Thuisserver / nzb / torrent / web

Pagina: 1
Acties:

• pve1985
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-02-2024
Hallo ik ben op zoek naar een thuis server, ik ben al lang bezig met het testen van diverse machinetjes die weinig energie gebruiken en daardoor de hele dag aan kunnen blijven staan.

maar ik heb nog geen bijpassend os gevonden.
ik ben op zoek naar een os dat dezelfde funties heeft qnap / synology

dus het downloaden van torrent / nzb's en het hosten van een website ( joomla php + mysql + apache )
zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Dank u

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Al eens in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 gekeken? :)
En bijna elke distributie kan dat, wat zijn je specifieke eisen en waarom zijn de opties die je gevonden hebt niet bijpassend?

• pve1985
Het grootste probleem is performance. daar is niet te veel van beschikbaar.

het moet mogelijk zijn om via het web torrents en nzb's te up /down loaden.
ik heb losse ervaring met windows server / debian / utorrent / newsleecher / lampp etc.
maar nog geen duidelijke oplossing gevonden voor een compleet web gebaseerde app zoals qnap en synology

Verwijderd

Ik heb thuis een oude pc met Ubuntu server editie. Daarop heb ik een LAMP server geinstalleerd. Voor torrents gebruik ik torrentflux, voor nzb gebruik ik sabnzb. Je moet wel alles zelf instellen uiteraard.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 00:21

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Probeer torrentflux-b4rt (http://tf-b4rt.berlios.de/) Dat is een uitgebreide torrentflux, zeg maar Torrentflux en Sabnzbd in 1. De gewone torrentflux doet (volgens mij) alleen torrents en http/ftp downloads. B4rt kan ook via Usenet downloaden. Maar dan moet je wel een Linux/*BSD doos neerzetten. Er is geen versie die op Windows (goed) werkt, maar als je toch met linux aan de slag gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 14-01-2009 12:07 ]

Verwijderd

Torrent zou je met rtorrent kunnen doen, hier zijn ook wel web-interfaces voor beschikbaar. Usenet kan goed met Hellanzb waar eveneens web-interfaces voor zijn. Welke distro maakt in principe niet uit, ze zijn allemaal in staat om aan jouw eisen te voldoen. Je zegt dat je een beetje ervaring hebt met debian, dan zou ik daar voor gaan.

• pve1985
Zou het ook mogelijk zijn om de software van qnap / synology op een normale pc te zetten???
dit draait toch ook op linux??

• pve1985
_Eend_ schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:06:
Probeer torrentflux-b4rt (http://tf-b4rt.berlios.de/) Dat is een uitgebreide torrentflux, zeg maar Torrentflux en Sabnzbd in 1. De gewone torrentflux doet (volgens mij) alleen torrents en http/ftp downloads. B4rt kan ook via Usenet downloaden. Maar dan moet je wel een Linux/*BSD doos neerzetten. Er is geen versie die op Windows (goed) werkt, maar als je toch met linux aan de slag gaat.
Hier kan ik wel wat mee. debian als webserver met daarbovenop torrentflux. het ziet er in iedergeval er veelbelovend uit.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je iets wilt dat echt zuinig is, kom je al gauw bij een NAS-je uit. Probleem daarmee is vaak de performance. Maar er zijn er zat te vinden waar je zelf alle software die je nodig hebt op kunt installeren (check bijv. het WD Mybook world edition topic in NOS maar eens)

Als je meer performance wilt, kost dat waarschijnlijk ook meer stroom.

Welke distro je dan gebruikt maak volgens mij niet zoveel uit. Debian is vrij makkelijk om een "lichte" installatie mee te doen, en met apt-get is het een eitje om de software die je nodig hebt te installeren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 19:29
Waarom ga je het draaien? Kleine zuinige machinetjes? Zijn dat dingen met een Celeron of Atom, of een ARM proc? (zoals een NSLU2 bijvoorbeeld)

Maar goed, voor x86 blijft Debian imo de beste keus, dan doe je alleen maar een base-install. Voor andere architectuur kan je kijken naar OpenWRT of deze geport is. Maar ik betwijfel of je daar alle nodige torrent en nzb packages kan installeren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• pve1985
Het komt te draaien op een Nagasaki MS-2100 met een 300mhz amd geode proc.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Performance gaat dan sowieso een issue zijn mbt nzb. Die Geode is een veredelde 486 met ditto performance. Routeren van een medium-speed internetverbinding (20Mbit/s ofzo) moet lukken, fileserving binnenhuis en lichte webserver taken zouden geen probleem moeten zijn. Over torrents durf ik me niet hard uit te spreken, maar muv het hashen zal dat waarschijnlijk ook niet zo'n probleem zijn.

Maar als dat geval ook moet rarren en parren bij nzb, dan is je CPU een enorme bottleneck.

Ik heb geen benches van een Geode (oftewel Cyrix/Nat Semi MediaGX) bij het unrarren, maar om een idee te geven:
dion_b in "\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX)..."

Het is geen goede benchmark (teveel verschillende factoren), maar het moge duidelijk zijn dat een P3-500 al in de 'onnaceptable' categore terechtkomt, en die is zeker twee tot drie keer sneller dan een MediaGX op 300MHzik gebruik nadrukkelijk niet de naam Geode omdat dat op drie totaal verschillende architecturen kan slaan.

Als je daarentegen het rarren/parren kunt offloaden op een andere bak, dan is performance geen echte issue :)

Qua OS maakt het niet enorm veel uit, zolang je het 'kaal' houdt (dus geen onnodige GUI en slechts de packages die je nodig hebt installeren) zou het onder Linux of een van de BSDs allemaal vrij goed vergelijkbaar zijn. Wel bij Linux dus van belang een 'kale' distro te kiezen, dus eentje waarbij je met een minimale base system begint en daarna opbouwt. Debian is wmb een voor de hand liggende optie, gewoon stable pakken - alleen voor rtorrent is voorstelbaar dat je (ivm encryption) een nieuwere versie wilt. Ik heb gewoon de source gedownload en gecompileerd. Doodsimpel :z

Wel één addertje: de MediaGX (Geode) is zoals gezegd een veredelde 486. Dat is dus wel x86, maar geen i686. Veel distro's zijn tegenwoordig standaard voor i686 gecompileerd. Dat gaat hier dus niet werken. Ook i586 gaat niet werken. Je moet dus nadrukkelijk i386 of i486 hebben (waarbij glibc tegenwoordig 486 eist, dus valt i386 ook af). Debian doet iig standaard i486 :)

Oslik blyat! Oslik!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Mwa, het is maar net waar je genoegen mee neemt. Als je een servertje hebt die 24/7 aan staat, is het dan erg als je over het unrarren van een DVD een uurtje of 8 doet? Ik vind persoonlijk van niet, je krijgt dan tenminste waar voor je geld, die CPU doet nog eens wat dan ;). Maar zonder gekheid, ik heb een vergelijkbare situatie, en het gaat uitstekend. Mijn CPU is een 500 mhz via CPU, dus hij is wel een stukje sneller, maar unrarren, en gelijk routeren / torrenten + randservices maakt hem er ook weer niet sneller op. Het is dus maar waar je genoegen mee neemt, probeer het eens zou ik zeggen!
Ik gebruik trouwens sabnzbd voor usenet, en rtorrent voor torrents.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 15:54
Heb hier thuis een PII staan die mn nzb's download en ik gebruik um ook als testserver voor php / mysql / apache / ftp

Om mn nzb's te downloaden gebruik ik hellanzb. Ik heb mn 'queue' en 'done' map ingesteld naar een map die met samba geshared is. Ik download de nzb's zelf op mn gewone pc, kies opslaan, en kies de queue map die geshared is. Hellanzb begint dan automatisch met downloaden/par/uitpakken, en komt als het klaar is in de map 'done' terecht. Werkt echt ideaal

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

icyx schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:15:
Mwa, het is maar net waar je genoegen mee neemt. Als je een servertje hebt die 24/7 aan staat, is het dan erg als je over het unrarren van een DVD een uurtje of 8 doet? Ik vind persoonlijk van niet, je krijgt dan tenminste waar voor je geld, die CPU doet nog eens wat dan ;). Maar zonder gekheid, ik heb een vergelijkbare situatie, en het gaat uitstekend. Mijn CPU is een 500 mhz via CPU, dus hij is wel een stukje sneller, maar unrarren, en gelijk routeren / torrenten + randservices maakt hem er ook weer niet sneller op. Het is dus maar waar je genoegen mee neemt, probeer het eens zou ik zeggen!
Ik gebruik trouwens sabnzbd voor usenet, en rtorrent voor torrents.
Valt op zich zeker ook wat voor te zeggen. De vraag is vooral hoe je UseNET ziet. Veel mensen willen het als een soort video-on-demand gebruiken, dus dat je nu iets aanklikt en je binnen een paar minuten kunt kijken. Daarvoor is deze bak overduidedelijk niet geschikt.

Maar er zijn ook mensen die het gewoon - net als torrents - gebruiken om een zooi downloads te enqueuen en na verloop van tijd de resultaten te kijken. Dan kan dit wel prima :)

Hou er trouwens wel rekening mee dat het bij CPUs die aan clock throttling doen het contraproductief is om een tragere CPU te nemen en die dan langer aan het werk te zetten. Een snellere CPU die minder lang op 100% hoeft te draaien om een taak af te krijgen is zuiniger dan een tragere CPU die op zich minder verbruikt op 100% maar langer moet rekenen. Gelukkig is dat hier niet van toepassing - noch een MediaGX/Geode, noch een Via Eden doet aan clock throttlen. Maar goed, ze zijn an zich prima zuinig ;)

Wel een belangrijke tip als je dit soort zware taken op een lichte bak wilt draaien: gebruik nice om te zorgen dat het unrarren, parren en hashen allerlaagste prio krijgt, dus dat alle andere taken (zoals HTTP serveren en het routeren van je internetverkeer) voorrang krijgen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat niets anders hoeft te lijden onder de zware load.

Oslik blyat! Oslik!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Die mini PC heb ik hier ook draaien

Met Debian en HellaNZB haal ik 500kbps (max van mijn internet)
Wel is processor dan 80% belast en rarren en parren doe ik soms op het ding dan is ie halve dag bezig met 1 dvd (4,7Gig)

Maar extern is natuurlijk makkelijker.

Koop vooral een sneller 5400rpm schijf dat scheelt superveel tenopzichte van 4200 schijf (zelf getest)
Zorg ook voor maximale geheugen (256mb uit mijn hoofd)

Maar dit alles is wel vanuit commandline, dus geen grafische dingen, gewoon met verschillende screens en via SSH opvragen vanaf netwerk PC

Mocht je nog vragen hebben heb hier nog een kant en klaar handleiding voor debian en hellanzb enzo installeren op het ding.
Mail me dan ff

[ Voor 11% gewijzigd door luccie op 15-01-2009 01:07 ]

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik heb een Pentium M boardje staan, met een Celeron M op 1.6 Ghz. Draait Ubuntu.

Samen met een 2 GB, 8 GB CF waar het OS op draait. En een 80 GB laptop harddrive.

Webserver, torrents & nzb.

Als de 80 volzit (na unparren / rarren) word de complete map weggeschreven naar mijn externe NAS die dan aanspringt.

Voor het laden van torrents & nzb's heb ik een gedeelde map aangemaakt op het servertje en een automator opdracht ingesteld op mijn mac, zodat ik met 1 druk op de knop mijn nieuwe nzb's en torrents worden overgeknald.

edit: Het liefst neem ik een ipod touch 1st, met de eerste firmware en een torrentclient, die zo nu en dan als de 8/16 gb cache volzit afstort naar mijn nas. En natuurlijk solar powered is.

[ Voor 40% gewijzigd door Stouten op 15-01-2009 02:03 ]

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 19:20

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik heb zelf een tijdje met m'n EEE gespeeld voor als torrentdoos te gebruiken.
Rtorrent en transmissioncli deden het goed, maar laatst ben ik overgestapt naar TorrentFlux.
Ik kan je deze echt aanraden, mits je harde schijf groot genoeg is.
(Torrentflux zit te zeuren dat alles buiten de standaardmap niet goed is, roepend dat hij niet naar de share kan schrijven, terwijl de rechten goed staan).
Torrentflux-b4rt voor als je ook nieuwsgroepen wil doen.

Als je een beetje verstand ervan hebt, kan je je poorten forwarden en vanaf een andere locatie torrents op je doosje starten.

Stouten, voor dat wegschrijven naar de NAS, zit dat ingebakken, of heb je daar een scriptje voor gemaakt? (indien het laaste, hebbehebbehebbe :9~ )

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 19:29
Torrentflux-b4rt kan ook gebruik maken van wget, en daarmee dus HTTP en FTP (incl login, in de url) voor je kan downloaden, vind ik ook erg handig. Let wel dat je dan de volledige wget moet hebben (die wellicht voorbehouden is aan x86), de busybox wget gaat niet werken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1