Toon posts:

Autocad PC!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste gasten,

Ik ben op zoek naar een systeem die krachtig genoeg is om goed autocad te draaien.
Het liefst een pc met de Core 2 Duo (dan geen Dual!) en een geheugen van minimaal 2 GB.
De harddisk moet minimaal 250 GB zijn, en de grafische kaart hoeft niet meer dan normaal te zijn (niet te zwak, maar ook geen topper). Dit mag ongeveer € 800,- kosten. Echter moet ook een beeldscherm bij de prijs inbegrepen zijn! (mag wel ergens anders gehaald worden). Deze moet minimaal 19 inch zijn. Ook een toetsenbord en een muis zij van belang! Wie kan me hieraan helpen?

P.s.: Mijn voorkeur gaat uit naar een HP of Dell systeem.

Alvast bedankt!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:01
Kijk een in de best-buy-guide op deze site :)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Of stel zelf gewoon wat samen.

Waarom wil je een HP of Dell?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2009

Overigens is 800 euro voor een AutoCAD PC wel erg weinig.

[ Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2009 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn nogal dure onderdelen, en het mag niet meer dan € 800 kosten!

HP of Dell?
Goed betrouwbaar, goede service etc.
Overigens is 800 euro voor een AutoCAD PC wel erg weinig, volgens mij is het pakket net zo duur, zo niet duurder, dus moet een PC ook meer kunnen en mogen kosten, vind je ook niet?
Nou die Autocad is bij de opleiding inbegrepen, zolang je de opleiding volgt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:30 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:26:
Las het stukje van je budget later, heb de link aangepast.
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:26:

HP of Dell?
Goed betrouwbaar, goede service etc.
Op mijn werk zijn wij anders niet zo tevreden met de garantie van HP naar mijn weten, en doen wij garantie en dat soort zaken nu via een andere externe partij. Zal niet zonder reden zijn dat wij niet (meer) direct via HP om garantie (en dus service) vragen. ;)

[ Voor 82% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2009 20:30 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36
De vraag is eerder wat wil je met Autocad doen, Als je alleen maar in 2D bezig bent voldoet elk C2D systeem wel en kan je beter investeren in een goede monitor. Als je echt met 3d bezig gaat wordt het een ander verhaal (en dan is het alsnog de vraag hoe uitgebreid je daar mee bezig gaat).

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Wat wil je precies gaan doen met autocad? Wanneer je wat simpele dingen gaat tekenen heb je aan een simpele core2 met 3GB geheugen zat. Onboard video is dan ook nog wel redelijk tot goed werkbaar.

Wil je het professioneel gebruiken trek dan maar minimaal 1800 euro uit voor een pc. Dan heb je namelijk behalve een dure (fireGL of Quatro) videokaart ook goede ondersteuning nodig (garantie) Vooral Inventor vraagt heel veel van je PC.

Bovendien koop je autocad vrijwel altijd met een service contract, reken op 1000 euro voor het eerste jaar (incl de software) en daarna nog een paar honderd per jaar...

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

autocad 2D draait op erg simpele systemen tegenwoordig, 3D en vooral rendering heeft veel hogere systeemeisen

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom mag de PC maar €800,- kosten, als de upgrade van AutoCAD 2008 naar AutoCAD 2009 al €725 kost, terwijl andere upgrades of non-upgrade versies meer dan €1000,- zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor een klant van mij, dus weet ik niet precies wat die gaat tekenen! Maar ik denk dat het vrij simpel zal blijven. Hoe het met de autocad licenties zit, weet ik niet precies, en dat wil ik zo houden ook! (kben niet boos or).

Maar kan er dan niemand een degelijk advies geven? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:37 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
GJtje schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:35:
Waarom mag de PC maar €800,- kosten, als de upgrade van AutoCAD 2008 naar 2009 al €725 kost, terwijl andere upgrades of non-upgrade versies meer dan €1000,- zijn?
Misschien is het geld daarna op? >:)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
Invisible_man schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:30:
De vraag is eerder wat wil je met Autocad doen, Als je alleen maar in 2D bezig bent voldoet elk C2D systeem wel en kan je beter investeren in een goede monitor. Als je echt met 3d bezig gaat wordt het een ander verhaal (en dan is het alsnog de vraag hoe uitgebreid je daar mee bezig gaat).
Inderdaad, heb zelf een hele tijd pc's geassambleerd en geinstalleerd die alleen maar bedoeld waren voor Autocad.
Standaard ging in die kastjes 4GB geheugen en een Nvidia Quadro kaartje (type zou ik even moeten opzoeken). Als je echt 3D wil gaan werken moet je goed overwegen of je niet toch iets meer aan de hardware wil gaan uitgeven, mijn persoonlijke ervaring was dat zeker die Quadro kaartjes het werk aanzienlijk sneller maakte.

Overigens, welke versie krijg je van school? Ik gok op 2008 LT?.....

EDIT:
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:36:
Het is voor een klant van mij, dus weet ik niet precies wat die gaat tekenen! Maar ik denk dat het vrij simpel zal blijven. Hoe het met de autocad licenties zit, weet ik niet precies, en dat wil ik zo houden ook! (kben niet boos or).

Ik denk dat je het beste eerst even kunt navragen om welke versie het van Acad exact gaat, als het om lite gaat, hoef je niet zo`n extreem iets te hebben. Gaat hij/zij 3d tekenen heb je echt andere hardware nodig dan als het maar 2d is. Zeker omdat je budget niet erg hoog is, zijn zo`n dingen toch wel goed om van te voren te weten.

offtopic:
uit ervaring kan ik je ook vooral aanraden om niets met de licentie of activeren van Acad te doen, zeker niet als het al eens op een andere computer is geinstalleerd.... wil niet altijd even makkelijk gaan

[ Voor 34% gewijzigd door digital-IMEI op 14-01-2009 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het geld daarna op? >:)
Kun je niet in de zandbank gaan spelen, met zulke onzin opmerkingen!
Dan wordt ik wel chagrijnig!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, welke versie krijg je van school? Ik gok op 2008 LT?.....
Ja, ik gok eigenlijk ook op de LT versie. Maar nogmaals het is niet voor mezelf, vandaar dat ik weinig informatie heb! ;)

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik zou je van harte willen aanraden om er een 3D muis ding bij te doen zoals deze bijvoorbeeld: http://www.cadkoop.nl/artikel.php?id=1155

Verder is een goed scherm ook wel erg fijn, dus minimaal 20 inch maar liever 24inch.

Maar vertel nou eerst eens even wat je precies wil gaan doen met autocad.... (2D, 3D)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:36:
Ik ben ook niet boos, maar ik snap niet waarom de PC praktisch maximaal net zo duur mag zijn aan de licentiekosten. Dat is mijn enige vraag. Wellicht kan je dan beter vragen aan je klant, wat (en welke versie) er op moet komen te draaien, zoals eerder al gevraagt, of het alleen 2D of ook 3D is. Als het 3D is (eventueel met rendering, dan heb je een goede CPU en GPU nodig namelijk en dat drijft de prijs van de PC wel omhoog natuurlijk. Denk dat je dan ook moet overleggen met je klant, wat hij maximaal kwijt wilt.

Ook lijkt het mij dan verstandig verschillende voorstellen te doen: een goedkopere PC, een midden geprijst systeem en een duur systeem, met daarbij per PC verschillende specificaties natuurlijk.
Wat heb je zelf al gezocht en gevonden dan? Ik kan niet echt in de topic start ontdekken dat je zelf al een en ander uitgezocht hebt.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er niets over te vinden zou zijn op het internet.
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:41:
Ja, ik gok eigenlijk ook op de LT versie. Maar nogmaals het is niet voor mezelf, vandaar dat ik weinig informatie heb! ;)
Is het dan niet verstandiger die informatie eerst te achterhalen, alvorens een PC te gaan samenstellen? Zodra je weet wat de klant wil, kan je de specificaties van de PC daarop afstemmen en daarmee dus ook je prijs.
KC_Kaas schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:42:
Ik zou je van harte willen aanraden om er een 3D muis ding bij te doen zoals deze bijvoorbeeld: http://www.cadkoop.nl/artikel.php?id=1155

Verder is een goed scherm ook wel erg fijn, dus minimaal 20 inch maar liever 24inch.

Maar vertel nou eerst eens even wat je precies wil gaan doen met autocad.... (2D, 3D)
Een 3D muis is imo alleen handig, als er gewerkt word met AutoCAD in 3D... :) 2D is zo euh... Plat :+

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2009 20:45 ]

Verwijderd

Als je een Dell of een HP wil, waarom vraag je hier en zit je niet te vergelijken op Dell en HP? :? . Begrijp me niet verkeerd, ik snap niet precies wat je nu wil. Wil je dat wij naar Dell of HP gaan en er eentje voor je uit kiezen? Je hebt je eisen daar staan(core 2 duo, 250GB, niet te zwakke graka, 19", 800 euro), dus dan kan je toch de systemen bij Dell en HP vergelijken met jouw eisen, die schrappen die niet aan je eisen voldoen en dan van de overgebleven systemen een uit kiezen?

Verwijderd

Topicstarter
Ook lijkt het mij dan verstandig verschillende voorstellen te doen: een goedkopere PC, een midden geprijst systeem en een duur systeem, met daarbij per PC verschillende specificaties natuurlijk.
Ja, dat lijkt me wel een goed plan!
Wat heb je zelf al gezocht en gevonden dan? Ik kan niet echt in de topic start ontdekken dat je zelf al een en ander uitgezocht hebt.
De grootste leveranciers heb ik al afgezocht zoals misco, alternate, informatique etc.
Ook heb ik op google gezocht naar: autocad pc, computer, etc

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:44:
Als je een Dell of een HP wil, waarom vraag je hier en zit je niet te vergelijken op Dell en HP? :? . Begrijp me niet verkeerd, ik snap niet precies wat je nu wil. Wil je dat wij naar Dell of HP gaan en er eentje voor je uit kiezen? Je hebt je eisen daar staan(core 2 duo, 250GB, niet te zwakke graka, 19", 800 euro), dus dan kan je toch de systemen bij Dell en HP vergelijken met jouw eisen, die schrappen die niet aan je eisen voldoen en dan van de overgebleven systemen een uit kiezen?
In fact, HP en Dell hebben voor zakelijke klanten vast wel sales managers in dienst die eea haarfijn kunnen uitleggen.

Verwijderd

Topicstarter
In fact, HP en Dell hebben voor zakelijke klanten vast wel sales managers in dienst die eea haarfijn kunnen uitleggen.
Ik ben geen zakelijke klant, vandaar!
Maar wat mij betreft kan het slot erop!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen zorg vooral voor een goed scherm (24 inch of meer), een redelijke grafische kaart en een snelle HD. Misschien de applicaties wel op een SSD'tje bijv...

specs

• KC_Kaas
  • Niet online
Ik wil niet onaardig zijn, maar kan je de klant niet beter doorverwijzen naar bijvoorbeeld Dell? Die hebben:
  1. Veel meer ervaring dan jij (dat maak ik op uit de basis vragen die je stelt)
  2. Kunnen betere ondersteuning bieden en bieden gecertificeerde systemen voor bijvoorbeeld autocad
  3. Continuiteit, bouw voor bedrijven nooit pc's wanneer de bedrijven de computers nodig hebben om geld te verdienen. Jij kan nooit de ondersteuning bieden zoals dell en HP dan kunnen. De garantie is erg belangrijk. Als iets niet werkt wil het bedrijf niet hebben dat hobby Bob weer even langs komt om alles te gaan testen en dan het kapotte onderdeel binnen een maand vervangt (RMA duurt lang). Dell komt langs en vervangt gewoon het systeem binnen een dag...
Mocht je het wel zelf willen doen (onverstandig) zorg dan voor een stabiel systeem. Goed googlen welke onderdelen goed samenwerken. En zoek goed uit welke eisen de klant heeft. Dus wat gaat hij doen met autocad en dan ook hoeveel particles, viewports enz....

[ Voor 15% gewijzigd door KC_Kaas op 14-01-2009 20:53 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12-2025
Puur uit interesse, wat ga je allemaal met AutoCAD doen?
Versie 2008 is namelijk voor hedendaagse pc's kinderspel en ook 2009 is niet schokkend.

Requirements voor 2D in 2009:
-Intel® Pentium® 4 processor or AMD Athlon®, 2.2 GHz or greater /
-Intel or AMD Dual Core processor, 1.6 GHz or greater
Requirments voor 3D in 2009:
-Intel Pentium 4 processor or AMD Athlon, 3.0 GHz or greater /
-Intel or AMD Dual Core processor, 2.0 GHz or greater
Ofwel, met 800 euro ben je er (makkelijk), het gaat er meer om wat je er nog meer mee wil doen.

Zo heb ik recentelijk een relatief basic systeem samengesteld voor iemand die €450,- kost. Daarvoor kreeg hij in mijn ogen wel een mooi systeem (Antec Solo, Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 4850e a 2.5 GHz, Seasonic voeding, Samsung 1TB schijf, 4GB geheugen en een dvdbrander). Als het verbruik wat minder uitmaakt kun je ook een goedkopere (en tegelijk snellere) AMD oppikken. Dan kun jij nog €250,- in een 22" monitor steken en heb je nog €100,- in randapparatuur. Maar een 19" gaat al voor 100 euro minder over de toonbank.
Nog één belangrijke tip, kijk op de site van AutoCAD welke videokaarten ze ondersteunen. Ze weigeren ondersteuning als je een 'verkeerde' videokaart hebt, ongeacht of het eraan ligt of niet. Ik zou (hoewel het voor gaming enzo niet de beste keus is geloof ik) toch voor een nvidia gaan, omdat het net wat zekerder is met AutoCAD.

Maar goed, het staat of valt hoe heftige gebruiker je bent, want ook met AutoCAD kun je hele wilde bestanden maken waardoor je menig pc op de knieen krijgt, maar menigeen heeft (ruim) voldoende aan een iets snellere variant als die ik net aangaf.

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 14-01-2009 20:58 ]

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet onaardig zijn, maar kan je de klant niet beter doorverwijzen naar bijvoorbeeld Dell? Die hebben:

1. Veel meer ervaring dan jij (dat maak ik op uit de basis vragen die je stelt)
2. Kunnen betere ondersteuning bieden en bieden gecertificeerde systemen voor bijvoorbeeld autocad
3. Continuiteit, bouw voor bedrijven nooit pc's wanneer de bedrijven de computers nodig hebben om geld te verdienen. Jij kan nooit de ondersteuning bieden zoals dell en HP dan kunnen. De garantie is erg belangrijk. Als iets niet werkt wil het bedrijf niet hebben dan hobby Bob weer even langs komt om alles te gaan testen en dan het kapotte onderdeel binnen een maand vervangt (RMA duurt lang). Dell komt langs en vervangt gewoon het systeem...
KC_Kaas wat denk je nu? Wanneer ik eerder voor HP en Dell pleit vanwege hun service? Dat ik dan hun garantie ga vervangen voor een doe het lekker zelf garantie van mezelf? Zeker ga ik die klanten niet afschepen met mezelf en krijgen ze een garantie van HP en Dell (Wanneer ik daar een systeem aanschaf!)

Ik ben een tussen persoon tussen verkoper en koper!!! Blijkbaar heb jij nog niet zoveel ervaring met BEGRIJPEND LEZEN (Dat maak ik uit je bericht op!)

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-01 10:49

racoon

mooowwww

kijk hier eens staat een goed uitleg.

http://caad.asro.kuleuven...omputerconfiguraties.html

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• KC_Kaas
  • Niet online
Die eisen zijn niet echt respresentatief... Ik kan uit ervaring zeggen dat autocad met gemak een core2 van 3Ghz en 4 GB geheugen met gemak plat trekt....

Daarom eerst uitzoeken of hij een keukenkastje in 2d gaat tekenen, of dat hij bestemd is voor Nasa om een spaceshuttle te tekenen en simuleren

Verwijderd

Topicstarter
Dadona bedankt, met zulke reacties als van jou kunnen we ten minste iets! ;-) Kga gelijk op onderzoek!
Die eisen zijn niet echt respresentatief... Ik kan uit ervaring zeggen dat autocad met gemak een core2 van 3Ghz en 4 GB geheugen met gemak plat trekt....

Daarom eerst uitzoeken of hij een keukenkastje in 2d gaat tekenen, of dat hij bestemd is voor Nasa om een spaceshuttle te tekenen en simuleren
Zie je wel dat je niet leest! Iemand die een opleiding gaat volgen een spaceshuttle tekenen! Je hebt wel veel ervaring moet ik zeggen! En toen je een keukenkastje tekende trok hij je 3ghz en 4gb plat? Dan moet je snel opnieuw gaan installeren zou ik zeggen!

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 21:00 ]

• KC_Kaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:55:
[...]

KC_Kaas wat denk je nu? Wanneer ik eerder voor HP en Dell pleit vanwege hun service? Dat ik dan hun garantie ga vervangen voor een doe het lekker zelf garantie van mezelf? Zeker ga ik die klanten niet afschepen met mezelf en krijgen ze een garantie van HP en Dell (Wanneer ik daar een systeem aanschaf!)

Ik ben een tussen persoon tussen verkoper en koper!!! Blijkbaar heb jij nog niet zoveel ervaring met BEGRIJPEND LEZEN (Dat maak ik uit je bericht op!)
Bel dan gewoon je accountmanager en laat hem het uitzoeken voor je... Ik kan je alvast vertellen dat je voor 800 euro niet een gecertificeerd autocad systeem gaat vinden waar een monitor bij zit... Die heb je wel nodig wanneer je ondersteuning wil van autodesk (de maker van autocad)

ps.
Ik heb veel ervaring met dit soort werk, en ik probeer je alleen maar te helpen....

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:55:
Zoals ik eerder zei, zijn we op mijn werk afgestapt om garantie te claimen direct bij HP en doen dit nu via een externe andere partij. Wat hier de precieze reden van is, moet ik je helaas schuldig blijven. De (door mijn werk) verwachtte garantie / service was dus ondermaats.
Misschien heb ik het niet goed gelezen, maar ik heb alleen gezien dat het voor een klant is. Hoe moeten wij dan weten dat jij tussenpersoon bent voor klant en uiteindelijke verkoper?
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:57:
Zie je wel dat je niet leest! Iemand die een opleiding gaat volgen een spaceshuttle tekenen! Je hebt wel veel ervaring moet ik zeggen! En toen je een keukenkastje tekende trok hij je 3ghz en 4gb plat? Dan moet je snel opnieuw gaan installeren zou ik zeggen!
Zolang jij niet aangeeft wat voor (Auto)CAD-werk er verricht moet worden op de PC, kan het van alles zijn: 2D keukenkastje of 'all the way' (in mijn ogen dan) en 3D een space shuttle tekenen en simuleren. De laatste vergt gigantisch veel van een PC, waar een 2D keukenkastje slechts kinderspel is.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2009 21:04 ]

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Wat een nutteloos topic.

Een TS die onaardig doet tegen de mensen die hem willen helpen :{

• KC_Kaas
  • Niet online
Nou vooruit dan maar.... Onder dit bericht staat een link die een kant en klaar systeem van dell selecteerd... Die is voldoende voor matig autocad gebruik. Dus NIET voor constant renderen, daarvoor heb je de precision serie nodig, alleen valt die buiten jouw budget...

Dell:
Q6600
4GB geheugen
256MB ATI® Radeon™ HD 3650 grafische kaart met voldoende geheugen
22inch monitor
3 jaar NBS
794 Ex
http://www1.euro.dell.com...t1&l=nl&s=bsd&~ck=expbuy3

Bel je accountmanager en dan krijg je zo 20% korting....

• Dadona
KC_Kaas, ik snap dat er mensen zijn die AutoCAD onderuit kunnen krijgen, maar het hangt heel erg van de doelgroep af. Jij hebt het over een ander segment dan ik (en waar de ts vermoedelijk indirect mee zit).
Ik werk zelf bij een bureau waar een tiental architecten zitten die prima werk (kunnen) afleveren zonder met super zware computers te werken. Sterker nog, een aantal van de pc's beginnen nu langzaam richting de ondergrens van de 2D kant te lopen, namelijk 2.8 GHz en 3.0 GHz. Als ze daarna even op een andere pc (recentere pc) gaan werken merken ze het verschil wel, maar het is zeker niet dat ze de 2.8 onwerkbaar verklaren, simpelweg omdat ze met 2D bezig zijn.
Maar goed, ik ben wel erg benieuwd naar wat feedback van de andere kant, omdat ik geen ervaring heb met AutoCAD. (Waarom ik er toch werk, omdat ik juist die 'handige' persoon ben die wel snel komt opdraven als er iets aan de hand is en het bedrijf te 'klein' is om echt met Dell in zee te gaan. Probleem is namelijk dat 'zomaar' een losse Dell nog niet direct een zegen is. Het gaat pas tellen bij service contracten enz. Anders kun je net zo goed je pc voor de nodige tijd kwijt zijn)
Ik snap alleen niet waarom je een Q6600 suggereert. AutoCAD kan gebruik maken van meerdere cores, maar ik heb menig post voorbij zien komen waarbij toch de voorkeur werd gegeven aan een zware dualcore.

[ Voor 38% gewijzigd door Dadona op 14-01-2009 21:31 ]

De CSL/OT kroeg !

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:39:
[...]
Kun je niet in de zandbank gaan spelen, met zulke onzin opmerkingen!
Dan wordt ik wel chagrijnig!
Leer jij eerst maar eens behoorlijke topics te maken, want hier word ik namelijk heel chagrijnig van. Net wat -Markster- zegt, mensen afkatten die proberen gerichte informatie uit je te trekken omdat dat kennelijk niet vanzelf gaat is op z'n zachtst gezegd niet handig.

offtopic:
Probeer eens wat bij te dragen aan GoT, je loopt er nu een jaar rond... en veel van je posts zijn verwensingen of gewoon helpdeskvragen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Hmmm. Jij krijgt van school een Autocad licentie, en die wil je doorverkopen aan 'een klant' van jou?

Of begrijp ik het verhaal nu verkeerd?

Als dat het geval is dan denk ik dat je eerst maar eens de licentie voorwaarden van die licentie van Autocad die jij van school krijgt. Volgens mij mag jij die alleen maar gebruiken voor je studie doeleinden... (en dus niet doorverkopen)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• KC_Kaas
  • Niet online
Zoals ik al eerder melde, het hangt er van af wat je met autocad gaat doen. Voor het normale (simpele) werk gebruiken wij simpele core duo's met 3Gb geheugen en onboard video, werkt prima. Maar dat hangt dus van de tekeningen af die geladen worden. Dat is ook al 10 keer aan de TS gevraagd, maar helaas nog geen zinnig antwoord... Wanneer de TS die info geeft kunnen we tenminste iets zinnigs zeggen over welke hardware nodig is..

Wat betreft dual core:
Q: Using multiprocessing in AutoCAD.
A: All Autodesk's CAD products based on AutoCAD 2000i, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 and higher are multi-threaded, display operations run on multiple processors.

Die Dell raadde ik aan omdat die bewezen stabiel is en omdat er 3 jaar NBD heeft. Verder is hij snel genoeg, alleen is de koeling niet geschikt voor constante zware belasting...
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:57:
Dadona bedankt, met zulke reacties als van jou kunnen we ten minste iets! ;-) Kga gelijk op onderzoek!

[...]

Ik zeg juist dat de eisen laag zijn wanneer je een keukenkastje gaat tekenen, wanneer je meer gaat doen heb je meer hardware resources nodig... De mensen die een 3Ghz plat trokken deden wel *iets* meer dan een keukenkastje tekenen... En dat iemand een opleiding doet zegt relatief weinig over de tekeningen die hij wil gaan maken. Ik ken mensen die civiel (TU) doen, en die geven die pc's behoorlijk wat werk voor hun kiezen. Iets wat ik niet door "normale" desktop pc's zou willen laten doen...

Nogmaals, ik heb veel ervaring en probeer je alleen maar te helpen, beetje aardiger zou misschien wat dankbaarder overkomen...

[ Voor 36% gewijzigd door KC_Kaas op 14-01-2009 21:46 ]

• Dadona
KC_Kaas, het ging me eerlijk gezegd om wat jou persoonlijke ervaring was. Helaas heb je dm uitstaan, dus moest het even in het topic (en ik meende dat het kon omdat het van waarde kan zijn voor anderen bij het samenstellen).
Als je op het forum van Autodesk kijkt kom je ook de nodige topics tegen waarin ze het hebben over quadcore vs dualcore en daarbij gingen ze toch vaak voor de dual. Vandaar vroeg ik mij af of jij had ervaren dat het echt lekkerder ging op een quad, of dat het je alleen maar om de rendering ging.
Want afhankelijk van je budget kun je op een gegeven moment voor de keuze komen te staan, quad of dual.

[ Voor 24% gewijzigd door Dadona op 14-01-2009 21:48 ]

De CSL/OT kroeg !

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ander leuk scenario wat ik nog wel eens tegengekomen ben is dat een architect de tekening maakt en dat de klant ( / groothandel die de materialen moest leveren in mijn geval ) er alleen maar naar wil kijken / futiliteiten veranderen.

Dan heb je opeens wel het risico dat jouw schoolgaande klant opeens met 3d-tekeningen van een space-shuttle gaat werken.

Oftewel gewoon even navragen wat de klant precies wil gaan doen en simplistisch uitleggen dat een spaceshuttle 3d tekening meer processorkracht ( en dus budget ) vereist dan een keukenkastje 3d-tekening.

• KC_Kaas
  • Niet online
Dadona schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:44:
KC_Kaas, het ging me eerlijk gezegd om wat jou persoonlijke ervaring was. Wat neem je wanneer. Helaas heb je dm uitstaan, dus moest het even in het topic (en ik meende dat het kon omdat het van waarde kan zijn voor anderen bij het samenstellen).
Als je op het forum van Autodesk kijkt kom je ook de nodige topics tegen waarin ze het hebben over quadcore vs dualcore en daarbij gingen ze toch vaak voor de dual. Vandaar vroeg ik mij af of jij had ervaren dat het echt lekkerder ging op een quad, of dat het je alleen maar om de rendering ging.
Wij werken zelf alleen maar met dualcore's, wel de precision serie. De vostro serie klinkt na 10 min rekenen als een stofzuiger... Quadcore is leuk omdat je nog iets kan doen terwijl bij staat te rekenen, en omdat hij er toevallig in dat model zit. Verder heb ik gehoord dat de nieuwere versies van autocad betere multi threading gaan krijgen. Maar eigenlijk dus vooral een quadcore omdat die nu redelijk geprijst is.. Mocht ik nu advies moeten geven wat betreft workstations, dan zou ik toch ook quadcore's aanraden. Toekomst voorbereid en het scheelt genoeg preformance om het prijsverschil goed te praten..

Ze willen nu overigens wel over op laptops, zodat ze ook wat dingen kunnen demonstreren bij de klanten. Misschien dat ik dan wel een renderfarm ga plaatsen (een kleine dan) omdat die laptops niet fijn zijn als je ze echt zwaar belast...

[ Voor 19% gewijzigd door KC_Kaas op 14-01-2009 21:59 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36
Ik heb net even snel uitgeprobeerd of er bij het renderen van een 3d object (met lekker veel verlichting, reflecties en wat wel niet meer er in op een lekker hoge resolutie) er meerdere cores aangesproken worden. Mijn beide cores van mijn C2D stonden tijdens het renderen op 100%. Gezien hij dus bij het renderen meerdere cores kan gebruiken zou een quadcore wel tot zijn recht komen lijkt mij. Misschien dat iemand met een quadcore dit nog eens kan uitproberen, ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe Acad daarmee omgaat bij het renderen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry allemaal (o.a. KC_Klaas), kben een beetje grieperig en nogal kort door de bocht vandaag!
Maar ik denk dat ik mijn keuze wel een beetje gemaakt heb.

Ik denk dat ik maar ga voor de:

HP Compaq dc5800 MT Core 2 Duo E8400 (3 GHz) 2GB, 250GB, DVD+/-RW, Windows Vista Business + XP Pro downgrade.

http://misco.nl/productin...mpaq%20dc5800%20MT%20.htm

En dan voor de XP pro downgrade. Daar een extra geheugenmodule bij en het draait als een tierelier! Leuk schermpje bij kopen!

Sponse:
offtopic:
Probeer eens wat bij te dragen aan GoT, je loopt er nu een jaar rond... en veel van je posts zijn verwensingen of gewoon helpdeskvragen.
Vertel me eens: in welk ander forum verwens ik iemand?

Iedereen bedankt voor de reacties !!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 22:02 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08
KC_Kaas schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:36:
[...]

Zoals ik al eerder melde, het hangt er van af wat je met autocad gaat doen. Voor het normale (simpele) werk gebruiken wij simpele core duo's met 3Gb geheugen en onboard video, werkt prima. Maar dat hangt dus van de tekeningen af die geladen worden. Dat is ook al 10 keer aan de TS gevraagd, maar helaas nog geen zinnig antwoord... Wanneer de TS die info geeft kunnen we tenminste iets zinnigs zeggen over welke hardware nodig is..

Wat betreft dual core:
Q: Using multiprocessing in AutoCAD.
A: All Autodesk's CAD products based on AutoCAD 2000i, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 and higher are multi-threaded, display operations run on multiple processors.

<knip>
Het is niet helemaal waar betreft multiprocessing en eigenlijk een beetje misleidend van AutoDesk. Autocad maakt alleen gebruikt van multiprocessing bij het 3D tekenen + renderen en het comando <regenerate view> bij 2D tekenen. Dus bij gewoon 2D tekenen worden de andere kernen niet aangesproken.

Zoals dus al meerdere malen is geopperd moet eerst bekend worden wat de wensen zijn van de klant. Echter vind ik het het gedrag van de TS asociaal dat ik me afvraag waarom ik maar ook andere nog tijd en moeite in dit topic steken.

• KC_Kaas
  • Niet online
Nog even een laatste tip, die HP is volgens mij een SF versie (een kleine kast), dit betekend moeilijk te koelen (niet goed voor de levensduur bij zware belasting). Verder zal er waarschijnlijk een X3100 IGP in zitten. Die pc is prima (misschien wat duur voor wat je krijgt) maar dus alleen geschikt voor licht tot matig autocad werk.

Voor het echte werk moet je even op zoek naar een HP W serie (de workstations) die zijn er namelijk voor gemaakt...

Succes!

• Dadona
KC_Kaas, misschien heb je nog net mijn post gelezen voordat ik hem heb gewijzigd. Mij leek de ultieme combinatie een werkvloer met dualcores en een render farm met quadcores ergens in een (gekoeld) hok. Dat werkt prima bij animatie (drqueue + blender / max / ..) maar ik kwam alleen maar posts tegen dat het bij AutoCAD (helaas) niet mogelijk is.

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:00:
HP Compaq dc5800 MT Core 2 Duo E8400 (3 GHz) 2GB, 250GB, DVD+/-RW, Windows Vista Business + XP Pro downgrade.

http://misco.nl/productin...mpaq%20dc5800%20MT%20.htm

En dan voor de XP pro downgrade. Daar een extra geheugenmodule bij en het draait als een tierelier! Leuk schermpje bij kopen!
Voldoet aan de eisen die je aan het begin gesteld hebt, dus lijkt mij dan ook te voldoen.

Ik zou er wel 2 dimmetjes bij doen wil je dual channel niet verliezen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vraagje, waarom heb je dit topic nou eigenlijk geopend? Je koopt gewoon een willekeurige pc met de specs uit je TS ongeacht dat er hier al meerdere keren geopperd is dat je gewoon eerst eens met de klant moet gaan overleggen, je hebt zo ongeveer alle vragen genegeerd.

Maarja, ik zou even nagaan wat voor garantie er op dat apparaat zit.
Komt op mij eerder over als een consumenten model dan een zakelijk model, en over het algemeen is de garantie dan ook gelijk niets meer waard.

• KC_Kaas
  • Niet online
Dadona schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:11:
KC_Kaas, misschien heb je nog net mijn post gelezen voordat ik hem heb gewijzigd. Mij leek de ultieme combinatie een werkvloer met dualcores en een render farm met quadcores ergens in een (gekoeld) hok. Dat werkt prima bij animatie (drqueue + blender / max / ..) maar ik kwam alleen maar posts tegen dat het bij AutoCAD (helaas) niet mogelijk is.
Ik moet bekennen dat ik niet weet af dat met autocad mogelijk is, dat zal ik volgende keer aan mijn accountmanager moeten vragen. De zware berekeningen die wij doen, doen we vooral met inventor. Dit zou wel moeten werken icm een renderfarm, dus ik neem eigenlijk aan dat autocad dat ook kan. Dat hebben we nu dus nog niet omdat de tekenaar nu zijn workstation gebruikt. Dat gaat nu nog prima. Over een jaar willen ze over op laptops, dan ga ik dus kijken voor een render rack. Kan mooi in de serverruimte, blijven die laptops een beetje koel en beschikbaar voor normaal werk.

De keuze uit een relatief simpele laptops (1000 euro latitude met een lichte nvidia NVS) icm een render 19inch (2000 euro), of een paar dure presision laptops van 2000 euro per stuk. Dat rack heb je er dan zo uit..

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een laatste tip, die HP is volgens mij een SF versie (een kleine kast), dit betekend moeilijk te koelen (niet goed voor de levensduur bij zware belasting). Verder zal er waarschijnlijk een X3100 IGP in zitten. Die pc is prima (misschien wat duur voor wat je krijgt) maar dus alleen geschikt voor licht tot matig autocad werk.

Voor het echte werk moet je even op zoek naar een HP W serie (de workstations) die zijn er namelijk voor gemaakt...

Succes!
Bedankt dat je me er op wijst! Dat is dan de hp xw-serie?

• KC_Kaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:18:
[...]

Bedankt dat je me er op wijst! Dat is dan de hp xw-serie?
Bij vaste pc's inderdaad de wx serie volgens mij, kijk anders even op de HP site, daar staat het vast. Ik weet het namelijk niet zeker, ik zet zelf alleen Dell bij bedrijven omdat ik daar meer korting krijg.

Maar nog maar even voor de laatste keer: Vraag eerst even wat hij er mee wil gaan doen, misschien is die HP die jij had gevonden ook al goed. De workstations zijn een stuk duurder...

[ Voor 4% gewijzigd door KC_Kaas op 14-01-2009 22:24 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:41:
[...]

Weet je nu al waar voor de klant t nodig heeft? Snap dat jij het niet direct weet omdat je in opdracht van klant doet. En je kunt dan ook wel prima een pc samen stellen. Echter als ik dat zou doen voor een klant, zou ik eerst eens vragen wat de klant er mee wil, zodat ik gericht iets goed in elkaar kan zetten/adviseren. En niet dom weg een systeem aanschaffen wat je buget neer komt (al heb je buget hard nodig als je wat wil met autocad, maar dat is ook al gezegt)

Specs!

Pagina: 1