Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fan van voeding vervangen

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 12:53
Ik wil graag de fan van mijn Nexus 350Watt voeding vervangen (hij loopt namelijk aan). Nu heb ik al een nieuwe Nexus 120mm fan klaarliggen die erin kan (de fans zien er vrijwel identiek uit, dus dat moet goed gaan).

Nu heb ik een aantal opties en ik vraag me af wat het meest handige is:

1. Zwarte en rode draadje van de nieuwe fan vastsolderen op de punten waarop de oude fan zat aangesloten. Er is ruimte om te solderen, ik heb wel een soldeerbout (het is wel een beetje een zwakke). Echter: aan mijn nieuwe fan zit een geel draadje ;). Nu vermoed ik dat het gele draadje te maken heeft met de snelheidsregeling van de fan en dat ik dit draadje gewoon kan negeren. Klopt dat?

2. Ik leidt de draden van de nieuwe fan gewoon naar buiten en daar sluit ik hem gewoon via het stekkertje aan. Echter, dan zit er geen fan meer aangesloten op het printplaatje van de voeding, zou dit goed werken?

3. Niet solderen op het printplaatje maar de draadjes doorknippen en aan elkaar solderen, vervolgens de stukjes plastic die momenteel al om de draden heen zitten (om ze bij elkaar te houden of om ze af te schermen) hergebruiken om alles netjes af te schermen zodat er geen kortsluiting ontstaat.

Wat kan ik het beste doen? Iemand tips?

The Flying Dutchman

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 13:21
Optie 1 is het meest betrouwbare (en inderdaad, bij 3 draadjes is er 1 om de rpm te regelen)
Optie 2 is het stilste
Optie 3 is het makkelijkste

Zelf zou ik voor optie 2 gaan. Mocht je vaak aan de pc sleutelen EN stilte niet belangrijk vinden, lekker voor optie 1 gaan. Je kunt dan de snelheid niet regelen, dus staat die altijd vol open (=niet stil). Aan de andere kant, je kunt dan nooit vergeten de fan aan te sluiten :)

De voeding zal wel starten zonder fan. Mocht dat echt niet lukken, zoek een ~100Ohms weerstandje en zet die ertussen. Je fan zal op 12V zo'n 0.1A trekken, U=I*R, R=U/I, 12/0.1=120Ohm. Maar dat zal 99% zeker niet nodig zijn :)

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-11 16:37
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt hoe je hem aansluit, maar het beste is om hem NIET via het moederbord te doen, omdat deze hem mogelijk gaat 'regelen' en daarom de PSU te heet laat worden.

verschil tussen 1 en 3 is niet veel. optie 1 is het netst maar wie kijkt er nou steeds in zijn PSU :P.

is denk ik wat het makkelijkst gaat: is de aansluitpunt heel krap, gewoon lekker via draad :)

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:25

empy

Rijdt rondjes

De gele draad is inderdaad voor de uitlezing van het toerental van de fan.
Wat je het beste kan doen is optie 3, dit is makkelijk en niet kwetsbaarder dan optie 1. zorg er wel voor dat de draden niet in de fan kunnen komen. En kijk uit met wat je aanraakt in de voeding! ik heb zelf nog een goede herinnering aan de keer dat ik een confrontatie had met een opgeladen elco (200v+) Dat was ff 'spannend'

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Er bestaan ook van die aanknijpstekkers,
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=733156

Moet je natuurlijk wel zo'n tang hebben of kunnen lenen.

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 12:53
Ik heb het met optie 2 gedaan, dus de draadjes van de fan samen met de grote dradenbos naar buiten en dan gewoon via het stekkertje aansluiten. Zo blijven de draden van de fan intact mocht ik hem ooit (wat voor reden dan ook) nog eens als gewone systeemvoeding willen gebruiken. De fan is van zichzelf al behoorlijk stil, dus ik had geen behoefte om hem langzamer te laten draaien. De stekker heb ik gewoon aangesloten op één van de draden die uit de voeding kwam (en dus niet via het moederbord, waarvoor hier gewaarschuwd werd).

De oude fan heb ik met de soldeerbout even losgesoldeerd zodat er geen restjes draad meer aanwezig zijn. Alles werkt nu prima (enige nadeel inderdaad: niet vergeten aan te sluiten!).

Bedankt voor de reacties en suggesties.

The Flying Dutchman

Pagina: 1