ik heb een paar sterke neodymiummagneten (7kg draagkracht) en deze wilde ik gebruiken om mn tomtom1 op de tank van mijn motor te plakken (tomtom zit in een hoesje). als ik dit doe dan zit er ongeveer 5cm afstand tussen de tomtom en de magneten en ik vroeg mij af of die tomtom daar niet helemaal kapot van gaat. ik hoop van niet want ik rij nu al een tijdje met een kompas in dat hoesje maar dat gaat niet zo lekker
Het gevaar van magneten bij elektronica is niet zo groot, voor zover ik weet kunnen ze enkel problemen geven bij geschakelde voedingen. Door het magnetisme kan de ferrietkern van de daar meestal gebruikte spoelen verzadigd geraken, waardoor de spoel totaal anders gaat reageren en er kans is dat je de voeding (en de rest van het toestel) opblaast.
Magnetisme neemt héél sterk af naarmate de afstand groter wordt, en ik vermoed dat er aldus niets zal misgaan met de tomtom (als er al een geschakelde voeding in zit, kans lijkt me groot dat het lineair opgelost wordt en enkel in de lader een switcher zit).
Magnetisme neemt héél sterk af naarmate de afstand groter wordt, en ik vermoed dat er aldus niets zal misgaan met de tomtom (als er al een geschakelde voeding in zit, kans lijkt me groot dat het lineair opgelost wordt en enkel in de lader een switcher zit).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Afaik heeft de electronica in de tomtom niks met magnetisme van doen, zo lang het niet sterk genoeg is om de metalen deeltjes in de behuizing door de printplaat te gaan trekken die ik daar geen problemen mee.
Wat me eerder een probleem zou lijken is trillingen, electronica die lange tijd continue trilt gaan er intern langzaam dingen loszitten, maar dat is niet zo'n heel groot probleem zolang je het niet vastmonteerd op de motor, wat stof/schuim/etc ertussen en dat vangt de meeste trillingen al wel af.
Wat me eerder een probleem zou lijken is trillingen, electronica die lange tijd continue trilt gaan er intern langzaam dingen loszitten, maar dat is niet zo'n heel groot probleem zolang je het niet vastmonteerd op de motor, wat stof/schuim/etc ertussen en dat vangt de meeste trillingen al wel af.
thanks, dan kan ik het gaan proberen. trillingen had ik al rekening mee gehouden. natuurlijk is het apparaat niet bedoeld voor op een motor, vandaar dat ik hem waterdicht verpak en niet direct op het stuur/tank schroef, de klappen die hij dan zou krijgen zijn inderdaad behoorlijk heftig
. er komt dus inderdaad nog trillingsdempend materiaal tussen.
en iets van rubber voetjes, want magneten houden op zich wel goed vast, maar kunnen wel makkelijk schuiven.
Voor de zekerheid zou ik er ook nog even een veiligheidskoordje aan doen en die vastmaken aan je frame o.i.d.. Mocht hij dan onverwachts loslaten dan bengelt hij naast je motor en stuitert hij niet over het asfalt.
meeste is al gezegt, maar een kompas naast zo'n sterke magneet dat is meestal geen succes aangezien kompassen op magnetisme werken
EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6
Gelukkig zit in een TomTom geen kompas alleen een versnellingsmeter en een giro en dan alleen in de duurdere modellen. En deze hebben ook geen last van magnetisme.Tinus schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:26:
meeste is al gezegt, maar een kompas naast zo'n sterke magneet dat is meestal geen succes aangezien kompassen op magnetisme werken
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
En laat men nou net inertiele MEMS sensoren gebruiken voor gyro en accelero meters die tot op zekere hoogte wel gevoelig zijn voor magnetische velden.McFizban schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:43:
[...]
Gelukkig zit in een TomTom geen kompas alleen een versnellingsmeter en een giro en dan alleen in de duurdere modellen. En deze hebben ook geen last van magnetisme.
Plus dat de opslag van de data voor die tomtom ook nog wel eens gevoelig kan zijn voor magnetisme (lees zeker de modellen met een ingebouwde harddisk)
... En dan ben je in het ongunstigste geval wat nauwkeurigheid kwijt in tunnels.Sphere- schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:33:
[...]
En laat men nou net inertiele MEMS sensoren gebruiken voor gyro en accelero meters die tot op zekere hoogte wel gevoelig zijn voor magnetische velden.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Pagina: 1