neophyte89 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:36:
Bedankt voor de reacties, ik game met name veel en wil ook dat vista gewoon lekker draait.... Dat zijn een beetje de eisen die ik er aan stel. Ik heb ook gezocht naar wat verschillende benchmarks, ik zag toen toch dat er niet super veel verschil zit tussen de cpu's. Aangezien ik een overclock moederbord heb ga ik nog eens kijken of dit een optie is omdat dit veel prestatie winst opleverd bij de Q6600
Ja, ontzettend veel !!! Mijn Q6600 draait 24/7 op 3,73GHz en wil nog stabiel lopen op 3,87GHz. Dit scheelt echt enorm en het enige wat je hoeft aan te schaffen is eventueel een betere koeler, die is een stuk goedkoper dan een E8400. Een E8400 op stock laten is ook zonde, dus overklokken is sowieso een aanrader met de hardware die je hebt.
Een Q6600 is bijna gebouwd om mee over te klokken, 3,2GHz tot 3,6GHz zijn vrij normale overkloks, en een Rampage Formula is volgens mij best bereid te krijgen om wat sneller te lopen (lees: goed OC bord). Het voordeel is gewoon dat je 4 cores tot je beschikking hebt, daar is Vista dol op. Met een goeie overklok kunnen spellen ook veel beter gaan lopen, de prestatiewinst die je met een flink overgeklokte (4GHz+) E8400 haalt ten opzichte van een Q6600 op 3,6GHz zal denk ik het geld niet waard zijn. Zeker niet de moeite waard wat mij betreft.
Als je alles op stock houdt (wat de enige reden zou zijn om een aanschaf toch te rechtvaardigen wat mij betreft) dan is de E8400 waarschijnlijk merkbaar sneller, die loopt standaard al op een hogere snelheid en is klok voor klok iets sneller dan de oudere generatie 65nm processoren.
[
Voor 14% gewijzigd door
KneoK op 14-01-2009 23:15
]