Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nagaan of compent (CNY70) defect is

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:57
Voor een hobbyschakeling (1 wire) ben ik bezig met een CNY70. Dit is een infrarood led en detector in 1 package.
omdat de schakeling niet werkte en ik toen nog niet door had dat het infraroodlicht was ipv zichtbaar licht heb ik de led rechtstreeks aangesloten op de voeding (5.3V) ipv via de weerstanden (10K+2x56 Ohm). Heel even zag ik licht (<1s) uit de detector. :( |:(

Ik vermoed dat de led nu defect is. Kan ik dat op een of andere methode uitmeten voor ik helemaal over en weer naar de componentenwinkel moet...

offtopic: moest er verder iemand een idee hebben wat het essentiele verschik tussen het vorige schema en dit en wat er zou moeten werken... :/

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja dat is toch gewoon een optocoupler, of zie ik dat verkeerd?
Lichtsluisje.
Die is idd stuk, de rook (en het licht :P) is eruit. Daardoor werkt hij niet.Vervangen die handel, en voortaan maar wel een weerstandje aansluiten. Basisles 1 bij LEDs.

[ Voor 59% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2009 18:11 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Met een CMOS camera kan je IR licht zien.
Maar ga er maar van uit dat ie kapot is ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Sphere- op 14-01-2009 18:55 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Sphere- schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:55:
Met een CMOS camera kan je IR licht zien.
Maar ga er maar van uit dat ie kapot is ;)
Ik gebruik de camera van mn tel meestal om IR te testen.

Vroeger, toen er nog geen cameraphones waren, hield je de afstandsbediening (of andere IR-zendend apparaat) gewoon vlakbij een middengolfradio

• Promy
bedankt voor de reacties!
Ik was er nog niet opgekomen om met m'n digicam IR licht te gaan zien (wist het wel ;) )
Hij is inderdaad stuk :(

Moest er iemand een idee hebben ivm de 2 verschillende schema's, want ik kom er niet uit wat nu wel moet werken (zie vooral verschillende aansluitingen aan CNY70 en de bijkomende BC547 en het al dan niet grounden van de CNY70 aan detector zijde) :?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
http://www.domoticaforum....9423437_gas-schematic.jpg
Dit schema is fout, de + ingang van de 741 hangt aan ground en de - ingang aan een potmeter tussen +5V en ground. Bovendien is de emittor en collector van de CNY70 omgewisseld en had er een weerstand in de collector of emmitor aansluiting opgenomen moeten worden. Dit gaat dus echt niet werken

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=111
Ziet er al beter uit, maar daar mis ik nog een weerstandje tussen de emittor van de CNY70 en ground. Zal zonder de genoemde weerstand ook niet werken.

• Promy
@jeronimo: Op dat laatste schema staan er toch 2 weerstandjes van 56 Ohm tussen de emittor en de ground?

Voorlopig heb ik het laatste schema (bij benadering) ongeveer werkend: de emittor is weliswaar defect, maar de collector reageert netjes op m'n burolamp (1 tellerverhoging per keer belichten :) )

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Check de datasheet: http://www.vishay.com/doc?83751

De CNY70 bestaat uit een IR diode en een fototransitor. De diode is in het laatste schema goed aangesloten. De A hangt aan de +5V en de K is via 2, 56 ohm weerstandjes met gnd verbonden.
De collector van de fototransistor hangt ook aan de +5V. Echter de emittor van de fototransitor had volgens mij nog met een weerstandje aan gnd gelegd moeten worden. In deze opzet zal de opamp maar een keer hoog worden en dan door de mee koppeling, via de 2M2 weerstand, hoog blijven.
Pagina: 1