systeem op basis van SSD

Pagina: 1
Acties:

• merrlin
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Voor een onderhoudsvrije (onderhoudsarme) toepassing zit ik te denken aan een pc op basis van een Solid Stade Disk.

Wat ik graag wil weten is of een dergelijk systeem inderdaad relatief onderhoudsvrij is. Concreet gezegt, zl het bij, normaal gebruik, minder hardware storingen opleveren? Wat is een in te schatten levensduur voor een dergelijk systeem?
Behalve bij Dell zag ik weinig aanbieders van dergelijke systemen. Iemand bekend met een andere leverancier?

Het systeem is bedoeld als een basis toepassing op locatie. Wat mogelijkheden betreft is eenvoudig tot zeer eenvoudig al ruim voldoende. Juist om onderhoudswerkzaamheden uit te sluiten of in elk geval tot het uiterste te beperken, zit ik te denken over de SSD oplossing. Immers alles wat beweegt kent slijtage.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 07:59
Naar mijn schatting:
Hardware falen:
40% HDD
30% PSU
20% Moederbord
10% Rest

Ja, je bespaard jezelf dus onderhoud, je werkt die 40% nagenoeg helemaal weg. Maar het wordt niet onderhoudsvrij. PSU's en moederborden blijven nare dingen. De verwachtte levensduur van een harddisk zal rond de 5 jaar liggen en de verwachte levensduur van een PSU rond de 10, maar dat betekend niet dat het systeem nu 10 jaar mee gaat, dit is namenlijk een combinatie van factoren.

Een ruwe, op ervaring gebaseerde schatting zou zijn dat de verwachte tijd voordat een hardware storing optreed bij een gewoon systeem 4 jaar is en bij een systeem met SSD 5.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
het zal inderdaad zeker een stevig verschil geven. een degelijke voeding (niet bezuinigen, absoluut niet! ) en moederbord zijn ook wel een goed idee. met die drie goed uitgewerkt, in een degelijke behuizing --- goed gekoeld! --- ben je een heel end. let je er wel op dat alles hangt op de omgeving waarin je het systeem neerzet? als dit megaubervreselijk stoffig is heb je nog steeds een risico. maar als het huiskamerachtig is zit je dan inderdaad plenty veilig.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Overdrijf het risico van harddiskuitval niet. Ik dacht dat het uitvalpercentage minder dan 5% is (ik heb zelf tientallen HDD's in de loop der jaren gehad en er is nog nooit eentje uitgevallen). En je zou kunnen zeggen dat SSD's nog relatief nieuwe en onbewezen technologie zijn waarvan het afwachten is wat in de praktijk het uitvalpercentage zal zijn. Het feit dat SSD's non-mechanisch zijn is niet een garantie dat er niks stuk kan gaan.