Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:25
Hoorde vanmorgen op het nieuws over het nieuwe plannetje van Donner om mensen in de deeltijd-ww te kunnen schoppen ivm de krediet crisis en de gevolgen voor het bedrijfsleven hiervan. Moeten we nu bang zijn dat dit door bedrijven gebruikt gaat worden om makkelijk van mensen af te komen om vervolgens over een tijdje weer losse krachten op uitzendbasis aan te nemen voor 3 jaar en ze vervolgens 3 maanden eruit te laten gaan en opnieuw voor 3 jaar aan te nemen. Loopt de werknemer nu n iet het gevaar heel snel gedumpt te worden als het even iets minder gaat? Is dit niet hetzelfde als de soepeler ontslagregeling die een poos terug graag gewild was door de werkgevers.

Is hier meer van bekend qua regels voor de werkgever wat betreft dit plan? In eerste instantie lijkt me dit ten koste gaan van de werknemer.Of zie ik dit te zwart-wit.

Verwijderd

mwha, het zal allemaal niet zo gemakkelijk zijn maar ik ben wel van mening als je echt eruit willen dan lukt het hun toch wel, met of zonder regeling

Verwijderd

Ik denk het wel. Denk even mee. Als het niet goed gaat met een bedrijf moeten er mensen uit. Dat is gewoon een feit, werktijdverkorting of deeltijd-ww of niet. Het maakt vervolgens niets uit of die werknemer volledig wordt ontslagen of deels wordt ontslagen en deels in de ww komt. Ik heb niet gehoord dat de toets bij het aanvragen van een ontslagvergunning of bij het doen van een ontbindingsverzoek aan de kantonrechter anders is. Dus ik zie niet in waarom dit 'ten koste van de werknemer' zou gaan.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Snelle Henkie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:34:
Hoorde vanmorgen op het nieuws over het nieuwe plannetje van Donner om mensen in de deeltijd-ww te kunnen schoppen ivm de krediet crisis en de gevolgen voor het bedrijfsleven hiervan. Moeten we nu bang zijn dat dit door bedrijven gebruikt gaat worden om makkelijk van mensen af te komen om vervolgens over een tijdje weer losse krachten op uitzendbasis aan te nemen voor 3 jaar en ze vervolgens 3 maanden eruit te laten gaan en opnieuw voor 3 jaar aan te nemen. Loopt de werknemer nu n iet het gevaar heel snel gedumpt te worden als het even iets minder gaat? Is dit niet hetzelfde als de soepeler ontslagregeling die een poos terug graag gewild was door de werkgevers.

Is hier meer van bekend qua regels voor de werkgever wat betreft dit plan? In eerste instantie lijkt me dit ten koste gaan van de werknemer.Of zie ik dit te zwart-wit.
Op de praktijk van elke drie jaar een ander aannemen (zoals je helaas in sommige branches met laaggeschoolde werknemers nogal eens ziet) zal dit plan geen invloed hebben. Om te voorkomen dat een werknemer een vast contract krijgt, moet je namelijk afscheid nemen voor tenminste 3 maanden. Iemand gedeeltelijk ontslaan is niet voldoende voor dat doel.

Wat deze regeling wel inhoudt: de minister wil de mogelijkheid openen om iemand gedeeltelijk te ontslaan. Als je als werknemer betroffen bent, hou je een dienstverband met je werkgever voor het resterende aantal uren en kom je voor de uren die je bent krijtgeraakt in de WW. Het is vergelijkbaar met de huidige werktijdverkorting, maar dan permanent van aard.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Waar ik bang voor ben is dat bedrijven voor zeg de helft er uit gooien en je er dus op achteruit gaat. WW is immers niet 100%. Straks zitten mensen vast aan een halve baan terwijl ze er misschien een hele nodig hebben. Ontslag nemen kunnen ze echter niet omdat dan de WW komt te vervallen. Waren ze gewoon ontslagen kregen ze WW en een ontslagvergoeding... Slecht voor de werknemer dus.

Stel je hebt een vaste baan en je verliest de helft van je baan. Je loopt nu je ontslagvergoeding mis als je een nieuwe baan aanneemt bij een ander bedrijf, en je hebt geen vaste baan meer maar waarschijnlijk een jaarcontract.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal anders zit, aangezien ik de inhoud van de regeling niet gelezen heb ;).

• t_captain
Brons schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:52:
Waar ik bang voor ben is dat bedrijven voor zeg de helft er uit gooien en je er dus op achteruit gaat. WW is immers niet 100%. Straks zitten mensen vast aan een halve baan terwijl ze er misschien een hele nodig hebben. Ontslag nemen kunnen ze echter niet omdat dan de WW komt te vervallen. Waren ze gewoon ontslagen kregen ze WW en een ontslagvergoeding... Slecht voor de werknemer dus.

Stel je hebt een vaste baan en je verliest de helft van je baan. Je loopt nu je ontslagvergoeding mis als je een nieuwe baan aanneemt bij een ander bedrijf, en je hebt geen vaste baan meer maar waarschijnlijk een jaarcontract.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal anders zit, aangezien ik de inhoud van de regeling niet gelezen heb ;).
Ontslagvergoeding loop je niet mis door een andere baan aan te nemen. Alleen je recht op WW vervalt als je elders werk hebt.

• Brons

Brons

Fail!

t_captain schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:07:
[...]

Ontslagvergoeding loop je niet mis door een andere baan aan te nemen. Alleen je recht op WW vervalt als je elders werk hebt.
Stel je hebt een vaste baan en je krijgt onstlag. Je ontvangt dan een ontslagvergoeding en WW. Als je 50% ontslag krijgt ontvang je dan een halve vergoeding? Of ontvang je niks 'omdat je nog een baan hebt'? Wat nou als je niet kan rondkomen met een halve baan en 50% WW? Dan moet je een andere baan zoeken waar je eerst begint met een (half) jaar contract, maar dan moet je wel ontslag nemen bij je oude werkgever. Dan krijg je toch geen vergoeding en WW? Oftewel een zeer slechte deal voor de werknemer. Misschien is het voor sommige mensen (met een goede kans op een nieuwe baan) beter om 100% ontslag te krijgen dan deeltijd ontslag.

• t_captain
Brons schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:14:
[...]

Stel je hebt een vaste baan en je krijgt onstlag. Je ontvangt dan een ontslagvergoeding en WW. Als je 50% ontslag krijgt ontvang je dan een halve vergoeding? Of ontvang je niks 'omdat je nog een baan hebt'? Wat nou als je niet kan rondkomen met een halve baan en 50% WW? Dan moet je een andere baan zoeken waar je eerst begint met een (half) jaar contract, maar dan moet je wel ontslag nemen bij je oude werkgever. Dan krijg je toch geen vergoeding en WW? Oftewel een zeer slechte deal voor de werknemer. Misschien is het voor sommige mensen (met een goede kans op een nieuwe baan) beter om 100% ontslag te krijgen dan deeltijd ontslag.
Het is een nieuw idee, dus er bestaat nog geen kantonrechtersformule voor deeltijd-ontslag. Maar toepassing van de huidige kantonrechtersformule pro rato het deeltijdpercentage dat je kwijtraakt ligt in de lijn der verwachting.
De ontslagvergoeding dient namelijk om de werknemer schadeloos te stellen voor inkomensverlies. En dat inkomensverlies is ook pro rato het gedeelte van je uren dat je kwijtraakt.

Wat betreft je laatste punt, daar heb je wel een beetje gelijk. Het is volgens mij makkelijker om een voltijdse baan te vinden dan bijvoorbeeld een halve baan, terwijl je elders nog een halve baan hebt. Vanuit de nieuwe werkgever gezien ben je niet zo flexibel als de andere parttimers om een keer een dag extra in te vallen of een dag te ruilen. Dus deeltijdontslag zal toch vaak eindigen in een hele andere baan, of in het herstellen van de uren wanneer het na een tijdje weer beter gaat met het bedrijf.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Aan de andere kant: als je nog een halve baan hebt, dan maakt het niet uit of je ergens anders een hele of halve baan vindt. Met beiden ben je geholpen. En als je een hele baan elders vindt, dan kan je oude werkgever 1 van je voormalige collega's weer voro 100% in dienst terug nemen.

Een van de voordelen van deze regeling is dat mensen geen gaten in hun CV krijgen. Dat maakt het voor hun makkelijker om na de crisis nieuwe banen te vinden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Brons

Brons

Fail!

Klopt, dat is inderdaad een voordeel. Echter als je een hele baan ergens anders kan vinden krijg je dus geen ontslagvergoeding bij je oude werkgever. En het is dubbel zuur als je bij je nieuwe werkgever een tijdelijk contract krijgt. Dan ben je dus allemaal rechten kwijt omdat je ontslag genomen hebt bij je vorige werkgever om een tijdelijk contract aan te gaan.

Dan kan je beter ontslagen worden.
Pagina: 1