[ubuntu8.04] WLAN broadcom 4318 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53
Of noujah, eigenlijk werkt hij half! Ik zit hier achter een acer aspire 5024wlmi laptop, waar ik linux op wil gaan draaien. Ubuntu bevalt me op m'n desktop en server, omdat ik hier al redelijk mee overweg kan leek het me een handige keuze voor de laptop. Ik steek de livecd van ubuntu 8.04 (hedgy dus) x64 in m'n laptop, boot, en probeer de live modus. Ik krijg keurig een melding; 'enable restricted drivers' van zowel mijn ati videokaart als de b43 broadcom wireless kaart. Ik vink de broadcom kaart aan en na het accepteren van het fetchen van de firmware begint het oranje lichtje voorop de laptop te branden.

Vervolgens kan ik met de network tool handmatig een ssid en wachtwoord instellen, en heb ik gewoon netwerk via wpa2 :)

So far so good!

Echter:

Nu wil ik de laptop gewoon installeren, ik maak 2 schijven aan, 1 voor swap, 1 voor het bestandssysteem. Ik installeer vrolijk, en na een half uur pruttelen is de installatie klaar. Ik reboot (het oranje lichtje gaat nu uit, live modus is weg) en ik log in op mijn verse install. Ik wacht op een venster 'enable drivers', maar die komt niet. Dan maar zelf --> System > Administration > Hardware Drivers. Daar staan zowel de ati als b43 broadcom driver.

Beide hokjes zijn leeg, maar de b43 driver is al in use! Wil ik die vervolgens aanvinken (om te enablen) geeft hij aan dat ik moet rebooten. Geen melding van firmware fetch oid. Ik reboot braaf, maar nog steeds verschijnt er geen vinkje. Ik kom erachter dat de b43-fwcutter package al geinstalleerd is, verwijder deze en vink vervolgens weer de B43 optie aan in het venster hardware drivers. Na installatie en fetching van de firmware is hij enabled en in use. Echter; geen oranje lichtje! Ook een "iwlist wlan0 scan" geeft geen resultaten.

Waarom werkt mijn draadloos wel op live cd, maar niet na installate :'(

Ik heb veel verschillende handleidingen gevolgd, verschillende versies van (k)ubuntu (7.10, 8.04, 8.10, 9.04) en ook x86 en x64 versies. Handleidingen zijn oa;

http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43#supported
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197102
http://bcm43xx.berlios.de/

Waarbij ik via ndiswrapper vele varianten van de driver heb geprobeerd (de x64 en x86 versies van acer zelf, allerlei gehinte drivers van compaq, hp, ergens-download-bare drivers) maar nog zonder resultaat! Het frusterende is dat alles gewoon werkt op de live-cd modus! Kan _iemand_ me hiermee helpen?

Specifieke chipinfo:
lspci > 06:05.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)

Verdere hardware info:

Amd turion ml-34
2GB pc3200 DDR mem
80gb ata schijfje, cdspeler, uhm.. standaard dingetjes, kan niet echt iets relevants bedenken
Internet via bedrade RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10) kaart werkt prima.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
MoiZie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 00:47:

Beide hokjes zijn leeg, maar de b43 driver is al in use! Wil ik die vervolgens aanvinken (om te enablen) geeft hij aan dat ik moet rebooten. Geen melding van firmware fetch oid. Ik reboot braaf, maar nog steeds verschijnt er geen vinkje. Ik kom erachter dat de b43-fwcutter package al geinstalleerd is, verwijder deze en vink vervolgens weer de B43 optie aan in het venster hardware drivers. Na installatie en fetching van de firmware is hij enabled en in use. Echter; geen oranje lichtje! Ook een "iwlist wlan0 scan" geeft geen resultaten.
Er is vast een elegante manier om de drivers of instellingen van je liveCD over te nemen, maar dat weet ik niet precies. Ik heb mij broadcom wireless aan de praat gekregen met de firmwarecutter tool. Uit je post maak ik niet echt op of je de fwcutter ook echt aan het werk gezet hebt, of alleen geinstalleerd. Heb je ook echt gedaan wat hier staat? Dus even in de CLI gaan ipv GUI. Met vinkjes en klikken weet je toch nooit echt wat er gebeurt en vind ik het altijd wat veiliger om op de commandline aan de slag te gaan.
Dus windows drivers downloaden, firmware cutten, firmware op de goede plek zetten en gaan. Je kaart wordt in ieder geval ondersteund, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• MoiZie
Van die link heb ik zowel jouw optie, als nu

You are using the b43 driver from linux-2.6.24

gebruikt, omdat ik nu 8.04 geinstalleerd heb met de 2.6.24-23 generic kernel dinges.

Ik zie helaas.. geen oranje lichtje gaan branden na reboot. Een iwlist wlan0 scanning doet ook nog niet zoveel. (No scan results)

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08-2025
Ik heb ook een b43 driver in mijn HP laptop zitten, en mijn ervaring is dat ze erg moeilijk aan de praat te krijgen zijn. Het was me ooit gelukt met ndiswrapper, maar de performanc was erg slecht. Je moest naast de AP zitten om fatsoenlijk te kunnen internetten. De b43 drivers van linuxwireless werkten onder Hardy wel oke, maar je moest ze opnieuw installeren iedere keer dat er een update was voor de linux header files. Onder Intrepid is het me nog niet gelukt de linuxwireless drivers aan de praat te krijgen.

Kortom, het blijft aanpoten. Ik heb het allang opgegeven en gewoon een simpel PCMCIA kaartje gekocht. Werd automatisch gedetecteerd en werkte out-of-the-box met goede verbinding en WPA :)

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij staat de radio switch van je laptop dan uit; Zoek eens op radio switch icm je laptop model. Sommige laptops hebben een softwarematige switch, andere een hardwarematige. Misschien moet je met een commando die switch aanzetten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Goeie tip, klooien met de WiFi-switch op uit heeft mij ook het nodige zoekwerk gekost. Wat staat er in /var/log/messages als je probeert te zoeken naar netwerken? Bij mij stond daar toen letterlijk in welke file hij miste en hoe ik dat moest doen. Samen met de manpages ben ik er toen redelijk snel uitgekomen. Misschien ook nog even kijken bij je bootlog, bij mij /var/log/boot.msg?
Uit bovenstaand verhaal maak ik op dat het niet altijd zo makkelijk gaat, maar dit zijn wel wat belangrijke aanknopingspunten. Ook over het berijk heb ik niet echt te klagen, trouwens.
Ik kwam net ook nog een zinnige log tegen in /var/log/NetworkManager ervanuitgaande dat je die gebruikt btw

[ Voor 7% gewijzigd door QuaQu op 15-01-2009 12:25 . Reden: networkmanager erbij gezet ]

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-01 20:17
Ik gebruik zelf het programma WICD ("Wicked"): http://wicd.sourceforge.net/

Ben daar erg over te spreken: de configuratie vind ik makkelijker dan met Ubuntu's Network Manager, en vooral als je met je laptop op verschillende locaties wilt "netwerken", via een UTP-kabel of wireless, is dit progje erg handig. LET OP: het VERVANGT de standaard Network Manager. Zie de website voor meer info.

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 19:10
Als je op de terminal ifconfig intypt, zie je dan wlan0 erbij staan?
Zo niet, dan moet je mogelijk "auto wlan0" toevoegen aan /etc/network/interfaces toevoegen om hotplugging te activeren. Je kan hem dan ook handmatig inschakelen met sudo ifconfig wlan0 up.

• MoiZie
Nu had ik toevallig nog een PCMCA kaartje liggen, ik prop die erin tijdens live-cd modus: wordt bijna meteen herkend en iwconfig laat keurig nu wlan0, wlan1, wlan0-master en wlan1-master zien.
Verder heb ik de b43-fwcutter firmware die ubuntu mij aanraad geinstalleerd om wlan0 (onboard broadcom) aan te krijgen. Dus ik probeer in een slimme poging identieke firmware te gebruiken de map /lib/firmware/b43 en /lib/firmware/b43legacy te kopieren naar /media/disk/lib/firmware zodat ik ook in de normale modus diezelfde firmware zou moeten gebruiken..

Reboot later: zowel de pcmcia kaart als de onboard broadcom chip worden NIET herkent! iwconfig laat alleen lo en eth0 zien. Ik snap er werkelijk geen hout van! Dit alles op een volkomen verse install van ubuntu 8.04!
zkiwi schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:47:
Als je op de terminal ifconfig intypt, zie je dan wlan0 erbij staan?
Zo niet, dan moet je mogelijk "auto wlan0" toevoegen aan /etc/network/interfaces toevoegen om hotplugging te activeren. Je kan hem dan ook handmatig inschakelen met sudo ifconfig wlan0 up.
Ik heb in dat bestand met pico auto wlan0 en autowlan1 toegevoegd, vervolgens sudo ifconfig wlan0 en wlan1 up geprobeerd:

'wlan0: ERROR while getting interface flags: No such device'

Idem bij wlan1
MaximusTG schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:35:
Volgens mij staat de radio switch van je laptop dan uit; Zoek eens op radio switch icm je laptop model. Sommige laptops hebben een softwarematige switch, andere een hardwarematige. Misschien moet je met een commando die switch aanzetten.
Hiervoor zou ik volgens meerdere sites acer_acpi moeten installeren, maar in versie 8.04 zou deze deprecated zijn; acer-wmi zou de opvolger zijn. Installeren van beiden (onafhankelijk van elkaar en samen) brengen helaas geen resultaat mee... De reden: acer_acpi geeft alleen een melding over 'Registered led device: acer_acpi:mail' op mijn toetsenbord (die nu ook werkt :P ) maar niets over bluetooth en wifi knopjes aan de voorkant van mijn laptop.
QuaQu schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:13:
Goeie tip, klooien met de WiFi-switch op uit heeft mij ook het nodige zoekwerk gekost. Wat staat er in /var/log/messages als je probeert te zoeken naar netwerken? Bij mij stond daar toen letterlijk in welke file hij miste en hoe ik dat moest doen. Samen met de manpages ben ik er toen redelijk snel uitgekomen. Misschien ook nog even kijken bij je bootlog, bij mij /var/log/boot.msg?
Uit bovenstaand verhaal maak ik op dat het niet altijd zo makkelijk gaat, maar dit zijn wel wat belangrijke aanknopingspunten. Ook over het berijk heb ik niet echt te klagen, trouwens.
Ik kwam net ook nog een zinnige log tegen in /var/log/NetworkManager ervanuitgaande dat je die gebruikt btw
/var/log/messages geeft mij allemaal ssb meldingen van de pcmcia kaart, maar ik kan NIETS vinden over de ingebouwde netwerkkaart. Ik zie wel een

ACPI: WMI-Acer: Mapper loaded melding, maar weet niet precies waar dat van is.

Filteren op wlan0 geeft een paar meldingen van wlan0: link is not ready van een paar uur geleden (vannacht), maar niets recents meer. wlan1 geeft helemaal geen resultaten.

/var/log/NetworkManager heb ik niet

In /var/log/syslog staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Jan 15 10:12:34 lapmoizie kernel: [   51.724002] input: b43-phy0 as /devices/virtual/input/input9
Jan 15 10:12:34 lapmoizie kernel: [   51.869171] b43-phy0 debug: Loading firmware version 351.126 (2006-07-29 05:54:02)
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.853934] b43-phy0 debug: Chip initialized
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.854348] b43-phy0 debug: 32-bit DMA initialized
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.873628] Registered led device: b43-phy0:tx
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.873825] Registered led device: b43-phy0:rx
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.873961] Registered led device: b43-phy0:radio
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.874002] b43-phy0 debug: Wireless interface started
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.919923] b43-phy0: Radio hardware status changed to DISABLED
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.921046] b43-phy0 debug: Adding Interface type 2
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  wlan0: Device is fully-supported using driver 'b43'. 
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  wlan0: driver supports SSID scans (scan_capa 0x01). 
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  nm_device_init(): waiting for device's worker thread to start 
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  nm_device_init(): device's worker thread started, continuing. 
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  Now managing wireless (802.11) device 'wlan0'. 
Jan 15 10:12:35 lapmoizie NetworkManager: <info>  Deactivating device wlan0. 

Jan 15 10:12:36 lapmoizie kernel: [   53.611940] b43-phy0: Radio turned on by software
Jan 15 10:12:36 lapmoizie kernel: [   53.611947] b43-phy0: The hardware RF-kill button still turns the radio physically off. Press the button to turn it on.

Jan 15 10:12:42 lapmoizie kernel: [   57.534257] ADDRCONF(NETDEV_UP): wlan0: link is not ready

Jan 15 15:40:14 lapmoizie NetworkManager: <info>  Updating allowed wireless network lists. 
Jan 15 15:40:14 lapmoizie NetworkManager: <WARN>  nm_dbus_get_networks_cb(): error received: org.freedesktop.NetworkManagerInfo.NoNetworks - There are no wireless networks stored..

[ Voor 51% gewijzigd door MoiZie op 15-01-2009 16:00 ]

• Elijan9
  • Laatst online: 28-01 12:12
MoiZie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:55:
Hiervoor zou ik volgens meerdere sites acer_acpi moeten installeren, maar in versie 8.04 zou deze deprecated zijn; acer-wmi zou de opvolger zijn. Installeren van beiden (onafhankelijk van elkaar en samen) brengen helaas geen resultaat mee... De reden: acer_acpi geeft alleen een melding over 'Registered led device: acer_acpi:mail' op mijn toetsenbord (die nu ook werkt :P ) maar niets over bluetooth en wifi knopjes aan de voorkant van mijn laptop.

[...]

In /var/log/syslog staat:
code:
1
Jan 15 10:12:35 lapmoizie kernel: [   52.919923] b43-phy0: Radio hardware status changed to DISABLED
Dit helpt waarschijnlijk:
code:
1
echo 1 |sudo tee /sys/devices/platform/acer-wmi/wireless

Standaard staat de wireless schakelaar uit...

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• MoiZie
Ik heb er maar /sys/devices/platform/acer_acpi/wireless van gemaakt :). Acer-wmi is niet aanwezig. Geen effect.

Even de pcmcia kaart eruit getrokken en weer in m'n laptop gestopt: paar meldingen over device added en silicon bla bla chip, maar iwconfig laat alleen eth0 en lo zien.

[ Voor 49% gewijzigd door MoiZie op 15-01-2009 16:14 ]

• Elijan9
MoiZie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:10:
Ik heb er maar /sys/devices/platform/acer_acpi/wireless van gemaakt :). Acer-wmi is niet aanwezig. Geen effect.
Als je de b43 firmware hebt (volgens syslog is dit zo) en je dit ook doet, dan zou het gewoon moeten werken, tenminste, ik heb precies dezelfde Acer met Ubuntu 8.04.1 en bij mij werkte het wel...

Maar bij jou levert "sudo iwlist scan" vervolgens niets op? En "dmesg" geeft niet een regel waarin staat dat de wireless kaart enabled is?

Wacht, ik zie dat je "auto wlan" hebt toegevoegd aan /etc/network/interfaces... Die moet je echt verwijderen als je wilt dat Networkmanager werkt...

En doe eens "ifconfig -a" om alle networkinterfaces te laten zien...

[ Voor 16% gewijzigd door Elijan9 op 15-01-2009 16:24 ]

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• MoiZie
Ik heb nu de pcmcia kaart handmatig op mijn wireless netwerk met wpa wachtwoord ingesteld. Ik kon niet scannen met de tooltjes, maar een 'iwlist scan' liet wel zien dat wlan1 kon scannen. Ik internet nu via de pcmcia kaart, maar het hoofdprobleem is nog niet opgelost: wlan0 kan nog steeds niet scannen.

wlan1 en wlan0 werden herkend na het weghalen van auto wlan0 en auto wlan1.

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 14:01
Jan 15 10:12:36 lapmoizie kernel: [ 53.611947] b43-phy0: The hardware RF-kill button still turns the radio physically off. Press the button to turn it on.
Hier lijkt het erop alsof alles goed gaat, en vervolgens het knopje van de wireless toch nog uit staat, je hebt vast al wel geprobeerd om het knopje om te zetten en te rebooten?

• MoiZie
Mjah jammer genoeg is het geen schuifschakelaar die echt laat zien waarop hij staat.

Ik heb kubuntu-desktop package geinstalleerd, en zit nu in kde. De network manager daar (rechtsklikken op het icoon KNetworkManager) geeft:
Wireless Networks
Unknown Unknown (wlan1)
No wireless network found.
Unknown Unknown (wlan0)
No wireless network found.

Disable ik wireless vervolgens, en enable ik het weer, dan krijg ik via wlan1 een lang rijtje draadloze netwerken hier in de buurt! Bij wlan0 zie ik echter nog niks.

Ik ga nu even op de knop drukken terwijl KLog aanstaat.

edit:Dat geeft:
kernel [ 1419.389654 ] b43-phy3: Radio turned on by software
NetworkManager <info> Supplicant state changed: 0

Seconde later:

NetworkManager <info> Supplicant state changed: 1

Ik merk nu zojuist op, dat als ik de radio button indruk die normaal mijn wifi aanzet, de POWER led van mijn PCMCIA kaart uit en aan gaat! Ik ben nu helemáál in de war!

edit2: Na een reboot laat mijn log het volgende zien:

Deactivating device wlan0
nm_device_init(): device's worker thread started, continuiing.
nm_device_init(): waiting for device's worker thread to start
Now managing wireless (802.11) device 'wlan0'.
wlan0: Device is fully-supported using driver '(null)'.
wlan0: driver supports SSID scans (Scan_capa 0x01).

En dan weer de Radio turned on by software en hardware RF-kill button still turns the radio phsycically off, press the button to turn it on, meldingen.

[ Voor 45% gewijzigd door MoiZie op 15-01-2009 17:41 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:15
MoiZie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:25:
Mjah jammer genoeg is het geen schuifschakelaar die echt laat zien waarop hij staat.
Dat hoeft ook niet. Ik heb er zelfs twee (een harde schuifschakelaar voor alle wireless apparaten (WWAN, BT, WLAN) en een soft-key (Fn+F5) die toggelt tussen de mogelijke states via de kernel).
MoiZie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:25:
Ik merk nu zojuist op, dat als ik de radio button indruk die normaal mijn wifi aanzet, de POWER led van mijn PCMCIA kaart uit en aan gaat! Ik ben nu helemáál in de war!
De kernel stuurt dan waarschijnlijk alle WLAN kaarten vanuit je rfkillswitch.

Verder denk ik dat je nu teveel aan het klooien bent geweest terwijl hij gewoon standaard moet werken. Waarom probeer je niet 8.10? Daarin zit veel betere ondersteunig voor b43.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 15-01-2009 17:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MoiZie
Zoals in de startpost staat aangegeven heb ik zowel 7.10, 8.04, 8.10 en 9.04 geprobeerd. Live modus werkt bijna altijd, real modus bijna nooit.. Wlan1 nu wel trouwens. Ik ga nu weer opnieuw installeren, (xk)ubuntu 8.10 x64.

• Elijan9
Als ik het me weer goed weet te herinneren, dan moet je - terwijl je een internet verbinding hebt, wat misschien een kip-en-ei probleem kan zijn - dan kun je "sudo /usr/share/b43-fwcutter/install_bcm43xx_firmware.sh" uitvoeren om de firmware op te halen, maar het hoort denk ik vanzelf te gebeuren bij het installeren van b43-fwcutter... Het koste me weinig moeite in elk geval om het werkend te krijgen op mijn Acer 5024WLMi

En de enige manier om je wireless bcm4318 aan te krijgen is door de "echo 1|sudo tee /sys/devices/platform/acer_acpi/wireless". De andere tips gelden voor andere hardware, de acer-wmi is pas vanaf kernel 2.6.28 omgezet naar de rfkillswitch API

• MoiZie
Ik heb nu een reinstall van (k)ubuntu 8.10 x64 gedaan en ga zo proberen wat jij zegt. Eerst acer_acpi en b43-fwcutter installeren dus?

edit:

Ik snap er geen drol van! Ik heb nu ubuntu 8.10x64 geinstalleerd. Vervolgens apt-get install kubuntu-desktop gedaan. Vervolgens alle updates gedraaid die hij had en de broadcom driver enabled via dat hardware venster (dit alles vanuit kde). Reboot na updates --> wlan 1 en 0 vinden niets. Vervolgens wireless networks gedisabled en weer enabled en ALLEBEI de netwerkkaarten vinden netwerken! De PCMCIA vindt er een boel met varierende signaalsterkte, de onboardkaart vindt er soms 2, met AMPER signaal, ook al zit ik er vlakbij (4 m afstand). Then again, hij ziet tenminste netwerken!

Ik heb dus niets geinstalleerd verder, geen acer_acpi, geen niets.. En het werkt! Alleen de oranje led op de voorkant doet niets...

[ Voor 73% gewijzigd door MoiZie op 15-01-2009 22:28 ]

• Elijan9
(K)ubuntu 8.10 gebruikt een 2.6.27 kernel, daar zit de acer-wmi driver standaard in (dus heb je ook geen acer_acpi nodig).
Alleen voor 8.04 kan ik me herinneren dat het installeren van fwcutter niet genoeg was, maar dat lag dacht ik toen aan de internetverbinding die ik niet had. Voor 8.10 hoort alles meteen te werken, tenminste dat is mijn ervaring.

Misschien werkt de onboard WiFi beduidend beter zonder die andere kaart, wellicht dat er gewoon geen data overheen gaat, want bij mij knippert de oranje indicator wel bij netwerkactiviteit.

Ik heb trouwens een uitstekende ontvangst, veel beter dan mijn Atheros PCMCIA kaart... Zitten jouw beide antennes anders nog wel goed aangesloten op jouw BCM4318 kaart? Dit kun je checken aan de onderkant van de laptop, midden-achteraan zit het paneeltje dat de WiFi kaart afschermt... Want ik vind het heel apart dat jij zo'n slechte ontvangst hebt.

• MoiZie
Als ik de PCMCIA kaart eruit haal wordt wlan0 niet eens meer herkend. Misschien na een reboot, maar dat kan ik pas na het weekend weer controleren.

• Elijan9
Is wlan0 dan wel de onboard WiFi? Als je kijkt naar wat "ifconfig -a" als output geeft, weet je welke netwerk namen wel actief zijn (bij mij: bcm4318 => eth1). Als de kaart er echt niet tussen staat, misschien dat een handmatige "sudo modprobe b43" hulp biedt...? Een reboot zou ook echt niet nodig moeten zijn... En check met "sudo cat /sys/devices/platform/acer-wmi/wireless" of de wireless switch dan echt wel aan staat.

• MoiZie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
moizie@lapmoizie:~$ ifconfig -a                                              
wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0e:9b:c4:88:aa  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1     
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000                        
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)              

wlan1     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:14:a5:5e:07:b2  
          inet addr:192.168.50.105  Bcast:192.168.50.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:576  Metric:1                 
          RX packets:6723991 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0          
          TX packets:3478098 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:3901335074 (3.9 GB)  TX bytes:307419728 (307.4 MB)

Dat is de uitkomst bij ifconfig -a. sudo modprobe b43 verandert daar niet zoveel aan.
sudo cat .... geeft bij mij: 0. Hij staat dus uit :/ .

Dus ik voer een:
sudo echo 1 > /sys/devices/platform/acer-wmi/wireless

uit.. en het oranje lichtje begint te knipperen! Verder zoekt hij ook meteen netwerk! Ik zou mijn leven erop hebben gezworen dat ik dat commando al heel vaak heb uitgevoerd! Kan het zijn dat hij terugverandert na reboot?

Duidelijk verbonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
moizie@lapmoizie:~$ ifconfig -a
wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0e:9b:c4:88:aa
          inet addr:192.168.50.101  Bcast:192.168.50.255  Mask:255.255.255.0
          RX packets:72057 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:37294 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:42225010 (42.2 MB)  TX bytes:3215994 (3.2 MB)

wlan1     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:14:a5:5e:07:b2
          inet addr:192.168.50.105  Bcast:192.168.50.255  Mask:255.255.255.0
          RX packets:7016195 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:3620132 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:4072074465 (4.0 GB)  TX bytes:319692861 (319.6 MB)

Nu rest mij alleen nog wifi werkende te krijgen met die rare certificaten login die het LUMC tegenwoordig gebruikt...
Mijn dank is groot! :)

[ Voor 80% gewijzigd door MoiZie op 22-01-2009 22:41 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:15
MoiZie schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 22:11:
sudo echo 1 > /sys/devices/platform/acer-wmi/wireless

uit.. en het oranje lichtje begint te knipperen! Verder zoekt hij ook meteen netwerk! Ik zou mijn leven erop hebben gezworen dat ik dat commando al heel vaak heb uitgevoerd! Kan het zijn dat hij terugverandert na reboot?
Ja. Grote kans dat die state dan weer gereset is. Handig om het misschien in /etc/rc.local te zetten, dat commando, zodat je het niet telkens uit hoeft te voeren.
offtopic:
Je hoeft niet elke keer lappen tekst te posten, hier. Alleen het relevante is voldoende.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1