Toon posts:

PC bouwen - en installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In het verleden heb ik zelf veel computers uit elkaar gehaald, verbouwd, en opnieuw samengesteld. Dit is een tijdje terug, het waren meestal pentium systemen, soms een P2 of een 486 oid. Ik bouwde de computer op, zorgde dat alles goed aangesloten / ingesteld was en stopte dan mijn originele windows 98SE CD-rom in de computer en dan ging (meestal) alles goed. Windows werdt geïnstalleerd en al mijn kaarten / drives werden netjes werkend gemaakt. Kortom: Alles erin, aanzetten, CD erin, en een werkende PC.

Nu is vorige week mijn computer doorgebakken. Hij had al koelingproblemen, en nu is het volgens mij definitief over, hoorde een mooie -pats- en ik kom nu niet verder dan een paar regeltjes van de bios. Nu ben ik er niet heel rouwig om, want hij was al wel een paar jaartjes oud (AMD64 3200mhz, Radeon XT9800PRO 256mb agp, 160gb hdd). Nu heb ik rond gekeken naar wat systemen, en wil eigenlijk toch zelf weer iets in elkaar zetten.

Heb e.e.a proberen op te zoeken, maar een bevredigend antwoord heb ik nog niet kunnen vinden... Mijn vraag: Werkt het bouwen van een computer nog ongeveer hetzelfde als 'vroeger'? Kan ik een kast, mb, hd, videokaart aanschaffen, dat in elkaar zetten, een nieuwe windows vista(?) kopen en die dan zo installeren - dat alles werkt?

Alvast hartelijk dank, tips & tricks altijd welkom! ;)

Matthijs

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
De hardware is weliswaar iets veranderd sinds het 486-tijdperk, maar het assembleren op zich is er niet moeilijker op geworden hoor? :) Zo lang alles dat je uitzoekt ook daadwerkelijk compatible is moet bouwen en installeren geen probleem zijn.

Misschien kun je eens naar de Best Buy Guides kijken ter inspiratie.
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:02:
Heb e.e.a proberen op te zoeken, maar een bevredigend antwoord heb ik nog niet kunnen vinden... Mijn vraag: Werkt het bouwen van een computer nog ongeveer hetzelfde als 'vroeger'? Kan ik een kast, mb, hd, videokaart aanschaffen, dat in elkaar zetten, een nieuwe windows vista(?) kopen en die dan zo installeren - dat alles werkt?
Voeg je nog wel even een voeding, processor en wat geheugen toe aan dat lijstje? ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Xander op 15-01-2009 11:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Zorg dat je je vista gelijk met je hardware koopt. Oem versie kost je een tientje of 6 - 7. Naderhandkopen is kostbaar.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 18:07
Bouw ook al computers vanaf dat ik een jaartje of 16 was (nu 25) en in de loop der tijd zijn er inderdaad wel een paar kleine dingen veranderd. Maar om nu te zeggen dat het totaal anders is; nee.

Misschien een extra stekkertje hier, of een kabeltje daar, maar daar stopt het vaak dan ook wel mee.
Dingen zijn nu ook op het moederbord veel beter aangegeven dan vroeger.
Sata-devices aansluiten is echt kinderlijk eenvoudig, vroeger kon je nog wel eens een hdd stuk krijgen omdat je ide-kabel er scheef ingeprakt was :X

Maar bekijk eens een nieuw systeem van de binnenkant (google) en je zal zien dat het allemaal weinig voorsteld :)

Succes!

Soundcloud

Verwijderd

Hardware.info heeft wel een redelijk handige handleiding

http://www.hardware.info/...nZmpqZA/Bouw_je_eigen_PC/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoi Tuskarr, welkom op GoT.

Neem Hoe bouw ik een PC? eens door en natuurlijk de handleidingen die bij de hardware zitten. Een pc in elkaar bouwen is zeker als je je aan de handleiding houdt.
Dit topic gaat op slot, mocht je tijdens het bouwen tegen onoverkomelijke problemen aanlopen dan mag je altijd een nieuw topic openen, maar geef hierin wel aan wat je precies hebt gedaan en waar je tegenaan loopt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.