• neophyte89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
Geachte Tweakers,

Ik heb op dit moment een Q6600 draaien op mijn rampage formula.
Ik zit al een poosje met de vraag: is de E8400 veel sneller?

Aangezien de Q6600 redelijk oud is is de E8400 sneller maar is het de moeite waard om een upgrade te doen naar de cpu?

Graag jullie reacties

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 20:58

Iska

In case of fire, use stairs!

Ligt aan waarvoor je het gebruikt. Met gamen en single-core app's ga je wel verschil merken. Echter, voor bijv. renderen gaat het een stuk langzamer met een Q6600.

-- All science is either physics or stamp collecting

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-01 20:21
hier wat benches op het net

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/746/cpucomparechart1lv8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/4285/crysiscpu1024ve0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img166.imageshack.us/img166/1841/ut3botmatch1024yt7.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door encryped op 14-01-2009 16:21 ]

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 14:03
Ik heb mijn systeem een aantal maanden geleden samengesteld. Ik heb hem zeer zorgvuldug samengesteld en heb alles nagekeken.
Ik gebruik mijn pc allround. Dat houd in dat ik meestal spelletjes speel en deze moesten dus snel opstarten en ik moest op de achtergrond andere dingen kunnen draaien.

(bijvoorbeeld even een quest opzoeken in thottbot als ik aan t wowen was)
Toen ben ik uitgekomen bij dezelfde vraag als die jij nu stelt Q6600 of E8400.
Qua performance was voor mijn eisen de e8400 in alle gevallen de beste keus.

Alleen aangezien jij nu wilt wisselen zou ik zeggen: probeer hem te ruilen. ga er geen geld aan "verspillen".

Ook moet ik er bij zeggen dat ik zeer tevreden ben over mijn E8400. Heb hem momenteel op 4ghz lopen. Helemaal stabiel en zeer eenvoudig over te clocken.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door kleefei op 14-01-2009 16:23 ]

• neophyte89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
Bedankt voor de reacties, ik game met name veel en wil ook dat vista gewoon lekker draait.... Dat zijn een beetje de eisen die ik er aan stel. Ik heb ook gezocht naar wat verschillende benchmarks, ik zag toen toch dat er niet super veel verschil zit tussen de cpu's. Aangezien ik een overclock moederbord heb ga ik nog eens kijken of dit een optie is omdat dit veel prestatie winst opleverd bij de Q6600

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Vergeet ook niet dat E8400 veel koeler is dan Q6600. E8400 gebruikt nieuwere generatie chip fabricage dan Q6600, als ik goed heb.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

neophyte89 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:36:
Bedankt voor de reacties, ik game met name veel en wil ook dat vista gewoon lekker draait.... Dat zijn een beetje de eisen die ik er aan stel. Ik heb ook gezocht naar wat verschillende benchmarks, ik zag toen toch dat er niet super veel verschil zit tussen de cpu's. Aangezien ik een overclock moederbord heb ga ik nog eens kijken of dit een optie is omdat dit veel prestatie winst opleverd bij de Q6600
Ja, ontzettend veel !!! Mijn Q6600 draait 24/7 op 3,73GHz en wil nog stabiel lopen op 3,87GHz. Dit scheelt echt enorm en het enige wat je hoeft aan te schaffen is eventueel een betere koeler, die is een stuk goedkoper dan een E8400. Een E8400 op stock laten is ook zonde, dus overklokken is sowieso een aanrader met de hardware die je hebt.

Een Q6600 is bijna gebouwd om mee over te klokken, 3,2GHz tot 3,6GHz zijn vrij normale overkloks, en een Rampage Formula is volgens mij best bereid te krijgen om wat sneller te lopen (lees: goed OC bord). Het voordeel is gewoon dat je 4 cores tot je beschikking hebt, daar is Vista dol op. Met een goeie overklok kunnen spellen ook veel beter gaan lopen, de prestatiewinst die je met een flink overgeklokte (4GHz+) E8400 haalt ten opzichte van een Q6600 op 3,6GHz zal denk ik het geld niet waard zijn. Zeker niet de moeite waard wat mij betreft.

Als je alles op stock houdt (wat de enige reden zou zijn om een aanschaf toch te rechtvaardigen wat mij betreft) dan is de E8400 waarschijnlijk merkbaar sneller, die loopt standaard al op een hogere snelheid en is klok voor klok iets sneller dan de oudere generatie 65nm processoren.

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 14-01-2009 23:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst, welkom op GoT :)

Welke processor je moet kopen is iets dat je prima zelf kunt uitzoeken. Er zijn hier al wat benches gezocht, mochten deze niet voldoende zijn kun je ook nog zelf op zoek gaan naar benches van voor jou relevante programma's.
Dit topic gaat daarom ook dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.