Toon posts:

Godsdienst om samenleving te regelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoezeer godsdienst bedoeld was om een samenleving te regelen/in toom te houden. Als je bijv. kijkt naar de 3 grote godsdiensten zie je een grote hoeveelheid aan regeltjes die in de begintijd van die godsdiensten heel goed gelijk zouden kunnen zijn aan de wet zoals we die nu hebben. Hoe denken jullie hierover?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
de kerk is inderdaad een instelling die nuttig kan zijn om een samenleving te regelen bij gebrek aan een andere overheid.
het geloof wordt dan door de kerk gebruikt om mensen zich aan de regels te laten houden, zodat controle minder nodig is, de mensen houden zich aan de regels uit angst voor de hel/duivel etc.

nu we allemaal een goede overheid hebben is de kerk en daarmee het geloof dan ook overbodig om een beschaafde samenleving te hebben.

natuurlijk is er ook een andere functie van het geloof, en dat is dat mensen een verklaring krijgen aangereikt over hoe de wereld in elkaar zit, en wat hun doel in het leven is. veel mensen hebben daar behoefte aan. dat is de reden waarom geloof nog steeds bestaat, ook al verliezen de kerken hun macht.

steeds meer mensen geloven, zonder naar een kerk te gaan.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:38
maar het is geen middel om de samenleving in toom te houden. Er zijn zat gelovigen die er rustig op los slaan en lekekr op het evrkeerde pat raken. Die zijn er heus wel te bedenken.
Maar okeej, er zullen best wel minder "foute" mensen aanwezig zijn. Ik bedoel, je houdt toch ergens asan vast als je geloofd, je probeert wel een beetje je best te doen om goed te leven

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik eigenlijk bedoelde is in hoeverre zijn die regels bedacht met het doel zaken in een samenleving te regelen. Neem bijv. het besnijden in de islam. Dat was erg nuttig als je in een woestijn gebied leeft. Daar waar de islam ook ontstaan is.
Zo zijn er tal van voorbeelden te verzinnen die meer met de levensituatie van de eerste volgelingen te maken hebben dan met een geloof op zich.

Verwijderd

Een geloof dat mensen aanmoedigt hun eigen volk uit te moorden leeft niet lang... net zoals elk ander geloof dat leefregels heeft die tegennatuulijk zijn in die zin dat ze een instabiele samenleving tot gevolg hebben

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 22:24

SG

SG surft naar info hardewaren

Somige landen hebben 'n grondwet die nauw samenhangt met hun goddient zoals islam staten
daar moeten vrouwen bijvoorbeeld aan 'n bepaald klederdracht voldoen volgens hun wetten je ziet alleen de ogen.
Hier in west europa is de goddient niet zo sterk met de wetten verbonden maar dat was vroeger wel anders nu zijn er ook meer verschillende culturen en goddiensten met.

Denk dat godienst in de wet niet beter is voor de samenleving maar veroorzaakd vaak ander onrecht.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1