Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Ik ben bezig om op mijn Vista laptop XP te zetten en dat wil nog niet lukken. Ik ben er al even mee bezig en heb al van alles zelf opgezocht, maar kom er toch niet uit dus hoop dat jullie me willen helpen.

Eerst moest ik erachter komen hoe je Vista eraf haalt, dat doe je dus door de XP installatiecd te draaien. Ok, dan blijkt dus dat je moet booten vanaf cd, maar hoe? Je moet de bootvolgorde veranderen in de BIOS. Hoe kom je in de BIOS? Van internet gehaald dat je op F2 moet drukken. Ok, dan zit je in de BIOS, je verandert de Bootvolgorde, De laptop start op vanaf de cd, maar dan worden er geen schijven herkent. Hoe komt dat? Je hebt een Sata harde schijf. Dan moet je dus Sata drivers hebben, waar haal je die vandaan? Van de site van Acer, ok. Hmm, ik kan ze daar niet vinden, weer op internet zoeken. Goh, er blijken geen drivers op de site van Acer staan voor de 6530. Vind ze wel op een andere site. Welke moet ik hebben? Ik neem degene met het woord Sata erin. Die installeer ik en op een andere internetsite lees ik dat ik Nlite moet gebruiken om een nieuwe installatie-cd te maken, want ja, hoe installeer je de drivers als de installatie-cd in je laptop zit en je geen floppydrive hebt. Ok, dan lees je hoe je het Nlite-programma moet gebruiken, brand ik het ISO-bestand verkeerd (als data-cd), dus dat werkt niet. Weer op internet lezen, ok je moet het als image branden. Nu heb ik wel weer een installatie-cd, maar nu wordt er in de setup aangegeven dat er een bestand beschadigd is. Ik had bij het Nlite programma al twijfels of ik wel de goede driver had gedownload en of ik de juiste bestanden heb geselecteerd in Nlite. Dat zijn dus ook mijn 2 vragen. Ik heb overigens een Windows XP SP2 installatie-cd, maar dat helpt ook niks.

De driver die ik gedownload heb:
AHCI AMD SATA Controller Driver Windows XP (AHCI_AMD_v.3.1.1540.61.zip)

Daarin staan 2 mappen, X64 en X86. Ik heb het ahcix64 bestand gebruikt in Nlite, verder niks.

Wat doe ik fout? Ik hoop dat jullie me willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht kun je de hd in native ide mode zetten. Dan heb je de drivers niet nodig. Zie de beschikbare opties in je bios/handleiding.

En het is handig om aan te geven welke sata controller er in de laptop zit. Misschien kun je de drivers direct van de fabrikant downloaden (niet Acer).

[ Voor 36% gewijzigd door Noork op 14-01-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
De handleiding is zeer beknopt en daar staat niks over dit soort zaken.

Hoe kan ik de HD in native ide mode zetten? En waar vind ik welke Sata controller ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is je XP x64 dan? Dat zie ik niet terug. Je krijgt nu zeker een error dat iastor.sys ofzo niet gevonden kan worden (iig storage driver, welke niet compatible is als je xp 32bits is...)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
sanfranjake schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:15:
Is je XP x64 dan? Dat zie ik niet terug. Je krijgt nu zeker een error dat iastor.sys ofzo niet gevonden kan worden (iig storage driver, welke niet compatible is als je xp 32bits is...)
Ik las net ergens dat x86 voor 32bits computers is, dat wist ik niet, dus ik denk dat het daar mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan ontbreekt het je aan een cruciaal stuk basiskennis.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
sanfranjake schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:03:
Dan ontbreekt het je aan een cruciaal stuk basiskennis.
Sorry hoor, dat ik dat niet weet. Ik heb mn best gedaan om zoveel mogelijk dingen zelf op te zoeken, maar bepaalde dingen weet ik niet nee, dus die vraag ik dan. Misschien voor de experts lastig te accepteren dat er ook mensen zijn die wat minder van pc's weten?

Ontopic:
Ik heb de Sata controller veranderd naar IDE, dat werkt idd, bedankt! Nu herkent hij de partities, maar welke moet ik allemaal verwijderen?

G: Partitie 1 (PQSERVICE) [NTFS] 10240 MB (1505 MB vrij)
C: Paritite 2 (ACER) [NTFS] 147501 MB (120433 MB vrij)
E: Partitie 3 (DATA) [NTFS] 143872 MB (143782 MB vrij)
-: Partitie 4 (EISA-hulppgrogramma's) 3630 MB (2304 MB vrij)

Grappig, ik ken de term EISA alleen van fotografie-awards :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
averagegamer schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:15:
Ontopic:
Ik heb de Sata controller veranderd naar IDE, dat werkt idd, bedankt! Nu herkent hij de partities, maar welke moet ik allemaal verwijderen?

G: Partitie 1 (PQSERVICE) [NTFS] 10240 MB (1505 MB vrij)
C: Paritite 2 (ACER) [NTFS] 147501 MB (120433 MB vrij)
E: Partitie 3 (DATA) [NTFS] 143872 MB (143782 MB vrij)
-: Partitie 4 (EISA-hulppgrogramma's) 3630 MB (2304 MB vrij)

Grappig, ik ken de term EISA alleen van fotografie-awards :)
Hoe moeten wij nu weten wat er op welke partitie staat. Ik gok erop dat partitie 2 jouw voormalige Vista partitie is, en partitie 3 jouw data-partitie. Pqservice en eisa verwijst naar parities die Acer heeft aangemaakt om je systeem te recoveren en je drivers te installeren. De keuze om die te verwijderen moet je zelf maar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Het heeft even geduurd, maar XP staat erop. Ik heb eerst een hersteldvd gemaakt van Vista en toen de Data-partitie en C-partitie met Vista erop geformatteerd. Heb de PQservice-partitie en Eisa hulpprogramma's-partitie laten staan voor de recovery. Heb toen 1 nieuwe partitie gemaakt voor XP, geinstalleerd en hij draait nu. Was wel even zoeken naar de juiste drivers, want die staan niet op de Acer site, maar het meeste werkt nu. Moest ook windows xp weer opnieuw activeren, maar ook dat is gelukt. Het enige wat ik niet snap is dat hij aangeeft dat de Modem Device On High Definition Audio Bus niet goed werkt. Wat voor functie heeft dit en waar kan ik de driver vinden? Internet doet het namelijk al en het geluid ook, maar mss dat het met die driver "High Definition" geluid wordt?

En nog een ander ding, ik heb in de bios de harde schijf controller van sata naar IDE verandert om XP de partities te laten herkennen, maar als ik die nu weer terug zet start de pc niet op. Moet ik deze terugzetten of kan ik hem in IDE laten staan en zitten daar nadelen aan? Ik heb wel een AHCI driver gedownload, maar ik weet niet of dit de goede is en er zit geen setup bestand in, dus ik weet niet hoe ik deze moet installeren.
Pagina: 1