moet draaien en krijg ik hier een licentie voor. Als ik daarna Virtual Center gewoon gebruik kan ik hetzelfde systeem gewoon managen... ik snap dus nu niet waarom ik moet betalen voor ESX VI en voor ESXi niet...

Tevens kun je op ESXi ook gewoon support afkopen dus daarin had je gelijk.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
ESXi heeft in ieder geval geen console.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• ControlFreak
ControlFreak schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:43:
[...]

Als ik het document lees die ik in de openingspost heb vermeld staat dat je de ESXi hosts kunt managen via Virtual Center (zowel server based als datacenter based)

Als ik kijk naar de prijzen moet ik namelijk per processor betalen voor VI en als ik ESXi (gratis) download dan kan ik opgeven op hoeveel processoren deze moet draaien en krijg ik hier een licentie voor. Als ik daarna Virtual Center gewoon gebruik kan ik hetzelfde systeem gewoon managen... ik snap dus nu niet waarom ik moet betalen voor ESX VI en voor ESXi niet...

Tevens kun je op ESXi ook gewoon support afkopen dus daarin had je gelijk.
Even toch maar gebeld naar VMware (was net zo makkelijk) en het verhaal van Sambalbij klopt wel...

ESXi is alleen de hypervisor... alle extra functionaliteit moet je licenties voor aanschaffen...

ben blij dat het nu voor mij duidelijk is en dit bericht mag dus afgesloten/gelocked worden...

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
albatross schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:47:
ESXi heeft in ieder geval geen console.
heeft esxi wel probeer maar ALT-F1 dan unsupported intypen, moet je inloggen zit je op de console

maar je kan inderdaad minder dan op ESX

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
bdevogt schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:49:
[...]

heeft esxi wel probeer maar ALT-F1 dan unsupported intypen, moet je inloggen zit je op de console

maar je kan inderdaad minder dan op ESX
Grappig dat dit toch kan. Laatst nog een heel filmpje gezien over ESXi, waar de man van Vmware de voordelen uitlegde van het geen console hebben op ESXi (vanwege security), maar ik het het nooit zelf getest.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
albatross schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:54:
[...]

Grappig dat dit toch kan. Laatst nog een heel filmpje gezien over ESXi, waar de man van Vmware de voordelen uitlegde van het geen console hebben op ESXi (vanwege security), maar ik het het nooit zelf getest.
Tja vond het inderdaad wel makkelijk, om bv. het certificaat goed te zetten

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
In de enterprise wereld heb je ook ESXi op een SD kaartje van 32MB die je in je server kan stoppen. Dan hoef je vervolgens geen harde schijf in je server te doen; je boot gewoon je ESX server vanaf je SD kaartje. Je hebt dan inderdaad geen console en alleen maar de hypervisor, maar je hebt je Virtual Center om je ESXi server te managen dan. En ja, dat is uiteraard wel met support.

Je kan ook ESXi gratis downloaden en dat is dan zonder support. ESXi zoals hierboven vermeld is moet je wel gewoon voor betalen.
Pagina: 1