woutur schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:01:
Ik ben het grotendeels niet eens met hetgeen wat hierboven staat. Ik draai al ik-weet-niet-hoe lang ntfs-3g (meer dan een jaar) en ik heb welgeteld 0 problemen ermee gehad op mijn desktop. Ntfs-3g mag dan de 'smaak' van een gare hack hebben bij sommigen, bij mij heeft het altijd perfect gewerkt.
Dat zal best, het wordt ook niet voor niets meegeleverd bij een aantal distro's. Feit is dat het gebouwd is aan de hand van reverse enginering, wat het in mijn ogen toch echt een hack maakt.
Dat het tegenwoordig wat beter is dan een paar jaar terug, prima, maar het blijft een hack

Als we het over gaar hebben dan moet je beginnen aan ext2 ondersteuning in WinXP. Dat is instabiele meuk die je hele OS laat crashen. En het ondersteunt dus alleen ext2 niet ext3, performance is om te huilen.
Als we het daar over gaan hebben prima, maar volgens mij zit niemand in dit topic daar op te wachten

Kortom, als je gewoon je schijven lekker in je server laat zitten en deze 24/7 draait zie ik geen reden uit de praktijk om het niet te doen. De 'gare hack' bijsmaak van de lui hierboven zijn eigenlijk nergens op gebaseerd (misschien op de kernel driver van weleer, die was inderdaad gaar). Het niet unmounten van een partitie of schijf onder linux en em d'ruit trekken zorgt ervoor dat elk FS flink over de zeik gaat. Wilke's post begrijp ik eigenlijk helemaal niet. Lijkt erop dat je iets in het belachelijke wil trekken maar het ontgaat me compleet wat.. Unix permissies op een media fileserver voor thuis? Kom nou toch... Zet dan in ieder geval neer waarom het de slechtste keuze is die je kunt maken. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de media op NTSF in combinatie met gehoste webpagina's misschien wat permissie problemen met zich meebrengen?
Afgezien van het permissie verhaal is het gewoon niet de meest geschikte keuze. De ntfs driver is leuk en handig om toegang te krijgen tot je windows data op een dualboot, niets meer dan dat. Als TS van plan is om de server permanent op linux te gaan draaien converteer die meuk van gewoon naar ext3. Kost je een middagje en je hebt het goed voor elkaar, het risico op corrupte data is dan aanzienlijk kleiner.