Toon posts:

Hoe iMac's te beheren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Wij hebben bij ons op school nu 2 macbook's en 6 iMac's staan waarmee de leerlingen gaan werken. Nu probeer ik te achterhalen hoe wij deze Apples als beheerders zijnde het best en simpel kunnen beheren. Eigenlijk zou ik graag van iemand willen weten hoe wij bijvoorbeeld software op alle Apple's krijgen zonder ze allemaal met de CD's langs te moeten? Misschien is imagen mogelijk met de iMac's, zoals wij nu ook dmv PXE e.d. met de gewone PC's doen?

Kan iemand mij hier iets verder mee helpen?

Bedank,

Marcel de Jager
SG De Grundel

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoi marceldejager, welkom op GoT :)

Wat heb je zelf al aan oplossingen gevonden? Het is altijd fijn als iemand van te voren vertelt, zodat we niet met oplossing aankomen die je zelf al geprobeerd hebt. Heb je bijvoorbeeld al 'ns gekeken naar Apple Remote Desktop. Hiermee kun redelijk eenvoudig op een klein netwerk software distribueren. Wat misschien ook een handig document is om door te lezen is System Imaging and Software Update Administration. Het document is wel geschreven voor Mac OS X Server, maar de gebruikte Server Admin Tools zijn ook te gebruiken onder Mac OS X.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
http://www.apple.com/remotedesktop/

Dat is denk ik het beste voor je dan.

I intend to live forever - so far, so good.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor 499 heb je een voor jouw school passende licentie voor OSX Server. OSX Server draait prima op een Mac Mini met 2GB dus je hoeft ook niet per se een dure XServe aan te schaffen. OSX Server biedt mogelijkheden voor een Software Update Server, System Imaging, Netboot en NetInstall, Open Directory (inclusief policies op verschillende niveaus (user, group, machine, workgroup), etc. Dit eventueel in combinatie met Apple Remote Desktop is ongeveer alles dat je nodig hebt.

Je kan OSX Server ook gebruiken om via OpenDirectory je Active Directory te extenden (AD mist nogal wat functionaliteit wanneer het om policies voor Macs gaat).

[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 15-01-2009 11:00 ]

Launching containers into space

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het lijkt me ook wel een aardig idee om even met een collega-systeembeheerder mee te kijken bij een opleiding die altijd al met Macs gewerkt heeft, bijvoorbeeld het GLU in Utrecht.

Addit: over Apple Remote Desktop gesproken... je kunt inderdaad het complete pakket van Apple kopen, dat heeft wat extra functies die voor onderwijzers (dankjewel Whieee) wel handig zijn. Maar als je het alleen voor systeembeheer bureaublad overnemen gebruikt is dat niet nodig. Als je op alle clients bij Systeemvoorkeuren -> Delen -> Apple Remote Desktop -> VNC viewer programma's een wachtwoord instelt kun je er met een eenvoudige VNC viewer (bijv. 'Chicken Of The VNC') op inloggen.

Addit: Als je bekend bent met de Unix command line, dan kun je net zo goed bij alle clients SSH openzetten ('Extern inloggen') en eventueel een root wachtwoord instellen. Dan kun je ook via SSH, zonder dat de gebruikers daar iets van merken, op de client systemen programma's installeren en updates uitvoeren.

[ Voor 77% gewijzigd door benoni op 15-01-2009 12:10 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@benoni: VNC is handig voor 'meekijken' maar voor deployment van packages biedt ARD3 ook hele mooie functionaliteit :) Het gaat dus zeker niet alleen om de onderwijzer

Addit:
Voor remote installeren van softwareupdates via ssh, is dit knowledge base artikel van Apple erg nuttig :) Voor het remote installeren van additionele software (bijvoorbeeld MS Office of Adobe CS) kom je met SSH weer wat minder ver. Apple Remote Desktop is daar je vriend.

[ Voor 52% gewijzigd door Whieee op 15-01-2009 12:20 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze reacties. Dit is het eerste punt waar ik uberhaupt reacties krijg op deze vraag (die volgens mij toch niet heel apart is). We hebben al andere scholen benaderd maar die willen niets laten zien en Apple zelf reageert al helemaal niet. Ik begrijp dat de remote desktop de beste oplossing is voor ons na alles eens nagekeken te hebben.

Het is jammer dat het systeem niet gewoon te imagen is zoals wij dat ook al met Windows, Linux en netware kunnen. Er komt weer een systeem bij naast! Als het op een externe disk had gekunt was ook mooi geweest dan hoeven wij maar 1 of twee images te onderhouden.

Ik ga een kijken hoe we de Remote Desktop kunnen inzetten en wat er voor nodig is en of het zin heeft voor 8 Apple's

Bedankt.

Marcel

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Images maken van een complete installatie (dat bedoel je toch?) kan prima. :) Als je wil kan je het ook vanaf een externe schijf draaien etc.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk ook eens naar http://www.deploystudio.com/Home.html. Ik wilde NetRestore aanraden, maar de auteur daarvan heeft besloten daarmee op te houden (www.bombich.com) en raadt als vervanger DeployStudio aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

imagen kan prima met superduper.
images zijn zelfs bootable!! ideaal!

images zijn ook incremental bij te werken, beter kun je bijna niet wensen.
Pagina: 1