Toslink met luchtbellen?

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik was gisteren even bij de audiozaak en de verkoper waarschuwde mij dat ik geen goedkope toslinkkabeltjes moest kopen, omdat die vaak van kunststof waren en niet van glasvezel, en dat deze luchtbelletjes konden bevatten die het signaal zouden storen. Als ik me mijn natuurkundelessen nog goed kan herinneren, dan is dit complete bullshit, want dan zou het signaal gewoon merkbaar slecht of niet over moeten komen, in plaats van dat er storing optreedt. Het licht gaat immers gewoon langs de luchtbel of juist niet; er is geen middenweg.

Klopt dit en lult de verkoper uit zijn nek, of word ik al zo oud dat ik me die natuurkundelessen maar niet meer moet proberen te herinneren?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27
LAAAAAAAAAAAAAAAAAAWL

En dan nu serieus:

Die verkopert lult idd uit z'n nek, alle toslink kabeltjes zijn van plastic gemaakt.

Verwijderd

Vinnienerd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:14:
alle toslink kabeltjes zijn van plastic gemaakt.
Niet allemaal. Maar het maakt ook gewoon niet uit (iig niet in deze toepassingen).

• ThinkPad
  • Laatst online: 15:51
Verwijs hem even naar deze thread:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

En digitaal bestaat uit 1'en en 0'en.

De 1 of 0 komt wel aan, of niet. Niet 'slecht'

Hij had zeker ook zuurstofvrije roodkoper goldplated verzinkte SCART kabels met titanium afscherming te koop :')

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2009 17:26 ]

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn toslink kabeltje thuis bezorgd gekregen. Kosten: 1,99euro http://www.allekabels.nl/.../1520/Optische-Kabel.htmlen voor het aansluiten van de XBOX 360 op mijn digitale versterker uitstekend van kwaliteit. Mocht je langer dan 1,5 meter een toslink willen gebruiken kun je misschien gaan kijken voor een iets betere / duurdere toslink kabel.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb hier een goedkope toslink kabel van 10 meter en ook nog eens verlengt met een koppelstuk naar in totaal 12 meter en het werkt net zo goed als een goeie van 1 meter. Maak ik die lengte nog langer dan krijg ik hinderlijke tikken in het geluid die zeer hard gaan. Dus dat is het effect als de informatie niet goed aankomt. Voor de rest is er totaal geen hoorbaar verschil zolang de lengte hier niet langer wordt dan 12m.

Ik heb overigens ook een DVI kabel van 15 meter en die werkt ook gewoon super op 1920x1080.

[ Voor 23% gewijzigd door KneppaH op 14-01-2009 17:32 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Enige waarop inderdaad 'belletjes' van invloed zijn is de maximale lengte van de kabel (omdat er meer demping optreedt, en je daarmee over de kritische grens heengaat, waarbij 1==0 (bij wijze van ...)).

Verder maakt het geen hout uit.

* Boudewijn wacht op de eerste kabel-freak die hier lekker op in gaat :+.

Btw: volgens mij (!) is glasvezel helemaal niet fijn voor thuis omdat het sneller breekt (ja echt) en stugger is dan kunststof.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2009 18:09 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

KneppaH schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:30:
Ik heb hier een goedkope toslink kabel van 10 meter en ook nog eens verlengt met een koppelstuk naar in totaal 12 meter en het werkt net zo goed als een goeie van 1 meter. Maak ik die lengte nog langer dan krijg ik hinderlijke tikken in het geluid die zeer hard gaan. Dus dat is het effect als de informatie niet goed aankomt. Voor de rest is er totaal geen hoorbaar verschil zolang de lengte hier niet langer wordt dan 12m.

Ik heb overigens ook een DVI kabel van 15 meter en die werkt ook gewoon super op 1920x1080.
Gebruik een min of meer gelijkaardige toepassing en heb nergens last van met de goedkoopste kabels die verkrijgbaar zijn.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie niet helemaal voor me hoe toslinkkabels, met hun diameter van 1mm, van echte glasvezel gemaakt kunnen worden. En de echte glasvezels, met hun diameter van 125µm, zijn veel en veel en veel te klein om een TOSlink signaal goed door te geven. (Overigens zijn die kabels echt niet stugger dan POF toslinkkabeltjes.)

Helaas kan ik nergens specs vinden (afgezien van 1000µm dus) voor core/cladding van TOSlink vezeltjes.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 14-01-2009 21:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook een beetje een broodje aap-verhaal vind. Ik heb een keer een vergelijking tussen verschillende toslink kabels gedaan, die van m'n MD-speler naar m'n processor liepen. Ondanks het feit dat ik een behoorlijke "believer" ben op kabelgebied, kon ik met de beste wil van de wereld geen verschil tussen die kabels horen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle digitale kabels hetzelfde klinken (heb wel degelijk regelmatig verschillen gehoord tussen verschillende coaxiale s/pdif kabels), maar dat "luchtbellen" verhaal lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dtjv schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:29:
(heb wel degelijk regelmatig verschillen gehoord tussen verschillende coaxiale s/pdif kabels)
Wikipedia: Psychoacoustics

• Mei
  • Laatst online: 17-10-2024
dtjv schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:29:
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle digitale kabels hetzelfde klinken (heb wel degelijk regelmatig verschillen gehoord tussen verschillende coaxiale s/pdif kabels)
Da's bullshit :P Eentjes en nulletjes zullen altijd eentjes en nulletjes zijn en dus áltijd dezelfde informatie overdragen.
maar dat "luchtbellen" verhaal lijkt me toch wel erg onwaarschijnlijk...
Het ging mij erom of het daadwerkelijk voor signaalverlies kon zorgen, dat er bijvoorbeeld niet genoeg licht overkomt, ofzo :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mei schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:12:
[...]

Het ging mij erom of het daadwerkelijk voor signaalverlies kon zorgen, dat er bijvoorbeeld niet genoeg licht overkomt, ofzo :P
Absoluut. En mocht je nou een situatie tegenkomen waarin dat gebeurt, dan pleur je die kabel weg en spendeer je twee euro aan een nieuwe.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en dan merk je het door hikkend geluid. Niet door een-beetje-slechter geluid, maar door compleet uitblijven ervan.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Precies, je hoort dan irritante tikken die hard door je tweeters knallen of helemaal geen geluid. Maar zelfs met luchtbellen lijkt me 1 of 1,5 meter geen probleem.

Ik heb zelfs in eerste instantie toen ik nog geen koppelstuk had om twee kabels aan elkaar te maken gewoon 2 toslink stekkers precies tegenover elkaar gezet en dat vast getaped. Werkte ook prima op 12m afstand. Vervelend was als die stekkers dan ietsje verschoven ten opzichte van elkaar. Dan viel het geluid steeds weg.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik denk inderdaad ook dat je geluid gaat "hikken" o.i.d. als je toslink-kabel van dusdanig slechte kwaliteit is dat er "luchtbellen" inzitten. Discussie over het nut van verschillende kwaliteiten (digitale) kabels hoort verder in dit topic (en is daar al regelmatig gevoerd), dus daar zal ik hier verder niet op ingaan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
In het schap ernaast lagen zeker de Monster HDMI-kabels van 150 euro.

Maar goed, op zoek naar betere audiokwaliteit?

Koopje, voor maar 500 dollar!
Get the purest digital audio you've ever experienced from multi-channel DVD and CD playback through your Denon home theater receiver with the AK-DL1 dedicated cable. Made of high-purity copper wire, it's designed to thoroughly eliminate adverse effects from vibration and helps stabilize the digital transmission from occurrences of jitter and ripple. A tin-bearing copper alloy is used for the cable's shield while the insulation is made of a fluoropolymer material with superior heat resistance, weather resistance, and anti-aging properties. The connector features a rounded plug lever to prevent bending or breaking and direction marks to indicate correct direction for connecting cable.
Het product: een CAT5e of misschien CAT6 ethernetkabel van anderhalve meter lengte.

(check trouwens ook de reacties)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 11:05
Boudewijn schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:09:

Btw: volgens mij (!) is glasvezel helemaal niet fijn voor thuis omdat het sneller breekt (ja echt) en stugger is dan kunststof.
De mantel van een glasvezel kabel is vaak zo stug. De vezels zijn gewoon lekker soepel. Ik heb het dan weer over multi ader data glasvezel kabels. En zelfs bij die aders mag je nog vrij scherpe bochten maken. Bocht ala 33cl blikje is geen probleem. 25cl blikje wordt al een beetje kritisch ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 20:21
Volgens mij heb je zelfs toslink kabeltjes van siliconen, althans die van mij zijn zeer flexibel.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Pagina: 1