Missen er nou nog dingen in Win7 die wel in Leopard zitten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik was altijd wel enigszins jaloers op de mooie interface die OSX bood. Wel eens mee gewerkt en het was snel te doorgronden, oogde erg mooi. Met aparte gebruiker/admin accounts ook erg veilig en te beschermen.

Dus ik had wel eens zoiets van als ik ooit de kans krijg een goedkope mac te kopen dan neem ik er een gewoon voor erbij.

Nu kreeg ik pas die kans, maar laat ik nou net een halve week met Win7 werken. En ik moet ik zeggen dat Win7 zo lekker werkt en zo mooi oogt en gewoon een hoop leuke opties erbij heeft waaronder de betere beveiliging via gebruiker/admin account. Ook onder motorkap is alles vernieuwd en hij is nog lekker snel ook.

Maar goed ik merk dat die behoefte verdwenen is, ik mis niks meer.

Kunnen jullie nog iets bedenken waarvan je denkt dat is zo goed in OSX dan zou Windows 7 ook moeten hebben.
Ben wel eens benieuwd, mijn OSX behoefte is in ieder geval verdwenen :)
Nou kan natuurlijk Snowleopard of zijn opvolger, W7 wel weer 6 jaar achterop gooien met nieuwe ideeën, maar voorlopig zijn we weer helemaal bij imho. :)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:54
Exposé! O+

Afbeeldingslocatie: http://www.mezzoblue.com/i/articles/03.23.04.expose-lg.jpg

En om het nog interessanter te maken, OS X heeft nog niet wat Vista wel heeft. Aparte geluidsniveau's per actieve applicatie. Dit zou ik héél handig vinden.

[ Voor 49% gewijzigd door NiteSpeed op 15-01-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een andere mooie functie van OSX die Vista en 7 niet (standaard) hebben zijn 'Hot Corners', ofwel muis in de hoek van je scherm -> scherm uit of screensaver aan en nog veel meer.

Wat ik ook nog mis in 7 is iets als sudo (vanaf de commandline iets elevated draaien, zonder van useraccount te moeten switchen met runas). Kan zijn dat ik in deze iets over het hoofd zie, maar onder linux/unix werkt dat wel heerlijk.
edit:
Wat ik hiermee bedoel is dat ik als ik bijvoorbeeld een ipconfig wil doen vanaf de command prompt, dat ik niet eerst een nieuwe elevated command prompt moet openen maar gewoon `sudo ipconfig /flushdns` kan doen.

Ander verbeterpuntje van windows is misschien een betere onscreen weergave van volume, in het midden van het scherm wanneer je volUp, volDn of mute doet.

@hieronder: maar die kan je niet instellen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 15-01-2009 01:42 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@spone
Windows 7 heeft één 'hot corner'. Rechtsonder laat het bureaublad zien.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
spone schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:21:
Wat ik ook nog mis in 7 is iets als sudo (vanaf de commandline iets elevated draaien, zonder van useraccount te moeten switchen met runas). Kan zijn dat ik in deze iets over het hoofd zie, maar onder linux/unix werkt dat wel heerlijk.
Je kan de commandline toch gewoon met elevated rights runnen? :)
(elevated rights: ctrl-shift-klik)
Overigens is Win7<>OSX wel een beetje appels met peren vergelijken, maar dat terzijde.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

anandus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:33:
Overigens is Win7<>OSX wel een beetje appels met peren vergelijken, maar dat terzijde.
Waarom?
Ik denk namelijk van niet.

Windows 7 moet waarmaken wat Vista niet kon waarmaken, en dat is een betere user experience.
De user experience is bij OSX ook zo'n beetje het belangrijkste, dus waarom niet vergelijken?

Het zijn beide immers x86 OS-en. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
PD2JK schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:23:
@spone
Windows 7 heeft één 'hot corner'. Rechtsonder laat het bureaublad zien.
Die had ik idd gezien, alleen is het nut me niet duidelijk want je kan niet even snel op een ikoon klikken. Maar mee eens hot corners zou idd een nuttige toevoeging zijn jammer dat MS er niet aan heeft gedacht of misschien waren bang voor rechtszaken. Beetje lullig als je pakket is USA wordt verboden :+

Expose is idd ook een goeie, ook dat idee had MS even kunnen "lenen"

Sudo, ook een goeie, ik had even een account gemaakt als standaarduser en kreeg meldingen over niet genoeg rechten bij dingen instellen. en ik maar wachten op mijn invoerbox voor het admin ww, maar die kwam niet. ik dacht nog dat ik het niet snapte en het kwam later wel eens. Maar als dit echt niet aanwezig is dan is dat geen goede actie geweest. Sudo is echt onwijs handig, als je er ooit mee gewerkt hebt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Waar ik nog aan zat te denken, OSX schijnt echt geweldig te zijn als het op syncen aankomt, via je iPhone je powermacs thuis bereiken/besturen, je mail/agenda syncen/overhalen op een dusdanige manier dat niet alles dubbel hoeft te lezen of te bewaren. Geen ingewikkeld soms wel of niet werkend gedoe. Met je iphone laat je even mac streamen naar de hifi en natuurlijk alles bedienen met je iPhone :)

Win7 is enorm verbeterd, ik ben benieuwd of dit daar straks ook zo makkelijk met elkaar babbelt en bestuurt :)
Moeten misschien de mobieltjes nog even wat aangepast worden, of wordt de iPhone ondersteund :+ maar als het met het uitkomen van Win7 echt allemaal zo werkt zie ik gouden gebruikerservaringen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door ErikRo op 15-01-2009 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ErikRo schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:37:
Sudo, ook een goeie, ik had even een account gemaakt als standaarduser en kreeg meldingen over niet genoeg rechten bij dingen instellen. en ik maar wachten op mijn invoerbox voor het admin ww, maar die kwam niet. ik dacht nog dat ik het niet snapte en het kwam later wel eens. Maar als dit echt niet aanwezig is dan is dat geen goede actie geweest. Sudo is echt onwijs handig, als je er ooit mee gewerkt hebt.
Mja, het is bij windows meer andersom.

Als je ingelogd bent met een account met admin rechten en je hebt UAC aan, dan wordt er bij elke actie gevraagd om bevestiging.

Dit is andersom, maar het effect is vergelijkbaar.

Ook heb je de "run as administrator" optie nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
ErikRo schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:14:
Ik was altijd wel enigszins jaloers op de mooie interface die OSX bood. Wel eens mee gewerkt en het was snel te doorgronden, oogde erg mooi. Met aparte gebruiker/admin accounts ook erg veilig en te beschermen.

Dus ik had wel eens zoiets van als ik ooit de kans krijg een goedkope mac te kopen dan neem ik er een gewoon voor erbij.

Nu kreeg ik pas die kans, maar laat ik nou net een halve week met Win7 werken. En ik moet ik zeggen dat Win7 zo lekker werkt en zo mooi oogt en gewoon een hoop leuke opties erbij heeft waaronder de betere beveiliging via gebruiker/admin account. Ook onder motorkap is alles vernieuwd en hij is nog lekker snel ook.

Maar goed ik merk dat die behoefte verdwenen is, ik mis niks meer.

Kunnen jullie nog iets bedenken waarvan je denkt dat is zo goed in OSX dan zou Windows 7 ook moeten hebben.
Ben wel eens benieuwd, mijn OSX behoefte is in ieder geval verdwenen :)
Nou kan natuurlijk Snowleopard of zijn opvolger, W7 wel weer 6 jaar achterop gooien met nieuwe ideeën, maar voorlopig zijn we weer helemaal bij imho. :)
Ik begrijp dat je nu pas tevreden bent over de interface van Windows? Dit is echter ook prima mogelijk met Windows XP. Je bereikt al veel met het thema, maar ook de taakbalk kan je in Windows7 stijl krijgen. En de Aerosnap functie (ik kan niet meer zonder) is er ook gewoon voor XP. En zo nog wel meer mooie dingen of handigheidjes (waarvan sommigen zelfs niet in Windows7 zitten, Fadebar, Shutoff, QTAddressbar en meerdere alternatieven voor Expose).
Dus je hoeft niet te wachten op win7.

Ik was vroeger vooral jaloers op de visuele effecten van OS X, maar windows (XP) heeft tegenwoordig ook leuke effecten. En als je echt het mooiste van het mooiste wil ga je voor Ubuntu Compiz Fusion.. daar kan zelfs OSX niet tegenop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ErikRo schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:42:
Waar ik nog aan zat te denken, OSX schijnt echt geweldig te zijn als het op syncen aankomt, via je iPhone je powermacs thuis bereiken/besturen, je mail syncen. Geen ingewikkeld soms wel of niet werkend gedoe. Met je iphone even je mac laten streamen naar de hifi en natuurlijk alles bedienen met je iP. :)
Heb geen klachten over ActiveSync / WMDC als het op syncen met Windows Mobile toestellen aankomt. En tja, voor iPhones zal je iTunes moeten installeren of iets in die orde, op OSX kan je helaas niet gek veel met een WM toestel zonder 3rd party software. Tenzij je werkt met een Exchange server, dat werkt ook uitstekend, bijna net zo goed als de iPhone ;)

offtopic:
Wil geen OS-flamewar starten, maar gewoon een verschil aangeven.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mace schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:36:
[...]

Waarom?

Windows 7 moet waarmaken wat Vista niet kon waarmaken, en dat is een betere user experience.
De user experience is bij OSX ook zo'n beetje het belangrijkste, dus waarom niet vergelijken?

Uiteraard, maar ze hebben hele verschillende doelgroepen, zeker Windows heeft een hele brede doelgroep van officewerkers tot systembeheerder tot gamers.

OSX is eerder voor grafische ontwerpers en mensen die voor de 'mooi' gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

anandus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:47:
[...]
Uiteraard, maar ze hebben hele verschillende doelgroepen, zeker Windows heeft een hele brede doelgroep van officewerkers tot systembeheerder tot gamers.

Mja, ze hebben verschillende doelgroepen, misschien, maar er is ook heel veel overlap in doelgroep, en ook veel overlap in features.

Laat ik het zo zeggen: Een grafisch designer kan best met windows 7 uit de voeten net als dat een officewerker best met OSX uit de voeten zou kunnen. Dat het niet vaak gebeurt komt m.i. eerder door vooroordelen dan door gebrek aan functionaliteit en support bij het ene of het andere OS.

En mensen die voor "mooi" gaan kunnen nu ook bij windows 7 terecht m.i.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 15-01-2009 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
da's echt een nul argument... de reden dat ik een Mac heb gekocht is simpelweg om de reden ik gewoon dingen gedaan wil krijgen! het liefst binnen een mum van tijd... ipv eerst moeten vechten met 100en dialogen voordat ik wat resultaten krijg....

ik heb zelf Win7 niet getest dus kan niet oordelen wat er mist etc, maar kan wel een aantal 'features' opnoemen waardoor mijn OSX ervaring prettiger is!
  • Time Machine - file backup made easy :)
  • Zooming - ctrl indrukken en omhoog scrollen voor inzoomen (handig voor filmpjes die niet fullscreen willen ;))
  • Spotlight - Vinden ipv zoeken! (Cmd+space "qui" vind Quicktime, enter ramme en gaan :))
  • Address Book - gewoonweg heerlijk hoe goed het geintergreerd is in andere Cocoa applicaties
  • Spaces - Virtual Desktops (wat was ik blij toen het er eindelijk was, en 't werkt ook nog, Cmd-Tab naar applicatie en hij switched naar die space... etc)
  • Dashboard met WebClips - Erg handig als je bv een security cam heb hangen
  • Icoontjes draggen - deze is wat weird als je 't niet kent, maar je kan de Icon van een File in een Window oppakken en draggen naar een andere app. Rechtsklik op de Icon laat de filetree zien... erggg handig als je vanuit Finder in Terminal dezelfde map wilt, je dragged t icoontje erin en hij laat de filepath zien!
  • Menubar - unified voor alle applicaties, heeeerlijk
  • Unified look - Alle applicaties gedragen zich hetzelfde en zien er ook zo uit! (mits cocoa...)
  • Spellchecker - in vrijwel alle textboxjes binnen Cocoa apps (firefox support 't ook) doet ie instant spellchecking (op de taal die je ingesteld hebt!)
vast nog wel meer... maar dit is 't ff voor nu ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil niet lastig doen maar KDE heeft ook vrij veel van die features, zoals zomen, hot corners, een dashboard en icoontjes slepen.

Waarom horen we daar hier niets over ? ;).
Time machine: Tsja make your pick.... genoeg software.
Spotlight: idem.
Menubar: of het fijn is laat ik in het midden.
Unified look: alle qt apps zien er hetzelfde uit (al jaren).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Boudewijn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 04:36:
Ik wil niet lastig doen maar KDE heeft ook vrij veel van die features, zoals zomen, hot corners, een dashboard en icoontjes slepen.

Waarom horen we daar hier niets over ? ;).
Time machine: Tsja make your pick.... genoeg software.
Spotlight: idem.
Menubar: of het fijn is laat ik in het midden.
Unified look: alle qt apps zien er hetzelfde uit (al jaren).
KDE heeft idd deze features, jammere alleen van KDE is dat ze het weeer overgecompliceerd hebben gemaakt (kOffice heeft de grootste collectie van icoontjes in hun menubar die'k tot nu toe heb gezien)

Grappige is dat'k een stukje van mn post heb weggelaten mbt Linux en z'n WM's. Dit vooral omdat het gewoon grotendeels buiten de vergelijking valt... waarom? 't kan volgende week ineens compleet anders werken, je weet 't niet met de OSS community! Da's ook het leuke/spannende eraan ;) (kijk maar naar KDE 3.5 naar 4.1....)

En over TimeMachine, weenie hoor maar heb tot nu toe nog geen vergelijkbaar iets gezien!!!! Mocht het er wel zijn, laat ff weten ;) (serieus!)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:17
teh_twisted schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 04:27:
[...]

da's echt een nul argument... de reden dat ik een Mac heb gekocht is simpelweg om de reden ik gewoon dingen gedaan wil krijgen! het liefst binnen een mum van tijd... ipv eerst moeten vechten met 100en dialogen voordat ik wat resultaten krijg....

ik heb zelf Win7 niet getest dus kan niet oordelen wat er mist etc, maar kan wel een aantal 'features' opnoemen waardoor mijn OSX ervaring prettiger is!

[list]
Time Machine - file backup made easy :)
zit ook in vista, albeit niet zo mooi en gelikt als op de mac.
Zooming - ctrl indrukken en omhoog scrollen voor inzoomen (handig voor filmpjes die niet fullscreen willen ;))
waarom zou een filmpje niet fullscreen willen? kan gewoon in xp, vista én 7.
Spotlight - Vinden ipv zoeken! (Cmd+space "qui" vind Quicktime, enter ramme en gaan :))
zit al in vista en ook in 7. windowstoets + "med" vind bijv windows media player.
Address Book - gewoonweg heerlijk hoe goed het geintergreerd is in andere Cocoa applicaties
als je kijkt naar outlook + exchange is die integratie natuurlijk subliem. Al ben ik zelf geen fan van outlook.
Spaces - Virtual Desktops (wat was ik blij toen het er eindelijk was, en 't werkt ook nog, Cmd-Tab naar applicatie en hij switched naar die space... etc)
dat heeft windows niet nee.
Dashboard met WebClips - Erg handig als je bv een security cam heb hangen
Vista en 7 hebben wel die gadgets of widgets hoe ze ook noemt, of er een security cam feed op kan weet ik niet.
Icoontjes draggen - deze is wat weird als je 't niet kent, maar je kan de Icon van een File in een Window oppakken en draggen naar een andere app. Rechtsklik op de Icon laat de filetree zien... erggg handig als je vanuit Finder in Terminal dezelfde map wilt, je dragged t icoontje erin en hij laat de filepath zien!
icoontjes draggen die geopent worden door een andere app heeft windows ook al een tijdje, alleen die integratie met Commandvenster mist.
Menubar - unified voor alle applicaties, heeeerlijk
dat is persoonlijk. In mijn tijd dat ik met 10.3 werkte (toch een jaar mee gewerkt) vond ik het alleen maar verwarrend.
Unified look - Alle applicaties gedragen zich hetzelfde en zien er ook zo uit! (mits cocoa...)
dat is inderdaad nog een probleem bij windows, maar dat komt natuurlijk ook omdat er heel wat meer applicaties voor windows zijn, die niet allemaal met dezelfde regelmaat bijgewerkt worden.
Spellchecker - in vrijwel alle textboxjes binnen Cocoa apps (firefox support 't ook) doet ie instant spellchecking (op de taal die je ingesteld hebt!)
klinkt handig, al heeft firefox op windows gewoon een eigen spellcheck ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

teh_twisted schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 04:59:
[...]

KDE heeft idd deze features, jammere alleen van KDE is dat ze het weeer overgecompliceerd hebben gemaakt (kOffice heeft de grootste collectie van icoontjes in hun menubar die'k tot nu toe heb gezien)

Grappige is dat'k een stukje van mn post heb weggelaten mbt Linux en z'n WM's. Dit vooral omdat het gewoon grotendeels buiten de vergelijking valt... waarom? 't kan volgende week ineens compleet anders werken, je weet 't niet met de OSS community! Da's ook het leuke/spannende eraan ;) (kijk maar naar KDE 3.5 naar 4.1....)

En over TimeMachine, weenie hoor maar heb tot nu toe nog geen vergelijkbaar iets gezien!!!! Mocht het er wel zijn, laat ff weten ;) (serieus!)
KDE3 werkt idd anders dan KDE4.
Maar WinXP werkt ook anders dan Vista.
En OS X anders dan mac os 9 (okay os x is er wat langer).

KDE3 is ook vrij lang 'er geweest', en het is niet alsof het elk jaar anders werkt hoor ;).
Ik denk dat kde3 er in 2002 ofzo was, en eind 2008 is kde4 toch wel de standaard.

Ook 6 jaar ongeveer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
Als je in je Windows programma's gewoon geen skin kiest of een skin met alleen knopjes, bijv een Firefox lite theme. Of aangeeft dat je Windows theme wilt gebruiken, zien ze er ook allemaal hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
teh_twisted schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 04:27:
[...]

Mwah, volgens mij is het ook een kwestie van gewenning, ik heb een flinke tijd Tiger gedraaid (Leopard niet geprobeerd, maar behalve stacks zie ik niet wat ik mis :P ) en het lukte mij gewoon niet om er snel mee te werken, ik kon dingen niet vinden, alles duurde lang, noem maar op.
Ik vond het vooral moeilijk werken omdat voor mijn gevoel je de muis vaak moet gebruiken.
(Het liefst gebruik ik gewoon alleen een toetsenbord).
  • Time Machine - file backup made easy :)
  • Zooming - ctrl indrukken en omhoog scrollen voor inzoomen (handig voor filmpjes die niet fullscreen willen ;))
  • Spotlight - Vinden ipv zoeken! (Cmd+space "qui" vind Quicktime, enter ramme en gaan :))
  • Address Book - gewoonweg heerlijk hoe goed het geintergreerd is in andere Cocoa applicaties
  • Spaces - Virtual Desktops (wat was ik blij toen het er eindelijk was, en 't werkt ook nog, Cmd-Tab naar applicatie en hij switched naar die space... etc)
  • Dashboard met WebClips - Erg handig als je bv een security cam heb hangen
  • Icoontjes draggen - deze is wat weird als je 't niet kent, maar je kan de Icon van een File in een Window oppakken en draggen naar een andere app. Rechtsklik op de Icon laat de filetree zien... erggg handig als je vanuit Finder in Terminal dezelfde map wilt, je dragged t icoontje erin en hij laat de filepath zien!
  • Menubar - unified voor alle applicaties, heeeerlijk
  • Unified look - Alle applicaties gedragen zich hetzelfde en zien er ook zo uit! (mits cocoa...)
  • Spellchecker - in vrijwel alle textboxjes binnen Cocoa apps (firefox support 't ook) doet ie instant spellchecking (op de taal die je ingesteld hebt!)
Ik geloof dat alles wat je noemt, min Virtual Desktops (maar daar is vast een Powertoy voor te krijgen) en zoomen, maar volgens mij zit dat ook allemaal (en meer ;) ) in Windows 7 :)

Sudo is in Windows, zoals gezegd, dus ctrl-shift-klik :)
(Al begrijp ik niet waarom je óf voor Windows, óf voor OSX sudo zou moeten gebruiken? De hele clou is juist dat je niet als admin draait :) )

Maar @TS:
We kunnen nu wel allemaal verschillen op gaan noemen, maar wat heb je zelf nodig?
Iedereen hecht andere waarden aan andere dingen.
(Overigens, alle dingen die je nu als positief hebt aangemerkt zitten ook allemaal in Linuxpakketten zoals Ubuntu, misschien een idee om dat uit te proberen, scheelt je 129 dollar (of hoeduur Leopard is))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:45
Volgens mij blijft het grote verschil gewoon de feel (en niet de look). Snelheid en stabiliteit is volgens mij een pluspunt in OSX.. Mijn inziens is het multitask gebeuren in OSX stukken beter dan in Vista...

Dan nog een minpuntje OSX: alt-tab is schakelen tussen programma's.. niet tussen vensters zoals in WIN (maargoed of dat nou een minpunt is.. ook dat is gewenning)

(Daarnaast ben ik een iTunes en iPhone gebruiker met Vista.. en dat werkt gewoon niet rlxd.. overstappen wil ik niet door levenslange gewenning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Morphine schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:54:
Volgens mij blijft het grote verschil gewoon de feel (en niet de look). Snelheid en stabiliteit is volgens mij een pluspunt in OSX.. Mijn inziens is het multitask gebeuren in OSX stukken beter dan in Vista...
offtopic:
OSX heb ik anders paar keer flink vast zien lopen, immer draaiende cursos, dat alleen een harde reset nog iets deed.
Dus stabiliteit is relatief :P

Maar zeker weten dat 'feel' een factor is. Windows feelt gewoon anders dan OSX.
Sommigen willen vlot, anderen willen soepel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Morphine schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:54:

Dan nog een minpuntje OSX: alt-tab is schakelen tussen programma's.. niet tussen vensters zoals in WIN (maargoed of dat nou een minpunt is.. ook dat is gewenning)

(Daarnaast ben ik een iTunes en iPhone gebruiker met Vista.. en dat werkt gewoon niet rlxd.. overstappen wil ik niet door levenslange gewenning)
We hebben het hier ook niet over Vista, maar over windows 7, en die is stukken beter op die vlakken.

Dus waarom je het over vista hebt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
in windows 7 zit standard de powershel :)

Als je als user werkt kan je net als de terminal van OS X of elk ander UX systeem apps en admin taken uitvoeren via een command line.

Win7 is in veel opzichten verbeterd, echter ik blijf OS x Trouw :P

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

anandus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:31:
[...]Ik geloof dat alles wat je noemt, min Virtual Desktops (maar daar is vast een Powertoy voor te krijgen) en zoomen, maar volgens mij zit dat ook allemaal (en meer ;) ) in Windows 7 :)
Dat zoomen-verhaal werkt alleszins vlekkeloos in Vista.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
mieJas schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:16:
[...]

Dat zoomen-verhaal werkt alleszins vlekkeloos in Vista.
offtopic:
Hoe dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mace schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:36:
Waarom?
Ik denk van wel. MacOS X bediend klanten voor een andere doelgroep en spitst daar zijn software op (in mijn ervaring). Dit maakt in mijn ogen Apple / MacOS X een geheel ander platform.
Nou ook niet helemaal, want Windows Vista zou WinFS krijgen, wat is komen te vervallen. Tevens is dat ook niet (meer) te vinden in Windows 7. WinFS is naar mijn mening toch wel een van de key-features als het eenmaal opgenomen werd in Windows.
Dat is ook maar sinds Apple zijn Mac's voorziet van Intel CPU's, anders was dat ook niet het geval geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GJtje schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:25:
Ik denk van wel. MacOS X bediend klanten voor een andere doelgroep en spitst daar zijn software op (in mijn ervaring). Dit maakt in mijn ogen Apple / MacOS X een geheel ander platform.
Het is wel een ander platform, maar dat betekent niet dat je het niet kan vergelijken. Mensen die een nieuw systeem willen aanschaffen moeten toch kiezen tussen onder andere een Windows pc of een Mac, dus dan is het wel degelijk nodig om die onderling te vergelijken om zo de beste keuze te maken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:02

Nitai

Live the life you love.

[...]

Volgens mij is dat al een tijdje niet meer zo. De grafische apps draaien net zo goed op Windows als op OS X.
Mensen die voor de 'mooi' gaan? :) lol... bedoel je dan de kast/design of OS X zelf?

*edit: Overigens werk ik in Mac OS X veel met toetsenbord combinaties. Je moet ze alleen kennen. Heck, programma's opstarten doe ik met Quicksilver. Geen muis die daar aan te pas komt :P

Op het werk heb ik ook een lauchbar, maar meestal moet je daar ook in klikken voordat je iets kan opstarten (en moet je ook het specificeren). Maar iets moois al Quicksilver ben ik op het Windows platform niet tegengekomen.

Qua encoding e.d. is er wel veel meer apps te krijgen op het Windows platform, evenals codec ondersteuning dat veel beter is in Windows.

[ Voor 33% gewijzigd door Nitai op 15-01-2009 14:13 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:04:
[...]

Het is wel een ander platform, maar dat betekent niet dat je het niet kan vergelijken. Mensen die een nieuw systeem willen aanschaffen moeten toch kiezen tussen onder andere een Windows pc of een Mac, dus dan is het wel degelijk nodig om die onderling te vergelijken om zo de beste keuze te maken.
Natuurlijk, maar de eerste vraag die je dan stelt is: Waar wil je het voor gebruiken?
M.a.w., Tot welke doelgroep behoor je?
Nitai schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:10:
[...]

Volgens mij is dat al een tijdje niet meer zo. De grafische apps draaien net zo goed op Windows als op OS X.
Mensen die voor de 'mooi' gaan? :) lol... bedoel je dan de kast/design of OS X zelf?
Nee, met mooi bedoel ik de soepelheid van de venstertjes enzo.
Ik, persoonlijk, heb liever dat alles lekker vlot gaat in plaats van mooi (daarom zal ik voorlopig naar Windows blijven neigen, zeker met Win7).
En mensen die veel met grafische apps werken, die hebben vaak een voorliefde voor 'mooi', dus zullen sneller voor OSX kiezen.

Daarnaast zullen gamers en kantoormensen vaker Windows nemen vanwege compatibiliteit.
(Tuurlijk je kan Pages gebruiken, maar ik betwijfel of je dezelfde layout terugziet in Word :P ).
Maar andere mensen die willen dus liever soepel en sexy, die zou ik naar OSX verwijzen :)

[ Voor 46% gewijzigd door anandus op 15-01-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:02

Nitai

Live the life you love.

Doelgroep is meer voor de fabrikant interessant. Je moet kijken naar de functionaliteit die je behoeft. Vooralsnog bieden beiden platformen de algemene functionaliteit in de breedste zin van het woord. Het is een kwestie van smaak volgens mij, maar beiden OS'en hebben hun eigenaardigheden en voordelen. Een afweging die alleen een gebruiker kan maken.

Zelf kan ik niet zonder Mac OS X. :) en Windows 7 staat al geinstalleerd als dualboot op m'n hackintosch.

Ik weet niet met welke Mac je gewerkt hebt, maar alle vensters zijn zeer 'snel' bij mij.

Overigens heb je ook gewoon Office 2004 en Office 2008 voor de Mac en is crossplatform bewerken van Word/Excel documenten geen enkel punt (zelfs niet docx of xlsx) :P

[ Voor 21% gewijzigd door Nitai op 15-01-2009 14:18 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

anandus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:12:
[...]
Natuurlijk, maar de eerste vraag die je dan stelt is: Waar wil je het voor gebruiken?
M.a.w., Tot welke doelgroep behoor je?
Nou wat ik bij mij op de opleiding veel tegen kom is mensen die een Mac aanschaffen en er dan precies hetzelfde op doen als op een normale pc. Dus geen foto/video bewerking maar gewoon office taken, programmeren, chatten,... en daarvoor een Mac aanschaffen puur omdat ze geen Windows pc meer willen hebben. Ze doen exact hetzelfde als iedereen met z'n Windows pc ook doet en dat kom ik zelf wel veel meer tegen. Studenten die een Mac aanschaffen maar vervolgens exact hetzelfde doen als op een Windows pc ook mogelijk is.
Nadeel hieraan is dat ze constant andere programma's moeten zoeken omdat de opleiding standaard Windows programma's gebruikt, waardoor veel mensen een dualboot hebben, virtual pc gebruiken of OSX gewoon compleet verwijderd hebben.

Trouwens, Virtual Desktop is toch prima mogelijk met een PowerToy van Microsoft? Weet niet of die ook onder Vista en 7 werken maar onder XP werkt het wel. Zelf niet getest dus weet niet in hoeverre het met de Mac equivalent overeen komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 15-01-2009 14:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30

ThunderNet

Flits!

NiteSpeed schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:15:
Exposé! O+

[afbeelding]

En om het nog interessanter te maken, OS X heeft nog niet wat Vista wel heeft. Aparte geluidsniveau's per actieve applicatie. Dit zou ik héél handig vinden.
Alleen Exposé is wel mogelijk onder Vista/7 :) Door DWM is het nog eenvoudig te maken ook. Functie zelf zit er dus niet in, wel de mogelijkheid om het makkelijk te maken.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nitai schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:16:
Doelgroep is meer voor de fabrikant interessant. Je moet kijken naar de functionaliteit die je behoeft. Vooralsnog bieden beiden platformen de algemene functionaliteit in de breedste zin van het woord. Het is een kwestie van smaak volgens mij, maar beiden OS'en hebben hun eigenaardigheden en voordelen. Een afweging die alleen een gebruiker kan maken.
Dat bedoel ik :)
Ik weet niet met welke Mac je gewerkt hebt, maar alle vensters zijn zeer 'snel'.
Tiger.
De vensters zijn wel snel, maar ik moest de hele tijd mijn muis erbij pakken, daardoor vond ik het minder vlot werken :)
Edit: Maar ik ben dan wel een beetje een poweruser.
Overigens heb je ook gewoon Office 2004 en Office 2008 voor de Mac en is crossplatform bewerken van Word/Excel documenten geen enkel punt (zelfs niet docx of xlsx) :P
Weet ik, maar om een of andere reden willen alle Mac-gebruikers die ik ken er niet mee werken 'want het is van Microsoft' 8)7
Tsurany schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:16:
[...]
Nadeel hieraan is dat ze constant andere programma's moeten zoeken omdat de opleiding standaard Windows programma's gebruikt, waardoor veel mensen een dualboot hebben, virtual pc gebruiken of OSX gewoon compleet verwijderd hebben.
En daarom is het dus handig van te voren te kijken waar je je computer voor wil gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

[...]
Ach kom zeg, ze bedienen beide de personal computing markt en dat over het algemeen mensen iets andere dingen doen met OSX dan met Windows komt gewoon door vooroordelen, hetzelfde vooroordeel wat jij nu aandraagt.

Omdat mensen het iets anders gebruiken is het totaal niet te vergelijken? Wat een onzin zeg.
Nou ook niet helemaal, want Windows Vista zou WinFS krijgen, wat is komen te vervallen. Tevens is dat ook niet (meer) te vinden in Windows 7. WinFS is naar mijn mening toch wel een van de key-features als het eenmaal opgenomen werd in Windows.
Je noemt nu één feature van het OS wat er niet inzit, en daarom is het hele OS afgekeurd? Beetje kortzichtig vind ik dat.
Dat is ook maar sinds Apple zijn Mac's voorziet van Intel CPU's, anders was dat ook niet het geval geweest.
Ja nou en? Als ik zou willen dan zou ik Leopard op mijn PC kunnen zetten en als jij zou willen zou je Win 7 op je mac kunnen zetten, daar gaat het toch om?

offtopic:
Ik zeg niet per sé dat jij mac of pc gebruikt, meer in het algemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Ramon schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:37:
[...]
waarom zou een filmpje niet fullscreen willen? kan gewoon in xp, vista én 7.
van die sites waarop een flash element gelocked zit en niet meewilt werken... of irritant geembedde wmv's etc.
[...]
zit al in vista en ook in 7. windowstoets + "med" vind bijv windows media player.
Nice :)
[...]
als je kijkt naar outlook + exchange is die integratie natuurlijk subliem. Al ben ik zelf geen fan van outlook.
alleen dat Outlook EN Exchange beiden pakketten zijn die je LOS moet AANSCHAFFEN ;)
[...]
icoontjes draggen die geopent worden door een andere app heeft windows ook al een tijdje, alleen die integratie met Commandvenster mist.
voor de zekerheid, ik bedoel dus het icoontje in een venster van een bestand dat open is... dus naast de filename, dat icoontje... is me tot nu toe nog niet gelukt dat te draggen in windows hoor! (of ze moeten het hebben veranderd...hehe)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alleen bleek al heel snel uit usability onderzoek dat geen enkele enduser zat te wachten op een SQL laag bovenop NTFS.
desktop search is een prima alternatief wat het grootste voordeel van WinFS al biedt, en de Libraries & junctions van Vista en Win7 nemen de rest grotendeels voor hun rekening.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1