Hulp gevraagd bij zoeken Proxy

Pagina: 1
Acties:

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:14
Hey mensen,
Ik ben al een tijd aan het zoeken voor een goede vervanger voor onze Bordermanager proxyserver.
Zoals al duidelijk is waarschijnlijk maken we gebruik van een Netware netwerk (6.5SP6)
Het is een netwerk in een schoolomgeving en het mooie aan bordermanager is dat je per netware object de internettoegang kunt toezeggen dan wel ontzeggen. Tijdens examens ontzeggen we bijvoorbeeld een lokaal de internettoegang en kan de rest gewoon door blijven werken.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een proxy die dezelfde taken als de oude bordermanager kan overnemen, dus die de connectie naar het internet regelt maar ook per user of per werkstation het internet kan blokkeren.
Ook het blokkeren van bepaalde websites moet de vervanger van BM ook kunnen.

Graag hoor ik eventuele suggesties en liefst nog met ervaringen!
Nogmaals, het gaat dus om een Novell Netware netwerk en niet om een Windows netwerk, dus geen ADS/Domein.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40
Je geeft aan wat je goed vindt aan Bordermanager maar wil een andere proxy gaan gebruiken vanwege niet gespecificeerde redenen of extra vereiste features. Waarom voldoet de Bordermanager proxy niet meer en welke features zoek je in een andere proxy (die Bordermanager niet heeft)?

One of the quickest ways to break something is to fix it when it ain't broken

• Vince22
Oh ja dat heb ik vergeten te melden, mijn excuses. De huidige bordermanagerblijft een probleem geven met het niet goed clearen van cachegegevens. Ik heb nu een script draaien dat elke nacht de cache leegmaakt en met veel houtje-touwtje oplossing hangt het ding aan elkaar.
Hij draait nog wel maar ik zoek iets wat doorontwikkeld blijft.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Iets wat doorontwikkeld blijft op basis van Novell is lastig te vinden denk ik, met name omdat je diepe integratie met NDS zoekt. Hoe ziet de rest van de infra er uit? Is alles Novell of draait er nog meer?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Vince22
Netware, Windows 2000 en 2003, Suse10, RedHat, maakt eigenlijk niet veel uit qua platform, het belangrijkste voor mij is dat ik per user of per werkstation de internettoegang kan beheren.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:48
Waarom disable je gewoon de caching niet en gebruik je de BM gewoon niet als policy enforcement punt?
Tegenwoordig is er zooveeel dynamische content die toch allemaal niet gecached kan worden.
Bandbreedte is ruim voorzien en een school mag hier geen probleem mee hebben.

Heb je trouwens een idee wat wat je cache-hit-ratio is als gemiddelde ? 30% ?
Heb je een idee van de lijnbelasting ?

• jvanhambelgium
Je kan ook gewoon een Bluecoat ProxySG neerzetten die je wel kan integreren met NDS hoor als ik me niet vergis.

Niet de goedkoopste ;-) Maar wel véél mogelijkheden...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
jvanhambelgium schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:50:
Waarom disable je gewoon de caching niet en gebruik je de BM gewoon niet als policy enforcement punt?
Tegenwoordig is er zooveeel dynamische content die toch allemaal niet gecached kan worden.
Bandbreedte is ruim voorzien en een school mag hier geen probleem mee hebben.

Heb je trouwens een idee wat wat je cache-hit-ratio is als gemiddelde ? 30% ?
Heb je een idee van de lijnbelasting ?
:^ caching was leuk met beperkte band breedte & veel statische content :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• jvanhambelgium
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:58:
[...]

:^ caching was leuk met beperkte band breedte & veel statische content :)
Hmm, die goeie oude tijd wanneer je 128kbits frame-relay linkjes had als "internet trunk" was je inderdaad blij met zo'n proxy-server...
_/-\o_

• Vince22
jvanhambelgium schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:50:
Dit is eigenlijk ook de bedoeling maar een bug in BM zorgt ervoor dat er toch altijd íets gecached wordt.
Bijvoorbeeld als ik 15GB dataverkeer op een dag heb, dan wordt er toch nog een ruwe 1GB gecached en dit terwijl caching gewoon uitstaat! :/

• jvanhambelgium
Jaaaaaaren geleden heb ik nog als beta-tester de eerste BM dozen gebruikt als ordinaire cache-bakken (zonder enige verdere NDS integratie, gewoon beheer met ConsoleOne)
Ik kan haast niet geloven dat vandaag de dag zoiets triviaals nog als "bug" zou open staan ?

Kan je die cache niet als het ware op "0" zetten of een belachelijk kleine waarde als 1MB ofzo ?

Anyway, als je niet redelijk wat kennis hebt kan je uiteraard SQUID http://www.squid-cache.org/ opzetten want die kan wel overweg met NDS via enkele truuken dacht ik.
Kost niets buiten hardware en zelf tijd investeren

Als je kant-en-klaar wilt zijn er héél wat opties. Wij gebruiken defacto Bluecoat producten in onze designs.
Pagina: 1