Toon posts:

Mac Pro zorgt voor ruis in speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag merkte ik opeens een nogal storende ruis (knisperig) uit mijn speakers (BeoLab 4, B&O). Ze zijn aangesloten op een Mac Pro en ik dacht eerst dat het aan de speakers lag maar als ik ze aansluit op m'n telefoon/mp3 is de ruis verdwenen. De speakers zijn aangesloten via analoge ingang op de Mac. Als ik ze inplug op de port voor headphones blijft het probleem bestaan dus het ligt niet aan de port. Het probleem moet dus in de Mac liggen (statische elektriciteit misschien?). Heb het niet eerder opgemerkt. Hoorde altijd wel enige ruis maar niet het knisperige wat ik nu heb.
Iemand enig idee?
thx.

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een niet geaard stopcontact aan je MacPro misschien?

I intend to live forever - so far, so good.

Verwijderd

Topicstarter
Buzzin Hornet schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:47:
Een niet geaard stopcontact aan je MacPro misschien?
De Mac hangt aan zo'n beveiligde stekkerdoos en het stopcontact is geaard. Het grappige is dus dat als ik de mac uitzet de ruis blijft bestaan. De speakers gaan dan af en toe aan hierdoor (bij B&O gaan ze op stand-by dan). Vanochtend werden ze dus opeens spontaan uit stand-by gehaald en gingen ze die ruis produceren. Ik zal even kijken wat er met ze gebeurd als ik de mac helemaal van de stroom afhaal.

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb dat ook hier in huis om mijn versterker+speakers. Hier is het nog niet geaard maar ikw eet wel dat het stopt als ik de stekker eruit haal. Maar zo voel ik ook aan de MBP als de stekker erin zit en ik veeg mijn hand erover, soort trilling (vreemd gevoel). Nu heb ik hem mbv toslink aangesloten op mijn versterker en ruis is weg overigens

I intend to live forever - so far, so good.

Verwijderd

Topicstarter
Buzzin Hornet schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:19:
Ik heb dat ook hier in huis om mijn versterker+speakers. Hier is het nog niet geaard maar ikw eet wel dat het stopt als ik de stekker eruit haal. Maar zo voel ik ook aan de MBP als de stekker erin zit en ik veeg mijn hand erover, soort trilling (vreemd gevoel). Nu heb ik hem mbv toslink aangesloten op mijn versterker en ruis is weg overigens
Die rare trilling heb ik ook idd. Die is er niet altijd overigens. Misschien toch iets statisch. Mn MP staat op houten tafeltje dus staat niet in contact met aarde. Misschien dat het daardoor komt. Zal eens proberen om hem op de grond te zetten. Thx voor je reply.

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ben je toevallig niet ook aan het downloaden via wireless internet? Ik heb de laatste weken gemerkt dat m'n speaker links voor (die het dichts bij de MBP) staat ook een ruis/krakend geluid maakt als de MBP op hoge snelheid donwload of websites inlaadt via wlan. Als er niet gedownload wordt heb ik het probleem niet, ook al heb ik geen aarde op m'n stopcontact. Als ik m'n speakers (Logitech G51 set) helemaal uitzet verdwijnt de ruis wel na een paar seconden.

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Omega, weet je of je speakers magnetisch afgeschermd zijn?

Anders zou het kunnen zijn dat iets in de omgeving van de speakers de speakermagneet verstoort (en dan krijg je ruis). Verder zou het, wat mysticman zegt, wireless internet kunnen zijn. Telefoons kunnen eenzelfde effect hebben, hoewel het bij deze vaak niet constant is, maar in "golven".

Je zou kijken wat er allemaal signalen verstuurt en ontvangt, en deze 1 voor 1 uitzetten, tot je hebt gevonden wat de bron is (als er één is).

Succes!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb thuis een setje Behringer B2031A. Die hebben een vergelijkbare aan/uit functie.

De mijne gaan aan zodra het licht in de badkamer ingeschakeld wordt, en als het licht in de badkamer dan weer uitgeschakeld wordt hoor ik dat ook op mjn speakers.

Hangen je speakers aan de zelfde stekkerdoos als de Mac Pro? If not: probeer dat eens.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Derekb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Macbook Pro (early 2008). Met mijn HK Soundsticks heb ik er bijna geen last van, maar met een koptelefoon aangesloten is het zeer irritant. Vooral bij het kijken van films. Heb eens gelezen dat de ruis komt door een designfout en dat hier niks aan gedaan kan worden. Ik vrees dat dit bij jouw Mac Pro ook het geval is helaas.

Heb je trouwens al een koptelefoon aangesloten? Zo kun je de ruis en andere elektronische geluidjes waarschijnlijk beter horen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reply's. Wireless kan het niet zijn (airport staat uit). Ik zit btw wel op studentencomplex dus er zit wel wat wireless in de lucht maar dit is altijd al geweest, ook toen ik nog geen ruis merkte. Het moet aan de MP liggen. Als ik de speakers op de iphone/iphod aansluit is de ruis helemaal verdwenen terwijl ik de speakers/mac/monitor/gsm/kabels niet verplaats. Het knisperige ruis is opeens gekomen terwijl ik geen enkele instelling of kabel etc aangeraakt hebt.
Speakers zijn idd niet magnetisch afgeschermd (zou je wel mogen verwachten van B&O maar goed). Maar daar kan het niet aan liggen aangezien ze perfect functioneren (op precies dezelfde plaats) op mn telefoon en mp3. De speakers zijn idd aangesloten op dezelfde beveiligde stekkerdoos als de tv(lcd)/mac/printer/ps2/monitor (lcd). Verder staat de mac niet direct in contact met aarde maar op houten tafelgeval. Als ik hem op de grond plaats heb ik hetzelfde probleem.
Als ik de speakers verder aansluit op de hoofdtelefoon uitgang blijft de ruis precies hetzelfde aanwezig. Sluit ik een hoofdtelefoon aan op een van beide poorten waarop ik de speakers heb aangesloten hoor ik geen ruis. Snap er niks meer van. K zal de speakers op andere pc uitproberen om de speakers helemaal uit te sluiten. Persoonlijk denk ik dat het ligt aan de verbinding van connector van de speakers en de mac ingangen. Als ik met de connector beweeg hoor je vaker ook deze knisperige ruis dus misschien is het dat. Heb alles trouwens goed schoongemaakt en goed in de ingang geduwd ;p. Als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik die graag :)

Edit:
Derekb schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 09:51:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Macbook Pro (early 2008). Met mijn HK Soundsticks heb ik er bijna geen last van, maar met een koptelefoon aangesloten is het zeer irritant. Vooral bij het kijken van films. Heb eens gelezen dat de ruis komt door een designfout en dat hier niks aan gedaan kan worden. Ik vrees dat dit bij jouw Mac Pro ook het geval is helaas.

Heb je trouwens al een koptelefoon aangesloten? Zo kun je de ruis en andere elektronische geluidjes waarschijnlijk beter horen.
Als het echt een designfout is is het toch een grote fout van apple aangezien de MBP en MP veel gebruikt worden in studio's en muziekbezigheden. Denk niet dat ze zich dat kunnen permitteren. Heb je het ergens op internet gelezen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 10:58 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Studio's en muziekbezigheden gebruiken losse geluidskaarten of modules ;)

Wat gebeurt er als je je speakers op een andere groep of gewoon een ander stopcontact (zonder de stekkerdoos dus)?

Ik krijg namelijk het idee of is het niet de Mac Pro en zijn het ook niet de speakers. Ik zit eerder te denken aan een probleem met de stroomvoorziening in de gegeven combinatie van MP en B&O's. Aangezien de mp3 speler z'n eigen voeding heeft in de vorm van een accu, en dus niet een 'koppelin' met de speakers heeft via het lichtnet.
Het zou bijvoorbeeld heel goed een aardlus kunnen zijn, al moet je volgens mij dan brom hebben..

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

MysticMan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 02:41:
Ben je toevallig niet ook aan het downloaden via wireless internet? Ik heb de laatste weken gemerkt dat m'n speaker links voor (die het dichts bij de MBP) staat ook een ruis/krakend geluid maakt als de MBP op hoge snelheid donwload of websites inlaadt via wlan. Als er niet gedownload wordt heb ik het probleem niet, ook al heb ik geen aarde op m'n stopcontact. Als ik m'n speakers (Logitech G51 set) helemaal uitzet verdwijnt de ruis wel na een paar seconden.
Dit klinkt eerder als een IRG-adresseringsprobleem.
Kijk eens naar het onderwerp IRQ sharing :) Bij mij was dat de oplossing.

Droogkloot.

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
_AvA_ schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:36:
[...]
Dit klinkt eerder als een IRG-adresseringsprobleem.
Kijk eens naar het onderwerp IRQ sharing :) Bij mij was dat de oplossing.
Ik weet niet precies wat je bedoelt maar ik denk toch niet dat dit het probleem is. Ook als ik de kabel van de Griffin Firewave (waarmee ik de speakers heb aangesloten om toch 5.1 geluid te hebben) eruit haal kraakt de speaker die het dichtst bij de MBP staat nog tijdens downloaden. Als er wat meer afstand tussen zit houdt het gekraak op.

Verwijderd

Anti-XP schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:33:
Studio's en muziekbezigheden gebruiken losse geluidskaarten of modules ;)

Wat gebeurt er als je je speakers op een andere groep of gewoon een ander stopcontact (zonder de stekkerdoos dus)?

Ik krijg namelijk het idee of is het niet de Mac Pro en zijn het ook niet de speakers. Ik zit eerder te denken aan een probleem met de stroomvoorziening in de gegeven combinatie van MP en B&O's. Aangezien de mp3 speler z'n eigen voeding heeft in de vorm van een accu, en dus niet een 'koppelin' met de speakers heeft via het lichtnet.
Het zou bijvoorbeeld heel goed een aardlus kunnen zijn, al moet je volgens mij dan brom hebben..
Ik had ook last van die brom/aardlus. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe meterkast met overal randaarde. Toen werd de ruis alleen maar erger. Als je last hebt van zo'n aardlus, wordt 'ie volgens mij erger als je je PC uit hebt (niet per se stekker er uit) staan, dan wordt het een brom. Dat was bij mij iig zo en dat hoorde ik ook van een vriend. Ik heb daarop een Airport Express gekocht voor mijn muziek afspelen, nu heb ik brom-vrije (maar haperende |:( ) muziek-luister ervaring :')

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
ik wou toch nog even bumpen of iemand al weet wat het is. Ik las op het internet iets over drivers.... Maar niemand had echt een oplossing. Ik heb ook een macbook, maar dan de normale alu, volgens mij is het hetzelfde probleem. (ps ligt niet aan speakers of koptelefoon of locatie, hij doet het overal altijd op elke vorm van stroom op elke speaker).
Pagina: 1