Pentium 4 3Ghz 800 Mhz FSB klokt te laag

Pagina: 1
Acties:

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 10:53
Beste tweakers,

Ik heb voor een paar tientjes een laatste upgrade aan mijn verouderde computer gedaan. Het punt is nu als volgt. Ik heb een Pentium 4 3 ghz HT in mijn moederboard gedrukt en mijn computer herkend deze als een 1,49 Ghz (system bus 398 Mhz). Tenminste dat zegt het programma 'Intel Processor Identification Utitlity'.

In het apparaatbeheer geeft hij wel 2 processors aan + 2 grafiekjes bij cpu gebruik, komt door de hyper-threading technology dus dat klopt wel. Alleen ik heb sterk het idee dat de kloksnelheid niet klopt. Hij voelt ook langzamer aan dan mijn 2,66 Ghz, maar kan ook tussen de oren zitten.

Moederboard:
Aopen AX4per. Dit is een socket 478 board die officieel maar een 533 Mhz FSB ondersteund, maar dmv van een bios update toch 800 Mhz zou moeten kunnen. Hiervoor draaide deze prima met een Pentium 4 2,66 Ghz op 533 Mhz FSB.

processor:
Intel Pentium 4, 3 GHZ (SL6WK), Northwood
Frequency 3 Ghz
Bus speed 800 Mhz
Clock Multiplier 15

Instellingen in Bios.
vetgedrukt kan ik veranderen
CPU Speed Detected: 99 x 15.00 = 1.48 GHz >>> dit kan ik niet veranderen en lijkt me niet goed
CPU Bus Speed: 200 x 15.00 = 3.00 GHz
Fixed AGP/PCI Clock: enabled
DRAM Speed: 200 x 2.00 = DDR400
CPU Voltage Setting : 1.525V

Bij het opstarten geeft hij verder nog aan:
Hyper Threading Technology detected and enabled, FSB 800 Mhz CPU detected.

[ Voor 4% gewijzigd door Wizzing op 14-01-2009 14:09 . Reden: extra informatie ]

Verwijderd

Je moet de FSB van 99 naar 200MHz verhogen.
Werkt dit niet? Kan ik namelijk niet echt uit de post halen. ;)

• Wizzing
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:09:
Je moet de FSB van 99 naar 200MHz verhogen.
Werkt dit niet? Kan ik namelijk niet echt uit de post halen. ;)
Volgens mij heb ik dit ingesteld, zie bios instellingen:

De CPU Bus speed heb ik op 200 Mhz gezet en hij herkend ook DDR 400, maar op de een of andere manier maakt (CPU Speed Detected) hij er zelf 99 Mhz van en dit is precies wat ik niet snap.

Verwijderd

Wizzing schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:13:
[...]

Volgens mij heb ik dit ingesteld, zie bios instellingen:

De CPU Bus speed heb ik op 200 Mhz gezet en hij herkend ook DDR 400, maar op de een of andere manier maakt (CPU Speed Detected) hij er zelf 99 Mhz van en dit is precies wat ik niet snap.
En dus als je met bijvoorbeeld CPU-z kijkt dan loopt de CPU ook op 1,5GHz in plaats van 3GHz?

• Wizzing
CPU-z geeft hetzelfde aan:

Specification doet hij wel goed, namelijk Pentium 4 CPU 3.00GHz
Maar onder het kopje Clocks geeft hij aan:

Core Speed: 1494.5 Mhz
Mutliplier: x 15.0
Bus Speed: 99.6 Mhz
Rated FSB: 398.5 MHz

Bij selection kan ik niet kiezen, hij geeft aan Processor #1, Cores 1, Threads 2

Onder het kopje memory geeft hij aan bij Timings:

DRAM Frequency: 99.6 Mhz
FSB:DRAM: 1:1
CL: 2.5
tRCD: 2 clocks
tRP: 2 clocks
tRAS: 5 clocks
DRAM idle Timer: 64 clocks

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
Dus je geheugen loopt ook maar op 199mhz?

Zou toch nog is goed in de bios kijken of er niet ergens per ongeluk een optie die de fsb automatisch instelt voor je en of je die kan uitzetten. Is met mijn k8mm-v ook het geval geweest, die mijn geheugen tijden lang op 166mhz liet lopen ipv 200.

• Wizzing
@peugeot ja mijn geheugen loopt onlogisch langzaam

Ik heb net al even geprobeerd om nog een geheugenbankje te verwijderen (heb 2x 1 GB) en het dus met 1 bankje te proberen maar dit gaf geen verschil in FSB mogelijkheiden/snelheid.
Ik heb mijn BIOS voor mijn gevoel goed doorgezocht en kan zo'n optie niet vinden.

Verwijderd

Heb je al eens het bios gereset?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geen idee of die CPU dat heeft, maar eh, Intel Speedstep ?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Wizzing
@ Roelio, was ook het eerste waar ik zelf aan dacht maar volgens mij heeft deze proc niet zoiets. Speedstep is volgens mij voor mobile en je hebt wel zoiets voor desktops maar dat is voor nieuwere P4s

@-The-Mask-
Nu komen we ergens. Als ik de BIOS reset start hij op met 133 x 15 = 1,99 Ghz! (draait dan op DDR266 specs). Wat mij opviels aan de settings was dat een setting die volgens mij de timings van het geheugen op manual stond en dat die voorheen op by SPD.
Als ik nu vervolgens het geheugen instel op 166x 15 = 2,49 Ghz boot hij ook goed, en start windows ook.
Als ik hem op de officiele instellingen doe krijg je 200 x 15 = 3 Ghz, boot hij wel, maar blijft hij hangen bij het opstarten van windows (blijft zwart, nog voor login scherm). Je ziet wel eerst dat balkje lopen, dat hij XP aan het laden is. Tis nog niet perfect, maar er is vooruitgang.

• Wizzing
Op 3 Ghz krijg ik hem nog niet stabiel
De timing instelling in de BIOS kan ik niet automatisch laten kiezen( by SPD) want dan heeft de proc een verkeerde kloksnelheid. Als ik manual kies dan geeft hij de volgende waarden:

CAS Latency Time 2.5
Active to Precharge Delay 5
DRAM RAS# TO CAS# Delay 2
DRAM RAS# Precharge 2

Ik zou niet weten wat deze waardes moeten zijn, lijken deze een beetje goed? Ik heb dus 2x 1GB geheugen van verschillende fabrikanten.

Verwijderd

roelio schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:00:
Geen idee of die CPU dat heeft, maar eh, Intel Speedstep ?
Dan gaat de multiplier omlaag niet de FSB en de CPU heeft het ook nog niet eens. ;)

@ Wizzing hoe zit het met de voltages van het geheugen en de CPU? Verhogen misschien?
Timings van het geheugen zo los mogelijk zetten zou ook wel eens willen helpen. :)
Of eerst met 1 reepje geheugen testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 17:07 ]

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Heb je al de laatste bios (1.09a) geflashed op je moederbord? Dat maakt ik nergens uit je verhaal op.
Wat voor geheugen heb je? PC3200 of PC2700?

De Intel 845PE chipset is oorspronkelijk bedoeld voor maximaal 533 Mhz FSB. Wat je nu probeert te doen is de chipset over te klokken naar 800 Mhz (200 x 4). Daarnaast wordt de rest van het systeem ook overgeklokt, waar onder het geheugen en het AGP slot.
Er zijn fabrikanten die beweren dat dit lukt op een 845PE chipset, maar mijn ervaring is dat dit vaak niet werkt. Al krijg je het werkend, je zal vaak last krijgen van spontane vastlopers of resets.

Mijn advies investeer in een moederbord die het wel ondersteund of spaar nog even door voor een nieuwe pc. ;)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Wizzing schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:00:
De timing instelling in de BIOS kan ik niet automatisch laten kiezen( by SPD) want dan heeft de proc een verkeerde kloksnelheid. Als ik manual kies dan geeft hij de volgende waarden:

CAS Latency Time 2.5
DRAM RAS# Precharge 2

Ik zou niet weten wat deze waardes moeten zijn, lijken deze een beetje goed? Ik heb dus 2x 1GB geheugen van verschillende fabrikanten.
Zoek eens op de website van de fabrikant van je geheugen op welke timings die moet hebben. (Of gebruik CPUz om de SPD uit te lezen.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Wizzing
Timings kan ik me nog wat in gaan verdiepen idd -The_Mask_

@Mindfields
Opzich wel interessant, ik heb bios versie 1.08b. Probeerde hem net via windows te updaten (heb geen diskdrive) en toen kreeg ik de volgende fout:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.lageveen1/flash.jpg
Ik probeerde hier versie 1.08 te flashen, hiervoor al 1.09b geprobeerd, lukte ook niet.

Ik heb dus ooit eens een bios geinstalleerd voor de AX4per-N en nu kan ik geen flash meer uitvoeren?? Volgens mij maakt het niet heel veel uit want de AX4PER-N heeft alleen een extra netwerkkaart, maar weet dit niet zeker.

Wat je verder zegt over de chipset heb je een goed punt. Deze week komt er ook nog een goedkoop boardje via marktplaats binnen die deze officiele ondersteuning wel heeft. Heb namelijk allemaal extra onderdelen dat ik 2 systeempjes maak. Voor Internet en office is dit prima.
Ik klooi nog wat verder, bedankt voor de hulp zover.

[ Voor 5% gewijzigd door Wizzing op 14-01-2009 20:47 ]

• Rollo
Wizzing schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:00:

CAS Latency Time 2.5
DRAM RAS# Precharge 2

CPU-z gebruiken!

http://www.cpuid.com/cpuz.php

In cpu-z staat een tabje met de aanbevolen latency's voor jou geheugen(ook het voltage e.d.). Klad ze even op een papiertje en stel ze in in de bios, dan weet je zeker dat dat in ieder geval goed is. Wat je moederbord standaard bij manual neerzet klopt gewoonweg nooit.(agg daarom heet het ook manual :P ).

Reken maar dat je pc niet wil booten als je geheugentimings te strak staan. Hoe sneller je je geheugen laat lopen des te losser(hoger) moet je je timings zetten anders wordt je systeem zo instabiel als de pest en zou het inderdaad kunnen dat die niet wil booten.

[ Voor 13% gewijzigd door Rollo op 14-01-2009 21:11 ]

• Wizzing
Thnx peugeot106xsi, goede tip. De timings staan nu (ongeveer) goed. Ik moest bij CAS 3 invullen, maar mijn bios gaat bij deze waarde maar tot 2,5. Verder staan alle waardes nu goed.

Als ik nu windows opstart krijg ik een BSOD ik krijg de melding:

STOP: c000021a {onherstelbare systeemfout}
Het systeemproces windows SubSystem is onwerwacht afgebroken met de status:
0xc0000005 (0x75e313de 0x0069f5a4).
Het systeem is afgesloten.

Kan niet echt iets logisch vinden wat dit inhoud, ga er maar gewoon vanuit dat mijn moederboard deze cpu niet aankan.

Verwijderd

Kan niet echt iets logisch vinden wat dit inhoud, ga er maar gewoon vanuit dat mijn moederboard deze cpu niet aankan.
Denk niet dat dat echt logisch zou zijn.
Denk eerder dat de timings te strak staan. Kun je het voltage van het geheugen niet verhogen?
Of anders de snelheid van het geheugen verlagen tot onder de frequentie van de FSB, zorgt misschien wel voor prestatie verlies maar het systeem zou iig wel weer moeten werken. :)

• Rollo
voltage 0,05 of 0,1 volt verhogen zou mischien hulp kunnen bieden ja

• Wizzing
-The_Mask- & peugeot106xsi, ik kan geen optie vinden om het voltage van mijn geheugen te verhogen in de bios/handleiding. Voltage van CPU verhogen kan wel.
Het systeem draait wel gewoon op 533 Mhz dus ik kan gewoon werken dus zing het zo wel even uit tot het ander mobo komt. Zou het gewoon wel leuk vinden als dit zou werken, als iets mogelijk is wil ik het gewoon proberen.

Maar over losse timings, dat zijn hogere waarden? Heb nog nooit met timings gewerkt.

• Rollo
3 is een lossere timing dan 2,5 ja
2 is een strakkere timing dan 2,5

Hoe strakker de timing(lager) des te sneller reageert je geheugen. (Het is dus niet alleen de klokfrequentie die de snelheid bepaald).
Dit resulteert echter wel in een instabiel systeem als je geheugen de strakke timings niet aankan.
Dure merken geheugen kunnen zulke strakke timings etc wel aan. Goedkoop of mainstream zal echter foutenmeldingen of hangs kunnen geven op te strakke timings.

Tot zover mijn beperkte uitleg want echt veel meer snap ik er zelf ook niet van :P

ps.
Ik denk dat Mindfield weleens gelijk kan hebben met zijn post... Ik zag inderdaad na enig gegoogle dat die bordjes gebouwd zijn voor een 533mhz fsb. :/

[ Voor 12% gewijzigd door Rollo op 14-01-2009 23:42 ]

Pagina: 1