hoe versterkers parallel schaken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Hifi tweakers,

Ik ben in het bezit van een PS2100 5x45W marantz versterker. ik wil 2x2 kanalen parallel schakenen zo dat ik 2 x 90W stereo krijg.

op internet is er heel veel te vinden over speakers parallel maar versterkers parallel doet schijnbaar niemand.

graag jullie ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ja heel veel mensen doen het zelfs. Alleen heet wat jij bedoelt Bridgen. En dat gaat niet met alle versterkers. Misschien moet je eens utfs-en op jouw versterker type. Dan kun je zien of er een bridge mode is. Maar ik denk het haast niet.

Meestal is bridged operation voor PA of auto toepassingen

Edit:
Kijk ook hier eens naar: http://www.bcae1.com/bridging.htm

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-01-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik denk dat je het gevoegelijk kan vergeten.

Die home cinema setjes bevatten doorgaans al h-bruggen (zoals de meeste versterkers) dat kun je niet nog een keer bruggen (Meestal te nog te onderschieden door het gebrek aan een common ground.)

Maar als ge even nadenkt. om geluid 2* zo hard te horen, heb je 10 keer meer vermogen nodig. jij wil het slechts verdubbelen. verloren moeite imho.

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 14-01-2009 20:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225052

meer geluid is niet nodig, beter geluid..... dat is wat ik zoek.......
Daarom zoek ik iemand die wat ervaring heeft met audio prutsen.

Dat het werk weet ik al.... of het geluid beter is, daar ben ik nog niet uit..... Of de versterker het leuk vind? weet ik ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beter geluid. ah .. niet meer vermogen

mijn advies, ga naar een fatsoenlijke hifi zaak en ga daar daar eens luisteren. dan kun je een versterker/speaker uitkiezen. vind er wel een waar je kan omruilen want het is en blijft geen thuis waar je luisterd.

wat jij mooi vind hoeft helemaal niet te zijn wat ik mooi vind namelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fish schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:14:
beter geluid. ah .. niet meer vermogen

mijn advies, ga naar een fatsoenlijke hifi zaak en ga daar daar eens luisteren. dan kun je een versterker/speaker uitkiezen. vind er wel een waar je kan omruilen want het is en blijft geen thuis waar je luisterd.

wat jij mooi vind hoeft helemaal niet te zijn wat ik mooi vind namelijk
sorry, maar dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken. Ik heb heel goed spul, is nu alleen de kunst om er het beste uit te halen.... tweaken noem ik dat.

waar ik naar zoek zijn adviezen en ervaringen met het gebruik van een 5.1 set als stereo set. Ik heb daar zelf wel ideeën over maar ik zoek ik wil daar eens over van gedachte wisselen.

die opmerking over bridge mode kan interesant zijn, dus daar ga ik meer over opzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-07 07:15
Maar als het je juist gaat om beter geluid... dan zal dat wat je voorstelt niet helpen m.i.
Je wilt dus zoiets als bi-wiring, alleen heb je het dan niet eens over een scheiding van hoog/laag (bi-wiring = hoog en laag op aparte kabel zodat die signalen elkaar niet zouden storen op 1 kabel :X ).

Enige reden om te doen wat jij voorstelt, zou misschien nog kunnen zijn dat je juist wel meer vermogen wilt vragen, zodat op hogere geluidsniveaus minder snel zich clipping zou voordoen.

En voor degenen die bi-wiring wel interessant vinden... die vinden het vast ook belangrijk hoe de netstekker in het stopcontact zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja de TS wil bridgen.

Het enige voordeel aan bridgen is kanelen opofferen voor meer vermogen per kanaal.
Tsja, leuk.
2x zoveel vermogen.....

Zoals fish al zegt; failure.

Je kunt 2 dingen doen:

1: efficientere speakers kopen.
2: zwaardere versterker kopen.

Sowieso: de gemiddelde 5.1 versterker van een bepaalde prijs is minder goed dan een gelijkgeprijsde stereo-versterker. Hierbij gaat het wel om kwaliteit itt kwantiteit!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Je kunt niet de surround kanalen bij de front kanalen samenvoegen als dat al mogelijk zou zijn.
Of die versterker moet een 2x stereo modus hebben, zodat je links en rechts 2x exact dezelfde signalen samenvoegt. Anders gooi je links surround en linksfront samen en dat klopt voor geen meter. Maar gelukkig kun je zo'n versterker sowieso al niet bridgen.

Die versterker klinkt het beste zoals ie origineel is. Daar hebben de R&D van dat merk lang onderzoek naar gedaan om alles precies kloppend te krijgen. Anders hadden ze het wel bij die versterker ingebouwd.
Tweaken aan versterkers heeft niet veel nut. (tenzij je een mooie buizen voorversterker of buizen eindtrap in kan laten bouwen.)

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze versterker heeft echt 5 afzonderlijke kanalen, Dus de DVD ingang heeft 6 tulp stekkertjes nodig. (1 extra voor de sub). Op de ingang set ik dus de front en rear parallel. Dan komt er aan de uitgang dus front en rear exact het zelfde uit.

Door de twee kanalen parallel te schakelen zou elk kanaal afzonderlijk minder stroom hoeven te leveren, en dus stabieler moeten zijn. Eventuele feedback van speaker kan dan dus ook beter op gevangen worden.

Bi-wiring (hoog en laag aparte kabels) heb doe ik al, al heb ik niet het idee dat dit veel helpt.
Bi-Amping (hoog en laag aparte versterkers) heb ik al geprobeerd, al heb ik ook hier niet het idee dat dit verbetering gaf
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Anoniem: 225052 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:47:
Bi-wiring (hoog en laag aparte kabels) heb doe ik al, al heb ik niet het idee dat dit veel helpt.
Bi-Amping (hoog en laag aparte versterkers) heb ik al geprobeerd, al heb ik ook hier niet het idee dat dit verbetering gaf
.
Je kunt een amp niet zomaar bridgen, hij moet hier wel geschikt voor zijn. Uiteraard hoor je bi-wiring niet. Hoe heb je da bi-amping aangepakt, wat voor crossover? Welke speakers heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-07 13:58

Hokkie

Hello

Die PS2100 heeft toch 6ch pre-out? Waarom sluit je dan geen eindversterker aan op de twee voorste kanalen. Dan fungeert je PS2100 gewoon als voorversterker...klaar.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 22:37
Als je beter geluid wilt moet je het vooral niet bridgen. Bij bridgen ga je namelijk je dempingsfactor naar de haaien gooien. Als je ze juist nu zo laat heb je een hele stabiele amp, met voldoende voedingsreserve voor twee kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Heel kort: je krijgt echt geen beter geluid doordat je ipv 5x45watt ineens 2x90Watt tot je beschikking hebt. No way, neem dat nou maar aan.

Als je wilt prutsen/tweaken met audio, prima, verdiep je eerst eens in de materie en weet waar je over praat.....
Pagina: 1