Toon posts:

32 videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een zeer ongebruikelijke vraag,
en nog waarschijnlijker onmogenlijk om te doen, maar ik ga het alsnog proberen.

Ik zit dus met de situatie dat ik voor een project eigenlijk 32 beeeldschermen wil aansluiten op 1 systeem, 2 systemen is ook nog te overzien.

De situatie is als volgt:

Mijn buurman heeft een soort sex bioscoop, hier staan dus 32 DVD spelers dag in dag uit te blazen, nu kwam ik op het briljante idee dat het veel makkelijker was als die films vanaf een server konden draaien..

tot daar aan toe ging het nog allemaal goed, films kunnen makkelijk op een aantal SCSI HDD's die ik nog heb liggen, en eventueel zelfs op IDE's die nog over zijn.
Een systeem om dit alles in te proppen kon ook nog opgegraven worden.

Maar toen kwam het probleem dat wel elk beeldscherm een andere film moest gaan vertonen.
Ik ben eens rond gaan struinen op internet en kwam er achter dat in veel oudere servers toch nog best wel wat PCI poorten zaten.. maar helaas geen 32.

Nu is eigenlijk mijn grootste vraagteken, of iemand enige ervaring hiermee heeft, en of dit uberhaupt qua software wel mogenlijk is om een behoorlijk aantal videokaarten aan te sturen.
Hierbij ga ik uit van een aantal van 16.

Hier moet wel weer bij gezegd worden dat het allemaal zo low-budget moet gaan als mogenlijk is..
Dit aangezien het eigenlijk een hobby project is, waar mijn buurman me dan weer in steunt door de kosten te vergoeden.
Vooral een vriendendienst dus, als het gaat werken, begin er nu alleen bang voor te worden dat ik weer eens ietsje te optimistisch ben geweest..

Help anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Bewaar dergelijke reacties voor de HK.
Ik snap dat het een wat ongebruikelijk onderwerp is en je er we lol in ziet, maar de topicstart wel degelijk serieus bedoeld. En tevens een best interessante casus. ;)

[ Voor 170% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom wil je het aanpassen?

Stroomverbruik? Ruimte?

Momenteel heb je een simpele rechtoe-rechtaan oplossing. Eén defect en de andere 31 draaien door.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Zal je wel moeten zorgen dat je de pc kan aansturen vanuit de hokjes aangezien je bijvoorbeeld films aan en uit moet gaan zetten. Daarbij is het best een klusje om dan alle players e.d. op de juiste schermen te krijgen. Al met al naar alle waarschijnlijkheid meer werk dan op play drukken op elke dvd speler.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:16:
Mijn buurman heeft een soort sex bioscoop, hier staan dus 32 DVD spelers dag in dag uit te blazen, nu kwam ik op het briljante idee dat het veel makkelijker was als die films vanaf een server konden draaien..

_O-

serieus briljant echt
offtopic:
_/-\o_ Echt waar :D Ik ben benieuwd wat je ander buurman doet :9~

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Waarschijnlijk een soortgelijk idee als de BCC / Mediamarkt, die allemaal ( vaak ) hetzelfde materiaal uitzenden.

Denk niet direct dat je het bij een server oid moet gaan zoeken, eerder een dvd speler waaraan je een flink aantal dvi switches oid aan kan hangen.

iets in de trend van:

Afbeeldingslocatie: http://www.computercablestore.com/images/products/BAFO%20Technologies/BF-3356.jpg

lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:13
Je hebt toch van die beeldscherm splitters?
Om 1 beeld over 8 schermen weer te geven?

Denk dat die ook wel voor meer dan 8 schermen er zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afgezien van de videokaart, wat voor monsterbak wil je er wel niet inhangen om 32 films tegelijkertijd af te spelen? Het hangt natuurlijk behoorlijk af van wat voor films het zijn, maar vergeet niet dat ze allemaal cpu cycles nodig hebben.

Enne, hoe doe je dat met het geluid? Hoewel het wellicht niet opvalt bij een aantal scenes lijkt het me toch aan te raden dat het juiste geluid bij de juiste film hoort. Dus je zult minimaal 32 audio kanalen moeten hebben (uitgaande van mono geluid), 64 als je stereo wilt.

Er zijn overigens videokaarten te vinden die 4 monitoren aankunnen sturen. Zoiets icm een matrox triplehead to go kan het aantal monitoren al behoorlijk maximaliseren (mits je geen belachelijke reso wilt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschillende films of allemaal dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ja maar dan moet iedreeen dezelfde films kijken.

Het lijkt mij slim om dual dvi kaartjes te kopen, of nog mooier.Dan heb je nog maar 16 kaarten nodig ;). Niet dat dat goed gaat in het gemiddelde systeem....

Verder; waarom geen thin clients? Kosten weinig (100E per stuk, zoiets), kunnen vanaf netwerk werken.
Energieverbruik is laag.
En (!!!) als er 1 stuk gaat is er maar 1 'verkooppunt' (weet geen beter woord voor rukhokje) stuk, itt allemaal.
Verder: een videokaartje kost 50E ofzo, en si ook niet echt goedkoop dus. Verder mag een DVI kabel niet te lang zijn, dus moeten je hokjes redelijk dicht bij die server staan. Lijkt me ruimtelijk niet handig.

Met een thinclient kun je veel verder van je server afstaan omdat utp 100m lang mag zijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

gasemans schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:21:
Je hebt toch van die beeldscherm splitters?
Om 1 beeld over 8 schermen weer te geven?

Denk dat die ook wel voor meer dan 8 schermen er zijn
Dan kijkt iedereen naar hetzelfde, mij is het niet duidelijk of dat nu zo is. Ik kreeg de indruk dat er gewoon 32 verschillende films (kunnen) draaien.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:56
Kort samengevat, ja het is mogenlijk maar pci heeft een maximale bandbreedte van 133 MB/s dat is voor 32 monitoren veeeeeeel te weinig maar neem een kijkje op de volgende site voor een voorbeeld van een extender :

http://www.cyberresearch....hassis/PRO_600_3227.2.htm

Er zijn ook pci-e naat pci extenders:
http://www.cyberresearch....s-pci/PRO_3212_8873.2.htm

maar het is heel duur voor het beoogde doel denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door jagana op 14-01-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Spuit elf dus :+
Wat dacht je van de thin-client aanpak. Een server, waarmee je je apps (of films) distibuteerd, naar de thin clients. Geen gedoe met videokaarten, maar gewoon een zooitje thinclients die het gemakelijk aankunnen.

Anders even googlen naar multiseat, dat kan natuurlijk ook nog.
Wikipedia: Multiseat configuration

Suc6 met je sex bios :S

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:17:
Momenteel heb je een simpele rechtoe-rechtaan oplossing. Eén defect en de andere 31 draaien door.
Dat niet alleen, je moet alle films op de PC zetten! Dat kost nog eens extra tijd. En tijd is geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:25
Wat een project. Ik ben inderdaad benieuwd naar je motivatie om de 32 dvd spelers te vervangen door een server.

Ik zou eerder gaan voor een server > client oplossing, een centrale NAS met daaraan thin-clients. Als je handig bent kun je misschien via mediaportal films streamen naar je clients.

Als je buurman 32 dvd spelers heeft, heeft ie volgens mij ook 32 kamertjes, dat is nou niet bepaald een hobbyproject denk ik dan.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:25
Als ieder beeld het zelfde moet hebben... waarom niet eens kijken hoe ze dat bij de gemiddelde tv zaak gefixed hebben. 1 dvd speler ergens, en dan daar achter een stuk of 20 tv's is niet ongebruikelijk. Heb je een speciaal kastje voor denk ik... Een kabel versterker voor component signalen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik vraag me af of 1 pc ook 32 streams aan zou kunnen, als je voor thin clients zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:39
als alle tvs dezelfde film moeten hebben gewoon tulp doorlussen.. ;)

(tulp output van video kaart & dan aftakken naar 20 ofwhatever aan sluitingen..)

als het allemaal 'uniek' moet zijn raad ik aan thin clients.. maar imho is het duurder als dvd spelers dus feitelijk is wat hij momenteel heeft helemaal niet 'verkeerd'...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor hem is het idd niet hobby, maar voor mij wel, ik wou het uitproberen.
en aangezien hij de situatie nu niet echt optimaal vind, aangezien er best wel wat ruimte verloren gaat.
(lompe locatie ook)
maar elk hokje moet idd een andere film afspelen..
anders zou het met splitters ook wel redelijk "makkelijk" worden
maar dat idee van die thin clients vind ik zo slecht nog niet, ik gaat eens googlen wat die krengen moeten opleveren.

verder is het zooitje zowiezo wel aan vervanging toe, DVD spelers beginnen behoorlijk brakjes te worden

overigens staan die dvd spelers constant aan, en activeer je alleen het beeldscherm, gewoon soort van tijdklok zit daar tussen oid..

mijn andere buren zijn trouwens ook een sexshop :)

woon er precies tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 12:58

Ravefiend

Carpe diem!

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:37:
mijn andere buren zijn trouwens ook een sexshop :)

woon er precies tussen :)
Daar hoort toch gewoon een foto bij ... *NOFI* :+ _O-

Hoeft volgens mij niet eens DVI te zijn .. eventueel een VGA splitter box oid?

http://www.national-tech....ga-spliter/41h1-14818.htm
http://www.cabling4less.co.uk/index.php?pageLayoutId=22
Rextron 8 Port Monitor Video Splitter
8 Port Monitor Video Splitter Duplicate one signal input to multiple outputs. Ability to be cascaded, increasing the total number of video outputs.

[ Voor 45% gewijzigd door Ravefiend op 14-01-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou het totaal anders aanpakken:

- upgrade de omgeving naar Gbit ethernet.
- zet 2 servers neer die op een of andere manier op afroep DVD-ISO's kunnen mounten
- gebruik dan een soort "user-sessie" voor een streaming mediaplayer
- en zet in de booth bij iedereen een soort extender neer (http://tweakers.net/pricewatch/cat/655)

Oftewel; elke server moet 16 DVD's tegelijk kunnen "streamen" over het netwerk en dat is puur een kopie-aktie waarbij de extender zorgt voor omzetting van de VOB-bestanden naar beeld. Bij een VBR van 5Mbps, moet je 80Mbps aan doorvoer genereren. Inclusief overhead en dergelijke, kom je dus op 100Mbit ethernet mogelijk tekort. Een gemiddelde SATA-schijf (of desnoods een mooie RAID-10 opstelling) moet zonder problemen enkele tientallen ISO's kunnen bevatten en de doorvoer in stand kunnen houden.

*kleine edit*
Extender is een breed begrip en kan je ook vervangen door, bijvoorbeeld, PopcornHour A-100. Die kunnen rechtstreeks een ISO lezen vanaf een share. Grootste bottleneck bij 32 klanten tegelijk (niet allemaal dezelfde film), blijft dan de doorvoer op het netwerk en de schijven van de servers.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2009 16:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Let ook op dat als je gaat streamen, je dus 32 simultane streams aan hebt staan.
Met een beetje 'oude' hardware moet je goed oppassen dat je niet na 3 streams al buiten je bandbreedte gaat lopen, of dat nu je netwerk, je HDD's of je processorkracht is.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Tegenwoordig is er toch zoiets als internet?! Hoe bestaat het dat er nog zo iets bestaat? Of heft het een bepaalde atmosfeer, dat met een groep je paarse helm overschilderen?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 00:16

Redwood

The Truth Is In Here

Misschien ga ik iets raars zeggen, maar kan de oplossing niet gemakkelijker?

Voor iedereen wie wel eens bijv. in de Boeing 777 heeft gezeten zal vast opgevallen zijn dat elke passagier op afroep via het scherm in de stoel voor zich uit een behoorlijke database films kan bekijken.
Elke client per stoel is een linux machine. Een Creditcard kan er direct in voor betaalde content, in dat geval internet en telefonie. Nu weet ik niet hoeveel servers daarvoor in een vliegtuig hangen, maar uitgaande van gewichtbesparing en ruimtegebrek vast geen heel rek vol. Neem daarbij dat er een mannetje of 300 a 360 in zo'n vliegtuig gaan en bij elke trip zit praktisch elke pasagier met zijn schermpje te kloten, lijkt het ook nog een stabiel systeem.

Nu weet ik niet wat "je buurman" wil uitgeven, maar ik denk toch dat zo'n soort oplossing uiteindelijk voordeliger zal zijn.

(buiten wat wel meer gezegd is,"don't fix if it's broken" Als de dvd spelers hun werk doen, prima toch!

[ Voor 31% gewijzigd door Redwood op 14-01-2009 16:53 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Ik zou zeggen, laat die DVD-spelers lekker blazen. De klant betaalt het toch uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wel mooie oplossingen allemaal maar jullie gaan een beetje voorbij aan het feit dat het zuiniger moet :X
Volgens mij zijn 32 clients en een dikke server niet echt veel zuiniger dan lowpower dvd spelers :)

Het verandert als je ook het beheer makkelijker wil maken maar ik weet niet hoe vaak hij van films veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mr_gadget schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:48:
Wel mooie oplossingen allemaal maar jullie gaan een beetje voorbij aan het feit dat het zuiniger moet :X
Volgens mij zijn 32 clients en een dikke server niet echt veel zuiniger dan lowpower dvd spelers :)

Het verandert als je ook het beheer makkelijker wil maken maar ik weet niet hoe vaak hij van films veranderd.
Tja, maar hoeveel kapitaalvernietiging heb je als de klanten met hun sticky fingers zelf DVD's gaan lopen verwisselen? :X

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan de dvd spelers vervangen voor een netwerk speler en dan een NAS aanschaffen, maar de enige makkelijke oplossing die het goedkoop houd is gewoon de dvd spelers houden.
Qua energie verbruik gaat het niet makkelijk zuiniger kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 14-01-2009 16:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon een kwestie van een hokje opschuiven lijkt me :o wel lastig zappen als het druk is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Blonde Tux schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:44:
Tegenwoordig is er toch zoiets als internet?! Hoe bestaat het dat er nog zo iets bestaat? Of heft het een bepaalde atmosfeer, dat met een groep je paarse helm overschilderen?
offtopic:
Idd, je zou denken dat zoiets toch een uitstervend marktsegment bedient. Blijkbaar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:25
Misschien is het een idee om naar een hotelsysteem te bekijken, hierbij kun je per kamer bepaalde betaalde zenders bekijken. Ik heb geen idee hoe het werkt, maar wel dat het bestaat.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

mace

Sapere Aude

Stoffel schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:57:
[...]

offtopic:
Idd, je zou denken dat zoiets toch een uitstervend marktsegment bedient. Blijkbaar niet dus.
Als onze generatie wat ouder wordt en de huidige generatie rukhok-bezoekende natuurfilmliefhebbers oud wordt en niet meer de rukhoktoerist uit kan hangen dan zal het wel uitsterven ja. Maar nu nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 14-01-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
On Topic : Zijn de huidige mediaplayers geen optie? Dan niet die hele dure van 200-300 euro (alhoewel je het er qua stroomverbruik best snel uit hebt denk ik, die besparing)maar de wat goedkopere modellen.

Alle films digitaal op een NAS en met een netwerk naar de players, die vaak ook nog eens remote te bedienen zijn. Scherm er aan en kijken maar !

Qua besparing is het lastig denk ik, een gemiddelde DVD speler zal niet meer dan 20W verstoken. Ik heb een random Philips dvd speler bekeken en die verbruikt < 12W als ie aan staat. Das best weinig al :)

[ Voor 77% gewijzigd door redfoxert op 14-01-2009 17:19 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 09:31

Namu

Silver Wings Of Morning

Heb niet heel veel research gedaan, maar ik denk het beste (al dan niet goedkoopste) wat je kan doen om te krijgen wat jij wil. 2 pc's elk met minimaal 4 pci sloten, en dan matrox quadheads in de pci sloten. 16 schermen per pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 14:27
Ik zou inderdaad voor thin clients gaan, afhankelijk van je budget en de zin in prutswerk voor linux based gevalletjes waar je VLC op aan het draaien probeert te krijgen of een Windows XP Embedded (iets duurder ivm de licentie) systeem waar je VLC (of een andere front end) gewoon netjes kan installeren en met rechten shares kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een poging tot een serieuze reply :)

Je hebt nu 32 DVD spelers, welke toch wel aan vervanging toe zijn.
Als ik het goed begrepen heb, kiest de klant niet zelf een film, maar krijgt hij tegen betaling beeld.
Belangrijk om te weten is dus : heeft de klant invloed op de film die hij kijkt, of moet hij kijken wat er op dat moment in zijn hokje te zien is ?

Ik zou niet voor een server omgeving gaan, maar voor een aandere oplossing.
Makkelijkst en goedkoopste lijkt mij om standalone mediaplayers te nemen (Mvix, Tvix etc.). Zeker de niet-HD versies zijn redelijk goedkoop te krijgen (al is dat niet goedkoper dan een blokker DVD).
Als je dat combineert met een split naar bijvoorbeeld 4 hokjes per speler heb je er maar 8 nodig.
Je hebt dan uiteraard wel elke keer 4 hokjes die dezelfde film zien. Splitten kan dan gewoon met een knappe HDMI/Component/Composiet splitter. Audio idem ditto

Het grootste voordeel hiervan is net als met een game console : je afspeel hardware (de mediaplayer) zal de DVD altijd af kunnen spelen, hij zal niet te langzaam worden.

Het idee zoals in je topicstart gedaan zal simpelweg niet haalbaar zijn. Je krijgt geen 16 of 32 videokaarten in een server, laat staan dat je daar 32 verschillende beelden op afgespeeld krijgt.
Het voorstel van streaming client achtige - of desnoods een klein internet namaken heeft als nadeel dat je ook weer hardware in het hokje moet plaatsen en de klant iets moet aanzetten. Iets wat nu niet het geval is en wellicht zelfs ongewenst (in die rukhokjes word veel gesloopt).

Let er wel bij op of je die DVD's mag kopieren. De thuiskopie wet gaat niet op, en als je eerst een CSS moet kraken om de (eventueel legale) kopie te maken ben je misschien ook strafbaar bezig.
Maar wellicht heeft je buurman 'zakelijke' DVD's waar dat allemaal wat makkelijker is geregeld (ik meen dat je voor 100 - 200 euro een 'film' kunt kopen welke je ongelimiteerd virtueel kunt 'verhuren' aan je klanten).

Enfin, een hoop stof tot nadenken maar wat meer info van de TS zou in deze wel helpen ;)

edit: Vergeet ook niet dat je het hobbyen niet te veel moet doorslaan. Ik zie een hoop geinige oplossing, maar als jij met de broek op de enkels en een kromme boomstam de melding in beeld krijgt dat je eerst met je kernel moet gaan corpuleren is ook niet echt orgasme bevorderend (een handvol tweakers daargelaten).

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 14-01-2009 17:57 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Namu schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:41:
Heb niet heel veel research gedaan, maar ik denk het beste (al dan niet goedkoopste) wat je kan doen om te krijgen wat jij wil. 2 pc's elk met minimaal 4 pci sloten, en dan matrox quadheads in de pci sloten. 16 schermen per pc.
en hoe stuur je de 16 bijhorende geluidskanalen naar de juiste kamers ?

en het is ook wat moeilijk om een andere film te starten voor bv kamer 5 als je dat scherm niet ziet...
(of je moet dan weer met vga-splitters gaan werken en aan de desk 16 kleine schermpjes hebben staan...)
ook wederom: de pci-bus kan dat verkeer niet aan, en de cpu (en hopelijk dan een dual-cpu opstelling) gaat 16 verschillende dvd-streams ook niet aankunnen om deze te decoderen.

(het probleem met 1 pc met 16 schermen is niet het beeld maar het geludismateriaal ...)

2x een moderne videokaart met 2x duallink dvi met op elke dvi-uitgang een matrox trippleheads-to-go geeft je ook 12 beeldscherm-aansluitingen. er nog eentje bij geeft je de resterende 4 en nog 2 reserve aansluitingen.
(en genoeg moederborden met 3x pci-e x16 te vinden tegenwoordig)
Maar zoals ik al aangaf: het bijhorende geluid in de juiste kamer krijgen en op het juiste scherm een nieuwe film starten is dan wel vrij lastig.

het is ev. toch overweegbaar van een server met grote opslag te voorzien met netwerkclients zoals redfoxert al aangaf: doordat ze dan zelf films kunnen kiezen en dergelijken, spenderen ze mogelijk meer tijd in hun hokje (of zijn ze vaker bezet). het beheer is makkelijker, dvd's raken niet meer bekrasd en kunnen later altijd doorverkocht worden bv (hogere restwaarde), en als je de server wat uitkiest en juist instelt kan die ook vrij zuinig zijn.

stel hem (en later die andere buur) anders voor dat jij die server wel bij jou zou kunnen hosten eh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

1 stevige server, RAID waar snelheid toeneemt door harde schijven samen te werken en dus niet als mirrored geval, meerdere Gbit netwerk kaarten (voor het geval ene netwerk bandbreedte vol is) in de server. En verder thin clients zodat ze bij betaling films kunnen zien. Knoppen paneel eronder die makkelijk schoon te maken is. Voor beetje DVD beeld is een 2 GHz computer genoeg. De thinclients hebben eigen geluidskaart, en ze decoderen allemaal zelf de beeld.
Dat kan op streaming gebeuren.

Dat kost wel wat, maar je hebt dan automatisch systeem en compacte 2dehands Compaq P4 2GHz computers kun je vaak als bundel voordeel kopen bij aantal shops. Die hebben alle electorinca in huis voor beeld geluid en netwerk.

Dat moet kunnen. Een DVD strippen is mss een probleem, maar zo blijven originele DVDs schoon en je kan weer gebruiken voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
Ik denk dat je wel moet fixen als iets broken is...

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Redwood schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:46:
Misschien ga ik iets raars zeggen, maar kan de oplossing niet gemakkelijker?

Voor iedereen wie wel eens bijv. in de Boeing 777 heeft gezeten zal vast opgevallen zijn dat elke passagier op afroep via het scherm in de stoel voor zich uit een behoorlijke database films kan bekijken.
Elke client per stoel is een linux machine. Een Creditcard kan er direct in voor betaalde content, in dat geval internet en telefonie. Nu weet ik niet hoeveel servers daarvoor in een vliegtuig hangen, maar uitgaande van gewichtbesparing en ruimtegebrek vast geen heel rek vol. Neem daarbij dat er een mannetje of 300 a 360 in zo'n vliegtuig gaan en bij elke trip zit praktisch elke pasagier met zijn schermpje te kloten, lijkt het ook nog een stabiel systeem.

Nu weet ik niet wat "je buurman" wil uitgeven, maar ik denk toch dat zo'n soort oplossing uiteindelijk voordeliger zal zijn.

(buiten wat wel meer gezegd is,"don't fix if it's broken" Als de dvd spelers hun werk doen, prima toch!
Waar je in je vliegtuig-voorbeeld even aan voorbij gaat is dat die schermpjes iets kleiner zijn als een gemiddelde TV, en dus bij lange na geen DVD-resolutie hoeven te krijgen. Dus de datastream mag je dan ook met een X-factor reduceren ;)

Wel eens met je opmerking dat er vast geen rek aan servers in een vliegtuig zal hangen though ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn de huidige DVD-spelers mechanisch, in de zin dat er daadwerkelijk een DVD in zit rond te draaien? In dat geval zou ik die allemaal vervangen door disk-loze spelers. Bijvoorbeeld deze:

reviews: Review WD TV

Helaas hebben ze geen netwerk-poortje, maar je kunt er wel usb-stickjes instoppen. Dus voor hooguit een tientje extra kun je daarvandaan de films afspelen.

Daarnaast zijn er ook 'gewone' dvd spelers die ook een ingebouwde cardreader hebben. Die kun je natuurlijk ook gebruiken, die heb je al voor 30-50 euro per stuk! Moet je ze wel op auto-play of auto-repeat kunnen zetten natuurlijk.

Zuiniger en goedkoper dan dit is een uitdaging die ik niet aan zou gaan.

Als het bronmateriaal alleen op DVD beschikbaar is, moet je 1 centraal simpel peeceetje hebben die het met een simpel conversieprogje automatisch converteert. Als je het goed script, doe je het zo dat 'ie automatisch de conversie op de interne hdd van de pc opslaat zodra je er een dvd instopt. Zelfde doe je voor het aansluiten van een usb stick; op dat moment presenteer je een menu met recent geripte dvd's. Selecteer een item, en vervang de inhoud van de stick door die film.

[ Voor 41% gewijzigd door brama op 14-01-2009 19:20 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan wel dicht bij een oplossing komen maar niet helemaal. Je koopt 3 pc's met een asus p6t ws professional mobo. Dit moederbord heeft 6 pci slots. per kaart kun je 2 films runnen. dus 12 films per computer. Zo kun je dus 36 films tegelijk runnen!

Dan kan je buurman er ook nog een paar rukbunkers bijplaatsen en maakt hij nog meer winst!

Alleen dan zit je nog met het probleem van het gekreun die bij de film hoort. Tja dan kun je dus 3 films tegelijk afspelen. Ook lopen de stroomkosten gigantisch hoog op. Je kunt er wel over denken om er grafa's in te doen met een onboard-hdmi. Die hebben vaak ook een audio onboard. Dan zou het mogelijk moeten zijn maar dan moet je ook nog hdmi-versterkers bijplaats of draadloze hdmi ontvangers gebruiken. Het wordt echt een hele dure grap maar het zal waarschijnlijk wel makkelijker te bedienen zijn (dat hoop ik maar je weet maar nooit met zon extreme set-up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 08:32
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:18:
Ik kan wel dicht bij een oplossing komen maar niet helemaal. Je koopt 3 pc's met een asus p6t ws professional mobo. Dit moederbord heeft 6 pci slots. per kaart kun je 2 films runnen. dus 12 films per computer. Zo kun je dus 36 films tegelijk runnen!

Dan kan je buurman er ook nog een paar rukbunkers bijplaatsen en maakt hij nog meer winst!

Alleen dan zit je nog met het probleem van het gekreun die bij de film hoort. Tja dan kun je dus 3 films tegelijk afspelen. Ook lopen de stroomkosten gigantisch hoog op. Je kunt er wel over denken om er grafa's in te doen met een onboard-hdmi. Die hebben vaak ook een audio onboard. Dan zou het mogelijk moeten zijn maar dan moet je ook nog hdmi-versterkers bijplaats of draadloze hdmi ontvangers gebruiken. Het wordt echt een hele dure grap maar het zal waarschijnlijk wel makkelijker te bedienen zijn (dat hoop ik maar je weet maar nooit met zon extreme set-up).
En welke meester meester cpu komt hierin die 12 films kan afspelen ? een quad? dan is het 3 films per core, nog best krap ben ik bang.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Cardo schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:30:
[...]

En welke meester meester cpu komt hierin die 12 films kan afspelen ? een quad? dan is het 3 films per core, nog best krap ben ik bang.
Ehm, op een oude P2-400 kun je een DVD nog vloeiend afspelen. Hedendaagse CPU's zijn klok voor klok sneller en profiteren van oa SSE3. Wellicht dat het op een hooggeklokte dualcore krap wordt, maar een midden-segment quadcore mag hier zijn hand niet voor omdraaien. Persoonlijk denk ik dat een enkele Q9450 dit prima moet kunnen halen, zeker als er ook nog GPU-offloading mogelijk is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Cardo schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:30:
[...]

Het gaat hier om dvd's he, niet om H.264/AVC materiaal ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:52
Begrijp ik het goed dat de ene buurman links van je een sexshop heeft en de andere een sexbios dan vraag ik me af wat doe jij eigenlijk voor werk >:) Blijft een leuk project dus ik blijf het ff volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op mijn pc met Venice Core 2,2 ghz speel ik een dvd kwaliteit divx film af met tussen de 5 en 15 procent load dus 8 films tegelijk op 1core van een huidige processor zou technisch gezien kunnen werken ( dus met quad core zou je 32 films moeten kunnen afspelen )(misschien kan iemand dit uitproberen met een corei7 of phenomII ofzo) .
En dan heb je het nog niet eens over dxva hardware accelleration als je alles op de schijf zet met het goede H264 profiel.

Alleen dan heb je nog twee problemen nl de opslag hardware , daar zou je een mb voor kunnen gebruiken met veel sata ,usb en pata aansluitingen en dan nog de vga cq dvi,hdmi outputs .
Maar de processor zou het moeten kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 14-01-2009 20:08 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Valt me iets in; zijn het monitoren of televisietoestellen (dus met tuner)?
In geval 1 zul je idd met een aparte aansluiting aan het werk moeten.
Als het echter om televisietoestellen gaat is een andere optie misschien interessant? De manier waarop de 'oude' cai-inrichting werkt is dat een aantal (meer dan 32) kanalen tegelijk over het medium gaat. (Door de lucht kan ook, maar er liggen toch al kabels)
Dus als het geen haai definition hoeft te zijn kun je misschien heel makkelijk kosten besparen door inderdaad een streaming serveerstertje op te zetten met een broadcastmogelijkheid. Antennekabeltje trekken als ie er nog niet ligt en men kan weer aan de trekken komen.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Asus EAH3870X2 TOP/G/3DHTI/1G
Dit kaartje heeft 4 dvi uitgangen, zet er 3 op een mobo en je kan 12 beeldschermen aansturen.. of weet iemand een beter (goedkoper, zuiniger) kaartje met ook 4 dvi uitgangen?

Trouwens, de vid kaart kan toch voor de versnelling van de video zorgen? dan maakt het toch niet veel meer uit wat voor cpu erin zit?

heh wtf ik lees dat net met die hokjes en geluid enzo.. dan zijn thin-clients het beste denk ik..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb het net even geprobeerd en ik kom met mijn opstelling (Single core , 2,2ghz) met twee sata hdd`s net aan op 7 films tegelijk , m`n hdd`s zijn wel snel genoeg maar m`n processor kan 8 tegelijk net niet aan.
Aangezien 8hdd`s en zeker ssd`s in een pc goed mogenlijk zijn is je enige moeilijkheid nog hoe je al die beelden op die schermen krijgt.

Ik zat net te denken , zijn er geen kaarten in de handel die beeld kunnen encoderen naar normale kabel voor in de tv , dan gebruik je maar 1 uitgang nl en laat je de tv tuner de rest doen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:08:
pricewatch: Asus EAH3870X2 TOP/G/3DHTI/1G
Dit kaartje heeft 4 dvi uitgangen, zet er 3 op een mobo en je kan 12 beeldschermen aansturen.. of weet iemand een beter (goedkoper, zuiniger) kaartje met ook 4 dvi uitgangen?
Hier vergeet je dat dit een PCI 16x poort nodig heeft. Ik ken wel mobo's die 2 16x sloten hebben, maar geen 3. Natuurlijk heb je met 8 poorten ook al wat, en kan je desgewenst nog wat geluidskaarten in de pci-sloten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
jeroenikke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:
[...]

Hier vergeet je dat dit een PCI 16x poort nodig heeft. Ik ken wel mobo's die 2 16x sloten hebben, maar geen 3. Natuurlijk heb je met 8 poorten ook al wat, en kan je desgewenst nog wat geluidskaarten in de pci-sloten steken.
Ik ken er met 3 16x sloten, zelfs met 4 16x sloten.

Voor dit gebruik maakt het niet uit of de sloten qua signaal slechts 8x zijn, als ze maar 16x zijn qua stroom en formaat.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
Denk dat de oplossing simpel is.

Koop of bouw een Server (niet die lowbudget kan en klare dingen) met een diskcabinet en een fatsoendelijk raid/array controller, met min. 2* 1gb poort om te trunken/bonden/teamen. Koop een manageble switch die trunken/bonden/teaming aankan. koop 16* x GB (x = aantal GB) Sata disks en zet ze in raid 10 voordeel redundant en veel performance. Installeer mediamonkey ofzoiets ....

en koop wat streaming clients die kosten +/- € 40,- bij de paradigit. (weet niet of ik dat mag zeggen maar daar heb ik ze gezien). weet helaas geen merk.

je bent dan meteen voorbereid voor de toekomst. maar goed het is een investering. Je kan ook met minder disken beginnen maar bespaar niet op de raid/array controller O-)

en tja ...... dvd spelers zijn goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@et36s, beiden een sexshop, beiden een porn bios, of hoe je dat ook noemt, alleen de een in een wat andere vorm dan de ander..
mijn andere buurman heeft ook van die vage hokjes met gaten in de wanden en dergelijke :O
Het was in het begin ook wel wennen met 2 zulke winkels als buren, nu kan ik niks anders als er positief tegenover staan, het zijn zeer aardige mensen, die ook gewoon een boterham willen verdienen.

ik zat zo eens rond te kijken naar die thin clients, maar ben toch ergens nog steeds wel huiverig voor die dingen, t lijkt allemaal zo plastic, en niet krachtig genoeg om een film te streamen, zou ik toch eens met eentje uit moeten proberen..

waarom dat ik er wat anders voor wil bedenken, is omdat de buurman het toch wel lastig vind zo met al die dvd spelers, en het zit er gewoon aan te komen dat ze het binnenkort eens een voor een gaan begeven.
ze draaien dan ook behoorlijk wat uren op een dag.

ik zal nog even wat uitleg geven, elk hokje draait een andere film, deze film staat wel vast, maw die hele dag die film in reloop.
staat gewoon een bordje bij de ingang met nummertjes en de bijbehorende film.
deze films worden periodiek een keer allemaal vervangen voor andere exemplaren.

en hij heeft ook inderdaad zon "zakelijke versies" dus die zou je imo gewoon kunnen rippen, zolang het origineel maar gewoon aanwezig is toch?

Overigens bedankt voor het grote aantal bruikbare antwoorden, ik denk dat ik nu wel in de goede richting aan het denken ben, had niet verwacht om er zoveel respons op te krijgen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een filmpje streamen is niet zo zwaar hoor. 1080P lukte me op een Sempron LE1200 en een 780G chipset. DVDs zijn aanzienlijk minder cpu intensief, in principe kan een simpel Atompje zoiets prima in. dan 1 centrale server die zorgt voor de dataopslag en je komt een heel eind. Maar dat blijft toch duurder dan 32 DVD spelers. Die heb je immers voor zo'n 40 euro per stuk. Voor 40 euro een TC neerzetten lijkt me erg lastig (en dan moet je ook nog een server hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe zit het met de schermen? Als je wil gaan werken met thin clients moet je die ook gaan aanpassen waarschijnlijk...

Met thin clients kan je het wel een stuk geavanceerder maken, ieder kan zijn eigen film kiezen en eventueel halverwege wijzigen oid, waardoor je misschien meer omzet kan genereren, maar zeer waarschijnlijk moet je dan ook aan pc-schermen ipv tv schermen...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een geluidskaart hebt met meerdere uitgangen kan je als het goed is ook meerdere streams eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
als de investering kan gebeuren, kunnen er natuurlijk industriele pc's gebruikt worden met touchscreens.
(of een mini-itx met industrieel inbouw-touchscreen of een scherm en dan enkele bedienknoppen eronder die via de parallelle poort of usb communiceren naar de pc-based streamclient)
Die kunnen namelijk tegen een stootje, en zijn vaak ook vrij energie-zuinig. maar kostelijk in aanschaf.
Het touchscreen kan je dan weer gebruiken voor een minimalistische mediaportal/media-center/...
Je wilt toch geen toetsenbord, computermuis of afstandsbedieningen in zulke kamertjes leggen eh?

Het kredietkaart-systeem kan nog steeds gebruikt worden voor de uitschakeling van het scherm en geluid, de pc in het hokje kan blijven draaien.

Je zou ev. kunnen starten met enkele kamertjes om te bouwen. (bv 4 van de 16)
Je kan dan als server een goede mini-atx in een standaard computerkast met een goede raid-controller en enkele voldoende grote sata schijven in raid gebruiken.(goedkope start en test opstelling - hem niet direct in de kosten jagen van enkele 1000'den euro's jagen voor server en disk-rack)
1TB schijven zijn bv 80 euro. 4 om te starten. en aan 5GB per dvd kan je er al een 200 op kwijt, tel nog 150 om wat ruimte over te laten voor extra's enzo.

mini-atx, met cpu, ram, 4 opslagschijven, voeding, goede raid-controller en systeemschijf= <500 euro.
de schermen en streamclients per kamer = ??? euro.
en er kan getest worden of dit inderdaad in de smaak valt bij zijn bezoekers.
Als die merkt dat zijn bezoekers vaker terugkomen (omdat ze nu zelf wat invloed hebben op welke film er afspeelt) of langere tijd in hun hokje blijven (om bv een bepaalde scene wat vaker te zien, of een volgende film op te zetten), dan kan er ook gerekend worden op wat voor tijd een investering terug verdiend kan worden om alles om te schakelen. en zelfs dan kan er nog in stukken geupgrade worden.
mini-atx omruilen naar server, data van schijven overzetten en achteraf die schijven bij in de nieuwe server schuiven (of disk-kabinet). van 4 naar 8 naar 12 naar 16 kamers gaan. ev. toch nog enkelen laten met dvd-spelers.

Mocht het dan toch mislopen, heeft ie niet direct een zware investering in te boeken als verlies.
(zijn bezoekers blijven bv minder lang omdat ze nu niet moeten wachten op die ene hete scene, maar er onmiddellijk naartoe kunnen skippen bv - als die optie gaat aangeboden worden)
(en met de stapsgewijze ombouw hoeft ie ook niet zijn kamertjes voor een dag of 2 af te sluiten daarvoor)
Mocht het goed gaan, gaat ie wellicht wat volk van je andere buurman weglokken, en ga je vrij spoedig daar ook zoiets mogen installeren. ;)

mmm lange post, en wellicht verschillende dingen waar je zelf al aangedacht hebt, maar ja, beter met 2 eraan gedacht dan alleen vergeten eh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de oplossing voor je. Koop 32 Xbox 360-en (of andere media center extenders/network players) en sluit ze via het netwerk (wel een goede gbit switch) aan op een pc met een Core i7 of 2x een Quadcore (amd/intel maakt niet uit.) Goed schaalbaar en ik denk dat als je het goed instelt het best wil lukken. Anders 2 pc's gebruiken ofzo.

Of koop gewoon 32x deze en zet de films op de harde schijf ofzo
http://www.informatique.n...?M=I&A=137127&REFCODE=TWN

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
denk dat je beter af bent met een dedicated streamer ipv. thinclients deze zijn imho te duur voor deze toepassing. Daarbij je schijven zullen de bottleneck zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:28:
ik zat zo eens rond te kijken naar die thin clients, maar ben toch ergens nog steeds wel huiverig voor die dingen, t lijkt allemaal zo plastic, en niet krachtig genoeg om een film te streamen, zou ik toch eens met eentje uit moeten proberen..
over die thinclients; die hoeven niet de film te "streamen" (decoden).. die geven alleen de muisklik enzo door naar de thin-client server.. de server stuurt een beeld naar de thin client.. en wedden dat een server met 2 x intel xeon 3ghz 32 dvd-kwaliteit films tegelijk aan kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:22

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik zou een eigen IPTV netwerk neerleggen. Heb je volgens mij alleen maar een 1 videostream server voor nodig (met snelle hdd's voor tegelijk streamen van 32 films), een multicast router en aan elke tv een settop boxje.
Zul je alleen moeten onderzoeken waar je goedkoop 30+ settop boxjes kunt kopen maar volgens mij zijn die dingen nooit duurder dan een dvd-speler.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 11:41

rimpeldinky

nani?

hmm, heeft displaylink hier niets voor jullie?

http://www.displaylink.com/

usb kan in principe tot 256 apparaten aansturen, denk dat je pc hierin de beperking zal zijn..

thin clientje kan bestaan uit een ARM proc, 512MB ram en een solid state OS schijfje.. zal misschien 15watt verbruiken? afhankelijk van het scherm komt daar nog iets bij.

de kosten zijn helaas niet zo zwart-wit:
+ wat verdien je er mee terug met managability?
+ schade aan dvdtjes?
+ denk ook aan slijtage op de dvd spelers (bewegende delen etc)?
+ een TC zou je uit kunnen zetten en als iemand wil kijken met een WOL packet laten booten?

daarentegen:
- een flinke investering (maar die moet toch gedaan worden begrijp ik?)
- een server is wel een SPOF(single point of failure, als die stuk gaat is hij meteen klaar dit is natuurlijk af te vangen door een 2e server paraat te hebben staan of een servicecontract af te sluiten)
- de omslag is niet klein, moet het personeel ook in getraind worden? hoe gaat het werken? prepaid smartcards bijv? of inlogcodes op papiertjes? etc etc

wellicht is het de moeite waard om eens met een automatiseerder te gaan zitten wat er mogelijk is. (je zou het zelfs zo gek kunnen doen dat men (anoniem?) online reserveerd, betaald (ideal? ccard?) en vervolgens gewoon binnen loopt, zijn code invoerd (goedkoop serieel keypad?) en een filmpje kijkt. (onder het motto: als je toch bezig bent..)

dingen welke wellicht wil vermijden:
slots (iets waar dingen in kunnen om obvious redenen)
dure zichtbare dingen, je TFT/LCD/Plasma schermen verberg je achter lexaan etc

[ Voor 109% gewijzigd door rimpeldinky op 15-01-2009 00:30 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
je kan voor die betaling toch nog perfect het bestaande systeem gebruiken ?
creditkaart door een kaartlezer (of zoveel euro door muntjesslikker) en het scherm + de boxen springen aan (en de bedieningsknoppen functioneren) voor x-tal minuten...
en wat heb je nodig voor de bediening? 3 knoppen: naar boven, naar beneden en ok
met goedkope elektronica en knoppen makkelijk te maken.
ev. samen met het scherm achter een doorzichtige plaat weg te werken als je werkt met wat duurdere proximity-sensoren voor de bediening.

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 15-01-2009 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou vanaf de pc gaan uitzenden over coax, de films zijn dan simpel te kiezen door van kanaal te wisselen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39

mace

Sapere Aude

Keypads en knopjes enzo in zo'n hokje? Brrr, nee dank je, dat mag je na elk gebruik gaan schoonmaken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 22:24

Yor

Yor1313#2571

Koffie schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:55:

edit: Vergeet ook niet dat je het hobbyen niet te veel moet doorslaan. Ik zie een hoop geinige oplossing, maar als jij met de broek op de enkels en een kromme boomstam de melding in beeld krijgt dat je eerst met je kernel moet gaan corpuleren is ook niet echt orgasme bevorderend (een handvol tweakers daargelaten).
offtopic: Meesterlijke reply, kon wel eens de Reply van het jaar 2009 worden.
Ontopic:

Denk je niet verkeerd? Het is immers een winkel/handel, en dat moet geld opleveren. Hoe langer iemand geen ejaculatie krijgt, hoe langer hij moet betalen om aan zijn trekken te komen, vooropgesteld dat de klant de tijd die hij doorbrengt in dat hokje, betaalt en niet per film.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:43:
[...]

over die thinclients; die hoeven niet de film te "streamen" (decoden).. die geven alleen de muisklik enzo door naar de thin-client server.. de server stuurt een beeld naar de thin client.. en wedden dat een server met 2 x intel xeon 3ghz 32 dvd-kwaliteit films tegelijk aan kan..
Dan heb je die weddenschap verloren :*
films kun je niet over een Terminal Server omgeving heen pompen.
Wat wel kan, is Citrix inzetten. Deze gebruikt een truuk waarbij de client alsnog de decoding voor zich moet nemen, werkt prima.

Maar goed, dat is wel erg OT allemaal want ik geloof niet dat een rukshop in citrix zal gaan investeren :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 27-09 19:33

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik zou op marktplaats of zo gaan kijken naar een riedel oude (compaq) workstations die van een faillisementje ofzo komen.
Die zet je dan in als client, en dan hoef je alleen met een server de isootjes over te pompen, een keer per dag via netwerk.

Dan kun je zelfs een programmaatje regelen die bijvoorbeeld aangeeft hoeveel tijd er iemand heeft voor het beeld op screensaver gaat.. en dus genoeg tijd om nog even wat kleingeld in te werpen. :>

Mocht het zo zijn dat de beste man wel over voldoende liquide middelen beschikt: er zijn prefab modulaire cabines op de markt inclusief channelswitch en speakers in de stoel, muntautomaat, en ophanging voor een rol papier.

Basically kun je eigenlijk 3 soorten cabine-ontspanningsgelegenheden onderscheiden:
- El-cheapo: Je zoekt een film uit, overhandigt die aan de persoon achter de balie die je een cabine wijst en dan op afgesproken tijdsduur de film toont.
- Middensegment: een hokje met of een muntautomaat, of een vaste periode met een channelswitch.
- Modern: een al dan niet prefab cabine met een channelswitch en een muntautomaat.

De middelste en de laatste hebben vaak ook een uitgebreid assortiment aan aanverwante zaken, diensten en bijvoorbeeld 'cabinservice menu' (dat laatste houd in dat er vrouwelijke personeelsleden zijn die tegen betaling hand/mond/enz. massages aanbieden in de cabine).
Bij de Moderne varianten van de cabine-ontspanningsgelegenheden zijn dergelijke uitbreidingen van het assortiment altijd aanwezig. Denk maar aan verhuur/verkoop van dvd's en aanverwante artikelen. Cabineservice. Darkroom/bioscoop. Peepshow. Speciale evenementen. Enzovoorts.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

Wat je eventueel ook nog zou kunnen overwegen is het aanschaffen van een wat profi'er dvd speler (zoals een Pioneer DVD-V5000) die je kan aansturen via een RS-232C interface. Dan zou je centraal in 1 kast, waar de medewerker bij kan, de dvd spelers kunnen plaatsen die de films draaien (handiger om te wisselen etc). En dan per hokje een simpele bediening maken met knoppen als stop, start, pauze, terug en naarvoren spoelen. Dan kunnen saaie "monoloog" stukken geskipt worden, of hoogte punten herhaald worden.
Maar kost natuurlijk wel weer meer dan x aantal low budget dvd spelers die toch ook wel een paar jaar meegaan.
De technischer geeky oplossingen met servers, thinclients en weet ik wat zijn niet echt voor deze bedrijfsvoering geschikt - ten eerste kwa kosten die ver boven een standaard dvd speler uit stijgen en ten tweede de extra mogelijkheden die zo'n omgeving bieden worden (haast) niet gebruikt.

Ik bedoel de enige reden die ik kan bedenken waarom er zulke klanten zijn, is a. omdat men het thuis niet wil/mag doen. En wellicht een zeer kleine groep b. men nu 'zin' heeft en niet wilt wachten tot dat de kinderen naar bed zijn.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

rimpeldinky schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 00:10:
hmm, heeft displaylink hier niets voor jullie?

http://www.displaylink.com/

usb kan in principe tot 256 apparaten aansturen, denk dat je pc hierin de beperking zal zijn..
USB kan tot 128 apparaten, maar dat maakt op zich niet zoveel uit. Niet de PC zal de beperking zijn, maar de USBbus. Je heb 480Mb/s op de bus, daar houdt je praktisch de helft van over, dus zo'n 240Mb/s. Dat is dus per client grofweg 1MB/s. Dat gaat echt nooit genoeg zijn om een film op te laten zien. (een 1600*1200 resolutie is zo'n 8MB aan videogeheugen dat het nodig heeft, het duurt dus 8 seconden voor een refresh van het hele beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Er zullen wel thinclients bestaan die ook over video uitgang beschikken. Dan behoud je gewoon je televisie :)
Vooral budget videokaarten zit er een videouitgang op naast vga...

En nieuwe pc monitor is niet echt nodig. Alleen bij eenmalig instellen en zorgen dat ze correct booten. Dan gaat het verder vanzelf als Windows benodigde software inlaadt zonder keyboard of muis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:26

BCC

Terw_Dan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 10:55:
[...]

USB kan tot 128 apparaten, maar dat maakt op zich niet zoveel uit. Niet de PC zal de beperking zijn, maar de USBbus. Je heb 480Mb/s op de bus, daar houdt je praktisch de helft van over, dus zo'n 240Mb/s. Dat is dus per client grofweg 1MB/s. Dat gaat echt nooit genoeg zijn om een film op te laten zien. (een 1600*1200 resolutie is zo'n 8MB aan videogeheugen dat het nodig heeft, het duurt dus 8 seconden voor een refresh van het hele beeld).
Die dingen gebruiken meestal een variant van JPEG compressie. En voor video is dat prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1

Let op:
Ondanks dat het onderwerp wat apart is, is het toch een serieuze vraag en daarmee gezegd ook best interessant.
Vuistregel: We zitten niet in de HK.