• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2025
Hallo,

Gisteravond is er een schijfuitbreiding geweest in 1 van de servers op kantoor, maar sindsdien krijgen we de volgende error:
The DFS Replication service is unable to start replication on volume D:\Shares\Gold\Departments\ because the volume is not supported. Ensure that the volume is a local, non-removable volume formatted using the NTFS file system.

Additional Information:
Volume: E8BBF734-CCA8-11DD-B74E-005056B9016D
Echter, het IS een NTFS volume, gespanned over meerdere disks, wat op andere fileservers wel goed gaat.

Ik krijg als foutmelding: event id 6302, waar erg weinig over te vinden is.

Heeft iemand enig idee?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 14:50
Wat is de source van die event 6302? (is het wel een Microsoft event?)

[ Voor 9% gewijzigd door _H_G_ op 15-01-2009 12:20 . Reden: nm. dacht dat je twee verschillende errors bedoelde ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan het zijn dat je raidset degraded status heeft?
Is het misschien een san-volume met niet helemaal uptodate software?
Wordt het volume misschien gezien als ontkoppelbaar via het "safely remove hardware"? Want DFS-R members mogen niet op removable storage :)

Paar gokjes hoor, ik heb dit specifieke event iig nog nooit gezien...

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• chratnox
sanfranjake schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:34:
Kan het zijn dat je raidset degraded status heeft?
Is het misschien een san-volume met niet helemaal uptodate software?
Wordt het volume misschien gezien als ontkoppelbaar via het "safely remove hardware"? Want DFS-R members mogen niet op removable storage :)

Paar gokjes hoor, ik heb dit specifieke event iig nog nooit gezien...
Ik heb de error ook nog nooit gezien. Alle harddisks zijn in orde. Het enige, maar dan ook het enige wat ik nog kan bedenken is omdat de disk veranderd is van Basic naar Dynamic (het gaat om een mountpoint). De disks worden niet gezien als removable storage ook.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je via apparaatbeheer naar de eigenschappen van de disken gaat staat de setting dan op "Optimize for fast removal" of "maximize performance"? Even geen idee hoe die setting exact heet maar dat zou je even kunnen checken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• chratnox
sanfranjake schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:09:
Als je via apparaatbeheer naar de eigenschappen van de disken gaat staat de setting dan op "Optimize for fast removal" of "maximize performance"? Even geen idee hoe die setting exact heet maar dat zou je even kunnen checken :)
Die setting is greyed out en staat op "Optimize for Performance" op alle schijven.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mountpoint..... ok

DFS Replication does not replicate the following types
of files:

• NTFS mounted drives within the local path of the replicated folder.

A wise man's life is based around fuck you

• chratnox
Powershell schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:44:
mountpoint..... ok

DFS Replication does not replicate the following types
of files:

• NTFS mounted drives within the local path of the replicated folder.
Wat apart. De settings zijn allen niet gewijzigd, zo draaide het al een hele tijd (en repliceerde het naar behoren)

Overigens, in een post daarover op Technet staat dat je wel mounted volumes in subdirectories kunt hebben. Ik wil je hier uiteraard niet tegenspreken, maar we gebruiken dit al tijden op verschillende servers.

Daarnaast, om 1 of andere vreemde reden zie ik ook geen "disk icoon" meer bij de directory. De directory geeft nu gewoon het icoon van een folder weer, maar als je properties kiest krijg je wel mounted volume. Misschien betekent het niets, maar misschien heeft het ermee te maken.

Is er een mogelijkheid dat DFS gebruik maakt van een VolumeID in plaats van een schijfletter oid? In dat geval kan ik me voorstellen dat dit ID gewijzigd is toen de disk is geconvert van Basic naar Dynamic.

En, is het mogelijk om een mounted volume te checken op consistency? Soort van checkdisk zegmaar.

Correctie Het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is, waardoor DFS over zijn nek gaat. Wanneer ik chkdsk wil uitvoeren krijg ik de volgende error: "The specified volume name does not have a mount point or drive letter."

Update! En we hebben nog een error. Wanneer ik de properties van de disk opvraag, krijg ik terug dat de disk geen NTFS is, maar RAW. Is er een manier om hiermee om te gaan en zo ja, hoe?

[ Voor 64% gewijzigd door chratnox op 15-01-2009 22:50 ]

• chratnox
Probleem is gevonden en getackeld! :)

De server was een VMware ESX server, waar verschillende disks aan gekoppeld waren. 1 van deze disks stond op een andere fysieke raid controller dan de rest, waardoor er wat inconsistentie ontstond. Deze inconsistentie zorgde ervoor dat DFS onderuit ging.

Inmiddels werkt DFS weer naar behoren, wat mij betreft kan het topic dan ook gesloten worden.

Bedankt voor de hulp! :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
'de server was een ESX server' zou je dat niet in het vervolg even direct willen melden :? dat is tamelijk cruciale informatie mbt probleem.

niet voor niks moet je bij het aanmaken van een case bij MPSS aangeven of je in een VM draait of op een fysieke machine.

die regels zouden ook op got moeten gelden wat mij betreft

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1