WiFi antennes: speciaal voor draft N of onzin?

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:02

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Hi :w

Van mijn draft N router (Dlink DIR655) wil ik het WLAN bereik graag vergroten. De bijgeleverde antennes zijn 2dBi en daar moet nog wel wat winst te behalen zijn. Er is van Dlink zelf een antenne voor dit apparaat beschikbaar.

Nou lees ik bij veel antennes: geschikt voor 802.11b/g, maar vrijwel nergens voor (pre/draft) 802.11n. De frequentie waarop 'n' werkt wijkt niet af van b/g, maar kan ik nou gewoon alle antennes met de juiste aansluiting gebruiken, of komt er meer bij kijken? Ik kan er niet veel over vinden, behalve dan dat de configuratie (het aantal antennes) en de functie ervan bij 802.11n afwijkt...

Iemand die weet hoe het precies zit?

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

802.11b/g werkt alleen op 2,4 GHz. (Draft) 802.11n werkt op 2,4 en op 5 GHz, denk dat je antennes daar wel op aangepast moeten worden, tenminste als het je om het vergroten van je bereik gaat.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
802.11b/g werkt op 2.4 GHz
802.11a werkt op 5 GHz

802.11n is een extentie op de a/b/g standaard.
Door slim met het radio signaal om te gaan (MIMO) en kanalen te bundelen kan men een groter bereik krijgen, of een hogere throughput halen.

Voor MIMO is het belangrijk meerdere antennes te hebben. Maar dit is zowel toe te passen op de b/g radio als op de a radio. Zo heeft bijvoorbeeld een Cisco 1250 access point 6 rubberduck antennes / sprietjes: 3 voor de b/g radio op 2.4 GHz en 3 voor de a radio op 5 GHz.

Er zijn voor de AP1250 ook speciale "n" antennes.
( De AIR-ANT2430V-R @ 2.4GHz en de AIR-ANT5140V-R @ 5GHz )
Dit zijn eigenlijk 3 antennes in 1 behuizing met 3 connectors.

Je moet dus ff kijken of je alleen een b/g radio hebt, of ook een a radio.
( En of je beide radio's ook wil gebruiken. ) Daarnaast moet je even kijken of je een specifieke "n" antenne wil hebben. (Dus een 3 in 1) of dat je met meerdere rubberduckjes / sprietjes wil werken. Dit ligt natuurlijk aan het model router dat je hebt. Daarnaast is het type antenne belangrijk: Richt antenne of juist een omni / rondstraler en de versterkingsfactor van de antenne. (de gain / dBi waarde)

Je zou zelfs een n straalverbinding op kunnen zetten met 2 accesspoint en 6 schotelantennes.
( Of 12 schotelantennes als je beide radio's zou gebruiken.)

Er zijn dus speciale n antennes, maar dit heeft meer met de formfactor te maken.
(2x 1 behuizing, zodat dit bijvoorbeeld makkelijk in een systeemplafond in te bouwen is.)

[ Voor 11% gewijzigd door Bl@ckbird op 15-01-2009 14:46 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Mijn DIR655 heeft geen 802.11a en werkt ook met de pre-N alleen op 2.4GHz. Er zitten nu 3 antennes op, dan zou ik ze alledrie willen vervangen door sterkere exemplaren (wel omni's). Alleen... hoe zie ik of een willekeurige antenne zo'n 3-in-1 is? Is dat dan wat het onderscheid maakt tussen wel of geen N-compatible antenne?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zie de antenne datasheet in mijn vorige post:

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/wireless/ps7183/ps469/images/product_data_sheet09186a008008883b-173.jpg

3 connectors, 1 behuizing.
Of dus 3 losse sterkere antennes gebruiken van hetzelfde type.

Dit zal ook gelden voor andere merken dan specifiek Cisco.

[ Voor 11% gewijzigd door Bl@ckbird op 15-01-2009 14:55 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

802.11n kan zowel op 2.4 Ghz als 5 Ghz werken. Indien dat het geval is (dual-band dus) dan heb je _vermoed ik_ wel een andere antenne nodig.

Voor zover 802.11n op alleen 2.4 Ghz gaat, volgens mij kun je dan gewoon 3 nieuwe omni's kopen.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Goed, dan ga ik 't gewoon eens proberen met 'normale' sterkere omni's!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 15:51
Ik ben bezig een snelle wifi brug te bouwen. Ik gebruik hiervoor een Linksys/Cisco E4200 die via 5GHz 450Mbit bruto kan halen (MIMO; 3 antennes).

Aan de andere zijde heb ik Intel Ultimate N 6300 kaartje (Mini PCI-e) en ook (MIMO) 3 antenne aansluitingen.
Nu heb ik volgens mij de fout gemaakt hiervoor 3 'normale' 2,4 GHz antennes te kopen, deze: pricewatch: TP TL-ANT2405C

Nu heb ik al flink zitten zoeken maar krijg geen uitsluitend antwoord op de vraag: zijn er aparte 5 GHz antennes of kan je volstaan met 2,4 GHz antennes? Sowieso zijn 5 GHz antennes bijna niet te vinden, of ze zijn 'dual band'... hoe kan een antenne dual band zijn? Dan moeten er filters in zitten?

Ik ga het proberen zodra ik alle onderdelen binnen heb, maar was benieuwd of iemand hier iets over kan roepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 25-07-2011 10:34 ]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Volgens mij maakt het niet uit wat voor antenne je erop zet, het werkt sowieso maar of de 5GHZ erop vooruit gaat als je apparte 5GHZ antennes hebt weet ik niet.

Ik zou deze proberen: http://www.sitecom.com/wi...-omni-antenna-10dbi/p/512

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Elzo_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar ben op zoek naar wat advies en zo te zien hebben jullie er wel verstand van :)

Ik heb in m`n nieuwe laptop een Intel® Centrino® Ultimate-N 6300.
En nou vraag ik mij af welke draadloze router ik hier het beste voor kan bij gebruiken.

Als ik hier niet goed zit excuses, maar hoop toch dat jullie een antwoord hebben :p

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik weet niet wat de precieze frequenties zijn, en die verschilt ook nog per kanaal, maar vaak zijn dit soort antennes qua lengte afgestemd op de frequentie, bijv 1/4 golflengte. Als nu de 5 GHz eigenlijk precies het dubbele is van die 2,4 GHz (en dat zou best kunnen ivm afronding etc), dan zou je een enkele antenne kunnen hebben die goed werkt voor zowel 5 als 2,4 GHz. Denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 14:42
Arnout schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:32:
Ik ben bezig een snelle wifi brug te bouwen. Ik gebruik hiervoor een Linksys/Cisco E4200 die via 5GHz 450Mbit bruto kan halen (MIMO; 3 antennes).

Aan de andere zijde heb ik Intel Ultimate N 6300 kaartje (Mini PCI-e) en ook (MIMO) 3 antenne aansluitingen.
Nu heb ik volgens mij de fout gemaakt hiervoor 3 'normale' 2,4 GHz antennes te kopen, deze: pricewatch: TP TL-ANT2405C

Nu heb ik al flink zitten zoeken maar krijg geen uitsluitend antwoord op de vraag: zijn er aparte 5 GHz antennes of kan je volstaan met 2,4 GHz antennes? Sowieso zijn 5 GHz antennes bijna niet te vinden, of ze zijn 'dual band'... hoe kan een antenne dual band zijn? Dan moeten er filters in zitten?

Ik ga het proberen zodra ik alle onderdelen binnen heb, maar was benieuwd of iemand hier iets over kan roepen.
Kaartje is prima, antenne geeft bij de eerste google zoekopdracht
The TL-ANT2405C is a 2.4GHz 5dBi indoor omni-directional antenna.
Gaat dus niet werken idd, maar zover ik kan zien kun je ook helemaal geen antennes op de linksys-e4200 schroeven, want deze zitten intern.

Overigens van de linksys site zelf:
Antenneversterking in dBi :
2,4 GHz (3 interne PIFA-antennes)
PIFA 1 <= 3,6 dBi (rechts)
PIFA 2 <= 3,8 dBi (links)
PIFA 3 <= 3,8 dBi (voorkant)

5 GHz (3 interne PIFA-antennes)
PIFA 1 <= 4,8 dBi (rechts)
PIFA 2 <= 5,3 dBi (links)
PIFA 3 <= 5,2 dBi (voorkant)
5dbi antennes geven dus amper extra boost, dan moet je echt nar 8-10dbi gaan kijken.

En voor een wifi brug, over wat voor afstand praten we dan ?, en wat voor budget, anders kun je nog naar richtantennes (yagi, canopii) gaan kijken, of een straalverbinding (das wel erg duur)
Elzo_ schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:05:
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar ben op zoek naar wat advies en zo te zien hebben jullie er wel verstand van :)

En nou vraag ik mij af welke draadloze router ik hier het beste voor kan bij gebruiken.

Als ik hier niet goed zit excuses, maar hoop toch dat jullie een antwoord hebben :p
maakt totaal niet uit welke router je daarbij gebruikt, alles zou moeten werken, de 6300 is immers zowel 2,4 als 5 ghz, en a/b/g/n compatible.

Mocht je echt advies over je router willen hebben dan zul je eerst zelf eens op moeten gaan schrijven wat je allemaal wilt hebben ;)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Elzo_ schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:05:

Je zit idd verkeerd, maargoed: Een top router op dit moment is de: Asus RT-N56U

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Elzo_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05-2024
Ok, in ieder geval wel heel erg bedankt voor de tips!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 20:34
Als het om een een wifi brug gaat is het vermoed ik slimmer om eenrichtantenne te gebruiken. Dan stuur je de signalen de goede kant op anders schreeuw je maar in de lucht en hoop je dat het opgepakt wordt.

Een verschil van 2dBi naar 5dBi is minimaal merkbaar. In huis soms wel net voldoende maar vaak voor hetzelfde bedrag of net iets meer heb je prima antenne's die een pakweg 10dBi kunnen geven of zelfs meer.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 15:51
marti-n schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:29:
[...]
Gaat dus niet werken idd, maar zover ik kan zien kun je ook helemaal geen antennes op de linksys-e4200 schroeven, want deze zitten intern.
Klopt, de antennes zijn dan ook voor de Intel Ultimate N 6300 kaart, deze heeft 3 aansluitingen, en aangezien het hier niet om een laptop gaat, moet ik daar zelf antennes aan hangen.
En voor een wifi brug, over wat voor afstand praten we dan ?, en wat voor budget, anders kun je nog naar richtantennes (yagi, canopii) gaan kijken, of een straalverbinding (das wel erg duur)
Het wordt een Linux server waarvan de Intel Ultimate N 6300 in "bridge" modus komt te staan: hierdoor kan ik ook andere computers daarachter koppelen en krijg je 1 netwerk met een draadloos gedeelte erin.

Mochten de TP Links niet werken dan maak ik misschien zelf 3 5GHz antennes met blikjes o.i.d.

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na het doorlezen van dit topic is het mij nog niet helemaal duidelijk wat voor antenne geschikt is voor zowel 2.4 als 5 GHz bij 802.11b/g/n. Of is dit niet mogelijk te combineren?

Even een situatieschets, ik wil graag een DH77EB moederbord met een Intel Centrino Advanced-N 6235 netwerkkaart combineren (dat kan via mini PCI-e). Probleem is dat ik hier dus nog (twee) antenne's aan moet knopen maar ik niet weet welke. Ik zou het liefst met zogeheten pigtail kabels een aansluiting op de achterzijde van mijn behuizing realiseren waar dan twee (bij voorkeur verlend externe) antenne's op geschroefd kunnen worden. Weergave van het concept:

http://cdn.techiser.com/w...700-ITX-WiFi-mini-ITX.jpg

Mijn vragen zijn:
Welke pigtail kabels hiervoor nodig zijn, U.FL naar SMA, of naar RP-SMA?
Welke antennes ik hier vervolgens aan kan hangen? Bij voorkeur met een draadje wat verder van de behuizing af te plaatsten is. En is het dan mogelijk met deze antennes zowel 2.4 als 5Ghz te doen?
Alternatief, kan ik ook laptop antenne's gebruiken en deze aan de binnenzijde van mijn aluminium behuizing "plakken"? Of stoort dat dusdanig dat er geen signaal meer overblijft?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welke pigtail hangt van de antenne af, U.FL is de kant van de (mini PCIe) wifi kaart, SMA/RP-SMA hangt af van de antenne die je neemt. Hou gewoon RP-SMA aan, dat komt het meeste voor bij mijn weten.

Hoe het zit met de verschillen in antennes weet ik niet. Er bestaan dual band antennes, die zowel 2.4 als 5Ghz ondersteunen. Maar kan niet echt vinden of je per se een ander soort antenne nodig hebt bij 5GHz.

Laptopantennes zou ik niet gebruiken, het signaal wordt dan door je behuizing geblokkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 25-10-2012 18:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Perfect, dan weet ik in welke connectors ik het moet zoeken.

Ik zal me proberen nog wat verder te verdiepen in het antenne gedeelte, en terugrapporteren als ik wat vind. Op ebay kom ik zowel single 5GHz als dual band 2.4 en 5GHz antennes tegen, dus zal ik die laatste maar gaan halen.
Pagina: 1