Performance gaat dan sowieso een issue zijn mbt nzb. Die Geode is een veredelde 486 met ditto performance. Routeren van een medium-speed internetverbinding (20Mbit/s ofzo) moet lukken, fileserving binnenhuis en lichte webserver taken zouden geen probleem moeten zijn. Over torrents durf ik me niet hard uit te spreken, maar muv het hashen zal dat waarschijnlijk ook niet zo'n probleem zijn.
Maar als dat geval ook moet rarren en parren bij nzb, dan is je CPU een enorme bottleneck.
Ik heb geen benches van een Geode (oftewel Cyrix/Nat Semi MediaGX) bij het unrarren, maar om een idee te geven:
dion_b in "\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX)..."
Het is geen goede benchmark (teveel verschillende factoren), maar het moge duidelijk zijn dat een P3-500 al in de 'onnaceptable' categore terechtkomt, en die is zeker twee tot drie keer sneller dan een MediaGX op 300MHz
ik gebruik nadrukkelijk niet de naam Geode omdat dat op drie totaal verschillende architecturen kan slaan.
Als je daarentegen het rarren/parren kunt offloaden op een andere bak, dan is performance geen echte issue
Qua OS maakt het niet enorm veel uit, zolang je het 'kaal' houdt (dus geen onnodige GUI en slechts de packages die je nodig hebt installeren) zou het onder Linux of een van de BSDs allemaal vrij goed vergelijkbaar zijn. Wel bij Linux dus van belang een 'kale' distro te kiezen, dus eentje waarbij je met een minimale base system begint en daarna opbouwt. Debian is wmb een voor de hand liggende optie, gewoon stable pakken - alleen voor rtorrent is voorstelbaar dat je (ivm encryption) een nieuwere versie wilt. Ik heb gewoon de source gedownload en gecompileerd. Doodsimpel
Wel één addertje: de MediaGX (Geode) is zoals gezegd een veredelde 486. Dat is dus wel x86, maar geen i686. Veel distro's zijn tegenwoordig standaard voor i686 gecompileerd. Dat gaat hier dus niet werken. Ook i586 gaat niet werken. Je moet dus nadrukkelijk i386 of i486 hebben (waarbij glibc tegenwoordig 486 eist, dus valt i386 ook af). Debian doet iig standaard i486