Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mijn auto stinkt

Pagina: 1
Acties:

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Zoals de topictitel doet vermoeden stinkt mijn auto. Dan zul je denken 'Tja, dan moet je terugstinken', maar dat is nauwelijks een constructieve oplossing te noemen. Het is overigens geen stank als in 'oude auto van binnen' of 'natte hond', maar een 'mechanische' stank. Ik zal even wat feiten plaatsen:

- Ik heb een Mazda 626 uit '95, bekend om problemen met de rem-eenheid. De remcilinders hebben de neiging om snel vast te blijven plakken aan de remschijven; iets dat mij ook niet bespaard gebleven is. Dat resulteerde in mijn geval voornamelijk in stank, een extreem hoog verbruik en een auto waarmee je eigenlijk niet meer wilde rijden. Die problemen lijken opgelost.

- De uitlaat bleek bij de laatste grote beurt kapot bij de middendemper (meen ik). Dat gedeelte is toen vervangen, inclusief de einddemper die de volgende beurt zou moeten worden vervangen. Toen ik de auto ophaalde van de garage stonk hij extreem ranzig. Volgens de garage was dat wat plaksel van stickers op de uitlaat en binnen een dag zou het over moeten zijn.

- De auto bleef stinken (soms meer, soms minder) en tijdens de kleine beurt die volgde op de grote beurt hebben ze nog eens goed gekeken naar de uitlaat en er nog een sticker afgehaald die ze vergeten waren. De stank zou nu opgelost moeten zijn.

Nu valt me het volgende op. Als ik net aan het rijden ben en ik sta voor een stoplicht/kruispunt te wachten, dan stinkt de auto nogal. Het lijkt op de lucht van de stickers/uitlaat maar ook een beetje op de remschijven. Bij tests in de garage lopen die echter goed vrij, en alle stickers zouden eraf moeten zijn. Wanneer de auto warmer is (na een langere tijd rijden) en ik sta voor een stoplicht dan is de geur veel minder zo niet compleet weg. Het lijkt dat de stank erger is naarmate de auto kouder is, en het buiten ook koud is. Daarnaast lijkt het alsof de geur naar binnen komt via de ventilatie. (Kleine voetnoot is dat ik tijdens de koude dagen een dode duif in mijn motor vond, maar die was stijf bevroren, en de stank is al langer. Het is daarnaast een 'mechanische' stank.)

Ik heb niet de illusie dat ik zelf kan gaan sleutelen zodat het minder wordt, maar ik ben wel heel benieuwd naar een mogelijke oorzaak, zodat ik dat bij de volgende grote beurt heel wijsneuzerig kan vermelden.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Verwijderd

Heb je al eens lokaal proberen te ruiken waar de geur sterker is? Onder de motor kap, bij je wielen en uitlaat? Misschien kun je er zo achter komen waar het wellicht vandaan komt.

Die rem-geur lijkt me trouwens niet echt bevorderend voor je gezondheid :o

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Lekke koppakking? Moet je vaak olie bijvullen? Zo ja, dan zou er olie over het motorblok heen lopen en dat ruik je ook goed binnen, vooral wanneer je stilstaat.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Arnout schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:27:
Lekke koppakking? Moet je vaak olie bijvullen? Zo ja, dan zou er olie over het motorblok heen lopen en dat ruik je ook goed binnen, vooral wanneer je stilstaat.
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar er is door de garage niets gevonden. De koppakking is wel lek geweest, maar die is gewoon vervangen. De olie die op het motorblok gesproeid was is ook schoongemaakt en de hele reutemeteut. Volgens de garage is er niets aan de hand. Auto verbruikt ook nauwelijks olie, nog nooit hoeven bijvullen buiten de beurten om.

Wat ik zo vreemd vind is dat de stank een stuk minder wordt (of helemaal weggaat) als de motor warm is.

• Arnout
Dan lijkt het toch op een lekke uitlaat. Je kunt dit testen door de uitlaat even dicht te houden als de motor draait, en kijken of dat makkelijk gaat, zo ja, dan is er iets lek.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Jojk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:47:
[...]
Wat ik zo vreemd vind is dat de stank een stuk minder wordt (of helemaal weggaat) als de motor warm is.
Weet je zeker dat je niet gewoon gewend raakt aan de stank en het dus niet meer merkt maar dat het nog wel net zo erg stinkt?

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Arnout schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:55:
Dan lijkt het toch op een lekke uitlaat. Je kunt dit testen door de uitlaat even dicht te houden als de motor draait, en kijken of dat makkelijk gaat, zo ja, dan is er iets lek.
Hoe bedoel je als het makkelijk gaat? Als de motor gewoon blijft draaien is de uitlaat lek, en als hij afslaat is hij goed?
swtimmer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:58:
[...]

Weet je zeker dat je niet gewoon gewend raakt aan de stank en het dus niet meer merkt maar dat het nog wel net zo erg stinkt?
Het zou kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Het is dermate penetrante geur dat je hem echt wel blijft merken. (En onder het rijden verdwijnt hij helemaal, waarschijnlijk door de wind, dus het is niet zo dat je hem constant ruikt.)

[ Voor 37% gewijzigd door Ugchel op 14-01-2009 10:07 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check voor de gein je koelvloeistof eens. Het feit dat ie sterker is bij stilstaan doet me neigen naar te warme koelvloeistof. Tijdens het rijden merk je dat minder dan bij het stilstaan, omdat de auto dan beter gekoeld wordt. Mogelijk een temperatuursensor die niet helemaal lekker is en de ventilator van de radiator niet goed aan laat slaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:15:
Check voor de gein je koelvloeistof eens. Het feit dat ie sterker is bij stilstaan doet me neigen naar te warme koelvloeistof. Tijdens het rijden merk je dat minder dan bij het stilstaan, omdat de auto dan beter gekoeld wordt. Mogelijk een temperatuursensor die niet helemaal lekker is en de ventilator van de radiator niet goed aan laat slaan.
Het is niet zo dat het opkomt als ik een tijdje stilsta, de geur begint zeg maar zo gauw er geen rijwind meer is, en alleen als de motor nog min of meer koud is. Nou ja, zal iig de uitlaat een bekijken en de koelvloeistof, en anders de garage maar weer bellen dat ze hem nu eens goed controleren.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Minder van die zware rugbyers meenemen in je auto, hij heeft het gewoon te zwaar ;)

Makerij Hofman

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Nieuwe luchtfilter? Loopt ie ergens aan?
Idd, wat hier boven ook ergens verteld wordt, ververs even je koelvloeistof. als dat al bijna 15 jaar in je auto zit.. kan dat best stinken denk ik zo :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• Arnout
Want? Koelvloeistof verrot na een tijdje? :P

Bij mijn weten is het koelsysteem volledig gesloten en staat er normaal gesproken zelfs druk op, dus hoe daar dan een stevige geur vandaan kan komen?

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Koppeling die zijn einde nadert? Dat is een behoorlijk penetrante geur.

Makerij Hofman

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:28
koppeling die verbrand ruikt ook heel sterk en heeeel ranzig

Verwijderd

Hoe is 's hemelsnaam komt er een dode duif in je motor?

On Topic zou ik het niet echt weten.. Als ik het zo lees, gaat het al een tijdje aan (vanaf de laatste grote beurt) en denk ik dus niet dat er echt iets kapot is.. Zou natuurlijk kunnen, maar dan was dat al wel eerder opgemerkt (tijdens de grote beurt of de kleine beurt daarna).. Ik zou inderdaad even de vloeistoffen nalopen om zeker te zijn dat het daar niet aan kan liggen..

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

-Tijdens het vervangen van de demper hebben ze deze niet goed gemonteerd waardoor er uitlaat gassen de cabine in komen ? (stilstaan stoplicht uitlaatgassen dringen de cabine binnen?)
(trouwens heel normaal dat het stinkt na het vervangen van een uitlaat deel; de pasta die ze er tussendoen moet namelijk uitharden)

-Remblokken lopen nogsteeds aan? probeer eens te kijken hoelang die blijft rollen als je de koppeling in trapt?

-Er zit een stuk duif in je lucht ventilatie? ruik je het ook als je kachel uit staat?

-Vocht onder de matten wat schimmelt?

[ Voor 13% gewijzigd door Ghostrider op 15-01-2009 13:06 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:54:
Hoe is 's hemelsnaam komt er een dode duif in je motor?
Nou ja, ik veronderstel dattie er levend in gekropen is. Het was in een hele koude ochtend (na een nog koudere nacht) dus ik denk dat het beest het wel een lekker warme plek vond onder de motorkap. Hij is denk ik echter in paniek geraakt en heeft geprobeerd om eruit te komen, maar heeft zich toen hopeloos vastgewerkt. Hij is denk ik die nacht doodgevroren. Een andere uitleg heb ik ook niet.
Ghostrider schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:05:
-Tijdens het vervangen van de demper hebben ze deze niet goed gemonteerd waardoor er uitlaat gassen de cabine in komen ? (stilstaan stoplicht uitlaatgassen dringen de cabine binnen?)
(trouwens heel normaal dat het stinkt na het vervangen van een uitlaat deel; de pasta die ze er tussendoen moet namelijk uitharden)
Hoe lang duurt dat uitharden? Dat zal toch geen twee maanden duren?
-Remblokken lopen nogsteeds aan? probeer eens te kijken hoelang die blijft rollen als je de koppeling in trapt?
Dan blijft de auto gewoon lang doorrollen. Toen ze aanliepen stopte de auto ook met een klein rukje, nu loopt hij rustig uit en rolt dan weer iets terug: zoals het hoort dus.
-Er zit een stuk duif in je lucht ventilatie? ruik je het ook als je kachel uit staat?
Mwoah, de duif was doodgevroren en had onderweg geen 'onderdelen' verloren. Het is overigens een mechanische stank, rottend vlees is denk ik een hele andere ervaring
-Vocht onder de matten wat schimmelt?
Het is wel een teringrotzooi in mijn auto, maar ik ruik het niet als ik stilsta en het is, zoals gezegd, een mechanische stank.

Bedankt (iedereen) iig al voor alle tips :+

[ Voor 53% gewijzigd door Ugchel op 15-01-2009 13:15 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Wel bizar van die duif.

Maar goed, ik kan alleen maar schimmelvorming bedenken al zal dat heel anders ruiken.
Een andere mogelijkheid is dat er een ventilatie systeem zit waarmee de benzine tank een soort van ontlucht wordt. Daar zit dan een filter tussen oid, en moet dan gewoon naar buiten gaan (de benzine lucht). Maar op leeftijd kan het systeem een beetje dichtlopen, niet goed meer werken, met als gevolg dat benzine lucht in het ventilatie systeem komt.
Geen idee of dat bij iedere auto zo is, maar dit is een prima repareerbaar "probleem" bij mijn 24 jaar oude auto.

Maar dat komt ook niet echt overheen met warm/koud verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 15-01-2009 13:23 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:12

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zit er nog wel genoeg olie in je assen, versnellingsbak etc? mogelijk word dat zaakje warm (door tekort aan olie) wat begint te stinken

Trouwens, het uitharden van de pasta waar je uitlaat onderdelen mee lucht dicht maakt duurt max 4 uur oid.

Asus Zenbook i7 256gb

• Bramster
  • Laatst online: 00:06
heeft de auto een katalysator? die kunnen ook stinken namelijk

• !null
Ja, en als deze warm is geworden werkt deze beter, en stinkt die niet meer. Maakt een goeie kans.

• Bramster
schijnt dat er methaan vrijkomt en de geur wordt wel eens opschreven als "rotte eieren"

• !null
Als een moderne auto (een beetje hard) wegrijdt wanneer die em gestart heeft dan ruik je wel eens dat de katalysator duidelijk nog niet z'n werk doet (omdat ie koud is), dan stinkt het net zo als een oude auto zonder kat, stinkt als een brommer. Dus niet zoals jij beschrijft, maar goed, ik ben geen autotechnicus.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Skuzz schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 21:14:
schijnt dat er methaan vrijkomt en de geur wordt wel eens opschreven als "rotte eieren"
offtopic:
Ik denk dat je in de war bent met waterstofsulfide, dat ruikt naar rotte eieren, methaan is reukloos

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Bramster
dan heb ik verkeerd gegoogled :P
ik had wel eens eerder gehoord van de rotte eieren geur dus daar even op gezocht en zag dat ergens staan

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Ruikt het niet naar koelvloeistof? Lekke kachelradiator o.i.d.?

Het lijkt door de ventilatie naar binnen te komen zeg je, ben je het kwijt als je de ventilatie uitzet? Of ben je het misschien kwijt als je de temperatuur helemaal koud zet, lucht laat recirculeren, etc?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ghostrider schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:45:
Zit er nog wel genoeg olie in je assen, versnellingsbak etc? mogelijk word dat zaakje warm (door tekort aan olie) wat begint te stinken

Trouwens, het uitharden van de pasta waar je uitlaat onderdelen mee lucht dicht maakt duurt max 4 uur oid.
Het wegschroeien van lijmresten van de stickers en de olie die op uitlaatdelen zit duurt wat langer vaak, maar idd niet dagen of weken.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 11:50
Vreemd probleem. Heb hele topic en reacties tot nu toe gelezen, maar echt iets wat het zou kunnen zijn schiet me niet te binnen.

De meestgenoemde dingen zijn allemaal wel min of meer mogelijkheden... aanlopende remvoering, koppeling verbranding, koelwater, motorolie, katalysator, enz.

De katalysator vind ik toch ook wel een goeie kanshebber gezien het koud/warm verhaal. Maar dan zou er eigenlijk wel een lek in de uitlaat na de kat moeten zitten omdat je het anders niet binnen ruikt... en dat is volgens je garage ook niet het geval.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:19
Heeft iemand van de garage al het probleem gereproduceerd? Dus met jou mee als het probleem optreedt of zelf rijden met een koude motor/auto om te kijken wat de stank is?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
NoepZor schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:34:
Heeft iemand van de garage al het probleem gereproduceerd? Dus met jou mee als het probleem optreedt of zelf rijden met een koude motor/auto om te kijken wat de stank is?
Nee, nog niet. Moet even een datum prikken wanneer ik erheen kan of de beurt afwachten. Ik heb geprobeerd om onder de auto te kijken (weliswaar op afstand) en het lijkt of er iets een beetje los hangt. (Niet los als in op de grond, maar het zou kunnen dat er een knik ergens zit waar het niet hoort.)

Binnenkort dus maar naar laten kijken.

Pagina: 1