Toon posts:

Toshiba Externe HD auto delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb eigenlijk niet zozeer een probleem met mijn HD of het netwerk, maar wel van het lokaal delen van mijn HD in het netwerk.

Ik heb namelijk een Toshiba (250GB) externe HD waar al mijn muziek en aanverwante dingen op staan, maar ik wil die niet alleen voor mezelf houden, maar ook delen. Ik moet mijn schijf echter iedere keer aan en uitzetten met een knopje (dus niet automatisch met de boot mee) en mijn briljante computer vergeet iedere keer weer dat ik de schijf gedeeld had.

Wat wel helpt is iedere keer voor de boot de schijf aanzetten, maar ik (en de rest) hebben hem lang niet altijd nodig.

Het fijnst zou toch een systeem met meebooten zijn, maar dan moet er iets vreemds met de powersupply gebeuren, dus dat gaat waarschijnlijk niet. Een andere oplossing is software, maar ik heb alleen nog 1 server-cliënt programma kunnen vinden en om mijn pc nu echt een server te laten worden en allerlei configs met die IP's uit te voeren, daar heb ik vrij weinig behoefte aan.

Je kunt mijn schijf dus zien als een oversized USB-stick die meteen gedeeld moet worden.

Verwijderd

Topicstarter
Als zelfs jullie hier geen antwoord op hebben, hoef ik zelf ook niet verder te zoeken denk ik...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het probleem is dat Windows het Sharen niet onthoudt omdat hij de Share bij het afkoppelen al weer verwijderd (gebeurt waarschijnlijk al bij een reboot).

Wat wel constant is, is de schijfletter. Dus als je een commandline-tooltje kunt vinden, dan kun je een batch-file 'mee' op laten starten die de share hersteld.

Twee relevante zaken:
- Windows XP heeft een commando share.exe kijk eens of dit kan wat je wilt.
- Windows Vista heeft geen commando share.exe, dus zoek een programmaatje met vergelijkbare functionaliteit (sharen vanaf command prompt).

Vervolgens een batch-file maken die dat programma met de juiste parameters aan roept.

Tot slot toevoegen aan je startup (bijvoorbeeld het mapje Opstarten/Startup in je Start Menu.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat als ik mijn schijf aanzet voor de pc opstart, dat hij dan wel het delen aanzet, maar als ik mijn schijf later aanzet niet...

Is er ook een mogelijkheid om iets op mijn schijf te zetten dat automatisch uitgevoerd wordt als hij aan wordt gezet?

OS=Vista Home Premium

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 18:18 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 18:09:
Het vreemde is dat als ik mijn schijf aanzet voor de pc opstart, dat hij dan wel het delen aanzet, maar als ik mijn schijf later aanzet niet...
Kennelijk detecteert hij het aan/afwezig zijn van hardware tijdens het opstarten. En indien gezien wordt dat de hd niet aanwezig is wordt de share verwijderd. (Anders was het een veiligheidslek).
Is er ook een mogelijkheid om iets op mijn schijf te zetten dat automatisch uitgevoerd wordt als hij aan wordt gezet?
Nope, zaken als autorun.inf werken alleen op CD's. Anders zouden USB-sticks een nog veel grotere virusdreiging veroorzaken dan ze nu zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-03 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maak een batch scriptje, en zet deze op je desktop.
Inhoud van je scrippie is dan iets als

code:
1
NET SHARE sharename=drive:path /REMARK:"text" [/CACHE:Manual | Automatic | No ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik hem ook geen automatische pop-up laten geven of ik hem wil delen?

Ik zou bijna denken dat meer mensen toch wel hun USB-storage automatisch zouden willen delen...

(Volgende keer misschien toch een WD MyBook halen, want die van mijn broer starte altijd heel braaf mee op met de PC...)

@Koffie: Mijn schijf heeft pad G:\, maar wat moet ik met die REMARK en CACHE?

Verwijderd

Misschien moet je dan toch over 'n NAS gaan nadenken. Meer mensen delen hun (externe) schijven maar menigeen zet hun PC ook nooit uit tenzij het echt noodzakelijk is :P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-03 08:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:25:
@Koffie: Mijn schijf heeft pad G:\, maar wat moet ik met die REMARK en CACHE?
Kijken wat ik gepost heb en dan denken 'goh, blijkbaar kan ik met net.exe vanaf de command line sharen, laat ik eens 'net share /?' doen of googlen naar de syntaxis ? ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou een beetje met NET SHARE wat uitgeprobeerd, maar kan het kloppen dat hij wel "shared" maar niet die poppetjes bij het schijficoon bij je (Deze) Computer weergeeft?

Ik heb alleen een keer een verkeerde NET SHARE ingevoerd en weet niet hoe ik mijn pc die kan laten vergeten.

EDIT: CMD laat me ineens een leuke syntax mogelijkhedenlijstje zien, daarmee kan ik die verkeerde in ieder geval wegmikken.

EDIT2: Ik schat mezelf te hoog in, ik krijg de net share {$G | APPARAATNAAM | G:\} /DELETE niet goed ingevuld, want ik weet niet waar ik de apparaatnaam vandaan moet halen en $G had ik ingevuld omdat zoiets er al in de lijst stond (terwijl de schijf praktisch niet gedeeld was), maar nu zijn er 2 met sharenaam $G en ik weet niet hoe ik hem de goede weg kan laten mikken en ook niet wat er dan bij APPARAATNAAM moet staan.

Ja, inderdaad ik ben geen held in cmd

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 10:47 ]

Pagina: 1